15 448 läst · 83 svar
15k läst
83 svar
Vilka säkra sätt finns att använda elverk som reservkraft vid nödsituation?
Det förekommer en hel del trådar om att använda enklare/billigare elverk som reservström vid längre strömavbrott. När jag läser igenom de trådar som finns så verkar det finnas två korrekta alternativ.
Antingen så har man Elverket hel fristående och drar skarvsladdar till allt man vill driva under elavbrottet.
Alternativt så installerar man ett reservkraftsintag där man ansluter ett rejält elverk med ett rejält jordtag, anmäler detta till nätägaren mm. En korrekt men väldigt dyr lösning.
Risken för långa strömavbrott är just nu väldigt liten och det känns inte nödvändigt att investera så mycket för ett scenario som kanske aldrig inträffar.
En tanke som jag inte hittar några kommentarer kring någonstans är ett alternativ där man använder sin elcentral som en ”grenkontakt” helt frikopplad från nätägarens nät till strömmen återkommer. Så fungerar det ju när man använder elverket för att mata husvagnen. Det finns några trådar som spekulerar kring detta men utan att koppla bort sig helt från nätägarens nät vilket verkar farligt.
Det verkar finnas två risker med detta. Att man av misstag strömsätter nätägarens nät bakvägen och skadar någon eller att man får problem med skyddsjorden i sitt eget hus och kan skada någon där.
Jag vill gärna ha in synpunkter på den lösningen från någon som kan lite mer. Tanken är inte att genomföra den utan bara att förstå hur det funkar om en situation med längre strömavbrott skulle uppstå.
Vilka risker/nackdelar ser ni med detta (utöver att det är otillåtet och inte ska användas annat än i en nödsituation)? Vad kommer att hända?
Jag vill återigen påpeka att jag inte har för avsikt att prova lösningen nedan och avråder även alla andra från att prova. Jag vill bara lära mig mer och förstå bättre.
Jag tänker mig följande:
Finns det risk för att det inte funkar om Jord och Nolla är ihopkopplade i centralen?
Kommer systemet att bli säkert inne i huset eller finns det risk för ström på jorden eller andra risker?
Jag förstår att ingen rekommenderar ett sådant förfarande och att det inte är tillåtet, men det vore intressant att förstå riskerna mm om man skulle hamna i en nödsituation.
Tacksam för svar från elkunniga personer.
Antingen så har man Elverket hel fristående och drar skarvsladdar till allt man vill driva under elavbrottet.
Alternativt så installerar man ett reservkraftsintag där man ansluter ett rejält elverk med ett rejält jordtag, anmäler detta till nätägaren mm. En korrekt men väldigt dyr lösning.
Risken för långa strömavbrott är just nu väldigt liten och det känns inte nödvändigt att investera så mycket för ett scenario som kanske aldrig inträffar.
En tanke som jag inte hittar några kommentarer kring någonstans är ett alternativ där man använder sin elcentral som en ”grenkontakt” helt frikopplad från nätägarens nät till strömmen återkommer. Så fungerar det ju när man använder elverket för att mata husvagnen. Det finns några trådar som spekulerar kring detta men utan att koppla bort sig helt från nätägarens nät vilket verkar farligt.
Det verkar finnas två risker med detta. Att man av misstag strömsätter nätägarens nät bakvägen och skadar någon eller att man får problem med skyddsjorden i sitt eget hus och kan skada någon där.
Jag vill gärna ha in synpunkter på den lösningen från någon som kan lite mer. Tanken är inte att genomföra den utan bara att förstå hur det funkar om en situation med längre strömavbrott skulle uppstå.
Vilka risker/nackdelar ser ni med detta (utöver att det är otillåtet och inte ska användas annat än i en nödsituation)? Vad kommer att hända?
Jag vill återigen påpeka att jag inte har för avsikt att prova lösningen nedan och avråder även alla andra från att prova. Jag vill bara lära mig mer och förstå bättre.
Jag tänker mig följande:
- Strömmen går och vi får besked om att den kommer att vara borta i minst en vecka
- Slår av huvudbrytaren i inkommande central i mätarskåpet ute på väggen och skruvar ur huvudsäkringarna.
- I den inre huvudcentralen så slår jag av samtliga säkringar.
- Skruvar loss inkommande Nolla och Jord från skenorna.
