Redigerat:
D Dilato skrev:
Den har HEPA filter.

[media]
[länk]

Jag har inget med produkten att göra, jag bara använder Google lite grann så finns informationen där 🙂
Ok det är ju det som är primärt att man hanterar damm som virvlar omkring.
Jag kör vidare med min Xiaomi för halva priset som tar allt ner till 0,3 mikroner.
https://www.inet.se/produkt/6602361/xiaomi-smart-air-purifier-4
 
D Dilato skrev:
Varför detta tjat om ozon, tillverkaren säger ju uttryckligen att ingen ozon används i produkten tråden handlar om?
Därför att folk inte klarar av att skilja produkt från tillverkare. Tillverkaren heter Ozoneair, alltså producerar alla deras produkter ozon, även de som klart och tydligt inte gör det. 🤔
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Köpte en för många år sedan. Funkar riktigt bra. Jag har en container med trägolv där jag har gräsklippare, snöslunga, däck mm. Kör mackapären där ett par gånger per år och håller bort både bensin och mögel lukt.
Jag är jättenöjd med min. Blöt hund lukt i bil går också bort. 👌
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Har själv bara erfarenhet av biozonair, kommer inte ihåg modellbeteckningen, den har liggat undanplockad sen länge. En uvlampa av ngt slag och någon aluminiumskärm plus en liten ”datorfläkt” bestod produken av.Detta ”tillverkar” ozon. Efter en timmes användande la sig en metallisk lukt i nästan hela kåken. En lätt huvudvärk kom också. Inget jag rekommenderar. Ingen märkbar effekt av ”renare” luft, bara otrevligt.
 
G gugge69 skrev:
Värdet av att läsa andras inlägg ökar ju inte med frekvensen av användarens aktivitet. Liksom i litteraturen och författarskapet ökar ju inte kvaliteten med antal utgivna böcker (läs Camilla Läckberg)
Som jag. Men ibland glimmar det till därför måste man läsa mina inlägg 😋😋
(gäller dock inte Camilla Läckberg)😋
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
TRJBerg
B Berndtan skrev:
Har själv bara erfarenhet av biozonair, kommer inte ihåg modellbeteckningen, den har liggat undanplockad sen länge. En uvlampa av ngt slag och någon aluminiumskärm plus en liten ”datorfläkt” bestod produken av.Detta ”tillverkar” ozon. Efter en timmes användande la sig en metallisk lukt i nästan hela kåken. En lätt huvudvärk kom också. Inget jag rekommenderar. Ingen märkbar effekt av ”renare” luft, bara otrevligt.
Det är ju liksom inte meningen att man ska vistas i lokalen där man använder ozon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är ju liksom inte meningen att man ska vistas i lokalen där man använder ozon.
Stod inte en bokstav om det i instruktionsboken.
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Efter en ”ozonbehandling”???
Ja, om det är riktig ozon.
 
Ozon är säkerligen väldigt bra. Men man bör inte blanda ihop det med proffs prylar.

Sen om det nu tar bort alla lukter. Då borde jag inte köra mer än en gång. Annars är inte felet åtgärdat. Då kan man köra den dygnet runt. Det kommer inte försvinna.
Du kan sminka in gris. Men det är och förblir en gris.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
TRJBerg
B Berndtan skrev:
Stod inte en bokstav om det i instruktionsboken.
För vad? Vi pratar om ozonbehandling generellt, inte om en gammal produkt.
 
B Berndtan skrev:
Stod inte en bokstav om det i instruktionsboken.
Exakt vilken modell har du?

Från hemsidan:

Jonisering: Negativa joner skapas av UV-ljus.

Så här fungerar BioZone Basic
Luft som passerar inuti enheten exponeras för intensivt bakteriedödande UV-ljus som bryter ner organiska föroreningar. UV-ljusets speciella våglängder reagerar med en katalysator (aluminiumdioxid) och skapar en renande plasma som dödar bakterier, virus, mögelsporer och reducerar VOC (flyktiga kemiska gaser) samt neutraliserar dåliga lukter.

Den ultrarena luften blåses ut i rummet och bär med sig den renande fotoplasman som söker upp och förintar skadliga föroreningar på molekylnivå i alla vrår av rummet.

Jämfört med passiva luftreningssystem, som filtrerar bort smittämnen och föroreningar med hjälp av en fläkt, är luftreningssystem baserade på plasmateknologi mycket effektivare när man vill rena luften i ett helt rum eller stillastående luft som man inte får genom ett filter.

Dessutom fungerar luftreningssystem som är baserade på plasmateknologin kontinuerligt eftersom de inte blir tilltäppta av smuts och inte kräver byte eller rengöring av några filter. Detta är miljövänliga produkter som använder sig av syre och vattenmolekyler i luften.

BioZones teknologi laddar om luften från ett överskott av positiva joner till negativa joner. Innan ett åskväder är luften fylld med mängder av positiva joner. Åskväder är ett av flera sätt naturen använder för att komma i balans. När åskan går frigörs en stor mängd negativa joner.

När negativa joner tillförs i inomhusluften, dras de luftburna förorenande partiklarna till varandra och blir därigenom tunga och ramlar ner till golvet. Därmed avlägsnas de ifrån luften och hamnar inte i kroppen via vårt lungsystem.

Några tips
Placera Biozone Basic luftrenaren så högt som möjligt. Det bästa är att hänga upp den på väggen.
Ställ inte enheten vid frånluftsventilen.
Ställ aldrig enheten på ytor av metall, detta försämrar effekten märkbart.
Säkra ozonnivåer
BioZone Basic-enheterna för kontinuerligt bruk höjer aldrig ozonnivån över ca: 0.03ppm (vilket motsvarar ungefär den nivå som finns i barrskogar och vid vattendrag där man vanligtvis hittar kurorter) om enheten används enligt anvisningarna. Gränsvärdet för ozon inomhus är 0.10ppm..


Låter misstänkt likt den teknik som trådens produkt har ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
[media]
Har Wahlgren rätt?
Inte en susning. Men antagligen har Wahlgren inte heller en susning. En seriös fungerande produkt behöver inte ta till för sammanhanget helt irrelevanta kändisar i sin reklam.
Just det faktum att man tar in någon som Wahlgren får mig att undvika produkten helt, och inte lägga minsta tid på att försöka ta reda på något om produkten. Möjligen är det smart att notera namnet så man inte köper av misstag.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ja, om det är riktig ozon.
Ozon har kort livslängd, i ett vanligt rum är halveringstiden upp till 30 min medan i en helt tillsluten enhet 12 timmar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ozon är säkerligen väldigt bra. Men man bör inte blanda ihop det med proffs prylar.

Sen om det nu tar bort alla lukter. Då borde jag inte köra mer än en gång. Annars är inte felet åtgärdat. Då kan man köra den dygnet runt. Det kommer inte försvinna.
Du kan sminka in gris. Men det är och förblir en gris.
Det kan finns fel som inte är helt lätta att åtgärda permanent också som tex, lukt av djur, rökning, matlagning och människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.