A Amatörmässig skrev:
Hej!

Jag har hamnat i en konflikt i min bostadsrättsförening där jag håller på att renovera min lägenhet. Har plockat ned köket inklusive blandare och diskmaskin och ska installera nytt. Styrelsen menar nu på att jag måste få deras tillstånd till detta samt att de ska få besiktiga min installation när den är klar.

I föreningens stadgar står följande paragrafer:

35 § Bostadsrättshavarens ansvar Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark, förråd, garage och andra lägenhetskomplement som kan ingå i upplåtelsen. Bostadsrättsinnehavaren svarar sålunda för underhåll och reparationar av bland annat:

......
9. ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättshavarens lägenhet
......

samt:

43 § Förändring i lägenhet Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Följande åtgärder får dock inte företas utan styrelsens tillstånd: 1) ingrepp i bärande konstruktion, 2) ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3) annan väsentlig förändring av lägenheten Styrelsen får endast vägra tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen eller annan medlem. Bostadsrättshavaren svarar för att erforderliga myndighetstillstånd erhålls. Förändringar ska alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Styrelsen menar på att skruva på en blandare klassas enligt 43 § "ändring av befintlig ledning för [...] vatten" och vill att jag ska skicka in något "säkert vatten"-intyg till dem för att få tillåtelse att BYTA BLANDARE.

Jag tycker att det här låter fullständigt absurt. Har jag eller dem fel? Kan ni hänvisa till någon bra källa som tydligt visar vad som gäller?

Tacksam för svar!
Inte alla, men några, snålar vid köp av blandare. Styrelser oroar dig därför kv och vv blandar sig.
De vill bara försäkra sig om att byten inte påverkar kvaliteten samt att det inte riskerar läcka pga dålig installation. Om man pratar med dem så är det nog inget problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att få in lite nytt folk i styrelsen till våren som har lite mer kompetens. De här individerna verkar inte vara lämpliga eftersom de driver olagligheter. Ta det med valberedningen i vår.

I praktiken: Trappa ned frågan. Bryt all informationen till styrelsen. Inget mer småprat och absolut inga email. Kommunikation uppmuntrar bara sådana här människor genom att hålla frågan aktuell för dem.
Byt bara och låt dem tjafsa. De kommer ingen vart kan jag säga. Hänvisa t elcentralbytet. Och, som flera påpekat: ordet ”fackmannamässigt” betyder INTE att en certifierad person utför jobbet
 
S Sona2012 skrev:
Mamma var nyss med om en stollighet!
Brf hade anlitat en firma som skulle meckla med vattenledningarna/ stammarna. Så hon tog sitt pick och pack och flydde till mig i Västerås.under tiden för att slippa bo i byggkaoset... Hade ordnat blommvattnare som fick extra nyckel. När blommvattnaren kommer på måndag, mamma åkte tisdag veckan innan, då får hon inte in nyckeln i låset!?!? Så mamma tvingas åka hem 1 vecka tidigare än planerat för att prova om hon kommer in i lägenheten för att vattna blommorna. Väl hemma i Uppsala kommer inte hon heller in i lägenheten. Visar sig senare att VVS - firman medan de arbetar i lägenheten har bytt låset så därför passar inte mammas nycklar!!!!?!?! De lyckas få tag på någon som på ett par timmar kommer och återinstallerar det ordinarie låset! Men ingen information har meddelats att låsbyte skulle ske medan renoveringen pågick. Tydligen har flera andra haft annat att anmärka på firman så Brf lär inte anlita den firman igen nästa gång det ska renoveras! Men att byta lås utan att informera boende var inget som ingick i uppdraget och medförde olägenhet i onödan för mamma. Sannolikt har inte firman fått " huvudnyckel" från Brf för att de inte ska kunna gå in i lägenheter som inte berörs av renoveringen. Alltså har de bytt låsen för att ha egna " huvudnycklar" utdelade till personalen och inte behöva hålla reda på flera olika nycklar... Helt utan tanke på ifall det kan orsaka besvär för de boende, bara för att de är lata och inte orkar ha några nycklar extra.... Ett exempel på stollighet av en firma( helt ofarligt för integriteten i byggnaden)
Anledningen är nog att under tiden arbetet pågår räknas lägenheten som en byggarbetsplats och företaget är ansvariga för att förhindra obehöriga och föra att de inte ska få problem med att boende traskar in och skadar sig eller får en stöt på något får de helt enkelt inte vistas i sina lägenheter själva.
 
