14 472 läst · 34 svar
14k läst
34 svar
Projekt ett - Bygger egenritat bostadshus, garage och gym
Garage - Dagvattenhantering och dräneringsbrunn
Vi har valt att ha stuprör i bakkant av garaget som sedan går ihop i en gemensam ledning på norra sidan och leds fram mot en dagvatten- och dräneringsbrunn. Från denna brunn leds det ut i diket, om vi inte leder det genom en stenkista men det känns lite onödigt när diket är cirka 10m bort.
Började med att gräva ett hål med grävaren där jag tänkte placera brunnen och måttade in höjderna så den kommer tillräckligt lågt.
Dräneringsröret kommer in högst upp, 15 cm längre ned dagvatten och sedan ligger utloppet cirka 20 cm lägre. Utloppet måttades in från vägen så att jag kunde klara mig från att gräva under en elledning som ligger vid diket. En 121 mm hålsåg och manschetter för 110 mm rör passade bra ihop..
Jag återfyllde lite med materialet jag hade hemma som inte var lera, tänkte att det är bättre med 16-32 än lerklumpar som kommer vara svårt att få tätt runt bottendelen av brunnen.
Utloppet lämnar jag till senare.
Generellt
Vi kommer ha ett minireningsverk av Ecobox Small, vilket ska placera väldigt nära norra tomtgränsen och vägen i öst. Det är även nära där markmätarskåpet ska stå och var utloppet från garagets dräneringsbrunn kommer.
Jag fortsatte gräva upp en stor passage från dräneringsbrunnen mot vägen i öster.
Där ska vi få plats med inkommande el, eventuellt framtida fiber, minireningsverk, stenkista och dagvatten- och dräneringsutlopp. Sen är det kul att gräva så det kan hända att jag grävde lite för mycket 😅
På sydvästra sidan av tomten hade vatten från skogen börjat samlats pga att jag hade täppt igen diket lite efter att ha tagit bort många stubbar. En insats med lilla bandgrävaren då den större hjulgrävaren inte kom fram (lilla fastnade nästan ändå när leran stod över banden 🤓).
Vi har valt att ha stuprör i bakkant av garaget som sedan går ihop i en gemensam ledning på norra sidan och leds fram mot en dagvatten- och dräneringsbrunn. Från denna brunn leds det ut i diket, om vi inte leder det genom en stenkista men det känns lite onödigt när diket är cirka 10m bort.
Började med att gräva ett hål med grävaren där jag tänkte placera brunnen och måttade in höjderna så den kommer tillräckligt lågt.
Dräneringsröret kommer in högst upp, 15 cm längre ned dagvatten och sedan ligger utloppet cirka 20 cm lägre. Utloppet måttades in från vägen så att jag kunde klara mig från att gräva under en elledning som ligger vid diket. En 121 mm hålsåg och manschetter för 110 mm rör passade bra ihop..
Jag återfyllde lite med materialet jag hade hemma som inte var lera, tänkte att det är bättre med 16-32 än lerklumpar som kommer vara svårt att få tätt runt bottendelen av brunnen.
Utloppet lämnar jag till senare.
Generellt
Vi kommer ha ett minireningsverk av Ecobox Small, vilket ska placera väldigt nära norra tomtgränsen och vägen i öst. Det är även nära där markmätarskåpet ska stå och var utloppet från garagets dräneringsbrunn kommer.
Jag fortsatte gräva upp en stor passage från dräneringsbrunnen mot vägen i öster.
Där ska vi få plats med inkommande el, eventuellt framtida fiber, minireningsverk, stenkista och dagvatten- och dräneringsutlopp. Sen är det kul att gräva så det kan hända att jag grävde lite för mycket 😅
På sydvästra sidan av tomten hade vatten från skogen börjat samlats pga att jag hade täppt igen diket lite efter att ha tagit bort många stubbar. En insats med lilla bandgrävaren då den större hjulgrävaren inte kom fram (lilla fastnade nästan ändå när leran stod över banden 🤓).
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Ja du, säg 10W ökning på tilluftsfläkten, så 87,6 kWh/år. Inte hela världen alltså, när det är så små luftflöden vi pratar om.W waldemarrr skrev:Tack!
