N Niq skrev:
Men jag tror du har valt fel motorsåg
Så är det med största sannolikhet. Genant nog har jag bara en. Vad är den rimliga balansen mellan motorsåg och långburk? 1:7, 3:14, 11:42?

• Gilla
4774
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Inte för att vara sån, men du är tyvärr ganska mycket efter. Esperanto var ute redan på 90-talet.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Så är det med största sannolikhet. Genant nog har jag bara en. Vad är den rimliga balansen mellan motorsåg och långburk? 1:7, 3:14, 11:42?
Omöjligt att svara på då vi inte vet vilken oljeinblandning du använder i sågen eller hur du slipat kedjan. Du får köpa en sån här, som för övrigt är skitbillig just nu, och väga av sågen mot erforderligt antal långburk.

Gul trävippgunga med svart sits, metallfästen och handtag, produktinformation på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte för att vara sån, men du är tyvärr ganska mycket efter. Esperanto var ute redan på 90-talet.
Jag är vid den åldern att min enda chans att inte vara ute är att något jag redan gör blir inne igen.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
vi inte vet vilken oljeinblandning du använder i sågen
Jag brukar ta det som läckt ur oljetråget på traktorn sen sist jag sågade. Det brukar bli en skvätt ungefär. Det brukar vara sån där svart olja. Lånade ut den till grannen när hanses gick sönder och han kanske förstört den, för nu är den nästan genomskinlig. Kanske det som är fel.
Alfredo Alfredo skrev:
hur du slipat kedjan.
Jag köpte en färdigslipad.

Redigerat:
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag brukar ta det som läckt ur oljetråget på traktorn sen sist jag sågade. Det brukar bli en skvätt ungefär. Det brukar vara sån där svart olja. Lånade ut den till grannen när hanses gick sönder och han kanske förstört den, för nu är den nästan genomskinlig. Kanske det som är fel.

Jag köpte en färdigslipad.
Det är ett elände när man lånar ut olja och får något annat tillbaka

Jag brukar ta lite sandpapper och hålla ovanpå kedjan medans jag har sågen i gång med lite lagom fart på kedjan så går det riktigt snabbt att slipa

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Beror ju helt på vilken motorstorlek du har på sågen. En 215 V8 kräver ju naturligtvis mindre med långburk än en 454 V8

Är den trögstartad på vintern är det bara att hälla lite Flaska Stroh 80, österrikisk inländsk rom, hög alkoholhalt, mörk brun, etikett med logotyp, svart flaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i tanken så orkar man dra några knyck till.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är den trögstartad på vintern är det bara att hälla lite [bild] i tanken så orkar man dra några knyck till.
Man ska inte knycka andras hojtarolja, om inte servitutet har blivit utskrivet.

• Gilla
4774
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är den trögstartad på vintern är det bara att hälla lite [bild] i tanken så orkar man dra några knyck till.
Hur många flaskor behöver man dricka per knyck❓

• Gilla
4774
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur många flaskor behöver man dricka per knyck❓
Det beror nog på hur kallt det är, runt 0 grader skulle jag säga att en hut ger ca 3-5 knyck.

Är det under -10 och man har behövt ta av sig vantarna skulle jag säga att man börjar med en stor klunk, harklar sig och kanske får ut 2-3 knyck.

Vid -20 skulle jag nog säga att det är dags att behålla vantarna på och ta fram muggen istället. Ta en halv mugg, drick i tre stora klunkar och sedan dra 5 snabba knyck.

-30 och kallare, skit i sågandet, smutta löpande på flaskan medans du går hem.

Edit: OM det är lägre än -40 överväg ändra filter på Hemnet.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det beror nog på hur kallt det är, runt 0 grader skulle jag säga att en hut ger ca 3-5 knyck.

Är det under -10 och man har behövt ta av sig vantarna skulle jag säga att man börjar med en stor klunk, harklar sig och kanske får ut 2-3 knyck.

Vid -20 skulle jag nog säga att det är dags att behålla vantarna på och ta fram muggen istället. Ta en halv mugg, drick i tre stora klunkar och sedan dra 5 snabba knyck.

-30 och kallare, skit i sågandet, smutta löpande på flaskan medans du går hem.

Edit: OM det är lägre än -40 överväg ändra filter på Hemnet.
Vid -20 är jag inte ute o leker utan tvång.
Vart sitter filtret på hemnet och vart köper man ett nytt❓ Eller kan man tvätta det med spriten❓

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men jag tror du har valt fel motorsåg
Säkert tankad med akrylatbensin.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Säkert tankad med akrylatbensin.
Akrylatdiesel

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.