T takskivan skrev:
För en helt annan produkt! Priset är dagspris också. Mycket pengar absolut
Ja de har gjort två fel. Dels levererat fel och sen är priset också fel. Man vill knappt veta vad mer de ställer till med under installationen 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 6 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
VD började prata massa om att priserna har gått upp sen dem gjorde beställningen och att de får betala det aktuella priset till IVT i samband med leverans. Känns inte som att det är något som ska drabba mig?
Någonstans i offert eller avtal står det antagligen att priser kan variera. Min syster och hennes man råkade ut för samma sak förra sommaren med sin nya värmepump. Priset gick upp 7000kr under det år som de väntade på pumpen. Mot bakgrund av hur deras elräkningar sett ut föregående vinter så blev det en ganska kort debatt helt enkelt.
 
T takskivan skrev:
För en helt annan produkt! Priset är dagspris också. Mycket pengar absolut
Spelar det någon roll om priset till kund baserades på dags pris eller priset på en katalog som släpptes 2010? Kunden har fått ett pris
Det är oväsentligt hur priset kom till

Det är ingen självklarhet att priserna på vp ändrar pris oftare än en gurka. Däremot är det mer självklart att en gurka förändras prismässigt.

Du måste förstå två saker som är viktiga. Det är skillnad på privatkund och företagskund.
En offert berättar hur priset beräknas..Står det inget så är det fast pris.som gäller.
 
  • Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 5 till
  • Laddar…
C
ElFredde ElFredde skrev:
Någonstans i offert eller avtal står det antagligen att priser kan variera.
Är väl i och för sig inte direkt förvånad, men dagspris brukar betyda att priset sätts den dag man lägger ordern. Inte dagspriset någon gång i framtiden då leverantören behagar leverera. Och faktum är att man även brukar offerera dagspris - man har då t.ex. 24 timmar på sig att lämna accept för att priset skall gälla.

Känns ju lite meningslöst med en offert om offererat pris bara är en "prisidé". Tänk om man skulle köra den i offentlig upphandling...
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Någonstans i offert eller avtal står det antagligen att priser kan variera. Min syster och hennes man råkade ut för samma sak förra sommaren med sin nya värmepump. Priset gick upp 7000kr under det år som de väntade på pumpen. Mot bakgrund av hur deras elräkningar sett ut föregående vinter så blev det en ganska kort debatt helt enkelt.
Är det en offert med fast pris. så gäller det priset. Står i lagen. Om det inte är fastpris då.borde det vetat om det. Allting måste stå i avtalet. Annars är det svårt att bevisa.
Jag misstänker att din syster vart blåst. Anting genom att skriva under en offert som tillåter prisförändringar eller så gick de på säljarens snack
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja de har gjort två fel. Dels levererat fel och sen är priset också fel. Man vill knappt veta vad mer de ställer till med under installationen 😂
Vad jag vet har de bara gjort ett fel. de vill ha ett högre pris på den nya vp eftersom den är dyrare. Hade de levererat den dyrare modellen
Då får kunden den dyrare modellen för samma.pris som den offererade
Då blev ingen lurad trots att det var fel maskin
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag misstänker att din syster vart blåst. Anting genom att skriva under en offert som tillåter prisförändringar eller så gick de på säljarens snack
https://www.velltra.se/category/varmepumpar-ctc
Här kan man läsa följande:

"Det är också viktigt att notera att CTC nu har valt att det är leveransdagens pris som gäller, vilket kan leda till prisjusteringar på redan lagda ordrar."

Sedan kan du hoppa och skrika och vifta med knytnävarna som du vill. Det blir leveransdagens pris som gäller om du skall få dig en pump. (Eventuellt kan du hitta någon som går med på fast pris och gör ett 25% påslag på priset, för att säkra sig mot prishöjningar. Men det kanske du menar är bättre).
 
V växelventil skrev:
Vad står det på offerten?En HEC7 eller HQE8.
Omöjligt att ge ett råd. Allt beror på hur angelägen du är att få en pump installerad före vintern.
Men jag skulle nog inte kunna tänka mig att betala en enda krona extra utan antingen kräva att de beställer rätt pump och garanterar att ni är prioriterad för installation när rätt pump väl kommer eller leta upp en annan leverantör och räkna med att du inte får någon förrän tidigast i vår. Jag rekommenderar starkt en Nibe. Mycket effektiva och Nibe själva har en utmärkt teknisk support via mail.till slutkunder, vilket är ovanligt.
Du verkar inte ha kollat upp firmans recensioner, verkar det. Jag har aldrig anlitat ett företag utan att läsa nästan allt vad andra har skrivit om dem. Finns det inga recensioner på deras hemsida så är det misstänkt. Kolla om företaget har fått recensioner hos trustpilot.se.
Men låt inte tiden gå! Du måste skriftligt reagera och kräva att de installerar rätt utrustning till avtalat pris om det är det du vill. Står det inget i avtalet om leveranstid? Konstigt. Kräv att få häva ordern om de inte kan leverera inom rimlig tid. Kolla vad konsumentköplagen säger om det. Jag har inte koll. Att det redan har gått 1,5 år borde räcka som motiv. Skulle det dröja ett år till att få rätt pump borde det definitivt ge rätt att häva, kan man tycka.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
D daVinci skrev:
"Det är också viktigt att notera att CTC nu har valt att det är leveransdagens pris som gäller, vilket kan leda till prisjusteringar på redan lagda ordrar."
Ha ha ha, ja fy f-n, snacka om säljarens marknad.