Ja bland annat faktiskt 😀 Det finns ett gäng forumstrådar som jag följt och läst genom åren men att bygga själv har funnits där väldigt länge
Bra input, tack! Pratar vi stora ökningar i driftkostnader?
Förstår att det är svårt att uppskatta men tänker om man skulle våga sig på en gissning.
Förstår jag dig rätt om att efter ni badade er panel så hade ni ströläkt på sidan som är utåt på panelen?
Precis, vi badade panelen och lade sen upp den, kanske 10 plankor i bredd, sen lade vi tunn ströläkt och därefter nästa varv, och nästa varv osv. Och på vissa ställen blev det ränder där ströläkten legat.
Grundarbete - Bostadshus
Garaget var mer eller mindre redo för att gjutas, förutom fixering av kantskoningsjärn för infarterna samt någon sidas motfyllning så verkade kommande veckas väder vara allt för dåligt. Vi beslutade att det var nog dags att börja gräva ur för bostadshuset innan det värsta regnet skulle komma, då hjulgrävaren har lite problem att förflytta sig på blöt och lerig mark 😅
Bostadshuset grovstakades genom att triangulera fram östliga kortsidan i förhållande till garagets södra långsida och en fix punkt i mitten på denne långsida. Det tog lite tid då vi hade en cirka 2 m höjdskillnad.
Efter att kortsidan var bra och enligt situationsplanen blev dessa våra nya fixpunkter som sen dikterade var den andra kortsidan skulle vara. Kryssmätte med 3 st 30m måttband, det gick helt ok.
Stora grävaren kördes upp, utan att rasa ned på garaget även som det kändes rätt smalt att åka på. Kanske allra helst på grund av att vi inte kunnat förstärka upp den sista delen av vägen med stora stenar.
Ungefär 50 cm grävdes bort över hela arean + någon meter extra i varje led. Pinnarna byttes ut mot avklippta armerningsjärn som sprayades orangea.
Vi har en höjdskillnad på ungefär 1 m från västra kortsidan till östra kortsidan, vilket fylldes upp med ungefär 120 ton 0-90 bergskross. Min pap körde lastbilen fram och tillbaka ett tiotal gånger för att hämta massorna medan jag drog ut det med grävaren.
Efter det la vi på markduk av N2 och beställde 120 ton 16-32 makadam och smetade ut.
Vi körde på samma taktik här som på garaget;
-ut med makadam 16-32 till någorlunda rätt höjder
-mätte in oss och började lägga dränering som skulle få utlopp ned från platån i nordöstra hörnet, längs med vägen upp
- fyllde på med några ton 16-32 till
- vibbade hela ytan i omgångar
Sedan införskaffades 6m ganska grova järnrör som användes till att få ytan plan där kantelementen skulle vara. Dvs;
- Mäta in järnrörens höjd genom att antingen knacka ned de i gruset med slägga eller höja upp
- på med makadam 4-8 mm och släta ut med en lång regel
Här använde vi oss av lilla grävaren som åkte till lastbilen för att hämta skopa efter skopa och lägga ut på tilltänkt plats mellan järnrören eller i ett stråk där det ska komma senare.
Detta gick bra men om jag skulle göra om det skulle jag tänka på följande;
- stanna med 16-32 några centimeter under tänkt höjd
alternativt
- bygg upp höjden med minst diametern på jänröret för att slippa stå och banka ned dessa i packat 16-32. Det är betydligt mycket enklare, snabbare och kräver mindre energi att bara skyffla dit någon skopa med makadam 4-8 och lägga rören i rätt höjd.
- tänka igenom placeringen av rotationslasern för höjderna så man slipper förflyttningar vilket introducerar fler mätosäkerheter (vilket på större ytor ändå kan adderas till några millimetrar)
- planera så att arbetet med detta hinns med på en dag för att slippa förflyttning av rotationslasern
Jag märkte att det var cirka 2 mm höjdskillnaden på delen som inte hanns med samma dag. Det kan väl egentligen förklaras i hur noggrant jag ställde in från fixpunkt när höjden inte hamnade på hela centimetrar på mätstickan.
Nästan klara kom leveransen av allt material till grundplattan, vilket tog ungefär en halv dag att förflytta till rätt platser när en lastare inte kunde komma fram. Materiallogistik kan ta tid har jag märkt, i alla fall när ytor är begränsade.
