X xxargs skrev:
Reservkraftsomkopplaren installeras av behörig elektriker (och anmälan till nätägaren) som redan nämnt och helt enkelt till för att manövrering mellan vanliga elnätet och reservkraften skall vara idiotsäkert och inte ens i teorin kan genera bakström ut mot elnätet av misstag eller att strömmen kommer tillbaka när elverket är inkopplat och är i fel position i fas-enveloppen och det blir herre jösses strömsmäll just när externa strömmen kopplas tillbaka. Sådant kan man inte förlita sig på att människor gör rätt i alla lägen när säkerhet är beroende av att en viss omkopplingsordning skall göras.
Jo men bakström är nog av mindre betydelse för då säckar reservkraftaggregatet ihop av en enorm belastning. Att yttre nät skulle återkomma är betydligt värre för då blir det direkt fel fasföljd EDIT fasläge och yttre nät är ju då betydligt starkare än ett litet reservkraftsaggregat där generatorn förmodligen brinner upp eller axeln går av. Plus skadestånd för amatörmässig elanläggning från nätägaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Må vara så men bakström från en fastighet med egen eltillverkning får liksom inte hända - inte en enda gång eftersom det medför risker för de som håller på med åtgärderna för att få tillbaka strömmen.

Även om det i regel hänger på en massa saker som lastar ned elverket tills den stänger av sig om det går ut på elnätet, så kan man inte garantera att det alltid är så - har du hört talas om Murphys lag, den inträffar väldigt ofta att det osannolika faktiskt händer när det ställer till med som mest elände...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Må vara så men bakström från en fastighet med egen eltillverkning får liksom inte hända - inte en enda gång eftersom det medför risker för de som håller på med åtgärderna för att få tillbaka strömmen.

Även om det i regel hänger på en massa saker som lastar ned elverket tills den stänger av sig om det går ut på elnätet, så kan man inte garantera att det alltid är så - har du hört talas om Murphys lag, den inträffar väldigt ofta att det osannolika faktiskt händer när det ställer till med som mest elände...
Jo Mr Murphy slår alltid till vid minsta brist i allt vi gör. Sen borde ju Off-Grid folket själv inse problematiken.
Själv tycker jag det är rent slöseri med pengar som istället borde satsas gemensamt på att återställa vårt elsystem som det var.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Polariseringen blir vad den blir, det finns ingen bestämd fas/nolla.

Ett elverk är byggt annorlunda än ditt elnät hemma. Ett elverk har en flytande nolla medans ditt elnät hemma har en jordad nolla. I hemmet är det rekommenderat att använda en jordfelsbrytare medans ett elverk är designat för att användas utan jordfelsbrytare. Om du ändå vill använda jordfelsbrytare så måste elverket modifieras. Det är en enkel modifiering, men som skall göras av en elektriker. Modifiering innebär att man kopplar samman nollan med jord. Dock så måste jordfelsbrytare alltid användas efter denna modifiering. Man måste också alltid använda sig av en jordspik i marken som sammanför elverkets jord med marken. Det kan ibland vara svårt att få bra kontakt med jord, även med en rejäl jordspik. Vi rekommenderar därför att inte göra denna modifiering.
[länk]
Intressant information om konstruktionen med flytande nolla. Jag har faktiskt försökt identifiera vilket stift i uttaget som är fas respektive nolla på elverket men misslyckats. Ingen av de metoder som funkar i huset verkar funka på elverket. Nu förstår jag varför. Det i sig betyder ju att alla tankar på att koppla elverket till husets elcentral blir mindre lämpliga. Hela tanken bygger ju på man kopplar in sig på nollskenan och sedan på ett ytterst kontrollerat sätt kan slå på faser på de säkringar som man vill aktivera. Samtidigt som man har brutit alla kopplingar mot nätägaren.

Min slutstas blir att om vi mot förmodan skulle få ett längre strömavbrott (vilket aldrig har hänt hittills) så rullar man ut alla skarvsladdar och genuttag man har och kopplar in de saker man vill köra typ frys, kyl och någon lampa i dessa och lämnar husets system orört :)

Det var kanske inte något oväntat resultat men jag har lärt mig massor av diskussionerna och en dag då man har lärt sig så här mycket är ju aldrig bortkastad.

Tack för all bra information!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
En annan fråga som kommer upp i mitt huvud är huruvida det är lämpligt att mata husvagnen från ett sådant inverter elverk med flytande nolla?

