G OMathson skrev:
Visst, men har du vehicle to grid? Batteriet i bilen är ett komplicerat system, tex med egen BMS som inte är standardiserad som i sin tur synkas med bilens styrsystem. Det är ju inte bara massa 18650 celler, parallella och i serie.
Jo och garantin är väl 8år, sedan kostar då ett nytt batteri från 100000kr och uppåt. Tesla 150000kr ser jag.
 
P paralun skrev:
Jo och garantin är väl 8år, sedan kostar då ett nytt batteri från 100000kr och uppåt. Tesla 150000kr ser jag.
225000 för skotten som körde bil när det regnade (som antagligen körde i för djupt vatten).

Batteriet i bilen kan i praktiken enbart återanvändas av någon som specialiserar sig på att återanvända batterier från den bilmodellen. Så man åker på att sälja batteriet till någon som förädlar det till ett batteri för hemmabruk, men det troligaste är att det hamnar i en batteribank hos något företag som har dessa som sin affärsidé.
 
pacman42 pacman42 skrev:
225000 för skotten som körde bil när det regnade (som antagligen körde i för djupt vatten).

Batteriet i bilen kan i praktiken enbart återanvändas av någon som specialiserar sig på att återanvända batterier från den bilmodellen. Så man åker på att sälja batteriet till någon som förädlar det till ett batteri för hemmabruk, men det troligaste är att det hamnar i en batteribank hos något företag som har dessa som sin affärsidé.
Jo men det var mest för att se vad batterier kostar och batterier blir med stor sannolikhet dyrare om man ska börja försöka bli mer oberoende av Kina.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett av våra största lager är Vänern. Där tvingas man dumpa en massa el i Vänersborg när det stormar på hösten för att befolkningen i Göteborg inte ska få saltvatten i kranen.
Det kan väl ändå inte stämma, skärmanläggningen i Ormo hindrar saltvatten att tränga upp i Nordre älv och sedan vidare till Göta älv och Lärjeholm.

Halva Göteborg får normalt sitt vatten från Delsjön (som fylls via Alelyckans pumpverk) men om nödvändigt kan hela staden få sitt vatten därifrån.

 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan väl ändå inte stämma, skärmanläggningen i Ormo hindrar saltvatten att tränga upp i Nordre älv och sedan vidare till Göta älv och Lärjeholm.

Halva Göteborg får normalt sitt vatten från Delsjön (som fylls via Alelyckans pumpverk) men om nödvändigt kan hela staden få sitt vatten därifrån.

[media]
Korrekt. Det stora problemet med Vänern är att man pga rasrisken i älvdalen inte kan dumpa tillräckligt med vatten vid stor nederbörd (kom ihåg 2011).
 
P paralun skrev:
Jo men det är ju än mer skrämmande när både EU samt USA studerat "kritiska mineraler-critical minerals" och beroendet av Kina. Sedan ska man bygga stora batterier så slukar vi snabbt jordklotets resurser.
Batterifrågan är lite mer komplicerad än så. Men jag har öht inte blandat mig i batteridebatten. Jag har bara pratat om vätgas.
P paralun skrev:
Så elektrolys och vätgas är nog en bra väg, sen blev ju debatten helt förstörd av Hybrit.
Nej. Lagringskostnaderna blir som sagt för stora. De överstiger t ex el från redan existerande kärnkraftverk så då finns det öht ingen anledning att hålla på med det. Den enda anledningen skulle vara för den mobila applikationen i så fall och den har vi dömt ut. Vätgas har t ex inte tillräcklig energidensitet för det i traditionella drivlinor.

(Men det pågår viss forskning igen för flygtillämpningen på exv. Chalmers. Inom flyget så vill man behålla sina vikteffektiva turbinmotorer och då är vätgas ett av alternativen. Även där så lider det dock av bristen på energidensitet.)