A
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ka

Renovera köket mad allt vad det innebär låter ju lite mer omfattande än "byta blandare?" Hahaha Låter oroväckande att du behövde tillstånd till elcentral för ett blandarbyte? 🫣
Bytte från keramikproppar till automatsäkringar och installerade jordfelsbrytare, inte relaterat till köksrenoveringen. Köpte en nedgången lägenhet som inte renoverats sedan den byggdes för 33 år sedan, så jag håller på att renovera samtliga ytskikt.
 
A
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men....TS skriver att han renoverar sitt kök. Självfallet skall alla VVS installationer i köket uppfylla krav?
Med "renovera kök" menar jag att byta ut bänkskiva, stommar och diskho/blandare samt måla luckorna. Och bygga en köksö. Drar inte om några rör.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Amatörmässig skrev:
Med "renovera kök" menar jag att byta ut bänkskiva, stommar och diskho/blandare samt måla luckorna. Och bygga en köksö. Drar inte om några rör.
Inget av detta kräver tillstånd från styrelsen. Det är vanligt underhåll som du är skyldig att utföra enligt bostadsrättslagen om du gör bedömningen att detta krävs för att hålla lägenheten i gott skick.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stämmer detta? Kan du guida mig genoms bostadsrättslagens myller hur man kommer till den slutsatsen? Jag följer inte.
Det jag framför allt tänker på är listan över installationer/ändringar som kräver styrelsens tillstånd i 7 kap. 7 §.
Numera statisk, men tidigare kunde stadgarna "lätta upp" listan genom att föreskriva att tillstånd inte behövs för en eller flera av dessa åtgärder. Men det har aldrig funnits en möjlighet att i stadgarna utöka listan av ändringar som kräver styrelsens tillstånd.

Jag tänker också på hur de vanliga mönsterstadgarna behandlar "ändringar".
Liksom lagen behandlas det i en separat paragraf från underhållsansvaret, och man går där steget längre än 7 kap. 7 § och stadgar explicit något i stil med "Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten"...

Jag tänker att detta måste vara stadgeförfattarens tolkning av lagen, då jag inte ser att lagen i sig ger något utrymme att stadga bostadsrättshavarens rätt till förändringar.

Slutligen har jag för mig att det står en hel del om detta i förarbetena, men där är mitt minne lite vagt, så jag skall inte ge mig in på detta.

Det man naturligtvis kan fråga sig är huruvida installationer som ligger under föreningens underhållsansvar också automatiskt innebär att bostadsrättshavaren inte får pillra på dessa utan tillstånd?
Men jag ser ingen explicit sådan koppling i lagen - i synnerhet inte i 7 kap. 7 §.

I praktiken är underhållsansvaret fördelat så att denna frågeställning sällan blir aktuell.

Men om man hypotetiskt förställer sig en förening som vill efterlika det som normalt gäller i en bostadshyresrätt där fastighetsägaren har underhållsansvar för samtliga installationer...
Innebär det att bostadsrättshavaren i så fall inte får pillra på någonting utöver sitt lösöre?
En intressant frågeställning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget av detta kräver tillstånd från styrelsen. Det är vanligt underhåll som du är skyldig att utföra enligt bostadsrättslagen om du gör bedömningen att detta krävs för att hålla lägenheten i gott skick.
Precis.

I min förra förening var det ett tag problem med att folk hittade på saker själva. Men det visade sig vara mycket svårt att beivra.

Man införde rutiner som "om du gör förändringar som rör vatten, avlopp och el skall du använda företag med f-skattesedel som har erforderliga försäkringar".

Men det går som sagt inte att agera gestapo och undersöka. Däremot kan man som styrelse ha god ton till sina grannar och medlemar och förklara varför (Dyra vatttenskador med höga självrisker).

