I mitt gästrum har jag vattenburen golvvärme. Den styrs från en central som sitter upphängd på väggen, en lite större installation som hämtar ström från en vanlig stickkontakt. Just nu har jag en vanlig stickkontaktstimer som slår på och av, men jag skulle gärna sätta in en smart brytare. Min fråga är vilken maxlast jag behöver ha på brytaren? Det står att maxeffekten på golvvärmen är 4.5 kW men den "dumma" timern ska ha en maxlast på 3,5 kW och den har klarat sig hittills. Är maxlast samma mått som effekt eller är det nån skillnad mellan dem? Har timern klarat sig bara för att golvvärmen inte gått på fullt blås?
Frågar mest för att jag inte vill köpa en dyrare smart plug som jag blåser sönder direkt.
Frågar mest för att jag inte vill köpa en dyrare smart plug som jag blåser sönder direkt.
Vad är det för värde på säkringen som matar eluttaget? Om det är 10 A på säkringen så är ”maxlasten” på uttaget 2300 W. Är det 16 A så blir det 3680 W. Blir svårt att få ut 4,5 kW via en stickkontakt.
Vanliga stickproppar får bara användas upp till 16 A. Om det verkligen är så att värmen drar 4,5 kW är det ett ganska allvarligt hempul som kan börja brinna när som helst.
Min gissning är att golvvärmen drar betydligt mindre än så. Bilder på grejerna?
Min gissning är att golvvärmen drar betydligt mindre än så. Bilder på grejerna?
4.5kW borde absolut vara fast anslutet, det är ju 20 ampere? Känns som dina huvudsäkringar borde vara lite i fara om detta är en fas?
Fast anslutning i en liten apparatlåda eller normkapsling. I normkapslingen skulle jag satt en shelly, som drar en kontaktor. Vilken modell på shelly som krävs beror på om du ska styra on/off med eller utan mätningen av den energi som anläggningen förbrukar.
Det är nog läge att ta hjälp av en elektriker, de här lite högre lasterna är där risken för varmgång är som störst. Att den inte är fast ansluten redan nu gör ju att man funderar på om det finns fler fel i anläggningen, t.ex..kabeldimension m.m.
Fast anslutning i en liten apparatlåda eller normkapsling. I normkapslingen skulle jag satt en shelly, som drar en kontaktor. Vilken modell på shelly som krävs beror på om du ska styra on/off med eller utan mätningen av den energi som anläggningen förbrukar.
Det är nog läge att ta hjälp av en elektriker, de här lite högre lasterna är där risken för varmgång är som störst. Att den inte är fast ansluten redan nu gör ju att man funderar på om det finns fler fel i anläggningen, t.ex..kabeldimension m.m.
Tack för alla svar. Bilder bifogas på installationen. Installatören har inte kryssat för på kåpan vilken effekt som är installerad, men då gissar jag att att det måste handla om 1,5 kW som @alm82 var inne på, eftersom allt annat går på 400 v? Ska försöka reda ut vilken säkring den går på.
Japacman42 skrev:
Tack. Då återstår bara frågan varför den smart plug som jag hade tidigare pajade. Jag trodde att det var för att effekten blev för hög men den ska klara 2300 W.alm82 skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Jag kan inte se någon ytterligare matning till pannan än sladden med stickpropp, så den är med största sannolikhet kopplad för 230 V/1,5 kW. Mer effekt än så känns onödigt för ett enda rum.pacman42 skrev:
Två på bollen som vanligt...
Vad var det för plugg som gick sönder?Joakim Broman skrev:
Vill du vara snäll mot pluggen så finns det en ingång på pannan för extern blockering man kan använda istället för att bryta matningsspänningen.
Det var en sån här:useless skrev:
https://www.m.nu/rela-zigbee/aqara-plug-in-rela-smart-plug
Aha, hur ska jag göra för att använda den blockeringen?