337 950 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Jo och garantin är väl 8år, sedan kostar då ett nytt batteri från 100000kr och uppåt. Tesla 150000kr ser jag.G OMathson skrev:
225000 för skotten som körde bil när det regnade (som antagligen körde i för djupt vatten).P paralun skrev:
Batteriet i bilen kan i praktiken enbart återanvändas av någon som specialiserar sig på att återanvända batterier från den bilmodellen. Så man åker på att sälja batteriet till någon som förädlar det till ett batteri för hemmabruk, men det troligaste är att det hamnar i en batteribank hos något företag som har dessa som sin affärsidé.
Jo men det var mest för att se vad batterier kostar och batterier blir med stor sannolikhet dyrare om man ska börja försöka bli mer oberoende av Kina.pacman42 skrev:225000 för skotten som körde bil när det regnade (som antagligen körde i för djupt vatten).
Batteriet i bilen kan i praktiken enbart återanvändas av någon som specialiserar sig på att återanvända batterier från den bilmodellen. Så man åker på att sälja batteriet till någon som förädlar det till ett batteri för hemmabruk, men det troligaste är att det hamnar i en batteribank hos något företag som har dessa som sin affärsidé.
Det kan väl ändå inte stämma, skärmanläggningen i Ormo hindrar saltvatten att tränga upp i Nordre älv och sedan vidare till Göta älv och Lärjeholm.Anna_H skrev:
Halva Göteborg får normalt sitt vatten från Delsjön (som fylls via Alelyckans pumpverk) men om nödvändigt kan hela staden få sitt vatten därifrån.
Korrekt. Det stora problemet med Vänern är att man pga rasrisken i älvdalen inte kan dumpa tillräckligt med vatten vid stor nederbörd (kom ihåg 2011).D Dilato skrev:Det kan väl ändå inte stämma, skärmanläggningen i Ormo hindrar saltvatten att tränga upp i Nordre älv och sedan vidare till Göta älv och Lärjeholm.
Halva Göteborg får normalt sitt vatten från Delsjön (som fylls via Alelyckans pumpverk) men om nödvändigt kan hela staden få sitt vatten därifrån.
[media]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Batterifrågan är lite mer komplicerad än så. Men jag har öht inte blandat mig i batteridebatten. Jag har bara pratat om vätgas.P paralun skrev:
Nej. Lagringskostnaderna blir som sagt för stora. De överstiger t ex el från redan existerande kärnkraftverk så då finns det öht ingen anledning att hålla på med det. Den enda anledningen skulle vara för den mobila applikationen i så fall och den har vi dömt ut. Vätgas har t ex inte tillräcklig energidensitet för det i traditionella drivlinor.P paralun skrev:
(Men det pågår viss forskning igen för flygtillämpningen på exv. Chalmers. Inom flyget så vill man behålla sina vikteffektiva turbinmotorer och då är vätgas ett av alternativen. Även där så lider det dock av bristen på energidensitet.)
Nu har li-ion-batterier ännu sämre energidensitet än vätgas, men har fördelen att de är batterier och man slipper ytterligare omvandling. Att göra el av vätgas i en mobil tillämpning är dyrt och komplicerat. Ingen har kommit särskilt långt i praktiken där.
Och har man redan byggt kärnkraft så kan man strunta i allt det andra. Då blir det bara dyrare och krångligare att lagra i batterier, eller göra vätgas, eller vad det nu vara må.P paralun skrev:
Du har inte förstått vad jag skriver.G OMathson skrev:
Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.
Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jodå, jag förstår. Vad är det som säger det är din bils batterikapacitet i framtiden som gör att du köper en ny komplettbatteri modul till bilen? Vet du vad det kommer att kosta? Vem ska "fixa" denna eminenta adapter som ska kommunicera med modulens bms? Vill du ha en gammal kanske fuktskadad batterimodul i huset? Bilen kan vara "slut" innan kapaciteten minskat och gör att du vill köpa ny modul, batterimodulen kan ha helt andra fel än bara minskad kapacitet.Anna_H skrev:Du har inte förstått vad jag skriver.
Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.
Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
I teorin skulle din ide kanske funka, särskilt om alla elbilars batterimoduler och bms standardiserades men det är inte så. Vehicle to grid kan hjälpa något men bara skära topparnas spets.
Jag tror de flesta elbilar kommer skrotas med sin orginalmodul, i vissa fall pga av väldigt låg kvarvarande kapacitet men oftast av andra anledningar.
Nej, batterierna kommer att återvinnas. Vi skattebetalare gav nyss bort massa miljoner till Stena metall i Halmstad till deras nya återvinningsanläggning.
Batteriet lever längre än bilen. Batterierna kommer att köpas upp från skroten av företag som bygger egna lösningar. Du kommer inte att få göra detta själv, det krävs utbildning för att få röra i bilens batterierAnna_H skrev:Du har inte förstått vad jag skriver.
Jag har alltså idag en ny elbil. Om ett antal år kommer vi ju att behöva byta batterierna i den. Jag räknar med att det då kommer att gå att köpa en sorts adapter till de gamla batterierna för att koppla in de gamla batterierna, som har ca 65% kapacitet kvar, inne i mitt garage.
Svaret gäller även @paralun:
Det går alltså åt FÄRRE batterier, och ger ett MINDRE beroende av Kina, eftersom jag återanvänder gamla elbilsbatterier till huset istället för att köpa nya batterier både till huset och till bilen.
Är det inte en väldigt bra ide att använda skattepengar till? Hade du föredragit deponi?G OMathson skrev:Jodå, jag förstår. Vad är det som säger det är din bils batterikapacitet i framtiden som gör att du köper en ny komplettbatteri modul till bilen? Vet du vad det kommer att kosta? Vem ska "fixa" denna eminenta adapter som ska kommunicera med modulens bms? Vill du ha en gammal kanske fuktskadad batterimodul i huset? Bilen kan vara "slut" innan kapaciteten minskat och gör att du vill köpa ny modul, batterimodulen kan ha helt andra fel än bara minskad kapacitet.
I teorin skulle din ide kanske funka, särskilt om alla elbilars batterimoduler och bms standardiserades men det är inte så. Vehicle to grid kan hjälpa något men bara skära topparnas spets.
Jag tror de flesta elbilar kommer skrotas med sin orginalmodul, i vissa fall pga av väldigt låg kvarvarande kapacitet men oftast av andra anledningar.
Nej, batterierna kommer att återvinnas. Vi skattebetalare gav nyss bort massa miljoner till Stena metall i Halmstad till deras nya återvinningsanläggning.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg