337 910 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Visa gärna att skatten höjs pga statliga bidrag till återvinning. 70 milj. till en återvinningsanläggning känns överkomligt.... I min grannkommun byggde man ett badhus för 600milj.... Du fick väl spader när den nya regeringen lovade 400MILJARDER i kreditgarantier till kärnkraften, eller?G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Höj bidragen till solceller och batterier som tillverkas i Kina, nöjd så😂K Klacken skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nejdå, jag har redan skrivit massor med argumentet, du får leta själv.K Klacken skrev:
Avundsjuk är jag inte heller. Är du en sådan som sätter etiketter på folk som sedan räknas som sanning?
Solceller i Sverige kan inte vara varesig klimat eller miljövänligt och tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart, för vissa kan det vara det med dagens regler men som vi tagit upp i denna tråd tidigare "det beror på".
Slutar nu svara dej, tack och hej.
Om du är mottaglig för fakta så kan du med enkelhet hitta underbyggd information som berättar att det absolut inte är miljötveksamt, ingen har svaret på ekonomin över 30 år framåt i tiden, bara bakåt och det är ju inte relevant, så om någon försöker berätta något annat för dig (finns sådana här) så freestylar (ljuger) de bara.G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du får tro på vilken "underbyggd fakta" som helst som du varit mottaglig emot. Jag anser fortfarande inte att solceller ger någonting överhuvudtaget när det är som mörkast och kallast i Sverige (högsta effektbehov) och att allt som produceras kommer med en miljö och klimatskuld och därför ska det användas där de gör mest nytta, tex där man ersätter fossil-el för att driva tex ac och det är inte i Sverige.D djac skrev:Om du är mottaglig för fakta så kan du med enkelhet hitta underbyggd information som berättar att det absolut inte är miljötveksamt, ingen har svaret på ekonomin över 30 år framåt i tiden, bara bakåt och det är ju inte relevant, så om någon försöker berätta något annat för dig (finns sådana här) så freestylar (ljuger) de bara.
Allt det kan du anse men du kan inte anse att de är en klimatförlust för det är inte sant.G OMathson skrev:Du får tro på vilken "underbyggd fakta" som helst som du varit mottaglig emot. Jag anser fortfarande inte att solceller ger någonting överhuvudtaget när det är som mörkast och kallast i Sverige (högsta effektbehov) och att allt som produceras kommer med en miljö och klimatskuld och därför ska det användas där de gör mest nytta, tex där man ersätter fossil-el för att driva tex ac och det är inte i Sverige.
Det vet inte jag nu. Det vet jag då, när det är dags att byta batterierna.pacman42 skrev:
Nej, du förstår inte. Du vill inte förstå, för du har bestämt dig för att du vet allt nu och i framtiden och att jag är dum i huvet. Så är det givetvis inte.G OMathson skrev:Jodå, jag förstår. Vad är det som säger det är din bils batterikapacitet i framtiden som gör att du köper en ny komplettbatteri modul till bilen? Vet du vad det kommer att kosta? Vem ska "fixa" denna eminenta adapter som ska kommunicera med modulens bms? Vill du ha en gammal kanske fuktskadad batterimodul i huset? Bilen kan vara "slut" innan kapaciteten minskat och gör att du vill köpa ny modul, batterimodulen kan ha helt andra fel än bara minskad kapacitet.
I teorin skulle din ide kanske funka, särskilt om alla elbilars batterimoduler och bms standardiserades men det är inte så. Vehicle to grid kan hjälpa något men bara skära topparnas spets.
Jag tror de flesta elbilar kommer skrotas med sin orginalmodul, i vissa fall pga av väldigt låg kvarvarande kapacitet men oftast av andra anledningar.
Nej, batterierna kommer att återvinnas. Vi skattebetalare gav nyss bort massa miljoner till Stena metall i Halmstad till deras nya återvinningsanläggning.
Kapa topparnas spets är precis vad syftet är tex. Och ju högre lagringskapacitet, desto större toppar kan kapas. Har du fortfarande inte fattat det? Och nej, man skrotar inte en elbil för att batteriet är slut. Och man skrotar inte batterierna heller, eftersom det är 60-70% kapacitet kvar i dem. Det är ju därför man håller på med den här produktutvecklingen på flera håll.
Trots att du vet att det inte är så.
