Vi har många diskussioner i forumet om Plejd, Wiser och Shelly – tre olika system för ett smart hem. Vad skiljer egentligen dessa smarta hem-system åt och vilka är deras respektive styrkor och svagheter? Det reder vi ut här.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
O
Man i kostym bär 3D-glasögon, äter popcorn, ser underhållen ut.

Den här tråden ska bli skoj att följa!
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 27 till
  • Laddar…
Mina 50 öre:

- Shelly har också pluggar man sätter i vägguttaget
- Wiser och Shelly använder öppna standardprotokoll och är enkla att integrera i de flesta hemautomationssystemen.
- Zigbee, som Wiser använder, är också väldigt energieffektivt och bygger på mesh-teknik
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 14 till
  • Laddar…
B
Stämmer ju inte att Shelly bara fingersr i eget ecosystem! Shelly är ju enda som är helt öppet
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 19 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Stämmer ju inte att Shelly bara fungerar i eget ecosystem! Shelly är ju enda som är helt öppet
Imponerande att man lyckats missa en sådan viktig sak!
 
  • Gilla
sockerbeta och 1 till
  • Laddar…
Shelly har väl också börjat med blåtand i sina prylar.

Men jag antar att det är svårt att få in allt i en artikel.
 
  • Gilla
jonket85
  • Laddar…
B
B Boan skrev:
Stämmer ju inte att Shelly bara fingersr i eget ecosystem! Shelly är ju enda som är helt öppet
Nu är jag inte så insatt, men var det inte just öppenheten som var tanken med wiser. Det är väl tänkt att det ska vara följa matter / thread?

Men jag håller med. Shelly är ju väldigt öppet, det är ju en av grundstenarna.
 
B
jpsjogren jpsjogren skrev:
Imponerande att man lyckats missa en sådan viktig sak!
Precis. Du kan styra dem med MQTT eller andra saker direkt…
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nu är jag inte så insatt, men var det inte just öppenheten som var tanken med wiser. Det är väl tänkt att det ska vara följa matter / thread?

Men jag håller med. Shelly är ju väldigt öppet, det är ju en av grundstenarna.
Ja wiser funkar ju med tredjeparts "gateways" dvs Zigbee antenner...
 
Ni har missat den allra största fördelen med Shelly.

Det är att det baserar sig på HTTP-API, dvs man kan kommunicera direkt med enheterna utan att vara beroende av någon molntjänst eller liknande.
HTTP-APIt fungerar lite som webbinterfacet på en router.

Det gör att man inte blir "inlåst" och Shelly kan integreras med i stort sett allt som kan skicka/ta emot HTTP-förfrågningar, inkl inbrottslarm, dörrlås, övervakningskameror etc.

Sedan vill jag också poängtera att Shelly är den som har det största produktutbudet som FÅR installeras av vem som helst.

För att ta några exempel:
1: Shelly1 samt Shelly1 Plus kan köras på 12v, och därmed installeras i ett SELV-belysningssystem (efter trafon - se dock till att trafon "tål" att köras på 0W, dvs där man bryter sekundärsidan, vissa trafos för halogenbelysning tål INTE att köras utan belastning).
2: Shelly i4 DC, kan köras 5-24v DC, och därmed installeras bakom brytare och sedan drar man fram PELV/SELV-matning genom en kulodosa med ett barrel-jack + väggvårta. Tänk då på att det INTE får finnas någon 230v bakom dosan, samt i rören som du drar SELV-kretsen i, eftersom PELV/SELV och starkström INTE får blandas/samförläggas.
3: Shelly Uni, kan installeras inuti produkter som har någon form av klenspänningskrets. Detta inkluderar men är inte begränsat till de flesta hushållsapparater. Tänk då på att du tar över CE-ansvaret för produkten. (Detta innebär INTE att du behöver CE-märka och testa produkten, men du ska givetvis bygga produkten på ett sådant säkert sätt som om den hade varit testad och godkänd, dvs se till att isolera saker och ting väl, jorda ordentligt, och se till att klenspänningsdelar inte kan komma i kontakt med starkström).
4: Shelly RGBW2, också en klenspänningspryl som är utmärkt för att styra antingen 4 st 12v LED-lampor eller en RGB-strip.
(det går att ställa in RGBW2 till att vara en 4-kanals styrmojäng för vita lampor).