MEN. Lika många skador som det var pga klåpare var det ju skador för att lägenheter inte renoverats på 30 år. Så Man vill ju gärna att underhåll sköts.


Det där med att ha en lagom kunnig och engagerad styrelse som besitter folkvett....
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det där med att ha en lagom kunnig och engagerad styrelse som besitter folkvett....
Och likadant gällande medlemar då :D

Men TS verkar ju helt rimlig. Hoppas det löser sig
 
  • Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det jag framför allt tänker på är listan över installationer/ändringar som kräver styrelsens tillstånd i 7 kap. 7 §.
Numera statisk, men tidigare kunde stadgarna "lätta upp" listan genom att föreskriva att tillstånd inte behövs för en eller flera av dessa åtgärder. Men det har aldrig funnits en möjlighet att i stadgarna utöka listan av ändringar som kräver styrelsens tillstånd.

Jag tänker också på hur de vanliga mönsterstadgarna behandlar "ändringar".
Liksom lagen behandlas det i en separat paragraf från underhållsansvaret, och man går där steget längre än 7 kap. 7 § och stadgar explicit något i stil med "Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten"...

Jag tänker att detta måste vara stadgeförfattarens tolkning av lagen, då jag inte ser att lagen i sig ger något utrymme att stadga bostadsrättshavarens rätt till förändringar.

Slutligen har jag för mig att det står en hel del om detta i förarbetena, men där är mitt minne lite vagt, så jag skall inte ge mig in på detta.

Det man naturligtvis kan fråga sig är huruvida installationer som ligger under föreningens underhållsansvar också automatiskt innebär att bostadsrättshavaren inte får pillra på dessa utan tillstånd?
Men jag ser ingen explicit sådan koppling i lagen - i synnerhet inte i 7 kap. 7 §.

I praktiken är underhållsansvaret fördelat så att denna frågeställning sällan blir aktuell.

Men om man hypotetiskt förställer sig en förening som vill efterlika det som normalt gäller i en bostadshyresrätt där fastighetsägaren har underhållsansvar för samtliga installationer...
Innebär det att bostadsrättshavaren i så fall inte får pillra på någonting utöver sitt lösöre?
En intressant frågeställning.
Jag läser lagen annorlunda.

Du fokuserar på 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Men det är en specialreglering som begränsar bostadsrättshavarens möjlighet att göra vissa åtgärder i lägenheten utan att först inhämta styrelsens tillstånd. Ett tillstånd som styrelsen inte får vägra om åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Men detta är inte huvudregleringen i bostadsrättslagen som ger lägenhetsinnehavaren rätt/ansvar att svara för underhållet utan en särreglering som har införts för att kunna stoppa skadliga flyttar av främst våtrum (enligt propositionstexten).

Istället är det vad jag förstår 7 kap 12 § som är den intressanta lagregleringen som ger bostadsrättshavaren rätt att ändra på lägenhetens utformning i många avseenden om det inte bestäms i stadgarna att föreningen istället ansvarar för dessa delar av lägenhetens underhåll (se min överstrykning):

Svensk text om bostadsrättshavares ansvar för skick på lägenhet enligt lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så om det t ex införs i stadgarna att kökets inredning, vitvaror och VA-installationer underhålls inte av bostadsrättshavaren utan av föreningen så är det styrelsen som beslutar över genomförande av köksrenoveringar och föreningen betalar också detta. Som en hyresrätt m a o.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
MEN. Lika många skador som det var pga klåpare var det ju skador för att lägenheter inte renoverats på 30 år. Så Man vill ju gärna att underhåll sköts.


Det där med att ha en lagom kunnig och engagerad styrelse som besitter folkvett....
Ja det är ju tyvärr så att frånvaro av underhåll ger skador. Men också underhåll ger skador, även när de kända firmorna genomför det. Det är helt enkelt så att när man pillar på en gammal installation så uppstår ofta oförutsedda problem. Och när man inte pillar så förfaller den...

