712 929 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Tja.. det behövs inte vara bigblock för att sörpla..galento skrev:
Hade en unimog 404 med 3-liters rak sexa på 120 hästar.. den drog aldrig under 3 liter milen..
Nej det finns nog en hel del törstiga fordon , man ser ju en del us bilar med 6,2 diesel och Mercedes dieslar . En bekant hade en Impala med 6,2 och den gick på litern. Man får väl försöka ha grejerna iordning så gott man kan för att hålla nere förbrukningen.Dan_Johansson skrev:
Vilken motor är det som multiremmen kan trassla in sig i kamremmen?nino skrev:Provade trodo igår för första gången, multirem till V60, beställde fel men kryssade i att dom skulle kolla så fick förslag på passande remmar idag och redan notis i Postnord appen att paket på väg.
Är ju tydligen inte helt ovanligt att multiremmen trasslar in sig i kamremmen om den går av med ras som följd...
Jag har denna till kallavfettning, men konstigt nog funkar den bara ibland. Då svär jag och ställer tillbaka den på hyllan. Två veckor senare provar jag igen och då funkar den. Nästa gång funkar den inte osv.DennisCA skrev:Köpt dessa viton sprayflaskor tidigare, från Clas Ohlson, den ena fick först lite bromsrengörare och dog av det, lyckades återuppliva den och lade sen ed's red i det (innehåller aceton) den dog efter några veckor igen. Den andra har rödsprit och funkar ännu. Så viton verkar inte gilla aceton eller bromsrengörare.
[bild]
Jag hade en gång en Peugeot 205 junior. Var väl typ 1,2l motor eller något sådant den drog bara 30L/100km. Var visst något fel på den halvelektroniska förgasaren.galento skrev:
Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?
Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Försöker i första hand handla på Trodo (Lettiskt) och Mekster (Svenskt?).F fsn skrev:
Upplevde Trodo som rätt fyrkantiga när jag hade köpt en A/C-kondensor och en o-ring saknades. Var då tvungen att skicka tillbaka hela kondensorn och vänta på att returen registrerats innan de skickade ut ett nytt komplett paket. Hade ju varit enklare att bara skicka ett kuvert med den saknade o-ringen...
Men bortsett från det har jag inte haft några negativa upplevelser.
Det är ju samma backar så funkar påskjutet så bör ju även parkeringsbromsen funka.tensiden skrev:Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?
Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Dra ihop och kontrollera med momentnyckel på 5-10Nm att hjulen släpper precis vid klick, justera backarna för att få det lika.
Sen får du prova så parkeringsbromsen tar, men det bör den ju göra
Lyfft upp hjulen.tensiden skrev:Vi har en släpvagn som jag funderar lite över inför besiktningen. Jag har aldrig funderat på bromsar, men nu så.. Parkeringsbromsen verkar bara ta på ena hjulet, om jag inte drar åt rejält då jag märker att det verkar ta lite på även det andra. Justeras den annorlunda än påskjutsbromsen?
Tycker det är lite povert med information på nätet om hur man ska fixa bromsarna. Hittade en instruktion om hur man kan justera påskjutsbromsen (tryck ihop 40% och se till att hjulen låser sig). Men hur är det med parkeringsbromsen?
Dra in påskjutsbromsen till 2/3 med ett spännband.
Justera sedan varje sida så att du känner att bromsarna börja ta, klart.
Sedan brukar jag göra koll genom att dra åt handbroms max på kärran, då ska den bromsa och på båda hjulen.
Hitintills har det blivit utan anmärkning vid besiktning, peppar...
Nu stoppar det vid 1500. Tog ett tag innan jag begrep att det inte blev full tank, utan att det var en ekonomisk spärr. I alla fall skönt att man än så länge klarar sig med en omstart 😉😁galento skrev:
"Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck
Länk till VTI
CARUP har mer info
Forskare varnar: Åretruntdäck olämpliga i Sverige
Länk till VTI
CARUP har mer info
Forskare varnar: Åretruntdäck olämpliga i Sverige