J Jörgen Petersson1 skrev:
Ok, om isoleringen: Finns det något jag bara kan slänga på ovanpå golvet tillfälligt utan att behöva bryta upp eller gå in under golvet? (förstår smartheten i att vara långsiktig, får se hur det blir i praktiken, vinden känns rymlig så på lång sikt inreder vi gärna.)

Shunten: ok och det är så man vill ha det fattar jag. Vad händer i din situation om du istället höjer shunten? då får elementen strypa mer av vattentillförseln från systemet? Kostar det mer pengar/slösar det mer energi? Det borde ju VERKLIGEN vara så annars fattar jag inte varför man håller på, men Demmpas svar ovan gjorde mig tvivlande om detta?
Ta reda på statusen i golvet så du vet vad du har att jobba med när det är dags för större ingrepp. Vad som helst jag listade fungerar men Frigolit brinner jävligt bra även om isolervärdet ska vara högst per centimeter och det går att gå på frigoliten så att ni kan fortsätta förvara grejer däruppe.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
För att det alltid blir spillvärme från alla rör och det lilla flödet som går igenom elementen även om dom är stängda så huset kommer värmas upp även om elementen är satta på bra 10grader. Om jag vill höja temperaturen inne så trycker jag på innegivaren vilken tempratur jag vill ha, shuntautomatiken öppnar fullt, rätt innetempratur nås, shunt stänger, och öppnar sedan sakta tills exakt rätt läge för att en jämn tempratur ska hållas(den tempraturen som står på innegivaren)
Och hur gör man för att åstadkomma samma sak om man inte har innegivare eller shuntautomatik?

Och vill man med min setup (manuell shuntstyrning tex) ha termostaterna på 3 exempelvis då och sen om man är snål dra ner shunten steg för steg tills man börjar frysa? Och i de rum man gör det och vill ha lite varmare öka till texempel 3,5 eller 4 och i de rum man inte ens använder dra ner till typ 2?

Och mest av allt: Vad är det som kostar så sjukt mycket pengar med min uppvärmning? Att shunten står på för hög nivå? Enligt demmpa typ inte, vilket förbryllar mig. Så då kvarstår radiatorerna: att termostaterna står på för hög siffra, eller att termostaterna står på för låg siffra?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har man högre framledningstemperatur än nödvändigt så måste termostaterna strypa flödet kraftigt, då blir radiatorerna heta i toppen och iskalla i botten.
och vad spelar detta för roll? kalla golv? större slitage? något annat?
 
Du kan styra temperaturen med radiatortermostaterna om det fungerar bra. sedan ställer du shunten tillräckligt högt. De som rekommenderar högt ställda termostater och att styra med framledningstemperaturen har hört rekommendationer som gäller för värmepumpar och tror att det alltid gäller.
Om man har värmepump finns det en del att vinna på att ha korrekt injustrade radiatorer och central styrning. Men knappast för dig.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1 och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Och hur gör man för att åstadkomma samma sak om man inte har innegivare eller shuntautomatik?

Och vill man med min setup (manuell shuntstyrning tex) ha termostaterna på 3 exempelvis då och sen om man är snål dra ner shunten steg för steg tills man börjar frysa? Och i de rum man gör det och vill ha lite varmare öka till texempel 3,5 eller 4 och i de rum man inte ens använder dra ner till typ 2?

Och mest av allt: Vad är det som kostar så sjukt mycket pengar med min uppvärmning? Att shunten står på för hög nivå? Enligt demmpa typ inte, vilket förbryllar mig. Så då kvarstår radiatorerna: att termostaterna står på för hög siffra, eller att termostaterna står på för låg siffra?
Vad som avgör hur mycket uppvärmningen kostar är hur mycket energi huset förbrukar. Du minskar energibehovet genom att sänka innetemperaturen och/eller se till att värmen inte försvinner ut ur huset. Varmvattnet till dusch och liknande är också en stor faktor i hushåll med folk som duschar flera gånger om dagen.

Under ca 4vintermånader ligger jag på konstant 6kw/h 24/7 om man räknar på medelförbrukningen.

Tak, fönster,dörrar, tätning runt dessa, övriga hål i fasaden och genom marken är dom enda ställena värmen kan ta vägen. Hyr en värmekamera när det blir minusgrader, kolla & ta kort med värmekameran och börja åtgärda problemområdena.

Men isoleringen i vindsgolvet borde vara lättlöst temporärt.
 
C
J Jörgen Petersson1 skrev:
Och mest av allt: Vad är det som kostar så sjukt mycket pengar med min uppvärmning?
Börja med att detaljstudera fakturan och ta reda på om du får betala extra för hög returtemp. Om du gör det kan det det kan bli dyrt, så det duger inte att gissa.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Du har termometer för värmen som går ut till elementen, är det ett hus som inte är altför dragit och klent isolerat. Så är tummregel, vid noll ute, så är det ca 42 C som ska gå ut till elementen. en eftersom det blir kallare, får man öka på några grader. Men ska du få det bra, måste du skaffa en shuntautomatik som monteras på shunten som du har ( den med svart vred och röd och blå markering på )
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Det går bra ändå, om radiatortermostaterna fungerar som de ska.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Börja med att detaljstudera fakturan och ta reda på om du får betala extra för hög returtemp. Om du gör det kan det det kan bli dyrt, så det duger inte att gissa.
Det gör jag inte om inte returtemperaturen sjunker och det uppvärmda fjärrvärmevattnet skiljer med mindre än 5 grader. Avkylningsvärdet för mig är 24,2 eller något sånt.
 
J jonaserik skrev:
Du har termometer för värmen som går ut till elementen, är det ett hus som inte är altför dragit och klent isolerat. Så är tummregel, vid noll ute, så är det ca 42 C som ska gå ut till elementen. en eftersom det blir kallare, får man öka på några grader. Men ska du få det bra, måste du skaffa en shuntautomatik som monteras på shunten som du har ( den med svart vred och röd och blå markering på )
Jo men betalar jag inte för mycket genom att ha shunten för högt ställd? Annars är det ju ingen poäng med en shunt, då skulle man ju bara kunna vrida den på max och sen reglera allt via termostaterna?
 
D Daniel 109 skrev:
Det går bra ändå, om radiatortermostaterna fungerar som de ska.
Vad menar du? Vad går bra ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.