Jag tror man bara får acceptera den fysiska verkligheten och att livet inte kan regleras till perfektion med stadgar, regler, intyg och protokoll. Sådana besvärjelser hjälper föga när avloppsvattnet stiger.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du fokuserar på 7 kap. 7 § bostadsrättslagen.
Anledningen till att jag gör det är att det är just i tillhörande paragraf i (mönster-)stadgarna där den nämnda "ändringsrätten" fastställs.

Det skulle ju vara konstigt om det i stadgarna framgick att "Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten", men att sedan underhållsansvaret fördelas på ett sätt så att det implicit inte finns något som kan förändras.

Man skulle då kunna tänka sig att den förening som vill att föreningen skall "äga" alla installationer i lägenheten sonika tar bort denna "ändringsrätt". Men då blir det ju i högsta grad relevant huruvida denna ändringsrätt är något som följer av stadgarna, eller om det bara är ett förtydligande hur lagen skall läsas.

Min uppfattning är att "ändringsrätten" rimligtvis även omfattar installationer som ligger under föreningens underhållsansvar, med de begränsningar som anges 7 kap. 7 §.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Anledningen till att jag gör det är att det är just i tillhörande paragraf i (mönster-)stadgarna där den nämnda "ändringsrätten" fastställs.

Det skulle ju vara konstigt om det i stadgarna framgick att "Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten", men att sedan underhållsansvaret fördelas på ett sätt så att det implicit inte finns något som kan förändras.

Man skulle då kunna tänka sig att den förening som vill att föreningen skall "äga" alla installationer i lägenheten sonika tar bort denna "ändringsrätt". Men då blir det ju i högsta grad relevant huruvida denna ändringsrätt är något som följer av stadgarna, eller om det bara är ett förtydligande hur lagen skall läsas.

Min uppfattning är att "ändringsrätten" rimligtvis även omfattar installationer som ligger under föreningens underhållsansvar, med de begränsningar som anges 7 kap. 7 §.
Jag förstår detta på ett enklare sätt:

Det du kallar för "ändringsrätten" är helt enkelt bara en del av bostadsrättshavarens underhållsansvar att hålla lägenheten i gott skick. Det som brukar kallas för "det inre underhållet" som står i kontrast till "det yttre underhållet" (alltså delar som ej är en del av en bostadsrättslägenhet.

Sen kan det rätten/ansvaret att stå för det inre underhållet inskränkas på olika sätt. T ex med en tillståndsplikt som i 7 kap. 7 §. Eller genom stadgarna med stöd av 7 kap 12 §. Eller genom att stadgarna definierar att vissa delar inte är en del av lägenheten och därmed hamnar utanför det inre underhållsansvaret.

T ex brukar avloppsrören som ligger i bjälklaget beskrivas i stadgar att inte vara en del av lägenheten. Vill således bostadsrättshavaren flytta på dem så måste det göras på uppdrag av föreningen (=styrelsen). Det krävs alltså inget tillstånd här enligt 7 kap. 7 § bostadsrättslagen för att flytta på dem eftersom dessa rör definitionsmässigt inte är en del av lägenheten och tillstånd med den grunden kan alltså inte ges av styrelsen. Bostadsrättshavaren får inte röra dem lika lite som bostadrättshavaren får bygga om trapphuset. Men styrelsen kan uppdra åt bostadsrättshavaren att ändra på dessa rör åt föreningen (i dagligt tal: "godkänna att NN ändrar på rören").
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det du kallar för "ändringsrätten" är helt enkelt bara en del av bostadsrättshavarens underhållsansvar att hålla lägenheten i gott skick.
Jag förstår precis hur du resonerar, men det blir lite långsökt när man studerar underhållsansvaret (12 §).

Om vi tar den klassiska hatthyllan som exempel. Låt oss säga att den faller under föreningens underhållsansvar. Då följer av 4 § resp. 12 § att det är föreningen och inte bostadsrättshavaren som ansvarar för att hålla hatthyllan i gott skick. Så långt är allt klart och tydligt.

Låt oss säga att hatthyllan är i utmärkt skick, men bostadsrättshavaren tycker den är j-vligt ful och vill sätta dit en snyggare. Eller att han tycker den är överflödig och vill sätta upp en tavla där istället. Jag ser inget i 4 § resp. 12 § som förhindrar detta. Men OK, det är kanske inte en orimlig slutsats.