Kan det vara så att Nolla och jord är ihopkopplade i en central inne i husvagnen för att matcha hur vårt fasta elnät är byggt eller är de separerade i hela vagnen och man förlitar sig på att de är sammankopplade i den central man ansluter till när man kopplar in en vanlig "sladd" t.ex. hemma eller på en camping

Det jag tänker är att när man använder ett sånt här enkelt elverk så borde man få problem om man kopplar in sig någonstans där nolla och jord är sammankopplade. Då riskerar man väl att jorden blir strömförande speciellt om man inte har jordat ordentligt vid elverket. Eller tänker jag fel?
 
Husvagnar/husbilar brukar ha separerade noll och jord samt en tvåpolig säkring på inkommande.
Skulle jord och nolla vara sammankopplade skulle det bli farligt om man vände stickproppen åt "fel" håll
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Kan det vara så att Nolla och jord är ihopkopplade i en central inne i husvagnen för att matcha hur vårt fasta elnät är byggt eller är de separerade i hela vagnen och man förlitar sig på att de är sammankopplade i den central man ansluter till när man kopplar in en vanlig "sladd" t.ex. hemma eller på en camping
Problemet finns inte eller skall åtminstone inte finnas i en husvagn.

I vårt elnät är nolla och jord en och samma ledare fram till en viss punkt. Denna punkt kan vara i elcentralen eller tidigare. Senast i elcentralen separeras de alltså. Och efter att de separerats får de aldrig kopplas samman igen. De får aldrig vara sammankopplade i ett uttag eller i utrustning som är avsedd att matas via ett uttag. Så om jord och neutral skulle vara sammankopplade i en husvagn som är avsedd att matas via ett kontaktdon så är det ett allvarligt fel. Om så var fallet och den kopplades in i ett uttag som skyddades av jordfelsbrytare så skulle denna omedelbart lösa ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan man från mitt bifogade kopplingsschema utläsa om mitt elverk är av "mittjordade - dvs. +/- 115 Volt mellan skyddsjord och neutral"-typen? Så vitt jag kan se så är ingen av faserna ihopkopplade med jorden, men det kanske inte betyder att det är "mittjordat".

Nu går jag in på överkursen för dagen här :)
 
  • Elektriskt schema för generator med inverterenhet, motor och kontrollpanel. Färgkodningar längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Kan man från mitt bifogade kopplingsschema utläsa om mitt elverk är av "mittjordade - dvs. +/- 115 Volt mellan skyddsjord och neutral"-typen? Så vitt jag kan se så är ingen av faserna ihopkopplade med jorden, men det kanske inte betyder att det är "mittjordat".
Om vi för ett ögonblick tänker oss att elverkets ena fas är ansluten till jord och vi inte har något jordtag. Skulle en kabel skadas så att den andra fasen får kontakt med sann jord så kommer elverkets chassi och alla anslutna jordade apparater att bli spänningssatta med 230V mot sann jord. Tänker vi oss i stället att elverkets mittpunkt var anslutet till chassijord skulle samma situation innebära att oavsett vilken fas som fick kontakt med sann jord så skulle chassit och alla anslutna jordade apparater spänningssättas med 115V mot sann jord.

En sådan koppling i elverket skulle göra det farligare att använda än att lämna det helt flytande så länge man inte har ett bra jordtag. Jag tvivlar på att något elverk som är avsett att ansluta apparater till med stickpropp är byggt på det viset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Problemet finns inte eller skall åtminstone inte finnas i en husvagn.

I vårt elnät är nolla och jord en och samma ledare fram till en viss punkt. Denna punkt kan vara i elcentralen eller tidigare. Senast i elcentralen separeras de alltså. Och efter att de separerats får de aldrig kopplas samman igen. De får aldrig vara sammankopplade i ett uttag eller i utrustning som är avsedd att matas via ett uttag. Så om jord och neutral skulle vara sammankopplade i en husvagn som är avsedd att matas via ett kontaktdon så är det ett allvarligt fel. Om så var fallet och den kopplades in i ett uttag som skyddades av jordfelsbrytare så skulle denna omedelbart lösa ut.
Tackar, jag misstänkte att så är fallet. Så funkar det ju i huset. Om jord och nolla kommer i kontakt med varandra så löser ju jordfelsbrytaren ut även om hela anläggningen är strömlös.
A Avemo skrev:
Problemet finns inte eller skall åtminstone inte finnas i en husvagn.

