R
M Martin Lundmark skrev:
Hej Rejäl

När man bygger reservkraft då bygger man för att kliva i en ”livbåt” vid ett strömavbrott. Det man har med sig i livbåten det får man räkna ned att klara sig med.

Du kan rimligen inte ringa generatorleverantören (Honda i detta fall), jour elektriker eller liknande mitt i ett strömavbrott som drabbat många och varit ett tag, och något inträffar.

Du skriver ”Ok då är inte teorin desamma som verkligheten” hur vet du det?
Har du verkligen mätt spänningar och strömmar så du vet att du är innanför gränserna för vad den utrustning som du använder (tänker att använda) vid ett strömavbrott normalt skall klara.

Att elverket och din last fungerade just för dig, innebär inte att du enkelt kan dra slutsatser för andra, speciellt om du inte vet att du håller dig inom specifikationer för generator och anslutna laster.

Att driva sin elanläggning med ett reservelverk är förenat med betydligt fler frågeställningar än att driva samma elanläggning i det normala elnätet.

Det är inte ens enkelt att välja elverk. Resultatet när energimyndighetens testlab 2015 skulle testa åtta elverk, ser inte bra ut. Flera elverk klarade inte ens 16 timmar. De allra flesta klarade inte hela testet. Tyvärr är inga nya test planerade, vad jag vet.

”Test av reservelverk från 2015. Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.
[länk]
”Tre av reservelverken klarade långtidstestet, Cotech IG 2400S, Honda EU30is och Gebe PM 5500 GL. För tre andra reservelverk slutade testet redan efter cirka 16 timmar. För Kipor KDE 6700TA3 avbröts testet när det kom svart rök från reservelverket och för Defenda PRO Z7500R3 slutade testet när det slog ut eldslågor ur avgasröret. Båda dessa reservelverk använder diesel som bränsle. Testet avslutades om reservelverken stannade flera gånger av sig själva.”
Jag har inte sagt något om någon annans förhållanden utan bara att det har fungerat för oss det är du som går in i detta till max..
Har heller inte sagt att elverket fungerar som det fasta nätet, det är du som tar upp dessa liknelser..

För de flesta räcker det med att kunna laga mat och använda sin toalett vid ström avbrott inklusive mig, men vi är alla olika och för dig förstår jag att det behöver vara perfekt och intrimmat så att det fungerar som det fasta nätet men med det kommer en helt annan prislapp på det hela..
 
R Rejäl skrev:
Jag har inte sagt något om någon annans förhållanden utan bara att det har fungerat för oss det är du som går in i detta till max..
Har heller inte sagt att elverket fungerar som det fasta nätet, det är du som tar upp dessa liknelser..

För de flesta räcker det med att kunna laga mat och använda sin toalett vid ström avbrott inklusive mig, men vi är alla olika och för dig förstår jag att det behöver vara perfekt och intrimmat så att det fungerar som det fasta nätet men med det kommer en helt annan prislapp på det hela..
Hej Rejäl

Jag tror att TS avser (önskar) att klara ett (längre) strömavbrott. Så här skriver han nämligen inledningsvis i tråden; ”Det förekommer en hel del trådar om att använda enklare/billigare elverk som reservström vid längre strömavbrott…..”

När du sedan skrev ”Reservkraft kräver inte dubbla matningar och centraler utan fungerar fint med reservkraftsomkopplare som möjliggör användandet av sin befintliga elutrustning i huset…”

Då påpekade jag, i mitt inlägg ett antal saker, som man bör tänka på gällande att ”ordna en livbåt” till den normala strömförsörjningen för att klara ett längre strömavbrott, som ett tillägg till det du skrev, och gav belägg varför jag påpekade detta.

Jag beskriver inte att en reservkraftanläggning (en livbåt) behöver vara perfekt.

Utan det viktiga (och det jag här beskriver) är att reservkraften verkligen fungerar i ett skarpt läge, när den behövs.

Man skall dessutom komma ihåg att vid strömavbrottet då får man räkna med att klara sig själv utan hjälp av andra.

Där jag bor har jag idag ca 1 meter snö och det är ca 30 grader kallt.

Kyla och strömavbrott, kan vi nog alla riskera att drabbas av; "Nu kryper kylan även längre söderut i landet.– Den här kalla luften kommer ned söderut och då väntas minusgrader i hela landet. Det ser ut att kunna bli riktigt kallt under fredag och lördag i hela landet, säger Dahlström. Även nedåt Götaland kan temperaturen sjunka till minus 15–18 grader."
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-03/kallaste-januarinatten-pa-25-ar-436-minus

Jag tänker klara mitt hus vid ett strömavbrott under dessa förhållanden. Då jag inte räknar med att försäkringar gäller eller att det finns hjälp från samhället eller andra att tillgå.

Därför så behöver inte den reservkraft jag bygger till mig själv (se inlägg #27 i denna tråd), vara perfekt. Men jag vill att den reservkraften verkligen fungerar, i ett skarpt läge.

Det är det jag beskriver för TS, dig och alla andra i denna tråd.

Jag hoppas att du tillåter att jag beskriver detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
M Martin Lundmark skrev:
Hej Rejäl

Jag tror att TS avser (önskar) att klara ett (längre) strömavbrott. Så här skriver han nämligen inledningsvis i tråden; ”Det förekommer en hel del trådar om att använda enklare/billigare elverk som reservström vid längre strömavbrott…..”

