710 767 läst · 10 997 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Diesel blir svart på en gång som sagt, bensin är nått annat, framförallt om motorn är väl konstruerad och har vettig bytesintervall.
Det här är en Toyota Verso 1,8 -17, bilderna är tagna dagen innan bilen ska in på 7.500 mila service, oljan ni ser på bilderna har gått nästan 1.600 mil.
Tidigare ägare körde lite mindre, så oljan är bytt vid ca 1000 2000 3000 4500 och 6000 mil
Det här är en Toyota Verso 1,8 -17, bilderna är tagna dagen innan bilen ska in på 7.500 mila service, oljan ni ser på bilderna har gått nästan 1.600 mil.
Tidigare ägare körde lite mindre, så oljan är bytt vid ca 1000 2000 3000 4500 och 6000 mil
Jag känner jag dras djupare ner i träsket, tankarna har börjar röra sig kring att göra sig av med den gamla Yarisen och skaffa en 9000 som vinterbil istället. Nä måste lägga band på mig själv, yarisen måste nog hänga med än...
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
9000 minns jag som jäkligt stabila och rymliga bilar. Vi hade flera i familjen när jag växte upp och förutom rost på framskärmar var det bara vanligt underhåll på dem.DennisCA skrev:
Dock tycker jag inte riktigt de hade samma körkänsla som og900. Gillade dem mer.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Dagens humorinslag från Blocket;
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/chevrolet_chevy_coach_hot_rod_27/1000468144
400 hästar från en NA rak sexa på 3,7 liter från 60-talet ... 😂
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/chevrolet_chevy_coach_hot_rod_27/1000468144
400 hästar från en NA rak sexa på 3,7 liter från 60-talet ... 😂
De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.
Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Ja de är ju definitivt mer moderna/bekväma och så men jag upplevde de som lite lynniga vid hårdkörning. På is var og900 betydligt mer förutsägbara och lättkörda även om de kanske inte var snabbare.T TommyC skrev:De sista Saab 9000 tillverkades i maj 1998. Ibland dyker det upp snikversioner som har ägts av någon gamling som kört väldigt lite och förvarat bilen i garage. En sån kan vara nära rostfri och är ändå billig då de flesta suktar efter en välutrustad Aero. Jag har ägt en 9000 CDi 1989 i nästan 10 år. 130 hk är i minsta laget för en så stor bil men den var ju suveränt bekväm och rymlig.
Jag lånade en 9000 CC 2.3 Turbo från Saab i Hammarby för en rejäl provtur. De bilarna var specade 200 hk men det var i praktiken ganska mycket mer. Fantastiskt roliga bilar att köra. Svårt att hitta en i vettigt skick idag. Det går inte att jämföra de "normalt" utrustade bilarna med en Aero eller 2.3 Trubo med sportchassi. 9000 håller en annan klass än gamla 900.
De missade bara att skriva rätt i annonsen,useless skrev:
"Motorn är en Chevrolet rak 6a 230 CUI från Camaro 1968 som lämnar närmare 400hk ..."
skulle varit
"Motorn är en Chevrolet rak 6a 230 CUI från Camaro 1968 som lämnar närmare 400hk än 500 hk....".
Själv tycker jag en OG900 är en helskönt bekväm bil att köra och jag saknar ingenting i den bekvämlighetsmässigt.
Skulle det bli en 9000 skulle det väl inte bli en pärla som 900an utan mera som en bruksbil. Men då ska nog Yarisen säljas först, tror inte man får mycket för en sliten yaris med 430,000 på mätarn.
Skulle det bli en 9000 skulle det väl inte bli en pärla som 900an utan mera som en bruksbil. Men då ska nog Yarisen säljas först, tror inte man får mycket för en sliten yaris med 430,000 på mätarn.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg