Och nu ett inlägg som knyter an till trådens ämne. Vi tillhör skaran som lyckats drälla fram fler än tre barn (4), vilket gör att vi blir låsta till bilar som har sex eller sju säten. Historiskt har det inte varit några större bekymmer men nu är det ett litet glapp i marknaden gällande detta. Vårt körmönster är väl ganska vanligt för folk i storstad. Bor i Spånga i Stockholm. Vi cyklar till jobb om det inte är katastrofväder. Jag till gamla stan och min fru till Barkarby. Tar tåg om det inte går att cykla. Bilen går 1g/v till mataffären (under 2km tor) och kanske till nån träning/match vintertid och ev utflykt, tippen eller nåt annat på helgen. Utöver detta så pendlar vi till vår stuga i härjedalen ca 8-12 ggr/år ca 60 mil enkel väg och vartannat år rullar vi ner i Europa. Vi behöver 4-rull för att ta oss till stugan. Vi har sedan barn 2 och 3 (tvillingar) kört 7-sits. Först en grand Picasso, sjukt bekväm bil, och därefter En drös Sharaner med automat och 4motion som förmånsbilar. När denna togs bort ur modellprogrammet som förmånsbil köpte vi en likadan beggad. Den dog älgdöden så vi fick köpa en till likadan. Blev iofs en Alhambra. Sharanen måste vara den ultimata bilen om man behöver fler än 5 platser. Inte så bussig att köra. Lastar fantastiskt. Fanns med 4motion. Automatiska skjutdörrar!
Så.. Vad kommer ersätta denna I framtiden? Inga nya tillverkas längre (vilket också syns på begagnatpriserna). Model X skulle funka. Har individuella säten på andra raden och går att få med 4-rull. Men priset gör att den skjuter ut sig samt idiotdörrarna. Vi har alltid takbox och ofta cykelhållare på draget när vi kör hela familjen. Finns nån/några elsuv:ar med 7-sits men de är väldigt trånga jämförelsevis och onödigt dyra. Här finns ett klart hål i utbudet och det känns lite trist att behöva vänta minst tre till fem år innan man kan byta till el och då till nåt som rullat kanske 2-3 år redan. ID-Buzz gtx är väl egentligen den enda som verkar vara på gång.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Men två år säger inget, hur många mil rullade de?
Kanske också hur milen rullades?
Vissa använder "lite" mer inspirerande körning än andra:)
Jag vet:):)
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men två år säger inget, hur många mil rullade de?
Under 3000 mil under perioden varav kanske 1000 mil på vinterdäcken.
 
A Argastesnickaren skrev:
Kanske också hur milen rullades?
Vissa använder "lite" mer inspirerande körning än andra:)
Jag vet:):)
Gubb-bil rattad av gubbe. Så det kanske sliter lite extra. Man måste trycka in sport+ läget för drifting, helt värdelöst, annars slår assistanssystemen ifrån.
(Lite allvarligare, det är en stor motorstark BMW men jag kör inte rally med den. Normal körning i kanske lite högre hastighet än snittet men inga däckskrik)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har länge försökt att förstå vad det är som gör att elbilar sticker så i ögonen på en viss kategori av människor. Ingen tvingas ju att köpa elbil, det är ju helt frivilligt. Det närmsta jag har kommit en förklaring är ”den svenska avundsjukan”, oftast är de som låter högst om hur dåligt det är med elbil de som inte har råd.
Jag har två skäl till att inte köpa en batteribil i närtid. Mitt största hinder är att Li-Ion batterierna har felmoder som medför att de kan självantända. Jag vet att sannolikheten för batteribrand utan yttre påverkan är låg och att även bränsledrivna bilar brinner. BMW hade en hel del problem med många av sina dieselmotorer som började brinna under färd. Om man undviker rena felkonstruktioner och sköter om sin bil så är risken för spontan brand i bensinbilar obefintlig. Struntar man i att byta t ex bensinfiltret så rostar det efter lång tid sönder och läckande bensin kan då antändas.

Exemplet med den Mercedes EQE350+ som började brinna spontant i garaget efter att ha stått där i 22 timmar utan att någon laddning förekom är otäckt. https://insideevs.com/news/678343/m...r-burns-down-inside-florida-homeowner-garage/ Mercedes har återkallat en massa bilar i USA med hänvisning till något fel i BMS, det är oklart om detta har något att göra med bränder. Även om risken som sagt är liten så ser jag ingen anledning att utsätta familjen för något så onödigt.

Jag ser fram emot "solid-state" batterier och att felmoden spontan brand då blir eliminerad. När en sån bil finns till rätt pris (mitt andra hinder) så ska jag slå till. Det lär tyvärr dröja. Jag är inte avundsjuk men tycker synd om folk som inte är medvetna om riskerna med Li-Ion batterier. Jag känner folk som trots stora huslån har lånat mycket pengar till nya batteribilar bara för att det är kul. Jag tycker att det lilla nöjet är värt långt mycket mindre än vad bilarna kostar.
 
Kretikos Kretikos skrev:
[länk]
Komiskt att dom försöker snacka bort att batteribilar är tunga med argumentet att alla bilar blir tyngre och att de tyngsta elbilarna är diesel-SUVar. Faktum kvarstår att batterier är tunga och att bilarna därmed käkar mer däck än fossilbilar.
 
