10 947 läst · 107 svar
11k läst
107 svar
Vad var bra med 1970-talsinredningen?
Har personligen furu bröstpanel i köket och hallen, passar bra in med furutrappan till övervåningen som ligger i köket och hallen. Gulnad furu är inte snyggt, så jag har vitlaserat panel och trappa, ett bra sätt att behålla furu fräsch.B Bådablir9 skrev:
Bröstpanel är något bortglömt, men är riktigt snyggt på rätt plats och rätt utfört
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
linneac skrev:Hej, jag bor i ett hus som i stort sett är original från 1978. Vi har bott här i snart nio år och har inte stött på något som är väldigt dåligt med sjuttiotals designen än. Såklart bytte vi elpannan till bergvärme och alla vitvaror är från det här årtusendet. Golv i sovrum bytte vi också, från rya- heltäckningsmattor till träfibergolv, mest av hygieniska skäl.
Ur städsynpunkt är det fullkomligt briljant med mörkbruna fönster/dörrlister och golvlister! Och plastmatta i kök och hall.
Kökets mörkbruna träluckor och mörkbruna bänkar är också praktiska, men där tröttnade vi snabbt på bastupanelen och målade den ljust gul. Även de rosa medaljongtapeterna i sonen rum fick avgå. Där blev väggarna målade i ljusturkos istället. I övrigt är det orange trådtapet i vardagsrummet, storblommiga tapeter i övriga sovrum och brunmönstrad plastmatta i badrummen. Och såklart bastupanel i gillestugan.
Alla dörrar har handtag i mässing, taken är av träpanel och material överlag är gediget och väldigt hållbart.
Så det har egentligen inte funnits behov av att ändra något mer än ovan nämnda. Tyvärr måste ju badrummen göras om, men det tar emot, och vi kommer definitivt återanvända det färgade porslinet.
Planlösningen i huset är väldigt genomtänkt och väl fungerande. Det finns gott om plats för förvaring och allt man behöver, och emellanåt kan man basta om man får lite känsla sådär. Bonus!
Plus att ytterdörren i ädelträ är svinsnygg.
Jag kan faktiskt inte komma på något med det här bygget som inte är positivt. Skulle vara den omtalade plattan på marken då kanske.
Gött o höra något positivt om inredningen. Ja har tyvärr ett hus där tidigare ägare tagit bort mycket av orginalet. Och nu klurar jag på vad av orginalet som kan vara värt att återinföra. Mässings handtag och furu dörrar är på g. Storblommigt i ett rum. Vi behåller fejk parkett plastmattan i vardagsrummet på övervåningen. Längre än så har vi inte kommit
Rostfri diskbänk hela vägen står på önskelistan här ochsåkisumisu skrev:70 talet tänker jag nu först och främst kök, toalett och till en viss del även förvaring. Även om det senare började försämras redan då.
Speciellt 2000 talets minimalism och ha allt framme princip är inte min grej 👎
Vi har ett kök som vi skall göra om, t ex Ikea har bara en enda modell diskbänk där det finns 2 stora hoar och lite utrymme på sidan som är metall.
70- talet var hela bänkskivan i metall! Men dagens melodi är en ho och en bänkskiva som ruttnar.
[bild][bild]
2000 talets toaletter har en massa spolproblem när de ska vara så snålspolade och knappar som lätt går sönder. Avlopp i handfat som är både mysko och svåra rengöra och ingen ordentlig sil dvs saker kan lätt tappas och hamna i avlopp.
[bild]
[bild]
Förvaring tänkte jag på inbyggda skåp från golv till tak som smälter in i rummet.
Observera att dessa hemska bilder är från 2000 talets standard och har inget nu med 70 tal göra. Men tänkte att ett par bilder säger mer om min frustration med dagens standarder (en person som är uppväxt i typisk 70 tals "miljonprogram" bygge).
Det ironiska är också att det finns saker som byggda på 70 talet som än idag är i bruk. Medans mitt kök och toa från 00 har redan förlorat sin tekniska livslängd.
Samma här, rostfritt ska det vara runt diskhoarna istället för någon opraktisk sten/laminat-skiva.M mrmlz skrev:
Jag valde dessutom rostfritt istället för kakel mellan underskåp och överskåp. grymt snyggt och extremt lättskött
Håller med det skall vara en gammal diesel utan massa skitfilter adblue etc. Fina är de gamla bilarna också. Inga dumma dieselskatter, billiga att serva.Mats-S skrev:
Eller så får det vara en modern 100% eldrift som går billigt 😁 med garantier.
Allt emellan är bara förlust och tråkiga.