Nu vill jag inte argumentera så starkt för solceller för de har ett starkare case i länder med mycket sol och det kan argumenteras att de snarare tillför problem många av våra sommardagar.G OMathson skrev:Du får tro på vilken "underbyggd fakta" som helst som du varit mottaglig emot. Jag anser fortfarande inte att solceller ger någonting överhuvudtaget när det är som mörkast och kallast i Sverige (högsta effektbehov) och att allt som produceras kommer med en miljö och klimatskuld och därför ska det användas där de gör mest nytta, tex där man ersätter fossil-el för att driva tex ac och det är inte i Sverige.
Men i och med att vårt energibehov enligt energimyndigheten kan dubblas till 2035 så tycker jag också att det är oigenomtänkt att argumentera så starkt emot. Fler har ju börja fått upp ögonen för att vi kommer behöva mer av allt.
Så titta inte bara var vi står här och nu. Troligen kommer SSAB om 10 år att vilja köpa all (sol)el som finns dessa sommardagar för att bunkra vätgas till ståltillverkningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Som det ser ut nu så blir det inga batteribyten på elbilar. Bilen är slut innan batteriet är det så det blir skroten och ny bil. Ju längre batterierna håller desto sämre blir dessutom kalkylen; det finns ingen anledning att sätta nästan nytt batteri i en gammal bil. (Pss som ingen monterar ny motor i en gammal bil om motorn skulle haverera. Då måste man av ekonomiska skäl skrota hela bilen istället. Det är det enda som är rimligt.)Anna_H skrev:
Att batterierna kommer att återvinnas i någon form det är dock ganska klart. Om det blir återbruk av batteriet, eller återvinning av materialet det återstår att se. Men om jag får gissa så kommer batterier från bilar att vara mera eftertraktade för den mobila tillämpningen än för den stationära. (Den stationära ställer inte riktigt samma krav så man kan komma billigare undan där när teknik och försörjning är mogen.) I så fall så kommer bilbatterierna att fortsätta vara/bli bilbatterier, om inte annat eftersom man kommer få bättre betalt för dem där. Det är helt enkelt värt mer för folk med elbil än med stationärt hemmabatteri.
Kort är det mer som Kajsa Varg, "man tager vad man haver" och precis så är den amerikanska energiplanen.lars_stefan_axelsson skrev:Batterifrågan är lite mer komplicerad än så. Men jag har öht inte blandat mig i batteridebatten. Jag har bara pratat om vätgas.
Nej. Lagringskostnaderna blir som sagt för stora. De överstiger t ex el från redan existerande kärnkraftverk så då finns det öht ingen anledning att hålla på med det. Den enda anledningen skulle vara för den mobila applikationen i så fall och den har vi dömt ut. Vätgas har t ex inte tillräcklig energidensitet för det i traditionella drivlinor.
(Men det pågår viss forskning igen för flygtillämpningen på exv. Chalmers. Inom flyget så vill man behålla sina vikteffektiva turbinmotorer och då är vätgas ett av alternativen. Även där så lider det dock av bristen på energidensitet.)
Nu har li-ion-batterier ännu sämre energidensitet än vätgas, men har fördelen att de är batterier och man slipper ytterligare omvandling. Att göra el av vätgas i en mobil tillämpning är dyrt och komplicerat. Ingen har kommit särskilt långt i praktiken där.
Och har man redan byggt kärnkraft så kan man strunta i allt det andra. Då blir det bara dyrare och krångligare att lagra i batterier, eller göra vätgas, eller vad det nu vara må.
Ju mer jag studerar den så är den mycket smart och genomtänkt.
Sen är det klart hotfullt för väst när man ser den massiva utbyggnaden av kärnkraft österut i världen.
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
Tabell en bit ner på sidan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Njae, skall du göra sådana avvägningar så måste du ta alternativkostnaden med i beräkningen. Pengarna som läggs på solceller på privata hustak kunde lagts på annat, och solcellerna själva kunde använts till annat. (Se exv. tidigare citerade data som visar att samma solceller är betydligt mer ekonomiska i stora anläggningar än på enskilda tak.)D djac skrev:
Så det är långtifrån självklart att det här är det bästa man kan göra givet resurserna, och en relativ förlust är också en förlust. Särskilt när vi talar om samhället (och hela jorden; klimatet är en global fråga) i stort. Om det är det du hävdar så vill jag ser mer.