E etompau skrev:
Testa med något rostlösande medel, kanske WD40. Ev. får du byta dämpare+skruv om du inte får loss skruvarna.
Tack för tips, funderade på det men jag är rädd att det bara gör så friktionen från 'mutterdelen' mot plasten blir ännu sämre.
 
S sege_ skrev:
Tack för tips, funderade på det men jag är rädd att det bara gör så friktionen från 'mutterdelen' mot plasten blir ännu sämre.
Kanske får du helt enkelt hålla fast gummipelaren med ex. en polygriptång och sedan försöka skruva ut skruven. Pelaren lär sedan behöva ersättas.
Alt. borra ut skruven.
 
Fel kod 21, Vänster hjulmotorblockerad.
Har gjort rent från gräs runt om men den fortsätter att inte driva på vänster hjul.
Nå som haft detta fel innan, nån lösning eller är det motor byte som gäller?
Gardena R40li år 2011
 
L lasseboy skrev:
Fel kod 21, Vänster hjulmotorblockerad.
Har gjort rent från gräs runt om men den fortsätter att inte driva på vänster hjul.
Nå som haft detta fel innan, nån lösning eller är det motor byte som gäller?
Gardena R40li år 2011
En felsökning kräver att du skiftar anslutning för motorerna, följer felet med till "andra sidan" så är det motorn som är problemet, annars är det drivkretsarna på kortet som är defekta.
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
E etompau skrev:
En felsökning kräver att du skiftar anslutning för motorerna, följer felet med till "andra sidan" så är det motorn som är problemet, annars är det drivkretsarna på kortet som är defekta.
Tack ska ladda den för vintern och plocka isär den efter det, Är det motorn som är kass är det en dyr historia?
Den är ju trots allt 12 år gammal!
 
L lasseboy skrev:
Tack ska ladda den för vintern och plocka isär den efter det, Är det motorn som är kass är det en dyr historia?
Den är ju trots allt 12 år gammal!
Ser ut att ligga på runt 2000 kr.
 
L lasseboy skrev:
Fel kod 21, Vänster hjulmotorblockerad.
Har gjort rent från gräs runt om men den fortsätter att inte driva på vänster hjul.
Nå som haft detta fel innan, nån lösning eller är det motor byte som gäller?
Gardena R40li år 2011
Kolla så det inte är moder/huvudkortet, det dog på ena sidan på en av mina maskiner.
Flytta kabeln som föreslogs mellan motorerna och se om fel följer med eller ej. På min (som var paj) så känns det tydligt (utan spänning inkopplat) att hjulen/motorerna ger olika motstånd när man rullar dom förhand, kopplar man bort kabeln (till sidan som är paj) från huvudkortet så ger båda hjulen samma motstånd.
Bara några tips så du inte köper ny motor i onödan.
 
M miniGranis skrev:
Kolla så det inte är moder/huvudkortet, det dog på ena sidan på en av mina maskiner.
Flytta kabeln som föreslogs mellan motorerna och se om fel följer med eller ej. På min (som var paj) så känns det tydligt (utan spänning inkopplat) att hjulen/motorerna ger olika motstånd när man rullar dom förhand, kopplar man bort kabeln (till sidan som är paj) från huvudkortet så ger båda hjulen samma motstånd.
Bara några tips så du inte köper ny motor i onödan.
Ska plocka isär och testa lite men lutar att det blir en ny till våren, har ju haft lite krångel nu 2 år i rad.
Tanken med en roboten är ju att det ska va lättare än med en bensinare.
Bensinaren är 15 år och startar alltid! =0))
 
L lasseboy skrev:
Ska plocka isär och testa lite men lutar att det blir en ny till våren, har ju haft lite krångel nu 2 år i rad.
Tanken med en roboten är ju att det ska va lättare än med en bensinare.
Bensinaren är 15 år och startar alltid! =0))
Beroende på vad du kommer fram till så kanske jag är intresserad av den som reservdelsmaskin, hör av dig.
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
L lasseboy skrev:
Nån som vet om denna har samma innehåll som Gardena och Husqvarna.

[länk]
Nej, det är ett kinesiskt bolag som inspirerats av Husqvarna. Tror de rekryterat svenska utvecklare från Husqvarna för att få kompetensen.
 
K kardborren skrev:
Nej, det är ett kinesiskt bolag som inspirerats av Husqvarna. Tror de rekryterat svenska utvecklare från Husqvarna för att få kompetensen.
Ok konstigt tyckte allt såg lika ut som på min gardena r40.
 
När jag jobbade på husqvarna vet jag att cheferna där muttrade och surade över att Greenworks "stal" deras personal. Nämnde att det är väl bara att se till att göra det så attraktivt att jobba här så att inte Greenworks kan erbjuda nått bättre. Det var ingen populär kommentar.

Har slutat på Husqvarna men jobbar inte på greenworks.
 
Problemet är väl att det är enkelt att betala bättre några år och få in kunskaperna och överföra dem till Kina. Många som lockas av hög lön och kanske utlands sejour ett tag. Sen kan man lägga ner det svenska bolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.