Nu är vi i september och redo för att sätta ut kantelementen
Garaget var mer eller mindre redo för att gjutas, förutom fixering av kantskoningsjärn för infarterna samt någon sidas motfyllning så verkade kommande veckas väder vara allt för dåligt. Vi beslutade att det var nog dags att börja gräva ur för bostadshuset innan det värsta regnet skulle komma, då hjulgrävaren har lite problem att förflytta sig på blöt och lerig mark 😅
Bostadshuset grovstakades genom att triangulera fram östliga kortsidan i förhållande till garagets södra långsida och en fix punkt i mitten på denne långsida. Det tog lite tid då vi hade en cirka 2 m höjdskillnad.
Efter att kortsidan var bra och enligt situationsplanen blev dessa våra nya fixpunkter som sen dikterade var den andra kortsidan skulle vara. Kryssmätte med 3 st 30m måttband, det gick helt ok.
Stora grävaren kördes upp, utan att rasa ned på garaget även som det kändes rätt smalt att åka på. Kanske allra helst på grund av att vi inte kunnat förstärka upp den sista delen av vägen med stora stenar.
Ungefär 50 cm grävdes bort över hela arean + någon meter extra i varje led. Pinnarna byttes ut mot avklippta armerningsjärn som sprayades orangea.
Vi har en höjdskillnad på ungefär 1 m från västra kortsidan till östra kortsidan, vilket fylldes upp med ungefär 120 ton 0-90 bergskross. Min pap körde lastbilen fram och tillbaka ett tiotal gånger för att hämta massorna medan jag drog ut det med grävaren.
Efter det la vi på markduk av N2 och beställde 120 ton 16-32 makadam och smetade ut.
Vi körde på samma taktik här som på garaget;
-ut med makadam 16-32 till någorlunda rätt höjder
-mätte in oss och började lägga dränering som skulle få utlopp ned från platån i nordöstra hörnet, längs med vägen upp
- fyllde på med några ton 16-32 till
- vibbade hela ytan i omgångar
Sedan införskaffades 6m ganska grova järnrör som användes till att få ytan plan där kantelementen skulle vara. Dvs;
- Mäta in järnrörens höjd genom att antingen knacka ned de i gruset med slägga eller höja upp
- på med makadam 4-8 mm och släta ut med en lång regel
Här använde vi oss av lilla grävaren som åkte till lastbilen för att hämta skopa efter skopa och lägga ut på tilltänkt plats mellan järnrören eller i ett stråk där det ska komma senare.
Detta gick bra men om jag skulle göra om det skulle jag tänka på följande;
- stanna med 16-32 några centimeter under tänkt höjd
alternativt
- bygg upp höjden med minst diametern på jänröret för att slippa stå och banka ned dessa i packat 16-32. Det är betydligt mycket enklare, snabbare och kräver mindre energi att bara skyffla dit någon skopa med makadam 4-8 och lägga rören i rätt höjd.
- tänka igenom placeringen av rotationslasern för höjderna så man slipper förflyttningar vilket introducerar fler mätosäkerheter (vilket på större ytor ändå kan adderas till några millimetrar)
- planera så att arbetet med detta hinns med på en dag för att slippa förflyttning av rotationslasern
Jag märkte att det var cirka 2 mm höjdskillnaden på delen som inte hanns med samma dag. Det kan väl egentligen förklaras i hur noggrant jag ställde in från fixpunkt när höjden inte hamnade på hela centimetrar på mätstickan.
Nästan klara kom leveransen av allt material till grundplattan, vilket tog ungefär en halv dag att förflytta till rätt platser när en lastare inte kunde komma fram. Materiallogistik kan ta tid har jag märkt, i alla fall när ytor är begränsade.
Nu är vi i september och redo för att sätta ut kantelementen
September 2023
Bostadshus - Kantelement, avlopp, rörgrav och grundisolering etc
Kantelement
Vi började med att sätta östra gaveln och sedan västra gavel innan långsidorna sattes ut, främst för att östra gavel var den styrande då det ska linjera med garagets placering och riktning (och enligt bygglov såklart 🤓)
Sprayfärgade armeringsjärn användes som hörnpinnar och snöre spändes upp som vi måttade in kantelementen efter.