I vårt elnät är nolla och jord en och samma ledare fram till en viss punkt. Denna punkt kan vara i elcentralen eller tidigare. Senast i elcentralen separeras de alltså. Och efter att de separerats får de aldrig kopplas samman igen. De får aldrig vara sammankopplade i ett uttag eller i utrustning som är avsedd att matas via ett uttag. Så om jord och neutral skulle vara sammankopplade i en husvagn som är avsedd att matas via ett kontaktdon så är det ett allvarligt fel. Om så var fallet och den kopplades in i ett uttag som skyddades av jordfelsbrytare så skulle denna omedelbart lösa ut.
Intressant. betyder det att om jag har ett fyrledarsystem TN-C så är jord och nolla sammankopplade i min central genom att skenorna har kontakt med varandra? Om jag däremot har ett femledarsystem TN-S så är Jord och Nolla separerade före min central och de har inte kontakt med varandra i centralen?
 
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Tackar, jag misstänkte att så är fallet. Så funkar det ju i huset. Om jord och nolla kommer i kontakt med varandra så löser ju jordfelsbrytaren ut även om hela anläggningen är strömlös.
Skall man vara noga så behöver inte jordfelsbrytaren lösa ut vid kontakt mellan nolla och jord när anläggningen är helt strömlös. Men det räcker med att tända en enda lampa för att anläggningen inte längre skall vara strömlös.
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Intressant. betyder det att om jag har ett fyrledarsystem TN-C så är jord och nolla sammankopplade i min central genom att skenorna har kontakt med varandra? Om jag däremot har ett femledarsystem TN-S så är Jord och Nolla separerade före min central och de har inte kontakt med varandra i centralen?
Precis. Det är det som är de fyra eller fem ledarna. Är det separerat före centralen så får de inte vara sammankopplade i centralen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Det förekommer en hel del trådar om att använda enklare/billigare elverk som reservström vid längre strömavbrott. När jag läser igenom de trådar som finns så verkar det finnas två korrekta alternativ.

Antingen så har man Elverket hel fristående och drar skarvsladdar till allt man vill driva under elavbrottet.

Alternativt så installerar man ett reservkraftsintag där man ansluter ett rejält elverk med ett rejält jordtag, anmäler detta till nätägaren mm. En korrekt men väldigt dyr lösning.

Risken för långa strömavbrott är just nu väldigt liten och det känns inte nödvändigt att investera så mycket för ett scenario som kanske aldrig inträffar.

En tanke som jag inte hittar några kommentarer kring någonstans är ett alternativ där man använder sin elcentral som en ”grenkontakt” helt frikopplad från nätägarens nät till strömmen återkommer. Så fungerar det ju när man använder elverket för att mata husvagnen. Det finns några trådar som spekulerar kring detta men utan att koppla bort sig helt från nätägarens nät vilket verkar farligt.

Det verkar finnas två risker med detta. Att man av misstag strömsätter nätägarens nät bakvägen och skadar någon eller att man får problem med skyddsjorden i sitt eget hus och kan skada någon där.

Jag vill gärna ha in synpunkter på den lösningen från någon som kan lite mer. Tanken är inte att genomföra den utan bara att förstå hur det funkar om en situation med längre strömavbrott skulle uppstå.

Vilka risker/nackdelar ser ni med detta (utöver att det är otillåtet och inte ska användas annat än i en nödsituation)? Vad kommer att hända?

Jag vill återigen påpeka att jag inte har för avsikt att prova lösningen nedan och avråder även alla andra från att prova. Jag vill bara lära mig mer och förstå bättre.

Jag tänker mig följande:

  • Strömmen går och vi får besked om att den kommer att vara borta i minst en vecka
  • Slår av huvudbrytaren i inkommande central i mätarskåpet ute på väggen och skruvar ur huvudsäkringarna.
  • I den inre huvudcentralen så slår jag av samtliga säkringar.
  • Skruvar loss inkommande Nolla och Jord från skenorna.
  • Tar en 3-fas 16 A handske (hane) och byglar ihop L1,L2 och L3
  • Kopplar handsken med en 3g1,5 gummikabel till en vanlig stickpropp
  • Kopplar in trefashandsken i ett 3-fasuttag som går direkt in till centralen.
  • Kopplar i en jordfelsbrytare i uttaget på elverket (2 kW inverter)
  • Jordar elverket med ett enkelt jordspett
  • Startar elverket och ansluter stickproppen ("rätt väg" N-N och L-L) via jordfelsbrytaren till elverket
  • I centralen slår jag på en av de 3 säkringarna som går till trefasuttaget vilket borde strömsätta en skena i centralen.
  • Slår på några enstaka säkringar på den skenan som jag vill ge ström t.ex. kyl, frys ev någon belysning
  • Repeterar steg 10-11 för de grupper som jag behöver ström på.
  • Strömmen kommer tillbaka (Det börjar lysa hos grannarna)
  • Slår av elverket
  • Kopplar ur kabeln med dubbla hanar och skruvar isär den så den inte kan användas av misstag.
  • Ansluter jord och nolla till skenorna i centralen
  • Skruvar tillbaka huvudsäkringarna och slår på huvudbrytaren
  • Slår på samtliga säkringsgrupper i centralen.
Vad har ni för allmänna synpunkter på ett sådant förfarande. Jag ser själv några frågor.