Men låt oss istället säga att bostadsrättshavaren upplever att hatthyllan inte räcker till och vill montera upp ytterligare en hatthylla. Är bostadsrättshavaren förhindrad att göra detta? Måste han begära tillstånd av styrelsen? Är det föreningen som skall bekosta hatthylla och montering? Kan föreningen neka till detta? En krok på väggen går bra, men inte en hatthylla? Vad gäller om hatthyllan tillfälligt måste demonteras för t.ex. målning och tapetsering?

Å andra sidan - låt oss säga att bostadsrättshavaren väljer en synnerligen dyr och underhållskrävande hatthylla. Den blir då en belastning för föreningen, vilket likaså är en absurd konsekvens.

Jag skulle vilja påstå att det finns en konflikt här som delvis förklarar varför underhållsansvaret normalt är fördelat som det är, och också är anledningen till att man i många fall använder "X som föreningen försett lägenheten med" i när underhållsansvaret stadgas.

P.s. ett analogt dilemma existerar även i hyresrätter där hyresvärden kan åka på underhållsansvar för installationer som gjorts av hyresgästen. I synnerhet när hyresrätten övergår till en annan hyresgäst.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Jag förstår precis hur du resonerar, men det blir lite långsökt när man studerar underhållsansvaret (12 §).

Om vi tar den klassiska hatthyllan som exempel. Låt oss säga att den faller under föreningens underhållsansvar. Då följer av 4 § resp. 12 § att det är föreningen och inte bostadsrättshavaren som ansvarar för att hålla hatthyllan i gott skick. Så långt är allt klart och tydligt.

Låt oss säga att hatthyllan är i utmärkt skick, men bostadsrättshavaren tycker den är j-vligt ful och vill sätta dit en snyggare. Eller att han tycker den är överflödig och vill sätta upp en tavla där istället. Jag ser inget i 4 § resp. 12 § som förhindrar detta. Men OK, det är kanske inte en orimlig slutsats.

Men låt oss istället säga att bostadsrättshavaren upplever att hatthyllan inte räcker till och vill montera upp ytterligare en hatthylla. Är bostadsrättshavaren förhindrad att göra detta? Måste han begära tillstånd av styrelsen? Är det föreningen som skall bekosta hatthylla och montering? Kan föreningen neka till detta? En krok på väggen går bra, men inte en hatthylla?

Å andra sidan - låt oss säga att bostadsrättshavaren väljer en synnerligen dyr och underhållskrävande hatthylla. Den blir då en belastning för föreningen, vilket likaså är en absurd konsekvens.

Jag skulle vilja påstå att det finns en konflikt här som delvis förklarar varför underhållsansvaret normalt är fördelat som det är, och också är anledningen till att man i många fall använder "X som föreningen försett lägenheten med" i när underhållsansvaret stadgas.
Jag håller med dig om att det inte är en slump att underhållsansvaret är fördelat på likartat sätt i de flesta föreningar genom stadgarna. Och du visar tydligt på det opraktiska i att föreningen ansvarar för hatthyllans underhåll - det är inte en lämplig avgränsning att lägga detta på föreningen. Men det går att ha det så om föreningen vill.

Låt oss ta ditt exempel att en förening trots detta har lagt underhållsansvaret för hatthyllan på föreningen i sina stadgar. Konsekvensen blir precis som du skriver att bostadsrättshavaren inte får ta ned eller ändra på den utan att få styrelsens uppdrag (godkännande) att göra det. Men inget nytt under solen, så är det redan idag typiskt sett för golvbrunnen i badrummet, fönstren till lägenheten eller balkongdörren. Eller radiatorerna. Skulle bostadsrättshavaren på eget bevåg installera ytterligare en hatthylla så ligger dess underhållsansvar knappast under föreningens ansvar, lika lite som att föreningen skulle ansvara för ett extra elelement som bostadsrättshavaren skruvar upp i vilken bostadsrättslägenhet som helst idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.