- Tar en 3-fas 16 A handske (hane) och byglar ihop L1,L2 och L3
- Kopplar handsken med en 3g1,5 gummikabel till en vanlig stickpropp
- Kopplar in trefashandsken i ett 3-fasuttag som går direkt in till centralen.
- Kopplar i en jordfelsbrytare i uttaget på elverket (2 kW inverter)
- Jordar elverket med ett enkelt jordspett
- Startar elverket och ansluter stickproppen ("rätt väg" N-N och L-L) via jordfelsbrytaren till elverket
- I centralen slår jag på en av de 3 säkringarna som går till trefasuttaget vilket borde strömsätta en skena i centralen.
- Slår på några enstaka säkringar på den skenan som jag vill ge ström t.ex. kyl, frys ev någon belysning
- Repeterar steg 10-11 för de grupper som jag behöver ström på.
- Strömmen kommer tillbaka (Det börjar lysa hos grannarna)
- Slår av elverket
- Kopplar ur kabeln med dubbla hanar och skruvar isär den så den inte kan användas av misstag.
- Ansluter jord och nolla till skenorna i centralen
- Skruvar tillbaka huvudsäkringarna och slår på huvudbrytaren
- Slår på samtliga säkringsgrupper i centralen.
Finns det risk för att det inte funkar om Jord och Nolla är ihopkopplade i centralen?
Kommer systemet att bli säkert inne i huset eller finns det risk för ström på jorden eller andra risker?
Jag förstår att ingen rekommenderar ett sådant förfarande och att det inte är tillåtet, men det vore intressant att förstå riskerna mm om man skulle hamna i en nödsituation.
Tacksam för svar från elkunniga personer.
Redigerat:
Eller skaffar en reservkraftsomkopplare och gör som det ska vara. Du behöver inte köpa nått dyrare/större elverk för det. Att det ställs vissa krav beror helt på att det ska bli säkert både för leverantör och brukare.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...gUvQWojjWFuSHy1e0kReUmFFIBvQaslhoCywQQAvD_BwE
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...gUvQWojjWFuSHy1e0kReUmFFIBvQaslhoCywQQAvD_BwE
Metodiken du beskriver är i stort sett vad en reservkraftomkopplare gör i meningen att den bryter anslutningen mot nätet och kopplar in elverket i stället. Men det finns regler runt hur det skall göras. Det du beskriver innebär att in och urkoppling av reservkraften måste göras efter en viss procedur. Gör man fel i proceduren kan det bli livsfarligt.
Som jag förstod dig tänkte du låta faserna brytas endast av huvudsäkringar och huvudbrytare. Det innebär att ett enkelt handhavandefel kan leda till att ström matas ut på nätet. Någon annan än du upptäcker att huvudbrytaren är av och säkringarna ur till exempel.
En kabel med hane i båda ändar är av samma orsak extremt olämplig att koppla ihop eller använda.
Det finns två olika aspekter av en sådan här inkoppling. Den ena att det är otillåtet. Den andra att det är riskabelt. Det finns sätt att lösa det som bara är otillåtet utan att ett enkelt felsteg kan göra det livsfarligt. Till exempel ett intag på utsidan av huset fast inkopplat till några uttag inne som helt saknar kontakt med nätet.
Som jag förstod dig tänkte du låta faserna brytas endast av huvudsäkringar och huvudbrytare. Det innebär att ett enkelt handhavandefel kan leda till att ström matas ut på nätet. Någon annan än du upptäcker att huvudbrytaren är av och säkringarna ur till exempel.
En kabel med hane i båda ändar är av samma orsak extremt olämplig att koppla ihop eller använda.
Det finns två olika aspekter av en sådan här inkoppling. Den ena att det är otillåtet. Den andra att det är riskabelt. Det finns sätt att lösa det som bara är otillåtet utan att ett enkelt felsteg kan göra det livsfarligt. Till exempel ett intag på utsidan av huset fast inkopplat till några uttag inne som helt saknar kontakt med nätet.
Jo kort så finns det ju redan ett regelverk
https://www.energiforetagen.se/glob...tjanster/ami/dokument/reservkraftaggregat.pdf
Om servisinmatning inte är säkert kan frånkopplas så får man en rejäl smäll som kan liknas med en "bomfasning" om yttre nät återkommer. Reservkraftsaggregatets generator exploderar sannolikt.