Finns det risk för att det inte funkar om Jord och Nolla är ihopkopplade i centralen?

Kommer systemet att bli säkert inne i huset eller finns det risk för ström på jorden eller andra risker?

Jag förstår att ingen rekommenderar ett sådant förfarande och att det inte är tillåtet, men det vore intressant att förstå riskerna mm om man skulle hamna i en nödsituation.

Tacksam för svar från elkunniga personer.
Hej Nyfiken_på_hur_det_funkar

Efter några års funderingar så böjande jag här, i jan 2021, skriva en tråd om att klara reservkraften vid en veckas strömavbrott.

Eftersom värmen kan klaras med två spisinsatser i öppna spisar så sökte jag efter ett säkert och tillförlitligt sätt att driva cirkulationspumpen (för att hålla cirkulation på elementvattnet) kyl och frysar, kommunikationsutrustning, belysning etc. med enfasmatning.

Ett enfas elverk med akrylatbensin (aspen), som kan förvaras i fem år, valdes och eftersom max 100 liter brännbar vätska av typen bensin får förvaras kom jag fram till att batterier och en inverter kunde lösa att ”buffra” energin så att elverket bara behövde köras 3-5 tim per dygn, (då kan batterierna laddas med 12V och upp till 90 A) detta håller nere behovet av akrylatbensin.

Eftersom varken invertern eller elverket klarar av att lösa ut säkringar så bryter invertern respektive elverket strömmen om en överbelastning eller kortslutning inträffar. Därför delas enfasnätet in i 3-4 separata grupper så felsökning och åtgärder underlättas.

I samband med omdränering av huset, för ett femtontal år sedan, lade jag in en jordlina runt huset som förbinds till jordskenan i husets elcentral där jordas enfasmatningen (reservkraftens jordledare). Denna lösning klarar både av jordning av elverket (mittpunktsjordat) och invertern (jordat som "vanligt" elsystem). Då underlättas även användning av jordfelsbrytare.

Att mata reservkraftsystemet liknar att mata en husvagn, försett med ett jordspett.

Elverket placeras utomhus (med ett apparatintag som på en husvagn) och ledningar för reservkraftsystemet dras i förväg genom väggar (där behov finns) så inga dörrar eller fönster behöver stå öppna för kabelgenomföring.

I det som en gång var ett soprum är nu batterier, batteriladdare och inverter placerade och därifrån går enfasnätets (reservkraftens) kablar ut med uttag vid de apparater som behöver reservkraftmatas samt några uttag för belysning mm.

Jag kan idag använda min reservkraft om det skulle behövas, (jag håller bl.a. nu på med testkörning). Det som främst kvarstår är att ersätta ett antal skarvkablar med en fast kabelinstallation.

Som systemet konstruerats så kan jag, om jag vill, välja att kontinuerligt driva cirkulationspumpen kyl och frysar, kommunikationsutrustning, belysning etc. genom enfasnätet (reservkraftnätet). Batteriladdarna underhållsladdar då batterierna samtidigt som de matar invertern som levererar 230 V. I detta ”beredskapsläge” blir en avbrottsfri övergång till reservkraft om elnätet till huset blir strömlöst.

Här och på följande sidor kan den intresserade läsa om uppbyggnaden av systemet. ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Jag har faktiskt försökt identifiera vilket stift i uttaget som är fas respektive nolla på elverket men misslyckats. Ingen av de metoder som funkar i huset verkar funka på elverket.
Och vad har du för elverk? I din inledande fråga så jag ett trefasigt elverk framför mig. Det är det enda som kan kopplas in till en befintlig anläggning som använder trefas. Har du ett mindre enfasverk kan du glömma att koppla in det till huset.