Vid placering av långsidorna upptäckte vi att kantelementen började tanda trots att vi följde snöret men vi insåg rätt snart att måste vara en del produktionstoleranser i dessa då de alla mått inte riktigt överensstämde med vad det skulle vara. T ex så var hörnelementen inte helt 90 grader utan snarar 93-94 vilket på 27 meter märks av om man inte väljer att vissa kantelement får tanda i fibercementskivan.
Efter lite bök och kapning av elementen som behövde kapas så kontrollmättes alla kantelements position i höjd- och sidled samt kryssmätning där vi valde att blunda för någon enstaka millimeter fel i höjdled. Främst på att det var en viss variation i om man mätte på cellplasten eller på fibercementskivan så dess inbördes fixering kunde variera.
- Höjdled mättes med rotationslaser vid varje övergång på bägge sidor av kantelementen samt sporadisk kontroll med vattenpass, eftersom vi var väldigt säkra på att det var i våg då arbetet innan placering var bra.
- Sidled och kryssmätning mättes med måttband över varje övergång samt på husbredd och huslängd, trots att jag hade köpt en fin lasermätare men den fungerade inte att lysa på cellplasten.
Avlopp
Vi började med avloppet och i efterhand skulle jag såklart grävt mer innan vi fyllde upp med dränerande bärlager och gjort avloppet då istället. I alla fall så blev det att ta i med spaden och börja handgräva för avloppsrör och alla uppstick.
En fixpunkt bestämdes som vi utgick ifrån och tog fram stammen där vi spände upp ett snöre som nu blev vår nya fixpunkt och måttade sedan ut x- och y-mått från den. Nya trådar sattes upp så att uppsticket blev på den position vi skulle ha och höjderna kontrollerades med en rotationslaser enligt en ritning jag fått.
Jag är osäker på hur byggare gör annars men vi tyckte att spänna trådar i en led och sedan måtta med måttband eller tumstock i andra leden var ett bra sätt få rätt koordinater på uppsticken.
(Efter att jag upptäckts ett litet skalfel i ritningarna fick jag ta ut nya koordinater som resulterade i att justera alla uppstick cirka 10-15 cm -> 1 dags arbete)
Rörgrav
Det drog lite i grävmaskinfingrarna och lägligt nog så behövde det grävas en rörgrav under vägen upp till "platån". Riktningen togs ut och eftersom det mesta ska gå in till framtida tvättstugan så valde vi att dra in allt vid utgående avloppsröret då vi ändå skulle förstöra våra noggrant placerade kantelement. Men efter att vi redan tagit ut avloppet ut kantelementet och ställt tillbaka det 😅
Höjder togs ut och skopan sattes i marken och vid rätt djup under frostfritt började vi med att lägga ut högar av grus för att få korrekt fall. Efter det skyfflades det i mer 0-8 grus under och runt avloppet till att det var täckt med 20-30 cm grus och packat. Grenröret på avloppet i rörgraven är till för att ansluta avlopp från gymhuset.
Sen slängdes det i rör och slang för inkommande el, fiber, vatten, ev borrhål, kulvertrör, dagvattenrör och 2 st avloppsrör för eventuell framtida behov.
Att få in alla dessa rör och slangar på rätt position var rätt omständligt då jag absolut skulle tänkt på det innan jag lagt ett avloppsrör att gå under och allt som ska upp i väggen på nästan samma ställen. Det var sura miner och irritation men det gick till slut.
Uppfyllnad och grundisolering
Nu var det äntligen dags att fylla igen och komma upp i rätt nivå med makadam även innanför kantelementen. Jag använde samma teknik som tidigare med 6 meters järnrör som positionerades ut med så brett jag hade en regel att dra av med, cirka 2,5 m långt. Arbetet blandades lite med att lägga ut isolerskivor, och plana ut grus då ändring förnöjer, allra helst med lite tråkigare arbeten.
Lite drygt blev det att skära ur isolerskivorna för avloppet som kommit lite för högt på vissa ställen, främst på grund av att det behövdes justeras lite och det påverkade fallet på vissa ställen. Då ansåg vi att det var enklare att höja upp lite än att gräva om och riskera att påverka fler ställen.
