7 943 läst · 38 svar
8k läst
38 svar
Bosch Rumsgivare CR10 LCD
Hej!
Utmärkt tråd för en färsking som nyss fått en Bosch compress 7000i luft/vatten installerad. Naturligtvis ingick inte installation av medföljande inomhusgivare CR10.
Tänkte ev följa ovanstående instruktion men undrar vilken typ av kabel/sladd som ska användas och var man kan köpa denna?
Andra tankar - vilken nytta gör inomhusgivare?
Denna blåsiga men soliga oktobersöndag med 5-10 plusgrader ute är det för varmt i huset.
Har ställt in 20,5 grader på pannan (som ju styrs av utedelen på norrsidan) men i rummen med termometer är det mellan 22 och 24 grader. Radiatorerna varma, pannan skickar ut vatten som pendlar mellan 30 och 40 grader.
Solinstrålning tycks trumfa dragiga ganska tvåglasfönster.
Tacksam för input!
Utmärkt tråd för en färsking som nyss fått en Bosch compress 7000i luft/vatten installerad. Naturligtvis ingick inte installation av medföljande inomhusgivare CR10.
Tänkte ev följa ovanstående instruktion men undrar vilken typ av kabel/sladd som ska användas och var man kan köpa denna?
Andra tankar - vilken nytta gör inomhusgivare?
Denna blåsiga men soliga oktobersöndag med 5-10 plusgrader ute är det för varmt i huset.
Har ställt in 20,5 grader på pannan (som ju styrs av utedelen på norrsidan) men i rummen med termometer är det mellan 22 och 24 grader. Radiatorerna varma, pannan skickar ut vatten som pendlar mellan 30 och 40 grader.
Solinstrålning tycks trumfa dragiga ganska tvåglasfönster.
Tacksam för input!
Redigerat:
Inomhusgivaren justerar värmekurvan så att du får jämnare innetemperatur, utan innegivare vet ju inte pumpen vilken temperatur du har utan den justeras efter yttertemperatur. Om det tex blåser kyls huset även om det är samma temperatur ute och det är vindstilla, det känner inte VP utan innegivare.
Ledningen till givaren kan vara nästan vad som helst, tex typ EKKX 1x4
Tack! Ska testa. Antar att man måste göra hela anläggningen strömlös när man ska ansluta kabeln på EMS-bussens plint? Eller behövs inte det?E elmont skrev:Inomhusgivaren justerar värmekurvan så att du får jämnare innetemperatur, utan innegivare vet ju inte pumpen vilken temperatur du har utan den justeras efter yttertemperatur. Om det tex blåser kyls huset även om det är samma temperatur ute och det är vindstilla, det känner inte VP utan innegivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planerar lite inför projektet att installera rumsgivaren. Tyvärr saknas det kopplingsplint, helt tomt på platserna 19-20. Finns liksom inget att skruva kabeländarna i, bara en lucka mellan de andra plintarna.
Idéer?
Manualen säger att den ska kopplas till BUS/EMS/BB. Men ingen kopplingsplint är märkt så.
Innedelen är enligt klibban i produktregisteringformuläret en AirO S Hydr 9 men enligt installationshandledningen en AWM/AWMS. Om nu det har betydelse. Den levererades med en CR10 innegivare.
Redigerat:
Tack, det ante mig! Bara att dra rakt ut? Finns ju flera t
"tomma" - ska försöka hitta en blå. Men färgen spelar väl ingen roll egentligen - eller riskerar man att elchocka någon hemmapulalare i framtiden om man sätter dit en brun?
"tomma" - ska försöka hitta en blå. Men färgen spelar väl ingen roll egentligen - eller riskerar man att elchocka någon hemmapulalare i framtiden om man sätter dit en brun?
Denna hempulare har hittills klarat sig från elchock. Tyvärr får pumpen inte kontakt med innegivare CR10.
Jag har ändrat inställningarna i värmekrets 1 så att rumsgivare CR10 ska vara med - men dess display är helt död. Står två stora streck på displayen på pannan innan ovanstående felmeddelanden kommer upp.
Vad kan vara fel? Har använt avstörd telefonkabel EKXK mellan givare och plinten i panndelen.
Tacksam för input!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har ändrat inställningarna i värmekrets 1 så att rumsgivare CR10 ska vara med - men dess display är helt död. Står två stora streck på displayen på pannan innan ovanstående felmeddelanden kommer upp.
Vad kan vara fel? Har använt avstörd telefonkabel EKXK mellan givare och plinten i panndelen.
Tacksam för input!
Testade igen, funkade inte. Den var avstängd även när jag skruvade kabel och startades upp när allt var klart.
När den startar blinkar larmet om att den saknar kommunikation med fjärrstyrning. Och fjärrstyrning är heldöd. Ska väl få sin ström från pannan - eller är det batteri som jag missat?
När den startar blinkar larmet om att den saknar kommunikation med fjärrstyrning. Och fjärrstyrning är heldöd. Ska väl få sin ström från pannan - eller är det batteri som jag missat?
Redigerat:
Nä. Är så okunnig att jag inte kan mäta annan el än spänning på batterier. Men det är väl knappast någon starkström i denna, så jag gör väl ett försök.
Som det är kopplat nu är samma som på skissen i denna tråd - kabeln från den högra kopplingen i rumsgivaren går till den övre kopplingen på pannan. Är fyrtrådskabel, men jag har tvinnat dem till två. Kanske värt att bara skifta plats i rumsenheten och se om den vaknar
Som det är kopplat nu är samma som på skissen i denna tråd - kabeln från den högra kopplingen i rumsgivaren går till den övre kopplingen på pannan. Är fyrtrådskabel, men jag har tvinnat dem till två. Kanske värt att bara skifta plats i rumsenheten och se om den vaknar