N Nyfiken_på_hur_det_funkar skrev:
Kan man från mitt bifogade kopplingsschema utläsa om mitt elverk är av "mittjordade - dvs. +/- 115 Volt mellan skyddsjord och neutral"-typen? Så vitt jag kan se så är ingen av faserna ihopkopplade med jorden, men det kanske inte betyder att det är "mittjordat".
Enligt schemat finns in sådan koppling. Den skyddsjord som finns där är helt egen, helt separerad från polerna i 230 V-uttaget. Skyddsjordsblecken i uttaget luras alltså. Du har inget jordfelsskydd! Detta gäller alla(?) mindre elverk och inverters (som ger enfas), någon jag själv inte varit medveten om tills nyligen.

Det är dock inget dåligt system. Enfasmatning utan skyddsjord är en utmärkt skyddsmetod. Men reglerna kräver att endast en (1) apparat ansluts. Vid flera apparater ökar risken för multipla jordfel som kan bli farliga. Det går dock att hantera. Mer text om detta finns i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-aer-denna-loesning-ok-saeker.494425/
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej

Bo.Siltberg har en utmärkt genomgång gällande problematiken med att ansluta ett elverk till flera samtidiga utrustningar bl.a. i länken, https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-aer-denna-loesning-ok-saeker.494425/ som han hänvisade till i sitt inlägg #28, i denna tråd.

Eftersom jag inte vill ha ett isolerat enfas reservkraftnät så ansluter jag reservkraftnätets skyddsledare till ”husets jordtag”.

När jag ansluter ett elverk eller en inverter till det enfas reservkraftnät som jag har beskrivit tidigare här i tråden, då ser jag elverkets (eller inverterns) jordade uttag, som sekundärsidan på en transformator som är ansluten till elnätet.

Jordstiftet (stiftet för skyddsledare) det jordade uttaget i en sådan transformator, kan då utan bekymmer anslutas till elnätets jord. Det brukar kallas att använda en transformator med ”genomgående jord”. Jorden (och sekundärsidan) är då inte ”friflytande” (isolerade) utan har sin referens till samma jord som det vanliga elsystemet. Jag vill inte ha ett isolerad reservkraftnät, utan jag vill ha ett reservkraftnät anslutet till ett normalt ”jordtag”.

Att mata apparater och utrustning med en fulltransformator med ”genomgående jord” använde jag ofta under min tid på ABB Corporate research för att begränsa ledningsbundna störningar samt skapa en definierad jordpunkt där samtidigt strömmar i skyddsjorden kunde begränsas.

Jorden i mitt enfas reservkraftnät som bl.a. kan mata cirkulationspumpen kyl och frysar, kommunikationsutrustning, belysning etc. är därigenom ansluten till skyddsjorden i elnätet, till armeringen i mitt hus samt till ringlinan runt huset.

När jag ansluter ett elverk till apparatintaget ute på väggen då blir alltså elverkets jordstift automatiskt anslutet till den normala jordningen av huset. Att elverket är mittpunktsjordat är inget hinder tvärtom det erbjuder en balanserad spänningsmatning som innebär lägre läckströmmar.

Om jag istället ansluter 12/230V invertern till mitt enfas reservkraftnät, då sker samma automatiska anslutning av inverterns jordstift till den normala jordningen av huset. Här är inte spänningen balanserad så jag riskerar högre läckströmmar. Men det fungerar som de övriga obalanserade enfasuttagen i huset.

Jag kan nu använda jordfelsbrytare i mitt enfas reservkraftnät på samma sätt som jag kan använda jordfelsbrytare i mitt hus vid normaldrift.

Om det nu finns en ”jordskruv” på elverket som eventuellt bara är ansluten till chassiet men inte till eluttagets jordstift, spelar ingen roll för mitt enfas reservkraftnät.Inget hindrar att ”jordskruven” jordas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har svårt att tyda ifall du menar att du ansluter strömkällans ena pol till skyddsjordsblecket i dess uttag eller inte, i de fall elverket inte redan är mittpunktsjordat. En sådan variant är ju önskvärd och gör att en gemensam JFBn kan användas som man är van vid. Det är dock en modifiering av strömkällan som kräver lite insikt.

Det är sant att ett galvaniskt separerat system som det heter idag får problem med jordreferensen när det matade nätet är av en viss storlek pga kapacitanser mot jord. Om detta är större eller mindre än ett hus törs jag inte säga, men jag tror att det behöver vara större för att ge problem.

Vad jag förstår är alltid jordskruven förbunden med skyddsjordsblecket i uttaget på ett elverk eller inverter. Det är av vikt för de olika felfall som kan uppträda om aggregates poler inte har någon referens till denna jord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.