H hempularen skrev:
Det var i så fall väldigt otydligt, men det skulle kunna förklara ärendet.
Ja absolut, men om de inte faktiskt var gifta kändes allt helt orimligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan arvet vara enskild egendom?
Jag ställde följande fråga till AI:
arv med villor. kan man få pengar från t.ex. sina föräldrar och det blir enskild egendom i ett samboförhållande.

SVAR:
Ja, det är möjligt att få pengar från sina föräldrar och att dessa pengar ska vara enskild egendom i ett samboförhållande. Det finns två sätt att göra detta:
  1. Genom ett testamente. Om dina föräldrar vill att pengarna ska vara enskild egendom kan de skriva ett testamente där de uttryckligen anger detta. I testamentet kan de också ange hur pengarna ska användas, till exempel att de ska användas till att köpa en bostad eller att de ska sparas till pension.
  2. Genom ett gåvobrev. Om dina föräldrar vill att pengarna ska vara enskild egendom kan de också skriva ett gåvobrev där de uttryckligen anger detta. I gåvobrevet kan de också ange hur pengarna ska användas.
I båda fallen är det viktigt att gåvobrevet eller testamentet är korrekt utformat och undertecknat av båda parter. Om gåvobrevet eller testamentet inte är korrekt utformat kan det bli svårt att hävda att pengarna är enskild egendom i en eventuell bodelning.
Här är några saker att tänka på om du vill få pengar från dina föräldrar som enskild egendom i ett samboförhållande:
  • Var tydlig med dina föräldrar om vad du vill. Berätta för dem att du vill att pengarna ska vara enskild egendom och förklara varför.
  • Få gåvobrevet eller testamentet korrekt utformat. Ett bra sätt att göra detta är att kontakta en jurist.
  • Spara originalet av gåvobrevet eller testamentet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jonas234567890 skrev:
Kan arvet vara enskild egendom?
Jag ställde följande fråga till AI:
arv med villor. kan man få pengar från t.ex. sina föräldrar och det blir enskild egendom i ett samboförhållande.

SVAR:
Ja, det är möjligt att få pengar från sina föräldrar och att dessa pengar ska vara enskild egendom i ett samboförhållande. Det finns två sätt att göra detta:
  1. Genom ett testamente. Om dina föräldrar vill att pengarna ska vara enskild egendom kan de skriva ett testamente där de uttryckligen anger detta. I testamentet kan de också ange hur pengarna ska användas, till exempel att de ska användas till att köpa en bostad eller att de ska sparas till pension.
  2. Genom ett gåvobrev. Om dina föräldrar vill att pengarna ska vara enskild egendom kan de också skriva ett gåvobrev där de uttryckligen anger detta. I gåvobrevet kan de också ange hur pengarna ska användas.
I båda fallen är det viktigt att gåvobrevet eller testamentet är korrekt utformat och undertecknat av båda parter. Om gåvobrevet eller testamentet inte är korrekt utformat kan det bli svårt att hävda att pengarna är enskild egendom i en eventuell bodelning.
Här är några saker att tänka på om du vill få pengar från dina föräldrar som enskild egendom i ett samboförhållande:
  • Var tydlig med dina föräldrar om vad du vill. Berätta för dem att du vill att pengarna ska vara enskild egendom och förklara varför.
  • Få gåvobrevet eller testamentet korrekt utformat. Ett bra sätt att göra detta är att kontakta en jurist.
  • Spara originalet av gåvobrevet eller testamentet.
Du kan hälsa AI:n att pengar alltid är enskild egendom i ett samboförhållande. Det är endast den gemensamma bostaden och bohaget som ingår i bodelning när ett samboförhållande tar slut.

I det här fallet gäller det en fritidsfastighet som TS och sambon äger gemensamt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan hälsa AI:n att pengar alltid är enskild egendom i ett samboförhållande. Det är endast den gemensamma bostaden och bohaget som ingår i bodelning när ett samboförhållande tar slut.

I det här fallet gäller det en fritidsfastighet som TS och sambon äger gemensamt.
Fråga AI: Är pengar alltid är enskild egendom i ett samboförhållande.

Svar:
Nej, pengar är inte alltid enskild egendom i ett samboförhållande. Pengar som förvärvats för gemensam användning är samboegendom. Detta innebär att pengarna delas lika mellan samborna vid en bodelning, om inget annat avtalats.