Jag har en lång vot som ska gå under den bärande innerväggen och en voter för lastnedtagning på två punkter. Dessa använde kraftigare EPS som jag skar ur för med en Morakniv, som jag i för sig använde till allt skärande av isolerskivor. Rätt jobbigt men fick ok snitt och knappt något skräp av skivorna.
Vatten och el till köksön spårades med en cirkelsåg vinklad i två omgångar för att skapa ett tillräckligt djupt V att lägga rören i. Avluft i ett 160 mm avloppsrör för köksfläkten i köksön skars ur med kniv och sen med hålsåg i kantelementet. Tillluft för kaminen på gaveln samma tillvägagångsätt men i ett 110 mm avloppsrör
- Kallvatten spårades i 1a lagret isolering
- Avluft köksfläkt lades på 1a lagret men tar upp nästan i höjd till 3e lagret slutar
- Tillluft för kamin lades mellan 2a och 3e lagret
- El och varmvatten spårades i 2a lagret
Bostadshus - Kantelement, avlopp, rörgrav och grundisolering etc
Kantelement
Vi började med att sätta östra gaveln och sedan västra gavel innan långsidorna sattes ut, främst för att östra gavel var den styrande då det ska linjera med garagets placering och riktning (och enligt bygglov såklart 🤓)
Sprayfärgade armeringsjärn användes som hörnpinnar och snöre spändes upp som vi måttade in kantelementen efter.
Vid placering av långsidorna upptäckte vi att kantelementen började tanda trots att vi följde snöret men vi insåg rätt snart att måste vara en del produktionstoleranser i dessa då de alla mått inte riktigt överensstämde med vad det skulle vara. T ex så var hörnelementen inte helt 90 grader utan snarar 93-94 vilket på 27 meter märks av om man inte väljer att vissa kantelement får tanda i fibercementskivan.
Efter lite bök och kapning av elementen som behövde kapas så kontrollmättes alla kantelements position i höjd- och sidled samt kryssmätning där vi valde att blunda för någon enstaka millimeter fel i höjdled. Främst på att det var en viss variation i om man mätte på cellplasten eller på fibercementskivan så dess inbördes fixering kunde variera.
- Höjdled mättes med rotationslaser vid varje övergång på bägge sidor av kantelementen samt sporadisk kontroll med vattenpass, eftersom vi var väldigt säkra på att det var i våg då arbetet innan placering var bra.
- Sidled och kryssmätning mättes med måttband över varje övergång samt på husbredd och huslängd, trots att jag hade köpt en fin lasermätare men den fungerade inte att lysa på cellplasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp
Vi började med avloppet och i efterhand skulle jag såklart grävt mer innan vi fyllde upp med dränerande bärlager och gjort avloppet då istället. I alla fall så blev det att ta i med spaden och börja handgräva för avloppsrör och alla uppstick.
En fixpunkt bestämdes som vi utgick ifrån och tog fram stammen där vi spände upp ett snöre som nu blev vår nya fixpunkt och måttade sedan ut x- och y-mått från den. Nya trådar sattes upp så att uppsticket blev på den position vi skulle ha och höjderna kontrollerades med en rotationslaser enligt en ritning jag fått.
Jag är osäker på hur byggare gör annars men vi tyckte att spänna trådar i en led och sedan måtta med måttband eller tumstock i andra leden var ett bra sätt få rätt koordinater på uppsticken.
(Efter att jag upptäckts ett litet skalfel i ritningarna fick jag ta ut nya koordinater som resulterade i att justera alla uppstick cirka 10-15 cm -> 1 dags arbete)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörgrav
Det drog lite i grävmaskinfingrarna och lägligt nog så behövde det grävas en rörgrav under vägen upp till "platån". Riktningen togs ut och eftersom det mesta ska gå in till framtida tvättstugan så valde vi att dra in allt vid utgående avloppsröret då vi ändå skulle förstöra våra noggrant placerade kantelement. Men efter att vi redan tagit ut avloppet ut kantelementet och ställt tillbaka det 😅
Höjder togs ut och skopan sattes i marken och vid rätt djup under frostfritt började vi med att lägga ut högar av grus för att få korrekt fall. Efter det skyfflades det i mer 0-8 grus under och runt avloppet till att det var täckt med 20-30 cm grus och packat. Grenröret på avloppet i rörgraven är till för att ansluta avlopp från gymhuset.