Nu har li-ion-batterier ännu sämre energidensitet än vätgas, men har fördelen att de är batterier och man slipper ytterligare omvandling. Att göra el av vätgas i en mobil tillämpning är dyrt och komplicerat. Ingen har kommit särskilt långt i praktiken där.
P paralun skrev:
Plus då behovet av ny kärnkraft som USA snabbt kom fram till.
Och har man redan byggt kärnkraft så kan man strunta i allt det andra. Då blir det bara dyrare och krångligare att lagra i batterier, eller göra vätgas, eller vad det nu vara må.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Visst, men har du vehicle to grid? Batteriet i bilen är ett komplicerat system, tex med egen BMS som inte är standardiserad som i sin tur synkas med bilens styrsystem. Det är ju inte bara massa 18650 celler, parallella och i serie.
Du har inte förstått vad jag skriver.

Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.

Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inte förstått vad jag skriver.

Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.

Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
Jodå, jag förstår. Vad är det som säger det är din bils batterikapacitet i framtiden som gör att du köper en ny komplettbatteri modul till bilen? Vet du vad det kommer att kosta? Vem ska "fixa" denna eminenta adapter som ska kommunicera med modulens bms? Vill du ha en gammal kanske fuktskadad batterimodul i huset? Bilen kan vara "slut" innan kapaciteten minskat och gör att du vill köpa ny modul, batterimodulen kan ha helt andra fel än bara minskad kapacitet.
I teorin skulle din ide kanske funka, särskilt om alla elbilars batterimoduler och bms standardiserades men det är inte så. Vehicle to grid kan hjälpa något men bara skära topparnas spets.
Jag tror de flesta elbilar kommer skrotas med sin orginalmodul, i vissa fall pga av väldigt låg kvarvarande kapacitet men oftast av andra anledningar.
Nej, batterierna kommer att återvinnas. Vi skattebetalare gav nyss bort massa miljoner till Stena metall i Halmstad till deras nya återvinningsanläggning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inte förstått vad jag skriver.

Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.

Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
Batteriet lever längre än bilen. Batterierna kommer att köpas upp från skroten av företag som bygger egna lösningar. Du kommer inte att få göra detta själv, det krävs utbildning för att få röra i bilens batterier
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Jodå, jag förstår. Vad är det som säger det är din bils batterikapacitet i framtiden som gör att du köper en ny komplettbatteri modul till bilen? Vet du vad det kommer att kosta? Vem ska "fixa" denna eminenta adapter som ska kommunicera med modulens bms? Vill du ha en gammal kanske fuktskadad batterimodul i huset? Bilen kan vara "slut" innan kapaciteten minskat och gör att du vill köpa ny modul, batterimodulen kan ha helt andra fel än bara minskad kapacitet.
I teorin skulle din ide kanske funka, särskilt om alla elbilars batterimoduler och bms standardiserades men det är inte så. Vehicle to grid kan hjälpa något men bara skära topparnas spets.
Jag tror de flesta elbilar kommer skrotas med sin orginalmodul, i vissa fall pga av väldigt låg kvarvarande kapacitet men oftast av andra anledningar.
Nej, batterierna kommer att återvinnas. Vi skattebetalare gav nyss bort massa miljoner till Stena metall i Halmstad till deras nya återvinningsanläggning.
Är det inte en väldigt bra ide att använda skattepengar till? Hade du föredragit deponi?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Är det inte en väldigt bra ide att använda skattepengar till? Hade du föredragit deponi?
De kommer att återvinnas av dpecialistföretsg som bygger batteribanken av de som är värda att bevara
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
De kommer att återvinnas av dpecialistföretsg som bygger batteribanken av de som är värda att bevara
Och?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
K Klacken skrev:
Är det inte en väldigt bra ide att använda skattepengar till? Hade du föredragit deponi?
Nja, elbilsbranschen och Stena metall bör betala själva. Ska allt bekostas mha skattemedel? Deponi, nej.
 
K
G OMathson skrev:
Nja, elbilsbranschen och Stena metall bör betala själva. Ska allt bekostas mha skattemedel? Deponi, nej.
Så dom återvinner bara elbilsbatterier? Det kommer naturligtvis att återvinnas alla möjliga typer av batterier. Eller har du info om att det bara gäller batterier från elbilar?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
K Klacken skrev:
Så dom återvinner bara elbilsbatterier? Det kommer naturligtvis att återvinnas alla möjliga typer av batterier. Eller har du info om att det bara gäller batterier från elbilar?
Ok, höj skatten. Är det din lösning?
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.