Alfredo Alfredo skrev:
Men då så. Hon kommer garanterat att hitta exakt vad du behöver! 😂😂😂
Det kommer bli spännande, lite som hemliga lådan....
 
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nån som har tips på bra tejp med enkel hantering av skyddsplasten?
Jag tycker så kallade "fästkuddar" brukar fungera bra. Visar bilderna nedan bara för att exemplifiera vilken typ av produkt jag syftar på. Lätta att applicera och man tar "så många man behöver" beroende på ytan och tyngden på det man ska fästa.

Brukar finnas där kontorsmaterial säljs.

Förpackning med dubbelhäftande fästkuddar, 100 stycken, 25x12 millimeter, kontorsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackning av Tesa dubbelhäftande fästkuddar, vit och röd, produktbeskrivning och märke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kommer att använda Aqaras temp/fukt ute. Placering på ett ställe där den inte utsätts för regn eller snö.
Har fyra sådana här och en ska ut.

Den har då sedan specsen
Temperaturområde och precision: -20℃– +50°C,±0,3℃ (-4℉– +122℉,±0,5°F)
Fuktighetsområde och precision: 0 – 100 % RH (icke-kondenserande), ±3 %
Atmosfäriskt tryckområde och precision: 30 kPa – 110 kPa, ±0,12 kPa

Sällan under -20℃ här och skulle den gå sönder så är ju 159:- ingen större förlust

[länk]
Jag har en Aqarasensor utomhus. Jag satte den i någon sorts vattenskyddad eldosa som jag köpte billigt på Biltema. För att få in lite luft (framförallt fukt) så skar jag bort en av kabelgenomföringarna i botten och den har funkat ett par år nu.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nästa lilla utmaning... det medföljer en uppsättningsring med dubbelhäftande tejp och jag har nog aldrig stött på att de håller särskilt länge. Nån som har tips på bra tejp med enkel hantering av skyddsplasten?

Här sitter givaren iaf skyddad för slask och snö.

EDIT... va faun nu blev den ju upp och ner...😉
https://automatiserar.se/butik/ har 3D-printade hållare till försäljning.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
har 3D-printade hållare till försäljning.
Vilken tejp rekommenderar du till dessa? 😳🤔😉😂😆
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
[länk] har 3D-printade hållare till försäljning.
Tack för tips!
Jo nu fick jag ju vända på min termometer eftersom jag satt den upp o ner..😇
Aqaras tejp verkar vara av högre kvalite så jag avvaktar. (men framåt våren så ligger väl givaren framtinad i en snödriva...😉 Funkar perfekt iaf...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tack för tips!
Jo nu fick jag ju vända på min termometer eftersom jag satt den upp o ner..😇
Aqaras tejp verkar vara av högre kvalite så jag avvaktar. (men framåt våren så ligger väl givaren framtinad i en snödriva...😉 Funkar perfekt iaf...
Slå i ett par pappspik längs sensorns underkant så eliminerar du i alla fall gravitationens vilja att dra sensorn mot marken.

Ett alternativ är att slå i tre pappspikar, en på var sida och en nedtill, så sensorn kan ligga löst men säkert utan dubbelhäftande tejp. Då är det också enkelt att plocka ned sensorn för underhåll/batteribyte.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Slå i ett par pappspik längs sensorns underkant så eliminerar du i alla fall gravitationens vilja att dra sensorn mot marken.

Ett alternativ är att slå i tre pappspikar, en på var sida och en nedtill, så sensorn kan ligga löst men säkert utan dubbelhäftande tejp. Då är det också enkelt att plocka ned sensorn för underhåll/batteribyte.
Njau, inga pappspik för att hålla i mina pryttlar...😉

3D-printhållaren däremot ser rejälare ut.
https://automatiserar.se/produkt/hallare-till-xiaomi-aqara-temperatursensor/
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, inga pappspik för att hålla i mina pryttlar...😉

3D-printhållaren däremot ser rejälare ut.
[länk]
Jag tycker den där funkar bra. Jag hittade en fil till den någonstans och lät en bekant skriva ut ett gäng. Har 3-4 stycken uppsatta just nu, och de håller fint. Ingen utomhus ännu dock.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, inga pappspik för att hålla i mina pryttlar...😉

3D-printhållaren däremot ser rejälare ut.
[länk]
Beställde 5, man vet aldrig.....
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Beställde 5, man vet aldrig.....
Jo jag får hem tre Zigbee styrda elementtermostater på måndag och man kanske skulle behöva fler givare för total kontroll? Vinden, källaren, badrum samt ute är givna, får fundera men Telldusgivarna funkar fortfarande så man behöver inte ha för bråttom.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker så kallade "fästkuddar" brukar fungera bra.
Fick lite reklam nyss. Tydligen finns dessa i Byggahus Shopen. 😳
Förpackning dubbelhäftande fästkuddar, etab 700A, 100 stycken, 25x12 mm, onlinebutik, pris angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej strömbrytaren fungerar oberoende.
Min strömbrytare tappade Ikeas app bort när jag la in den i zha, även alla uttag.

Edit
Jag vill alltså att knappen ska fungera mot en Ikea lampa oavsett om ha/zha är igång eller inte, samt att knappen även ska vara kopplad till zha för att kunna styra tex ett nattläge.
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Min strömbrytare tappade Ikeas app bort när jag la in den i zha, även alla uttag.
Jo nu vet jag inte vart du är men det här ju dilemmat om man vill att en vanlig strömbrytare ska fungera till en taklampa. Frun vägrar appar utan vissa lampor ska bara fungera.
Sen kan man då byta strömbrytaren till en zigbeebaserad.
Exempel
https://www.kjell.com/se/produkter/...ll-switch-h1-dubbel-utan-neutralledare-p51872
Men har lägre prio hos oss.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Beställde 5, man vet aldrig.....
Idag fick jag hem mina hållare, vän av ordning kan ju då fråga sig varför jag köpte hållare till Aquara när jag har Sonoff....🤦🏼‍♂️ 🤣🙄
Hållarna är lite för små
Nån som vill ha, jag skickar mot porto, bättre de kommer till användning
Jag har 8st (fick extra för att jag skrev var jag fått tipset)
Skicka PM.
En genomskinlig plasthållare i en öppen orange vit kartong på sliten målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.