Sen kan närliggande nätstation lösa ut samt elnätsbolaget kräver dryga skadestånd för en otillåten elanläggning.
https://www.energiforetagen.se/glob...tjanster/ami/dokument/reservkraftaggregat.pdf
Om servisinmatning inte är säkert kan frånkopplas så får man en rejäl smäll som kan liknas med en "bomfasning" om yttre nät återkommer. Reservkraftsaggregatets generator exploderar sannolikt.
Sen kan närliggande nätstation lösa ut samt elnätsbolaget kräver dryga skadestånd för en otillåten elanläggning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 400 inlägg
Det du beskriver är i princip en fast anslutning av ett elverk istället för nätet. Dvs du kopplar bort nätet helt, inklusive PEN/N/PE från nätet. Det gör att det inte finns någon nätägare som kan kräva ett eget jordtag. I ditt fall har du förenklat detta lite genom lite föreberedelser, men i princip är det en fast anslut. Det är tillåtet. Eller det står ingenstans vad jag vet men det anses tillåtet. Det handlar ju om att driva en anläggning som är helt bortkopplad från nätet och det är inte förbjudet.
Det är säkerheten kring omkoppling som är den kritiska punkten, men det verkar du medveten om. Du bör klara denna omkoppling även en sen kväll efter att du druckit en massa öl.
Dessutom undrar jag varför du vill gå bakom JFBn i din anläggning, om du har någon? Har verkligen elverket en JFB? Jag tror det är ovanligt, men större trefasiga kan ha det.
Men om du förbereder så här mycket, då är ju steget inte så långt till att göra en regelrätt installation med reservkraftsomkopplare och jordtag. Det kostar visserligen rejält mycket mer men det blir rätt, och även resten av familjen kan snabbt driftsätta elverket.
Det är säkerheten kring omkoppling som är den kritiska punkten, men det verkar du medveten om. Du bör klara denna omkoppling även en sen kväll efter att du druckit en massa öl.
Dessutom undrar jag varför du vill gå bakom JFBn i din anläggning, om du har någon? Har verkligen elverket en JFB? Jag tror det är ovanligt, men större trefasiga kan ha det.
Men om du förbereder så här mycket, då är ju steget inte så långt till att göra en regelrätt installation med reservkraftsomkopplare och jordtag. Det kostar visserligen rejält mycket mer men det blir rätt, och även resten av familjen kan snabbt driftsätta elverket.
Jo man kan ju ta sig en tur i en stad och kolla lite varstans på pumpstationer för VA-FJV, äldreboenden mm samt många mobilmaster så ser man "inkopplingspunkt reservkraft".Bo.Siltberg skrev:
Sen ska man ju kunna göra det här i sömnen på ett säkert sätt för att det ska ha något värde.
"Reservkraftsexercis" behövs.
Tack för alla bra kommentarer. Jag funderar på alternativet att koppla in en enkel reservkraftsinmatning i centralen som föreslogs av elmont i första kommentaren.
Om det är så enkelt att göra rätt så finns det ju inget skäl att krångla och vara beroende av att följa proceduren exakt.
Är det så enkelt att man kan anlita en certifierad elfirma och be dem koppla in en sådan och dra ut till ett inmatningsintag bredvid centralen. Typ en 16 amp trefas hane som man kan mata via när omkopplaren är på reservkraft.
Hur funkar ett sådant reservkraftsintag, bryter det även Nolla och Jord eller har man fortfarande kontakt med nätägaren via dessa ledningar.
Ska detta i så fall godkännas/anmälas till nätägaren och ställer de inga krav på t.ex. jordtag eller liknande?
Om detta är ett godkänt sätt att göra det på så blir det ju mycket bättre, då hamnar ju även matningen på rätt sida om jordfelsbrytaren i centralen som någon påpekade så man slipper sätta in en "stickpropps variant" av jordfelsbrytare i elverket.
Helst vill man ju ha en lösning som är helt korrekt och säker även om man mest troligt aldrig kommer att behöva den.
Om det är så enkelt att göra rätt så finns det ju inget skäl att krångla och vara beroende av att följa proceduren exakt.
Är det så enkelt att man kan anlita en certifierad elfirma och be dem koppla in en sådan och dra ut till ett inmatningsintag bredvid centralen. Typ en 16 amp trefas hane som man kan mata via när omkopplaren är på reservkraft.
Hur funkar ett sådant reservkraftsintag, bryter det även Nolla och Jord eller har man fortfarande kontakt med nätägaren via dessa ledningar.
Ska detta i så fall godkännas/anmälas till nätägaren och ställer de inga krav på t.ex. jordtag eller liknande?