Sen slängdes det i rör och slang för inkommande el, fiber, vatten, ev borrhål, kulvertrör, dagvattenrör och 2 st avloppsrör för eventuell framtida behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att få in alla dessa rör och slangar på rätt position var rätt omständligt då jag absolut skulle tänkt på det innan jag lagt ett avloppsrör att gå under och allt som ska upp i väggen på nästan samma ställen. Det var sura miner och irritation men det gick till slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfyllnad och grundisolering
Nu var det äntligen dags att fylla igen och komma upp i rätt nivå med makadam även innanför kantelementen. Jag använde samma teknik som tidigare med 6 meters järnrör som positionerades ut med så brett jag hade en regel att dra av med, cirka 2,5 m långt. Arbetet blandades lite med att lägga ut isolerskivor, och plana ut grus då ändring förnöjer, allra helst med lite tråkigare arbeten.
Lite drygt blev det att skära ur isolerskivorna för avloppet som kommit lite för högt på vissa ställen, främst på grund av att det behövdes justeras lite och det påverkade fallet på vissa ställen. Då ansåg vi att det var enklare att höja upp lite än att gräva om och riskera att påverka fler ställen.
Jag har en lång vot som ska gå under den bärande innerväggen och en voter för lastnedtagning på två punkter. Dessa använde kraftigare EPS som jag skar ur för med en Morakniv, som jag i för sig använde till allt skärande av isolerskivor. Rätt jobbigt men fick ok snitt och knappt något skräp av skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten och el till köksön spårades med en cirkelsåg vinklad i två omgångar för att skapa ett tillräckligt djupt V att lägga rören i. Avluft i ett 160 mm avloppsrör för köksfläkten i köksön skars ur med kniv och sen med hålsåg i kantelementet. Tillluft för kaminen på gaveln samma tillvägagångsätt men i ett 110 mm avloppsrör
- Kallvatten spårades i 1a lagret isolering
- Avluft köksfläkt lades på 1a lagret men tar upp nästan i höjd till 3e lagret slutar
- Tillluft för kamin lades mellan 2a och 3e lagret
- El och varmvatten spårades i 2a lagret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Kul projekt, ser fram emot att följa det!W waldemarrr skrev:September 2023
Bostadshus - Kantelement, avlopp, rörgrav och grundisolering etc
Kantelement
Vi började med att sätta östra gaveln och sedan västra gavel innan långsidorna sattes ut, främst för att östra gavel var den styrande då det ska linjera med garagets placering och riktning (och enligt bygglov såklart 🤓)
Sprayfärgade armeringsjärn användes som hörnpinnar och snöre spändes upp som vi måttade in kantelementen efter.
Vid placering av långsidorna upptäckte vi att kantelementen började tanda trots att vi följde snöret men vi insåg rätt snart att måste vara en del produktionstoleranser i dessa då de alla mått inte riktigt överensstämde med vad det skulle vara. T ex så var hörnelementen inte helt 90 grader utan snarar 93-94 vilket på 27 meter märks av om man inte väljer att vissa kantelement får tanda i fibercementskivan.
Efter lite bök och kapning av elementen som behövde kapas så kontrollmättes alla kantelements position i höjd- och sidled samt kryssmätning där vi valde att blunda för någon enstaka millimeter fel i höjdled. Främst på att det var en viss variation i om man mätte på cellplasten eller på fibercementskivan så dess inbördes fixering kunde variera.
- Höjdled mättes med rotationslaser vid varje övergång på bägge sidor av kantelementen samt sporadisk kontroll med vattenpass, eftersom vi var väldigt säkra på att det var i våg då arbetet innan placering var bra.
- Sidled och kryssmätning mättes med måttband över varje övergång samt på husbredd och huslängd, trots att jag hade köpt en fin lasermätare men den fungerade inte att lysa på cellplasten.
[bild][bild][bild]
Avlopp
Vi började med avloppet och i efterhand skulle jag såklart grävt mer innan vi fyllde upp med dränerande bärlager och gjort avloppet då istället. I alla fall så blev det att ta i med spaden och börja handgräva för avloppsrör och alla uppstick.
