A
M mjan103 skrev:
Det är ju synd att man verkar inkapabel att få bort de här plastgrejerna, de sitter som berget och det vore synd om de går sönder. Tips? [bild]
Dra neråt
 
electroluxaren skrev:
Dra neråt
Det visade sig att man skulle dra rakt ut i sidled. Mini-kofot kom väl till pass.

Lite oklart om mitt test med tejpad magnet och öppen dörr går att lita på, om den också styrs på temperatur, men fläkten snurrade iaf aldrig. Dessvärre syns ingen kontakt till den så jag kan inte mäta här, den är direktkopplad och för att komma in i fläkten till den plinten ser det för mig ut som att hela kylpaketet måste ut först. Jag tror inte det kommer ge något.

Nästa steg är väl att hoppa in en våning upp för att hitta elektroniken som styr den och mäta. Mest troligt att den inte får ström snarare än att själva fläktmotorn lagt av tänker jag.
 
  • Tom kylskåpsinteriör med hyllor, "No Frost"-märkning, och en röd isskrapa inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti elektrisk enhet, kablar, skyddad yta, detaljbild, svårt att identifiera exakt vad det är.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M mjan103 skrev:
Det visade sig att man skulle dra rakt ut i sidled. Mini-kofot kom väl till pass.

Lite oklart om mitt test med tejpad magnet och öppen dörr går att lita på, om den också styrs på temperatur, men fläkten snurrade iaf aldrig. Dessvärre syns ingen kontakt till den så jag kan inte mäta här, den är direktkopplad och för att komma in i fläkten till den plinten ser det för mig ut som att hela kylpaketet måste ut först. Jag tror inte det kommer ge något.

Nästa steg är väl att hoppa in en våning upp för att hitta elektroniken som styr den och mäta. Mest troligt att den inte får ström snarare än att själva fläktmotorn lagt av tänker jag.
fläktmotorn är ett vanligt fel
 
electroluxaren skrev:
fläktmotorn är ett vanligt fel
Ok, vi får la se när jag kommit in på nästa våning; får den ström, och alla andra komponenter är hela, är den paj.
 
A
M mjan103 skrev:
Ok, vi får la se när jag kommit in på nästa våning; får den ström, och alla andra komponenter är hela, är den paj.
kontaktstycket är det som syns tillvänster om fläktmotorn och är lätt ta fram för mätningar
snurrar du på fläkten skall den snurra länge efter. om den stannar direkt är det fel på den vill minnas att det sitter ett kretskort i fläktmotorn so inte går att mäta på.
 
electroluxaren skrev:
kontaktstycket är det som syns tillvänster om fläktmotorn och är lätt ta fram för mätningar
snurrar du på fläkten skall den snurra länge efter. om den stannar direkt är det fel på den vill minnas att det sitter ett kretskort i fläktmotorn so inte går att mäta på.
Hm, ok. Var riktigt svårt att se vart kablarna tog vägen, tyckte de smet förbi kontakterna och tänkte att det kunde vara rimligt att fläkten var direktkopplad då den ändå har egna terminaler nära och relativt lättillgängligt. Jag provade att rotera lite grann, den rörde sig lätt men för att se om den roterar länge behöver jag prova igen.

Är det mer troligt att själva fläkten dött framför en ev. kondensator på ett kort våningen över?
 
A
M mjan103 skrev:
Hm, ok. Var riktigt svårt att se vart kablarna tog vägen, tyckte de smet förbi kontakterna och tänkte att det kunde vara rimligt att fläkten var direktkopplad då den ändå har egna terminaler nära och relativt lättillgängligt. Jag provade att rotera lite grann, den rörde sig lätt men för att se om den roterar länge behöver jag prova igen.

Är det mer troligt att själva fläkten dött framför en ev. kondensator på ett kort våningen över?
Kontakten lyfter du rakt upp så kan du dela en lätt
det är vanligare att fläkten trögar, oxå lätt att plocka ut, bara en bygel att lossa
kortet i toppen känner bara av magnetswitchen och skiftar mellan fläkt och lampa där kan det vara fel, men fläkten får spänningsmatning från kraftkortet som sitter bak bredvid kompressorn
 
Hej
Jag har liknande problem. Kompressorn går inte igång, står och maler.
Någon som kan hjälpa och peka ut vilken kondensator som ska bytas? Eller annan vägledning😎
 
  • Inre del av elektriska apparater med reläer, kontakter, kablar och säkringar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk apparat invändigt, kretskort med relä, säkringar, kondensatorer och anslutna elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N nixta skrev:
Hej
Jag har liknande problem. Kompressorn går inte igång, står och maler.
Någon som kan hjälpa och peka ut vilken kondensator som ska bytas? Eller annan vägledning😎
står och maler?
 
A
N nixta skrev:
Kompressorn kommer inte igång. Sen klickar den till, antagligen överhettningsskydd

Som denna
[länk]
kan ju vara startkondensatorn oxå
bara att mäta spänningen på kompressorn
om den är ok så är det själva kompressorn
 
electroluxaren skrev:
kan ju vara startkondensatorn oxå
bara att mäta spänningen på kompressorn
om den är ok så är det själva kompressorn
Ok. Start kondensator, är det den som sitter vid kompressorn?
 
N nixta skrev:
Ok. Start kondensator, är det den som sitter vid kompressorn?
Japp, startar den inte öht då är det antagligen kondingen som är kopplad med två svarta trådar på din bild. Skadar inte att byta båda när du ändå håller på.

Kan iofs vara kompressorhaveri. Då har du antagligen spänning på båda lindningarna när du mäter enligt kommentar ovan.
 
R ronba610 skrev:
Japp, startar den inte öht då är det antagligen kondingen som är kopplad med två svarta trådar på din bild. Skadar inte att byta båda när du ändå håller på.
Denna?
 
  • En hand håller en kondensator med specifikationsetikett och tejpbit med en leende gubbe ritad på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nixta skrev:
Denna?
Stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.