Pengar som är enskild egendom i ett samboförhållande är:

Pengar som en sambo har förvärvat före samboförhållandet
Pengar som en sambo har ärvt eller fått i gåva
Pengar som en sambo har fått som enskild egendom genom avtal
För att pengar från ens föräldrar ska vara enskild egendom i ett samboförhållande kan detta göras genom ett testamente eller ett gåvobrev. I testamentet eller gåvobrevet bör det uttryckligen anges att pengarna ska vara enskild egendom.

Om pengar används för att köpa en gemensam bostad eller för att betala av ett gemensamt lån kan pengarna bli samboegendom. Detta gäller även om pengarna var enskild egendom från början.

Det är alltid en bra idé att prata med en jurist om du har frågor om pengar i ett samboförhållande.
 
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Att dra in AI i det här känns helt meningslöst.
 
  • Gilla
ajn82 och 11 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Att dra in AI i det här känns helt meningslöst.
Jasså? Skulle säga att den gissar bättre än 99% av oss alla här, men det är fortfarande bara "gissningar"
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J Jonas234567890 skrev:
Om pengar används för att köpa en gemensam bostad eller för att betala av ett gemensamt lån kan pengarna bli samboegendom.
Intressant att denna AI anser att använda, det vill säga ej längre existerande, pengar kan bli samboegendom.

Personligen ställer jag mig aningen frågande till vilken rättsverkan äganderätten till något som icke existerar har...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan hälsa AI:n att pengar alltid är enskild egendom i ett samboförhållande. Det är endast den gemensamma bostaden och bohaget som ingår i bodelning när ett samboförhållande tar slut.

I det här fallet gäller det en fritidsfastighet som TS och sambon äger gemensamt.
Nja, det är endast bostad som är köpt för gemensamt boende och bohag som är köpt till det gemensamma boendet som är med i bodelning mellan sambos.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
såhär korkad kan man väl ändå inte va? Med TVÅ hus dessutom..
skall inte blir förvånad för det finns sånna personer....kärlek är blind och lömsk
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du har rövknu—t dig själv Isf! Grattis! Om hon enbart skrivit på avtal med husbyggare är du safe, annars är det illa.
Kan troll göra det?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
nino nino skrev:
Gäller sambolagen endast gemensamt boende, inte reda pengar på ett konto, sommarstuga, bil osv om man haft det innan förhållandet?
Trodde det var likställt med att vara gift men har inte läst på
Klart du inte läst på. En Leksing med tolv fingrar. Nu kör vi!
 
  • Haha
RolfRolf och 2 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Hon lovade att gå in med pengar och jag lät henne skriva på köpe/ ägaravtal…
Men några pengar från henne fick jag aldrig !
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻
Vet inte om du har rätt till rättshjälp genom facket och rådfråga för är nog inte helt klart att hon har rätt till hälften.Har släkting som har liknande fall och handlar mycket om man betalar/betalt vid husköpet.Min släkting har skillt sig men båda parterna bor under samma tak tills rättegången är klar vid husförsäljning.Nu kommer ena parten som verkar inte bo på fastigheten jämt men kommer och tvättar kläder lite då och då.Problemet är att den parten har helt slutat betala något överhuvudtaget så enligt juristerna har hen inte rätt att vistas i fastigheten och det är bådas jurister överens om.Dom var inte gifta när fastigheten köptes och ena parterna gick in med en större summa pengar och juristerna säger att då har han rätt till större del av försäljning av fastigheten. Tycker du ska kontakta en jurist i ditt fall.
 
Redigerat:
S
Spelar ens avtalet någon roll här?

Om man inte avtalat bort sambolagen, tillfaller inte fritidshuset sambon med 50% iallafall om fritidshuset var avsett att användas gemensamt?

Eller gäller sambolagen endast bostaden?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
J Jonas234567890 skrev:
Pengar som förvärvats för gemensam användning är samboegendom. Detta innebär att pengarna delas lika mellan samborna vid en bodelning, om inget annat avtalats.
Såvitt jag tror mig veta, och vad man får via sökningar på google. SÅ har AI roboten grundligt fel här. Pengar ingår INTE i bodelning när sambos går isär.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.