Pris? Vaddå, vad menar du? Det kommer ju att stå på fakturan 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Den dyrare pumpen har högre COOP och högre energiklassning och mer effekt. Med den större kommer du spara mer pengar över tid jämfört med den lilla. Hur stor effekt behöver du? Är du säker på att du klarar dig på den lilla?

/N
 
S Saxdaling skrev:
Omöjligt att ge ett råd. Allt beror på hur angelägen du är att få en pump installerad före vintern.
Men jag skulle nog inte kunna tänka mig att betala en enda krona extra utan antingen kräva att de beställer rätt pump och garanterar att ni är prioriterad för installation när rätt pump väl kommer eller leta upp en annan leverantör och räkna med att du inte får någon förrän tidigast i vår. Jag rekommenderar starkt en Nibe. Mycket effektiva och Nibe själva har en utmärkt teknisk support via mail.till slutkunder, vilket är ovanligt.
Du verkar inte ha kollat upp firmans recensioner, verkar det. Jag har aldrig anlitat ett företag utan att läsa nästan allt vad andra har skrivit om dem. Finns det inga recensioner på deras hemsida så är det misstänkt. Kolla om företaget har fått recensioner hos trustpilot.se.
Men låt inte tiden gå! Du måste skriftligt reagera och kräva att de installerar rätt utrustning till avtalat pris om det är det du vill. Står det inget i avtalet om leveranstid? Konstigt. Kräv att få häva ordern om de inte kan leverera inom rimlig tid. Kolla vad konsumentköplagen säger om det. Jag har inte koll. Att det redan har gått 1,5 år borde räcka som motiv. Skulle det dröja ett år till att få rätt pump borde det definitivt ge rätt att häva, kan man tycka.
Helt off topic, men vad är problemet med värmepumpar egentligen? Finns det inte som lagervara? Varför tar det ett halvår att få fram?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte förutsättningarna i ditt fall. Det skiljer cirka 1 kW i värmeeffekt mellan värmepumparna som det handlar om. Det jag reagerar mest på är att dessa värmepumpar använder syntetiska köldmedier som inte är framtidssäkra utan sjunger på sista versen. Det är kraftiga växthusgaser och PFAS-ämnen (evighetskemikalier) som mycket sannolikt kommer att börja fasas ut inom en snar framtid. Redan nu finns det minst en lite mindre markvärmepump som använder framtidssäkra R290 som köldmedium. Kompletterat med en luftvärmepump kommer du upp i en högre värmeeffekt och får även redundans om ditt vattenburna värmesystem går ner.

Finns det planer på att tilläggsisolera i framtiden?

Är en markvärmepump det bästa alternativet?

Har du funderat på luftvattenvärmepump kompletterat med luftvärmepump för mer redundans?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Helt off topic, men vad är problemet med värmepumpar egentligen? Finns det inte som lagervara? Varför tar det ett halvår att få fram?
Komponentbrist på elektronik sidan har gjort det svårt att få fram styrelektronin samt fläktar.
Samtidigt fullkomligt exploderade intresset för värmepumpar när elpriset stack för två år sedan, inte bara i Sverige utan även kontinenten blev helt plötsligt intresserade av värmepumpar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Är en separat VVB också inräknat i prisskillnaden?
HQ är en bättre maskin (om än marginellt) jämfört med HE. Mervärdet i en E8 jmf. med C7 är att du kan få större varmvattenkapacitet genom att fritt välja storlek på beredaren. Det förutsätter förstås att du värdesätter ökad VV-kapacitet.

Gällande alternativa entreprenörer så kan du också leta efter Bosch Värmepartner.
Som du kanske känner till så tillverkas både IVT och Bosch värmepumpar i samma fabrik (Tranås, Småland). Motsvarande/likvärdiga maskiner finns att hitta i bådas sortiment.
 
krille_krabba krille_krabba skrev:
Är en separat VVB också inräknat i prisskillnaden?
HQ är en bättre maskin (om än marginellt) jämfört med HE. Mervärdet i en E8 jmf. med C7 är att du kan få större varmvattenkapacitet genom att fritt välja storlek på beredaren. Det förutsätter förstås att du värdesätter ökad VV-kapacitet.

Gällande alternativa entreprenörer så kan du också leta efter Bosch Värmepartner.
Som du kanske känner till så tillverkas både IVT och Bosch värmepumpar i samma fabrik (Tranås, Småland). Motsvarande/likvärdiga maskiner finns att hitta i bådas sortiment.
Jag fattar inte varför ni pratar om det här.

Om ni köper en bil och när den levereras är det en annan, dyrare, modell som ni inte vill ha, hade ni köpt att säljaren säger "ja men den här är ju snabbare och tystare"?

Eller när ni beställer kaffe och glass men får schnitzel med svamp och surkål, köper ni då "ja men detta är ju mycket godare och mer mättande!"?

TS har beställt något och fått något annat. Det spelar ingen roll om detta annat är "bättre" om det inte var det TS ville ha!!! 😤
 
  • Gilla
  • Älska
Aque71 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.