HJS HJS skrev:
Tack och lov har jag "bara" en sambo att ta hänsyn till :)
Jo en till kanske viktig sak att ta hänsyn till är att den nya standarden med Matter/Thread sannolikt slår igenom på riktigt. Så det är en brytningstid just nu.
 
  • Gilla
smn och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en till kanske viktig sak att ta hänsyn till är att den nya standarden med Matter/Thread sannolikt slår igenom på riktigt. Så det är en brytningstid just nu.
Det har jag förstått så ska föröka köpa så pass nya prylar att dom stödjer Matter/Thread.
 
HJS HJS skrev:
Det har jag förstått så ska föröka köpa så pass nya prylar att dom stödjer Matter/Thread.
Jo och sen den stora utmaningen är vilken controller du väljer...
 
Det är väl som all annan elektronik? Man ska alltid vänta med att köpa eftersom det snart kommer nya funktioner...

Jag tycker att Zigbee funkar tillräckligt bra för de tillämpningar jag har. Att Matter/Thread kanske förbättrar något i framtiden bryr jag mig inte om just nu.
Sen har väl de flesta prylar tillverkade med standardchip de senaste 1-2 åren stöd i hårdvaran för Matter, så funktionen kommer att kunna bli tillgänglig via firmwareuppgradering om den inte finns i dag?


Vad jag har förstått så påverkar Matter/Thread framförallt kompatibiliteten mellan olika prylar, men kör man en öppen controller med stöd för "allt" så har det ganska liten betydelse (Ja, man får bättre bandbredd och möjlighet till dataöverföring också, men det är inget jag saknar just nu). Men jag kanske har missuppfattat Matter helt och går miste om en massa spännande upplevelser?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl som all annan elektronik? Man ska alltid vänta med att köpa eftersom det snart kommer nya funktioner...

Jag tycker att Zigbee funkar tillräckligt bra för de tillämpningar jag har. Att Matter/Thread kanske förbättrar något i framtiden bryr jag mig inte om just nu.
Sen har väl de flesta prylar tillverkade med standardchip de senaste 1-2 åren stöd i hårdvaran för Matter, så funktionen kommer att kunna bli tillgänglig via firmwareuppgradering om den inte finns i dag?


Vad jag har förstått så påverkar Matter/Thread framförallt kompatibiliteten mellan olika prylar, men kör man en öppen controller med stöd för "allt" så har det ganska liten betydelse (Ja, man får bättre bandbredd och möjlighet till dataöverföring också, men det är inget jag saknar just nu). Men jag kanske har missuppfattat Matter helt och går miste om en massa spännande upplevelser?
It doesn’t matter…
 
useless useless skrev:
Det är väl som all annan elektronik? Man ska alltid vänta med att köpa eftersom det snart kommer nya funktioner...

Jag tycker att Zigbee funkar tillräckligt bra för de tillämpningar jag har. Att Matter/Thread kanske förbättrar något i framtiden bryr jag mig inte om just nu.
Sen har väl de flesta prylar tillverkade med standardchip de senaste 1-2 åren stöd i hårdvaran för Matter, så funktionen kommer att kunna bli tillgänglig via firmwareuppgradering om den inte finns i dag?


Vad jag har förstått så påverkar Matter/Thread framförallt kompatibiliteten mellan olika prylar, men kör man en öppen controller med stöd för "allt" så har det ganska liten betydelse (Ja, man får bättre bandbredd och möjlighet till dataöverföring också, men det är inget jag saknar just nu). Men jag kanske har missuppfattat Matter helt och går miste om en massa spännande upplevelser?
Jo Matter ger ju klart mer möjligheter men använder då Zigbee som protokoll.
Nu är steg 1 då vilken controller man väljer?
Sen jag själv vill enbart bygga med Zigbee och inte blanda med WiFi.
 
HJS HJS skrev:
Har redan börjat skissa i skallen och det styr var jag kommer att börja. Till slut kommer jag nog vara tvungen att justera här och där varefter man stoppar in prylar.
För min del beror projektet lite på vad som för tillfället dyker upp också. Hittade tex en rullgardin på IKEA som var nedsatt med nästan 1000 kr. Självklart "behövde" jag ju den just då.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen jag själv vill enbart bygga med Zigbee och inte blanda med WiFi.
Zigbee löser allt som inte kräver överföring av större datamängder, t ex kameror.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sen den stora utmaningen är vilken controller du väljer...
Köpt en Aeotec redan och den ska ju klara av Matter/Thread.
 
HJS HJS skrev:
Köpt en Aeotec redan och den ska ju klara av Matter/Thread.
Jo snabbt kollat så ser det ut som ett bra val till ett rimligt pris.
Sen förefaller Aeotec även ha med smartthings från Samsung.
 
P paralun skrev:
Jo snabbt kollat så ser det ut som ett bra val till ett rimligt pris.
Sen förefaller Aeotec även ha med smartthings från Samsung.
Den var ursprungligen en Samsungprodukt.
 
HJS HJS skrev:
Den var ursprungligen en Samsungprodukt.
Ok, det vimlar av smarthingsträffar när man söker.
Sen är placeringen av controllern viktig när man bygger sitt Zigbeenät, speciellt i början när man inte har så många pryttlar i sitt zigbeenät.
Ser bra ut!
 
  • Gilla
HJS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, det vimlar av smarthingsträffar när man söker.
Sen är placeringen av controllern viktig när man bygger sitt Zigbeenät, speciellt i början när man inte har så många pryttlar i sitt zigbeenät.
Ser bra ut!
En del av planerande som jag sitter med. Det är ju lite svårt att gissa hur räckvidden ser ut innan man påbörjat byggandet. Men det är ju inte nått större problem egentligen. Bara att placera en ny pryl eller repeater där avståndet blir lite för stort.
 
P Paxman skrev:
Jag vet att detta är Zigbee-tråden, men jag vill tipsa om att konvertera en 433 MHz-tempsensor till ljussensor. Väldigt billigt, och har grym batteritid på normala AA-batterier.

Jag köpte ett gäng tempsensorer från Termometerfabriken Viking då jag tycker att 433 MHz-sensorer är bättre än både Zigbee och Z-Waves varianter. Två av dessa bytte jag sensorkomponenten till fotoresistorer och använder för att styra belysning. Det blir lite konstiga värden, med enheten C°, men för styrning fungerar det utmärkt. 👍

Kräver dock en hub som fixar 433-MHz, så sorry för 433-MHz-intrånget i den här tråden. 😇
Kul med lite hyss…😉 Jag såg ett HW hack där man köpte en billig Sonoff RF 433 gw och kapade/kopplade Rx/Tx trådarna till en ESP8266 laddad med SW för att prata med Nexa/Telldus och HA.
Jag har en låda med lite Nexa prylar med ingen GW. 😇
Är någon intresserad kan vi starta en tråd? ”Hyss för oss som vägrar slänga fungerande (?) 433MHz prylar”
 
  • Gilla
HJS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är någon intresserad kan vi starta en tråd? ”Hyss för oss som vägrar slänga fungerande (?) 433MHz prylar”
Gört! Länka här i tråden som kommer jag över. 👍
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.