Om detta är ett godkänt sätt att göra det på så blir det ju mycket bättre, då hamnar ju även matningen på rätt sida om jordfelsbrytaren i centralen som någon påpekade så man slipper sätta in en "stickpropps variant" av jordfelsbrytare i elverket.
Helst vill man ju ha en lösning som är helt korrekt och säker även om man mest troligt aldrig kommer att behöva den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 400 inlägg
Tyvärr är det inte så enkelt att det räcker med en reservkraftsomkopplare eftersom en sådan inte kopplar bort PE/N från nätet, så det krävs ett inmätt jordtag och anmälan till nätägaren.
Man får aldrig bryta PE/PEN i en omkopplare. Det enda sättet att bryta PEN är att skruva loss den.
Man får aldrig bryta PE/PEN i en omkopplare. Det enda sättet att bryta PEN är att skruva loss den.
En komplett färdigkopplad låda med "allt" kostar mellan 5500:- och 7 000:-, till det kommer ett jordtag för några hundringar och mindre än en dags arbete/papper.N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:Tack för alla bra kommentarer. Jag funderar på alternativet att koppla in en enkel reservkraftsinmatning i centralen som föreslogs av elmont i första kommentaren.
Om det är så enkelt att göra rätt så finns det ju inget skäl att krångla och vara beroende av att följa proceduren exakt.
Är det så enkelt att man kan anlita en certifierad elfirma och be dem koppla in en sådan och dra ut till ett inmatningsintag bredvid centralen. Typ en 16 amp trefas hane som man kan mata via när omkopplaren är på reservkraft.
Hur funkar ett sådant reservkraftsintag, bryter det även Nolla och Jord eller har man fortfarande kontakt med nätägaren via dessa ledningar.
Ska detta i så fall godkännas/anmälas till nätägaren och ställer de inga krav på t.ex. jordtag eller liknande?
Om detta är ett godkänt sätt att göra det på så blir det ju mycket bättre, då hamnar ju även matningen på rätt sida om jordfelsbrytaren i centralen som någon påpekade så man slipper sätta in en "stickpropps variant" av jordfelsbrytare i elverket.
Helst vill man ju ha en lösning som är helt korrekt och säker även om man mest troligt aldrig kommer att behöva den.
Finns det något bra sätt att koppla in ett litet elverk till en sådan mini-anläggning om det bara finns schuko på elverket och man vill ha polariseringen rätt?A Avemo skrev:Det finns två olika aspekter av en sådan här inkoppling. Den ena att det är otillåtet. Den andra att det är riskabelt. Det finns sätt att lösa det som bara är otillåtet utan att ett enkelt felsteg kan göra det livsfarligt. Till exempel ett intag på utsidan av huset fast inkopplat till några uttag inne som helt saknar kontakt med nätet.
Polariseringen blir vad den blir, det finns ingen bestämd fas/nolla.
Ett elverk är byggt annorlunda än ditt elnät hemma. Ett elverk har en flytande nolla medans ditt elnät hemma har en jordad nolla. I hemmet är det rekommenderat att använda en jordfelsbrytare medans ett elverk är designat för att användas utan jordfelsbrytare. Om du ändå vill använda jordfelsbrytare så måste elverket modifieras. Det är en enkel modifiering, men som skall göras av en elektriker. Modifiering innebär att man kopplar samman nollan med jord. Dock så måste jordfelsbrytare alltid användas efter denna modifiering. Man måste också alltid använda sig av en jordspik i marken som sammanför elverkets jord med marken. Det kan ibland vara svårt att få bra kontakt med jord, även med en rejäl jordspik. Vi rekommenderar därför att inte göra denna modifiering.
https://championgenerators.se/faq/
Ett elverk är byggt annorlunda än ditt elnät hemma. Ett elverk har en flytande nolla medans ditt elnät hemma har en jordad nolla. I hemmet är det rekommenderat att använda en jordfelsbrytare medans ett elverk är designat för att användas utan jordfelsbrytare. Om du ändå vill använda jordfelsbrytare så måste elverket modifieras. Det är en enkel modifiering, men som skall göras av en elektriker. Modifiering innebär att man kopplar samman nollan med jord. Dock så måste jordfelsbrytare alltid användas efter denna modifiering. Man måste också alltid använda sig av en jordspik i marken som sammanför elverkets jord med marken. Det kan ibland vara svårt att få bra kontakt med jord, även med en rejäl jordspik. Vi rekommenderar därför att inte göra denna modifiering.
https://championgenerators.se/faq/
Tack, Gäller samma sak om man har ett batteri och en inverter?D Dilato skrev:Polariseringen blir vad den blir, det finns ingen bestämd fas/nolla.
