4 328 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Hjälp en kvinna i nöd - Avloppslukt från golvbrunnen
Ja, så som mitt användarnamn lyder, i samma tecken kommer även denna fråga att fortskrida. Så svara gärna bara om du är på ditt allra bästa och mest pedagogiska humör.
Jag är en 30-årig kvinna som tidigare haft förmånen att överlåta trassel likt detta till män i mitt liv, men nu står jag här på egna ben med skit(lukt) upp till hakan och måste lära att reda mig själv.
Nyinflyttad i en riktigt gammal hyreskåk som ska stambytas inom nåt år men borde blivit det ungefär när Persson fortfarande var statsminister.
Flyttstädningen innan jag kom hit var ungefär lika undermålig.
Lukten i badrummet är vidrig. Det fullkomligen stinker ur golvbrunnen och tar sig ut i varenda rum om dörren får stå öppen.
Jag har använt allsköns kemiska medel och husmorsknep och Fan och hans moster men faktum kvarstår.
Jag hajjar att inte mycket går att göra åt rördragningar från 40-talet för min del. Men efter en del research har jag förstått att det finns saker man kanske kan göra själv ändå, med packningar och vattenlås och tätningar och så vidare.
Jag har öppnat och kollat men blir verkligen inte klokare.
Ligger något svart snöre när man tar bort metalllocket, ska detta stackars lilla pyre tjäna något till??
Det sitter skruvar där, ska man skriva upp?
Vad är fel? Hur ser en packning ut? Vad köper jag och var? Hur sätter jag fast det? Hur skruvar jag upp detta så att jag kan städa och rengöra inuti?
Ber er vänligen att tala till mig som till en femåring.
Tack på förhand från ett olyckligt Yxskaft
Jag är en 30-årig kvinna som tidigare haft förmånen att överlåta trassel likt detta till män i mitt liv, men nu står jag här på egna ben med skit(lukt) upp till hakan och måste lära att reda mig själv.
Nyinflyttad i en riktigt gammal hyreskåk som ska stambytas inom nåt år men borde blivit det ungefär när Persson fortfarande var statsminister.
Flyttstädningen innan jag kom hit var ungefär lika undermålig.
Lukten i badrummet är vidrig. Det fullkomligen stinker ur golvbrunnen och tar sig ut i varenda rum om dörren får stå öppen.
Jag har använt allsköns kemiska medel och husmorsknep och Fan och hans moster men faktum kvarstår.
Jag hajjar att inte mycket går att göra åt rördragningar från 40-talet för min del. Men efter en del research har jag förstått att det finns saker man kanske kan göra själv ändå, med packningar och vattenlås och tätningar och så vidare.
Jag har öppnat och kollat men blir verkligen inte klokare.
Ligger något svart snöre när man tar bort metalllocket, ska detta stackars lilla pyre tjäna något till??
Det sitter skruvar där, ska man skriva upp?
Vad är fel? Hur ser en packning ut? Vad köper jag och var? Hur sätter jag fast det? Hur skruvar jag upp detta så att jag kan städa och rengöra inuti?
Ber er vänligen att tala till mig som till en femåring.
Tack på förhand från ett olyckligt Yxskaft
Det svarta "snöret" kan det ha varit av gummi och då vara den tätning som ska sitta runt insatsen?
Insatsen borde lätt gå att bara lyfta ur och se om det finns något spår. Ta ett kort på den så kan säkert någon se om det sitter någon där.
Bara stoppa ner näven och dra i hålet i mitten borde du få upp insatsen.
Insatsen borde lätt gå att bara lyfta ur och se om det finns något spår. Ta ett kort på den så kan säkert någon se om det sitter någon där.
Bara stoppa ner näven och dra i hålet i mitten borde du få upp insatsen.
Kan det vara samma sorts brunn som här?
https://www.byggahus.se/forum/threads/glappande-vattenlas-golvbrunn.267069/
OM något är trasigt och inte bara en tätning hamnat snett ska/bör värden kunna fixa detta. Annars är det ju hyresgästens ansvar att hålla vattenlåsen rena.
https://www.byggahus.se/forum/threads/glappande-vattenlas-golvbrunn.267069/
OM något är trasigt och inte bara en tätning hamnat snett ska/bör värden kunna fixa detta. Annars är det ju hyresgästens ansvar att hålla vattenlåsen rena.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Absolut inte.Fröken Yxskaft skrev:
Vanligaste anledningen till att det luktar från golvbrunnen är nog att vattenlåset (plastdelen i mitten som du kan lyfta upp) inte sitter riktigt på sin plats utan att luft från avloppsröret kommer förbi på sidan av vattenlåset. Det kan vara nödvändigt med en packning där för att få det riktigt tätt.
