14 495 läst · 102 svar
14k läst
102 svar
Laddbox installerad på befintlig jordfelsbrytare?
Nu var elektrikern över och kikade.
Personskyddsautomaten var monterad för tight mot skåpets kant så kraften var inte tillräcklig för att få ned brytaren.
Personskyddsautomaten var monterad för tight mot skåpets kant så kraften var inte tillräcklig för att få ned brytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Det är så det kan vara, och installationsförutsättningarna är ofta sådana att det normalt är så, men det är fel att alltid tvinga på kunden en separat JFB för laddstationen.
För att uppfylla elsäkerhetskrav räcker det med gemensam jordfelsbrytare i anläggningen, för att också uppfylla funktionssäkerhetskrav krävs separat jordfelsbrytare (endast laddbox går ned vid jordfel). Detta efter samtal med Elsäkerhetsverket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?
Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.
Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.
Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???
Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.
Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.
Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???
Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Redigerat:
Vi har en bergvärmepump IVT Geo 516C, kan den möjligtvis räknas in under "andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP"?Bo.Siltberg skrev:Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?
Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.
Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.
Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???
Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Jag hittade texten "kompressorns varvtal och tillförd effekt till invertern" i bruxet, så ja. För att göra det enkelt bör man undvika att låta elbil och värmepump i allmänhet att dela på samma JFB typ A. En typ B går däremot bra.
Vad skulle jag ha för intresse att ljuga om vad Elsäkerhetsverket sa till mig i ett halvtimme långt samtal? Ring själv vet jag.Bo.Siltberg skrev:Sa de verkligen precis så där?? Det tror jag inte, det vore anmärkningsvärt. Gemensam mellan vad?
Normalt funkar det, dvs att låta elbilen och resten av huset dela på samma JFB typ A om man finner det lämpligt. Men det är ingen tumregel. Som jag skrivit behöver man kolla ifall man har andra trefasiga apparater med kraftelektronik som likriktar spänningen, t.ex en varvtalsstyrd VP.
Att låta två elbilar dela på samma JFB är dock alltid NOK.
Och det är ett säkerhetskrav, inte funktionellt krav. Vem f** pratade du med???
Edit: Dessa förhållningsregler handlar om att inte utsätta JFB för alltför stora DC-felströmmar som kan få den att somna in och sluta fungera ifall det sker en riktig olycka. Hade det handlat om läckströmmar som tjyvlöser den hade man talat om "funktionella" krav.
Blandar du inte ihop det? Produkten ska ha DC skydd, därför kan Typ A JFB installeras med ex Zaptec laddbox. För säkerheten spelar det då mindre roll om det är 5 st laddboxar eller 1 laddbox under JFB. Däremot påverkas funktion märkbart om alla laddboxar går ned vid jordfel hos en enskild laddbox.