12 115 läst · 93 svar
12k läst
93 svar
Bygger nytt hus: Hur sätter vi upp nätverket?
Det går ofta hitta beggade Unifi produkter på tradera/blocket.
Du behöver kanske inte ha de senaste APn utan. Du kan köra en äldre variant och sen byta ut dem vartefter. Jag började med två AP PRO. Funkade kanon. Men när de blev EOL så bytte jag till två AC PRO. Det är sama takfäste så det var bara att byta.
Du behöver kanske inte ha de senaste APn utan. Du kan köra en äldre variant och sen byta ut dem vartefter. Jag började med två AP PRO. Funkade kanon. Men när de blev EOL så bytte jag till två AC PRO. Det är sama takfäste så det var bara att byta.
Börja med en UDM PRO. Köp den redan nu, sen kan du lära dig med tiden.D dcarlsson9 skrev:
Att be elektrikern dra kabel är minsta problemet.
Uttag med två portar i varje rum som matas med varsin nätverkskabel. Sätt uttagen det du planerar att ha tv, skrivare eller dator, samt några extra. Minst ett dubbelt uttag per rum. Dessutom som redan nämnts dra kabel till lämpliga ställen i taket för accessounkter. Har du garage eller friggebod drar du även dit.D dcarlsson9 skrev:Parallella kablar, betyder det att varje uttag har en egen dedikerad kabel istället fö
Huset är redan påbörjat och elektriker är på gång inom några veckor så jag är ute i sista stund. Ska dock ha ett möte med elektriker inom kort för precis såna här saker. Lutar åt att göra som du skriver: Takdosa med nätverkskabel + RJ45 kontakt) och in i en AP som dris via PoE.
Lite alternativ som jag använt för att dra kablar till APs och kameror. Allt från takdosor till väggdosor och enkla VP rör. Ta det som passar bäst för just det du ska göra. Behöver du flera kablar till samma ställe så är det bra att ha en fast dosa. Ska du bara koppla in en kamera eller AP räcker det med ett enkelt rör eller slang som sitter i vägg/tak. Lock till dosor är bara att köpa och rör/slang som avslutas i vägg/tak direkt kan man lätt plugga med lite tejp man målar temporärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker man ska ha MINST två (redundans). Sen gillar jag personligen att tex POE mata en liten switch vid TV-bänken istället för att sätta 3st dubbeluttag där, tycker det ser rörigt ut. Man kan även dölja uttagen med tv-bänken eller under den.E enoch85 skrev:
Jag har två brandväggar, ett gäng switchar 40G till SAN och 10G till servrarna.
Antar att vi kan vara överens om att det är en smaksak. Jag tycker det är betydligt mer cleant med uttag direkt i väggen.X xLnT skrev:Jag tycker man ska ha MINST två (redundans). Sen gillar jag personligen att tex POE mata en liten switch vid TV-bänken istället för att sätta 3st dubbeluttag där, tycker det ser rörigt ut. Man kan även dölja uttagen med tv-bänken eller under den.
Jag har två brandväggar, ett gäng switchar 40G till SAN och 10G till servrarna.
Fördel med uttag direkt i väggen:
1. Mindre kabel
2. Lägre elförbrukning (försumbart, but still..)
3. Ytterligare en sak som kan gå sönder
4. Stökigt, en switch samlar damm
5. En switch tar onödig plats
Absolut kan vi vara det.E enoch85 skrev:Antar att vi kan vara överens om att det är en smaksak. Jag tycker det är betydligt mer cleant med uttag direkt i väggen.
Fördel med uttag direkt i väggen:
1. Mindre kabel
2. Lägre elförbrukning (försumbart, but still..)
3. Ytterligare en sak som kan gå sönder
4. Stökigt, en switch samlar damm
5. En switch tar onödig plats
Det blir billigare att sätta en liten switch än att sätta flera uttag.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Håller inte med, har haft mina TP-Link i åratal. Sen finstuderar man MTBF så kanske man finner skillnader.lars_stefan_axelsson skrev:
(just den här modellen använder då ofta även "riktiga" nätverkstekniker om man snabbt vill lösa ett problem med för få fysiska nätverksuttag)
https://www.dustinhome.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-gigabit-switch
Jag delar inte din uppfattning om hållbarheten på elektronik.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har under mina år(40st) inte haft någon nätverksutrustning som gått sönder.
Då hade jag ändå en D-link DIR-604 i mååånga år.