När du sedan skrev ”Reservkraft kräver inte dubbla matningar och centraler utan fungerar fint med reservkraftsomkopplare som möjliggör användandet av sin befintliga elutrustning i huset…”

Då påpekade jag, i mitt inlägg ett antal saker, som man bör tänka på gällande att ”ordna en livbåt” till den normala strömförsörjningen för att klara ett längre strömavbrott, som ett tillägg till det du skrev, och gav belägg varför jag påpekade detta.

Jag beskriver inte att en reservkraftanläggning (en livbåt) behöver vara perfekt.

Utan det viktiga (och det jag här beskriver) är att reservkraften verkligen fungerar i ett skarpt läge, när den behövs.

Man skall dessutom komma ihåg att vid strömavbrottet då får man räkna med att klara sig själv utan hjälp av andra.

Där jag bor har jag idag ca 1 meter snö och det är ca 30 grader kallt.

Kyla och strömavbrott, kan vi nog alla riskera att drabbas av; "Nu kryper kylan även längre söderut i landet.– Den här kalla luften kommer ned söderut och då väntas minusgrader i hela landet. Det ser ut att kunna bli riktigt kallt under fredag och lördag i hela landet, säger Dahlström. Även nedåt Götaland kan temperaturen sjunka till minus 15–18 grader."
[länk]

Jag tänker klara mitt hus vid ett strömavbrott under dessa förhållanden. Då jag inte räknar med att försäkringar gäller eller att det finns hjälp från samhället eller andra att tillgå.

Därför så behöver inte den reservkraft jag bygger till mig själv (se inlägg #27 i denna tråd), vara perfekt. Men jag vill att den reservkraften verkligen fungerar, i ett skarpt läge.

Det är det jag beskriver för TS, dig och alla andra i denna tråd.

Jag hoppas att du tillåter att jag beskriver detta.
Hela min grej var bara att flika in att det finns enklare lösningar.. som fungerar vid tillfälliga strömavbrott..
Du har en överlägsen kunskap om detta jämfört med mig..Jag har inte haft för avsikt att på något sätt hindra dig i ditt skrivande😊
 
R Rejäl skrev:
Hela min grej var bara att flika in att det finns enklare lösningar.. som fungerar vid tillfälliga strömavbrott

Du har en överlägsen kunskap om detta jämfört med mig..

Jag har inte haft för avsikt att på något sätt hindra dig i ditt skrivande😊
Hej Rejäl

Min avsikt är inte att förringa att det finns (kan finnas) enkla lösningar för var och en hur man löser sitt behov av reservkraft.

Var och en ansvarar för den egna elanläggningen.

Var och en ansvarar även för hur man löser eventuellt reservkraftbehov.

Lycka till med din reservkraft!

Tack för dialogen 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tog en gruppledning till diverse vägguttag ur elcentralen och satte en reservkraftsomkopplare på den. Lite av en hybridlösning och med lite färre skarvsladdar.

I vårt hus har vi 10 kwh batteribank och en växleriktare (ren sinus) 2000 w 4000 w toppeffekt. En sådan lösning kunde kanske fungera för TS om man då lägger till ett reservelverk som laddar batterierna.

Fråga är det OK att koppla ihop eget jordtag med nätets jord?
 
R Rejäl skrev:
Hej Martin.

Hade en Honda ECMT 7000 i mitt förra hus och kunde driva kök och en mindre mängd annat så att man kunde använda toan mm..

Men enligt dina utsagor så borde det inte gått?

[länk]

[länk]
Jag finner ingen information här som går att lära sig något ifrån. Vilken effekt har ditt "kök"? Vilken effekt har "annat"? Är dessa förbrukare enfasiga eller trefasiga? Elverket ger vad det ger, och visst kan kan göra ganska mycket med 7 kW fast endast om den är jämnt fördelad mellan faserna och resistiv.

Reservkraft enligt boken kräver omkopplare, jordtag och anmälan till nätägaren. Det är ganska kostsamt, och inte alltid lönsamt. Vill man vara så bekväm bör man nog kosta på sig ett kraftigare elverk.

Den lösning Martin beskriver är enklare och billigare. Ett fåtal prioriterade förbrukare som manuellt pluggas in i ett mindre elverk. Men man driver inte en spis på det sättet. Så det är ett val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag finner ingen information här som går att lära sig något ifrån. Vilken effekt har ditt "kök"? Vilken effekt har "annat"? Är dessa förbrukare enfasiga eller trefasiga? Elverket ger vad det ger, och visst kan kan göra ganska mycket med 7 kW fast endast om den är jämnt fördelad mellan faserna och resistiv.

Reservkraft enligt boken kräver omkopplare, jordtag och anmälan till nätägaren. Det är ganska kostsamt, och inte alltid lönsamt. Vill man vara så bekväm bör man nog kosta på sig ett kraftigare elverk.

Den lösning Martin beskriver är enklare och billigare. Ett fåtal prioriterade förbrukare som manuellt pluggas in i ett mindre elverk. Men man driver inte en spis på det sättet. Så det är ett val.
Vi har rett ut det..
 
R Rejäl skrev:
Vi har rett ut det..
Ok, då lägger jag tillbaka dig på ignorelistan.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, då lägger jag tillbaka dig på ignorelistan.
Det är upp till dig jag kan inte bestämma det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.