Välkommen till forumet också!
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
"Snöret" är väl vad som är kvar av den där gummipackningen som ska täta där. Borde gå att hitta nya dylika packningar, ser ut som en Purus golvbrunn av standardtyp.
___
Och, ja, bor du i en hyresrätt så är det din hyresvärd som ska fixa detta.
___
Och, ja, bor du i en hyresrätt så är det din hyresvärd som ska fixa detta.
Tack snälla för alla svar. Dock talar ni fortfarande inte riktigt till mig som en femåring - jag vet alltså inte vad en tätning/packning är eller hur den ska se ut.
Gav mig in i det hela och lyfter upp på det jag nu alltså förstått är vattenlåset, där ligger en brun sörja som är svårt att tolka som annat än bajs. Torkar bort det, spolar ner i toaletten och voila; mina farhågor besannas när ytterligare skit spolas upp i golvbrunnen.
Är det med detta kört, för mig att lösa?
Angående hyresvärd så är det inget att hålla andan för, åtskilliga felanmälningar har redan gjorts och de lyser med sin frånvaro hittills.
Jag behöver hitta en temporär lösning!
Gav mig in i det hela och lyfter upp på det jag nu alltså förstått är vattenlåset, där ligger en brun sörja som är svårt att tolka som annat än bajs. Torkar bort det, spolar ner i toaletten och voila; mina farhågor besannas när ytterligare skit spolas upp i golvbrunnen.
Är det med detta kört, för mig att lösa?
Angående hyresvärd så är det inget att hålla andan för, åtskilliga felanmälningar har redan gjorts och de lyser med sin frånvaro hittills.
Jag behöver hitta en temporär lösning!
Kommer de vatten upp i brunn när du spolar i toaletten ,
Kan vara stopp i avloppet, bästa vore att spola ren, kan vara luftningen som är dålig , oavsett borde hyres värden bara lösa problemet
Packningen skall sitta runt huvudet på vattenlåset. Köp förslagsvis ett nytt vattenlås.
Försvinner vattnet efter en stund eller stannar det kvar.
Det låter som att det är stop och om toalettvatten trycker på vattenlåset kommer iaf lukten upp om det inte är så att det blir sådant tryck att den lyfter på vattenlåset? Iofs borde det bara svämma över.
Hur som.. vad änder om du spolar i handfatet?
Kommer det också till golvbrunnen då?
Det låter som att det är stop och om toalettvatten trycker på vattenlåset kommer iaf lukten upp om det inte är så att det blir sådant tryck att den lyfter på vattenlåset? Iofs borde det bara svämma över.
Möjligen kan en backventil där stoppa flödet från toaletten. Vet inte vilken som kan passa, kommer man åt att se utloppet ur golvbrunnen? Borde vara 75mm.
Rören måste ju vara felbyggda alternativt på väg att sätta igen (tror inte det), en spolning i toan ska aldrig få vattnet att åka tiill golvbrunnen, det ska inte vara så.
Kan du filma golvbrunnen och spola i toan?
Rören måste ju vara felbyggda alternativt på väg att sätta igen (tror inte det), en spolning i toan ska aldrig få vattnet att åka tiill golvbrunnen, det ska inte vara så.
Packningen som jag nu lärt mig är det ”snöre” jag har att jobba med, har jag nu satt i spåret runt insatsen. Kolla vad jag lär mig! Får se om det gör nån skillnad temporärt.D Dr Benz skrev:Packningen skall sitta runt huvudet på vattenlåset. Köp förslagsvis ett nytt vattenlås.
Hur ska jag veta vilket nytt vattenlås jag ska köpa?
Det ligger hela tiden lite vatten däri. Men det kanske det ska göra? Det svämmar aldrig över eller så.
Det händer inget särskilt när jag spolar i handfatet, mer än att det rinner undan lite långsamt.
Det som gör mig oroad och förfärad är upptäckten av avföring då jag lyfte upp vattenlåset, och hur det bubblar upp där när man spolar i toaletten
Backventil? Utlopp? 75 mm?? Du talar grekiska i mina öron 😅 Men kunnig. Jag filmar imorgon!B BSOD skrev:Möjligen kan en backventil där stoppa flödet från toaletten. Vet inte vilken som kan passa, kommer man åt att se utloppet ur golvbrunnen? Borde vara 75mm.