J JT8 skrev:
Under halva 2020,2021 och halva 2022 var det dagspriser i det närmaste på primärt bergvärme och luftvatten ja. Detta berodde på att volymen från underleverantörer till tillverkarna inte garanterade volym eller pris på ordrar från fabrikerna så varje batch prissattes separat. Var samma sak med alla koppardelar osv. Som leverantör fick man vara på tårna då det lätt kunde slå 10% från en gång till en annan. Alla offerter jag lämnade var preliminär materialkostnad och kunden fick ta ställning när priset var satt vid leverans. Var inte direkt några problem att bli av med pumparna ändå om kunden ändrade sig när priset sattes (slog dock sällan mer än 5-15% från offererat pris)
Intressant att priserna svänger så ofta o dagspris. Dessutom under så lång tid. Hur kan återförsäljare acceptera det?
Men om du lämnar en offert som kunden kan kliva av. Frågan är om det är en offert.
Jag hade lagt på 10% på min offert.
Har jag tur så stiger priset med bara 5% Har jag otur så stiger priset med 15%. Men om du har en marginal på offerten som faller på 5% Så bör man se över sina marginaler. man kan även justera sina priser på arbetet.
Det finns många ställen att tjäna in ett rörligt pris.

T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Man ska inte ställa frågor man inte vill ha svar på. Men nu är det ju för sent.

U UrbanPersson skrev:
Detta låter ju helt galet. Gör om och gör rätt, även om det innebär en viss väntetid.

En rörfirma behöver man ha en bra kontakt med då det sällan är en engångsgrej utan vatten och värme behöver ofta lite justeringar och översyn. Då vill man kunna känna sig trygg i den leverantör man har valt och se relationen långsiktig. Då spelar priset mindre roll, några tusenlappar hit eller dit är det minst viktiga i det sammanhanget, det kan bli mycket dyrare om firman inte är seriös eller gör ett mindre seriöst jobb som sedan måste följas upp av fler besök osv.

1. Välj en leverantör som ger ett bra intryck (och som kan svara på lite tekniska frågor) så att det inte bara är en ren säljare som säljer något som inte matchar behovet.
2. Kolla referenser med andra kunder, alternativt fråga dina grannar vilken rörfirma de använder.
3. Kör en Nibe så du slipper problem framöver, de är sällan dyrare men ger en helt annan kvalité och med mycket bättre tekniska lösningar som framtidssäkrar installationen..
4. Underdimensionera inte. Med dagens elpriser vill man gärna gå upp lite i storlek och sen blockera elpatronen så den inte används även vid de kallaste nätterna. Merkostnaden för installationen får du igen de närmaste 5-7 åren i minskad elförbrukning.
Exakt!

Jag hjälper ibland kunder som köpt värmepumpen med det billigaste offerten, många gånger installatören inte är från orten utan längre bort och även bristande support från tillverkaren då står kunden där och får ingen hjälp av installatören eller tillverkaren. Tillverkaren oftast hänvisar till sina återförsäljare.
Mitt råd är att köpa Nibe och välja en lokal pålitligt installatör.

L Lassiter skrev:
Exakt!

Jag hjälper ibland kunder som köpt värmepumpen med det billigaste offerten, många gånger installatören inte är från orten utan längre bort och även bristande support från tillverkaren då står kunden där och får ingen hjälp av installatören eller tillverkaren. Tillverkaren oftast hänvisar till sina återförsäljare.
Felet är att man väljer fel leverantör.
Det borde vara viktigare att välja rätt installatör. än att välja Nibe.
Det bästa vore väl att välja en vp som grossen har på hyllan

Bananskalare Bananskalare skrev:
Felet är att man väljer fel leverantör.
Det borde vara viktigare att välja rätt installatör. än att välja Nibe.
Tänker också att tillverkare av pumpen är mindre viktigt i detta fall.
L Lassiter skrev:
Exakt!

Valde en lokal firma med tanke på det.

V växelventil skrev:
Då får nog dom problem om ni var överens om HEC7 och tycker du ska kontakta Arn och rådfråga för att det kan bli problem vid beställning är sånt som händer.Men dom får nog ta den smällen men hoppas ni kan komma överens om hur priset kan regleras så båda blir nöjda.

V Vargulvsson skrev:
Leveransdagens pris gäller!

Annars skulle varenda firma som säljer Tex Nibe gå i konkurs!
Så synd att kunden i det här fallet inte informerades om det. Är det kanske ok så länge det är kunderna som går i konkurs?

• Haha
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Har du någon skriftlig orderbekräftelse från firman på att det är en HE C7 som dom skall leverera?

Om inte, kan det vara du som var otydlig när du beställde.
Kanske inte finns någon orderbekräftelse.

I så fall kan det vara TS som beställde en sak och 17 månader senare har glömt vad hen faktiskt sa.
(Skulle förklara ilskan. Folk blir som argast när det är dom själva som gjort fel).

D daVinci skrev:
Kanske inte finns någon orderbekräftelse.

I så fall kan det vara TS som beställde en sak och 17 månader senare har glömt vad hen faktiskt sa.
(Skulle förklara ilskan. Folk blir som argast när det är dom själva som gjort fel).
Finns inget annat än svaret på mailet.

Så skulle det säkert kunna vara, men inte i detta fall. VD erkände ju att det blivit en felbeställning, så det är inte det diskussionen handlar om utan vad företaget bör göra mot kund när felet har uppstått.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Det är väl bara att meddela dem att du pratat med Nibe och att de kan leverera motsvarande den offert du accepterade.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Betala extra?? 😂

Han borde bjuda på skillnaden med tanke på att du väntat 17 månader.

Detta är inte någon seriös firma. Säg "det tar vi sen" och när pumpen är installerad kör du radiotystnad. Det är en metod firman säkert är bekant med 😆
Är ju inte firman som styr över ledtider hos IVT

T takskivan skrev:
Är ju inte firman som styr över ledtider hos IVT
Nej men de styr över sin egen kommunikation till kund.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nej men de styr över sin egen kommunikation till kund.
Ja, och vi vet inte vad firman lämnat för lev tid, eller hur? Det har varit sjukt långa ledtider. Jag väntade 8 mån på ny tvättmaskin efter reklamation 2021

T takskivan skrev:
Ja, och vi vet inte vad firman lämnat för lev tid, eller hur? Det har varit sjukt långa ledtider. Jag väntade 8 mån på ny tvättmaskin efter reklamation 2021
Lägg ner nu. Kunden blir överraskad över att priset stigit 33 000 kr och har inte fått information om att priset kan stiga. Firman har inte gjort sitt jobb. Så enkelt är det.

• Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
Lägg ner nu. Kunden blir överraskad över att priset stigit 33 000 kr och har inte fått information om att priset kan stiga. Firman har inte gjort sitt jobb. Så enkelt är det.
För en helt annan produkt! Priset är dagspris också. Mycket pengar absolut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.