En fixpunkt bestämdes som vi utgick ifrån och tog fram stammen där vi spände upp ett snöre som nu blev vår nya fixpunkt och måttade sedan ut x- och y-mått från den. Nya trådar sattes upp så att uppsticket blev på den position vi skulle ha och höjderna kontrollerades med en rotationslaser enligt en ritning jag fått.
Jag är osäker på hur byggare gör annars men vi tyckte att spänna trådar i en led och sedan måtta med måttband eller tumstock i andra leden var ett bra sätt få rätt koordinater på uppsticken.
(Efter att jag upptäckts ett litet skalfel i ritningarna fick jag ta ut nya koordinater som resulterade i att justera alla uppstick cirka 10-15 cm -> 1 dags arbete)
[bild][bild]
Rörgrav
Det drog lite i grävmaskinfingrarna och lägligt nog så behövde det grävas en rörgrav under vägen upp till "platån". Riktningen togs ut och eftersom det mesta ska gå in till framtida tvättstugan så valde vi att dra in allt vid utgående avloppsröret då vi ändå skulle förstöra våra noggrant placerade kantelement. Men efter att vi redan tagit ut avloppet ut kantelementet och ställt tillbaka det 😅
Höjder togs ut och skopan sattes i marken och vid rätt djup under frostfritt började vi med att lägga ut högar av grus för att få korrekt fall. Efter det skyfflades det i mer 0-8 grus under och runt avloppet till att det var täckt med 20-30 cm grus och packat. Grenröret på avloppet i rörgraven är till för att ansluta avlopp från gymhuset.
Sen slängdes det i rör och slang för inkommande el, fiber, vatten, ev borrhål, kulvertrör, dagvattenrör och 2 st avloppsrör för eventuell framtida behov.
[bild][bild][bild]
Att få in alla dessa rör och slangar på rätt position var rätt omständligt då jag absolut skulle tänkt på det innan jag lagt ett avloppsrör att gå under och allt som ska upp i väggen på nästan samma ställen. Det var sura miner och irritation men det gick till slut.
[bild][bild]
Uppfyllnad och grundisolering
Nu var det äntligen dags att fylla igen och komma upp i rätt nivå med makadam även innanför kantelementen. Jag använde samma teknik som tidigare med 6 meters järnrör som positionerades ut med så brett jag hade en regel att dra av med, cirka 2,5 m långt. Arbetet blandades lite med att lägga ut isolerskivor, och plana ut grus då ändring förnöjer, allra helst med lite tråkigare arbeten.
Lite drygt blev det att skära ur isolerskivorna för avloppet som kommit lite för högt på vissa ställen, främst på grund av att det behövdes justeras lite och det påverkade fallet på vissa ställen. Då ansåg vi att det var enklare att höja upp lite än att gräva om och riskera att påverka fler ställen.
Jag har en lång vot som ska gå under den bärande innerväggen och en voter för lastnedtagning på två punkter. Dessa använde kraftigare EPS som jag skar ur för med en Morakniv, som jag i för sig använde till allt skärande av isolerskivor. Rätt jobbigt men fick ok snitt och knappt något skräp av skivorna.
[bild][bild][bild][bild]
[video]
Vatten och el till köksön spårades med en cirkelsåg vinklad i två omgångar för att skapa ett tillräckligt djupt V att lägga rören i. Avluft i ett 160 mm avloppsrör för köksfläkten i köksön skars ur med kniv och sen med hålsåg i kantelementet. Tillluft för kaminen på gaveln samma tillvägagångsätt men i ett 110 mm avloppsrör
- Kallvatten spårades i 1a lagret isolering
- Avluft köksfläkt lades på 1a lagret men tar upp nästan i höjd till 3e lagret slutar
- Tillluft för kamin lades mellan 2a och 3e lagret
- El och varmvatten spårades i 2a lagret
[bild][bild]
[video]
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Förprojektering vid byte av radiatorer - strul med mått mellan rör / radiator...
Värme allmänt -
Projekt: Bygger fire pit med en gammal klotgrill och tegelstenar
Fritidshus -
Hur bygger jag för att ventilera mellan inner- och yttertak?
Lösvirke & Timmerhus -
Projekt: nybörjare bygger 60-talsbadrum
Badrum -
Bygger nytt trästaket - sommarens projekt!
Trädgård allmänt