Sedan har vi hela utbudet av produkter som inte installeras.
T.ex.
Shelly DUO RGBW2 - glödlampa med E27 gänga som bara skruvas in.
Shelly Plug S / Plus - Vägguttagsadapter


Sedan vill jag också poängtera att även om en produkt är avsedd att installeras fast, så kan du ändå bygga en ny produkt av detta, t.ex. en förlängningssladd med en inbyggd 4PM t.ex. och 4 uttag.
Eller en spisadapter med en Shelly 3EM inbyggt, alternativt så installerar du Shelly 3EM direkt i spisen. (detta förutsätter att du har perilex till spisen, är spisen fast inkopplad får du inte pilla alls).

Att bygga en ny elprodukt kräver inte auktorisation, och som sagt, ska du inte sätta den på marknaden (läs: sälja/ge bort), så behöver du inte CE-märka och testa den, men produkten ska ändå vara elsäker, dvs du ska anstränga dig till det bästa att jorda, se till att isolationsavstånd bibehålls och se till att produkten har de egenskaper som gör den säker.
 
  • Gilla
  • Älska
a_c och 20 till
  • Laddar…
Hade ju varit relevant att ta med ett öppet trådat system i jämförelsen. Som det är nu jämför man tre äppelsorter men skiter i päronen 😅
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Tycker man klart o tydligt kan läsa ut att plejd är bäst.😙

Sarkasm för tydlighetens skull. Den stora vinnaren är konsumenten tycker jag. Marknaden mår bra av ett utbud.

Bra artikel. Kommer garanterat blåsa upp till storm bland kommentarerna
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Artikeln missar den "lilla" informationen om att Plejd typ enbart används i Sverige av företaget Plejd medan Zigbee har 500+ medlemmar som är med och utvecklar/stödjer protokollet enligt Zigbee Alliance hemsida.

Det är inte Schnider vs Plejd. Det är Plejd vs resten av världen som tillverkar smarta hem.
Om plejd någonsin kursar så är plejd dött - om schnider, lg, ikea, google eller apple går i konkurs så kommer Zigbee fortfarande existera.

Skiner kanske igenom lite att jag stör mig på att min elektriker satte upp en plejd för en lampa jag har istället för att fråga mig och börja installera ett zigbeesystem....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Nissens
A avdpos skrev:
Artikeln missar den "lilla" informationen om att Plejd typ enbart används i Sverige av företaget Plejd medan Zigbee har 500+ medlemmar som är med och utvecklar/stödjer protokollet enligt Zigbee Alliance hemsida.

Det är inte Schnider vs Plejd. Det är Plejd vs resten av världen som tillverkar smarta hem.
Om plejd någonsin kursar så är plejd dött - om schnider, lg, ikea, google eller apple går i konkurs så kommer Zigbee fortfarande existera.

skiner kanske igenom lite att jag stör mig på att min elektriker satte upp en plejd för en lampa jag har istället för att fråga mig och börja installera ett zigbeesystem....
Många tror att Plejd används i Sverige, Norge, Finland och är introducerade i ytterligare en rad Europeiska länder. Åtminstone är det vad Plejd uppger.

I artikeln står det att Plejd kopplar upp på Wifi via gatewayen, det är första gången jag ser att någon uppger det. Inte ens Plejd påstår det.

Det finns en hel del Plejdanvändare som styr annat än belysning med Plejd och verkar nöjda med det, men detta är tydligen inte ok. ☺️

Bra artikel i övrigt. ☺️
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
R
Redan i början av artikeln blir det fel:

Shelly, Schneider Wiser och Plejd är alla smarta hem-system av den här användarvänliga och stängda typen
Det är bara Plejd som är stängd av dessa tre system. De andra använder öppna protokoll. Shelly mer än ett.

Tabellen med "ecosystem" blir också tokig. Wisers produkter är zigbee 3 och kan kombineras med andra zigbee-produkter, Shelly kan som sagt styras av vad som helst som kan prata HTTP/REST eller MQTT.

Plejd är den enda som (officiellt) bara kan prata med sina egna produkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.