@
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Komiskt att dom försöker snacka bort att batteribilar är tunga med argumentet att alla bilar blir tyngre och att de tyngsta elbilarna är diesel-SUVar. Faktum kvarstår att batterier är tunga och att bilarna därmed käkar mer däck än fossilbilar.
Enligt TeslaClubSweden kan man ex göra jämförelsen mellan två märken enligt nedan

Citat:: Tittar vi på enskilda elbilar kan vi konstatera att Tesla Model Y väger mellan 1 780 – 2 003 kg beroende på motor och batteripack medan till exempel Volvo XC60 väger 2 081 – 2 394 kg beroende på vald motor och växellåda


Tesla Model 3 väger mellan 1 611 – 1 847 kg beroende på motor och batteripack. Volvo S60 1 680 – 2 020 kg ::Slutcitat

Så kanske bilden inte är så klar?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Humor att titta in i denna tråden ibland och se att bittertomtarna tjatar vidare. Iaf 7000 mil på orginaldäcken. Håller nog en säsong till. Jag har läst här att de ska kosta guld men tyvärr är mina vanliga billiga standarddäck. Servicekostnad hittills är noll kronor. Bilen tjatar iofs om att den vill få en stämpel i boken men det skrattar jag gott åt. Vill den kanske ha nya tändstift och kamremsbyte i batteriet? Ingen aning. Tittade förresten på bromsklossarna. Ser nya ut. Finns en risk att de håller hela bilens livslängd. Tankningen ligger väl på en krona eller två per mil. Så lite att jag inte ens märker det på elräkningen. Och det i Skåne där tysksvinen piskat upp elpriset. Och just det. Den har inte tappat en krona i värde senaste två åren. Eller brunnit upp. Jag fortsätter väl ett år till med att lägga fem sekunder ett par gånger i veckan på att plugga in den i ett 240 uttag så checkar jag in här om ett år och njuter av bittermaffian.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Enligt TeslaClubSweden kan man ex göra jämförelsen mellan två märken enligt nedan

Citat:: Tittar vi på enskilda elbilar kan vi konstatera att Tesla Model Y väger mellan 1 780 – 2 003 kg beroende på motor och batteripack medan till exempel Volvo XC60 väger 2 081 – 2 394 kg beroende på vald motor och växellåda


Tesla Model 3 väger mellan 1 611 – 1 847 kg beroende på motor och batteripack. Volvo S60 1 680 – 2 020 kg ::Slutcitat

Så kanske bilden inte är så klar?
Det är väl glasklart?
Elbil dåligt, fossilbil bra, tänk inte för mycket. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt räknas inte i kronor och ören som många tror…
Bilkostnader räknar i alla fall jag på det sättet.
 
M
T TommyC skrev:
Jag har två skäl till att inte köpa en batteribil i närtid. Mitt största hinder är att Li-Ion batterierna har felmoder som medför att de kan självantända. Jag vet att sannolikheten för batteribrand utan yttre påverkan är låg och att även bränsledrivna bilar brinner. BMW hade en hel del problem med många av sina dieselmotorer som började brinna under färd. Om man undviker rena felkonstruktioner och sköter om sin bil så är risken för spontan brand i bensinbilar obefintlig. Struntar man i att byta t ex bensinfiltret så rostar det efter lång tid sönder och läckande bensin kan då antändas.

Exemplet med den Mercedes EQE350+ som började brinna spontant i garaget efter att ha stått där i 22 timmar utan att någon laddning förekom är otäckt. [länk] Mercedes har återkallat en massa bilar i USA med hänvisning till något fel i BMS, det är oklart om detta har något att göra med bränder. Även om risken som sagt är liten så ser jag ingen anledning att utsätta familjen för något så onödigt.

Jag ser fram emot "solid-state" batterier och att felmoden spontan brand då blir eliminerad. När en sån bil finns till rätt pris (mitt andra hinder) så ska jag slå till. Det lär tyvärr dröja. Jag är inte avundsjuk men tycker synd om folk som inte är medvetna om riskerna med Li-Ion batterier. Jag känner folk som trots stora huslån har lånat mycket pengar till nya batteribilar bara för att det är kul. Jag tycker att det lilla nöjet är värt långt mycket mindre än vad bilarna kostar.
Respekterar din åsikt och vill samtidigt ställa frågan till dig om du använder mobiltelefon med denna typ av batteri som du håller mot ditt huvud? Laddar du någon produkt med denna batterityp i din bostad samtidigt som dina barn befinner sig där?
Gissningsvis spenderar man mer tid i sin bostad än i bilen, samtidigt har man fler riskprodukter i sin bostad som kan utveckla en brand. I en bil sitter man 10cm från utrymningsvägen i dom flesta fallen i vaket tillstånd. Allt detta borde innebära att risken att skadas/dö i en bostadsbrand där batterier är inbandat än 1000-falt större än i ett fordon.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Respekterar din åsikt och vill samtidigt ställa frågan till dig om du använder mobiltelefon med denna typ av batteri som du håller mot ditt huvud? Laddar du någon produkt med denna batterityp i din bostad samtidigt som dina barn befinner sig där?
Gissningsvis spenderar man mer tid i sin bostad än i bilen, samtidigt har man fler riskprodukter i sin bostad som kan utveckla en brand. I en bil sitter man 10cm från utrymningsvägen i dom flesta fallen i vaket tillstånd. Allt detta borde innebära att risken att skadas/dö i en bostadsbrand där batterier är inbandat än 1000-falt större än i ett fordon.
Det finns rätt mycket regler runt förvaring av bensin, just för att det är så brandfarligt, man kan såklart ha brandfobi och vilja rensa sin miljö från allt som kan antändas men om man inte lider av detta så tror jag att det går på ett ut, möjligtvis med lite mindre risk med elbil.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Bilkostnader räknar i alla fall jag på det sättet.
Det gör jag också, därmed inte sagt att jag väljer det billigaste alternativet varje gång och jag skulle tro att majoriteten av bilägarna bara har kostnaden som en faktor i spelet, mer eller mindre stor.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.