Ett elverk är byggt annorlunda än ditt elnät hemma. Ett elverk har en flytande nolla medans ditt elnät hemma har en jordad nolla. I hemmet är det rekommenderat att använda en jordfelsbrytare medans ett elverk är designat för att användas utan jordfelsbrytare. Om du ändå vill använda jordfelsbrytare så måste elverket modifieras. Det är en enkel modifiering, men som skall göras av en elektriker. Modifiering innebär att man kopplar samman nollan med jord. Dock så måste jordfelsbrytare alltid användas efter denna modifiering. Man måste också alltid använda sig av en jordspik i marken som sammanför elverkets jord med marken. Det kan ibland vara svårt att få bra kontakt med jord, även med en rejäl jordspik. Vi rekommenderar därför att inte göra denna modifiering.
[länk]
Är det någon speciell pryl du tänker på där det skulle spela roll?D David__11 skrev:
I svenska elinstallationer gör man skillnad på fas och nolla på vissa ställen men inte på andra. På elverket finns ingen skillnad mellan fas och nolla. Eller rättare. Det finns ingen neutralledare. Bara två fasledare. Är det bara vägguttag i denna miniinstallation så gör det ingen skillnad. Stickproppen i elverket kan vändas hur som helst och stickpropparna man kopplar i uttagen kan vändas hur som helst.
Skall man ha säkringar i en sådan installation så krävs det på båda fasledarna. Använder man strömbrytare så skall de vara tvåpoliga. Jag skulle vara mycket skeptisk till att försöka skapa en nolla genom att jorda ena fasledaren. Och absolut inte göra det utan att ha ett jordtag. Tanken var ju att göra något enkelt. Och då är det viktigaste att hålla ner storleken och komplexiteten.
Det som gör neutralledaren till en neutralledare är att den är sammankopplad med jord. Det kan man inte göra på ett säkert sätt utan ett jordtag. Det blir precis samma sak vare sig det rör sig om en generator eller en inverter.D David__11 skrev:
Antingen drar man skarvsladd till var förbrukare man vill koppa in en i taget om det är enfas-maskiner eller så får man installera en reservkraftsomkopplare - och då behöver man förmodligen en 3-fas verk modell större då det automatiskt är fler saker som behöver matas.
Enklare 230V-elverk är ofta mittjordade - dvs. +/- 115 Volt mellan skyddsjord och neutral respektive 'live'-tåt vilket är annorlunda mot en standard svensk 230V vägguttag där neutral och skyddsjord i stort sett har 0 Volt vilket också gör det vanskligt att försöka jacka in en mittjordad 230V elverk i en elcentral där neutral och skyddsjord har samma potential på egen hand pga. de olika jordningsfilosofierna.
Det är bara få länder som kör 3-fas ut till sina konsumenter medans andra kör med mittjordad enfas 230V ala. USA-stuk och för klenförbrukare dessutom delar upp 230V till 2 st 115 Volts-grenar och för högförbrukare som spisar, vattenberedare och AC kör med 230 Volt (lite på samma sätt som våran 400 Volt för effektkrävande utrustning)
3-fas elverk brukar ha sin skyddsjord relaterat till sin '0' så den liknar mer våran sätt att bygga elnät.
När elverk väl startas så bör den gå rätt hårt lastat (tex. att ladda batterier med hög ström) - drar man bara tiototal till enstaka hundratal Watt så blir verkningsgraden av bränslet för elverket väldigt ursel. för småel och saker som behöver gå lång tid men med låg last bör man skaffa sinusväxelriktare med 100-200 Ah 12-voltsbatterier samt en eller flera stöddig laddaren med bra effektfaktor (>= 20 Ampere) som ansluts när man väl startar elverket - är laddströmmen till batteriet under 7-10 Ampere så kan man sluta ladda och stänga av elverket om den inte behövs till annat - att ladda över 70-80% på en blybatteri tar tid med låg ström och det går inte att forcera...
kyl/frys behöver ha en stor växelriktare för att klara starten - det är också olika mellan olika vitvaror i hur mycket startström som krävs för att de skall snurra igång - men skulle säga att man behöver sinusväxelriktare från minst 600 Watt ( och med över 1 kW i korttidseffekt (surge)) och uppåt för att de ens skall klara att starta även om strömförbrukningen väl igång kan vara runt 200 Watt för en kyl/frys till 50W för en enkel kompressorkylskåp, skall man vara mer säker att kunna starta kyl/frys så skall man titta efter sinusväxelriktare på minst 1 kW - men större sinus-växelriktare drar också mer tomgångsström från 12V-batterierna.
Reservkraftsomkopplaren installeras av behörig elektriker (och anmälan till nätägaren) som redan nämnt och helt enkelt till för att manövrering mellan vanliga elnätet och reservkraften skall vara idiotsäkert och inte ens i teorin kan genera bakström ut mot elnätet av misstag eller att strömmen kommer tillbaka när elverket är inkopplat och är i fel position i fas-enveloppen och det blir herre jösses strömsmäll just när externa strömmen kopplas tillbaka. Sådant kan man inte förlita sig på att människor gör rätt i alla lägen när säkerhet är beroende av att en viss omkopplingsordning skall göras.
Det är skillnad på vad som kan göras och vad som _får_ göras - det senare av lärdom av det föregående och det gjorts en massa misstag och det blivit konsekvenser av det.
Enklare 230V-elverk är ofta mittjordade - dvs. +/- 115 Volt mellan skyddsjord och neutral respektive 'live'-tåt vilket är annorlunda mot en standard svensk 230V vägguttag där neutral och skyddsjord i stort sett har 0 Volt vilket också gör det vanskligt att försöka jacka in en mittjordad 230V elverk i en elcentral där neutral och skyddsjord har samma potential på egen hand pga. de olika jordningsfilosofierna.
Det är bara få länder som kör 3-fas ut till sina konsumenter medans andra kör med mittjordad enfas 230V ala. USA-stuk och för klenförbrukare dessutom delar upp 230V till 2 st 115 Volts-grenar och för högförbrukare som spisar, vattenberedare och AC kör med 230 Volt (lite på samma sätt som våran 400 Volt för effektkrävande utrustning)
3-fas elverk brukar ha sin skyddsjord relaterat till sin '0' så den liknar mer våran sätt att bygga elnät.
När elverk väl startas så bör den gå rätt hårt lastat (tex. att ladda batterier med hög ström) - drar man bara tiototal till enstaka hundratal Watt så blir verkningsgraden av bränslet för elverket väldigt ursel. för småel och saker som behöver gå lång tid men med låg last bör man skaffa sinusväxelriktare med 100-200 Ah 12-voltsbatterier samt en eller flera stöddig laddaren med bra effektfaktor (>= 20 Ampere) som ansluts när man väl startar elverket - är laddströmmen till batteriet under 7-10 Ampere så kan man sluta ladda och stänga av elverket om den inte behövs till annat - att ladda över 70-80% på en blybatteri tar tid med låg ström och det går inte att forcera...
kyl/frys behöver ha en stor växelriktare för att klara starten - det är också olika mellan olika vitvaror i hur mycket startström som krävs för att de skall snurra igång - men skulle säga att man behöver sinusväxelriktare från minst 600 Watt ( och med över 1 kW i korttidseffekt (surge)) och uppåt för att de ens skall klara att starta även om strömförbrukningen väl igång kan vara runt 200 Watt för en kyl/frys till 50W för en enkel kompressorkylskåp, skall man vara mer säker att kunna starta kyl/frys så skall man titta efter sinusväxelriktare på minst 1 kW - men större sinus-växelriktare drar också mer tomgångsström från 12V-batterierna.
Reservkraftsomkopplaren installeras av behörig elektriker (och anmälan till nätägaren) som redan nämnt och helt enkelt till för att manövrering mellan vanliga elnätet och reservkraften skall vara idiotsäkert och inte ens i teorin kan genera bakström ut mot elnätet av misstag eller att strömmen kommer tillbaka när elverket är inkopplat och är i fel position i fas-enveloppen och det blir herre jösses strömsmäll just när externa strömmen kopplas tillbaka. Sådant kan man inte förlita sig på att människor gör rätt i alla lägen när säkerhet är beroende av att en viss omkopplingsordning skall göras.
Det är skillnad på vad som kan göras och vad som _får_ göras - det senare av lärdom av det föregående och det gjorts en massa misstag och det blivit konsekvenser av det.
Redigerat: