711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man har nog slutat med det idag men för +25 år sedan så fick dom flesta japanska bilarna extra rostskydd i hamnen Wallhamn på Tjörn som stod för all import av Japanska bilar.Isakare skrev:
Radaren hindrar så klart inte utan jag som inte är van och inte känner av att det saktar ner hamnar ju onekligen i bilen framförs fart vilket är extremt onödigt om det är fritt för omkörning, kostar bränsle osv.A AndersS skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 278 inlägg
Förstår precis. Har farthållare i båda bilarna men använder det enbart på motorväg. Under övriga förhållanden vill jag ha beredskapen av att ha foten på gaspedalen och bromsen bredvid, direkt och med muskelminnet var den sitter. Haft nytta av denna beredskap otaliga gånger när det dyker upp plötsliga situationer, inte bra om man sitter med gas/bromsfoten på fel ställe i pedalställsregionen.S Styrman_jansson skrev:Det är väl så att ibland är det svårt att skilja på vad man behöver och vad man vill ha.
Jag har gått från bil med adaptiv farthållare till bil utan. Första veckan tänkte jag lite på det men efter det så har jag bara reflekterat över det ett fåtal gånger under gångna året.
Likaså gick jag från automat till manuell låda på andrabilen och växlingen sitter ju ändå i ryggmärgen så det var också bara någon vecka (Däremot så irriterar jag mig lite på att lådan är 5-växlad och inte 6).
Sedan automat vs manuell, har respektive på respektive bil och kan väl inte säga att jag saknar automat annat än när man sitter i köer. Även på automatlådan kör jag gärna manuellt läge särskilt vid omkörningar så man får max effekt direkt när man vill ha det. "Kickdown" har en fördröjning jag inte vill ha där det är snabba puckar.
Medlem
· Sverige
· 5 278 inlägg
På tal om rost, en litet rolig kommentar från killen som besiktigade vår gamla sköna bmw e39 -1997, 523i sist. "Kör ni aldrig denna kärran på vintrarna? Ser ju ut att vara helt ren undertill, inte tillstymmelse av rost någonstans"
Jag upplyste om att vi alltid kört denna kärra vinter som sommar och fortsatt så.
Men visst, mycket alu-alloy undertill där i länkarmar osv och avgaset original i typ rostfritt, inte mycket som rostar på den modellen.
Gillar den bilen fortsatt får jag säga. Enastående chassibalans, köregenskaper, motoregenskaper. Bussningar är vad som är litet jobbigt på äldre exemplar men hanterbart med litet moderat ansträngning.
Jag upplyste om att vi alltid kört denna kärra vinter som sommar och fortsatt så.
Men visst, mycket alu-alloy undertill där i länkarmar osv och avgaset original i typ rostfritt, inte mycket som rostar på den modellen.
Gillar den bilen fortsatt får jag säga. Enastående chassibalans, köregenskaper, motoregenskaper. Bussningar är vad som är litet jobbigt på äldre exemplar men hanterbart med litet moderat ansträngning.
Tycker vi saltar som fasiken personligen. Men bilarna som producerades i valmet fabriken hade bättre rostskydd sägs det, var inte före slutet på 80 talet svenska fabrikerna kom ikapp Valmetfabriken, enligt Saab själva i ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet.T TommyC skrev:
Men man ser ganska många äldre Saabar på vägarna tycker jag. Det har i Finland varit vanligt förr att man rostskyddade bilar, med olja på den tiden. Det ansågs vara värt pengarna då att rostskydda bilarna. Så det kan säkert ha bidragit att bilarna klarat sig längre.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
9000 tycker jag var rätt bra. Farsan hade en -91 CC, en CC samt en CD. CC:n gick nästan 40k mil. Det enda som var rost på var framskärmarna. Dessa var väl typ den enda riktiga svagheten.T TommyC skrev:
og900 var väl rätt ok jämfört med andra bilar den från samma tid ( men jag har bara haft en -88) förutom länkarmsinfästningarna fram.
Förr sprutades det på diverse olika saker även i Sverige t.ex. gammal spilloja så det förekom även här. Balkar skulle sättas igen och fyllas med olja, osv.DennisCA skrev:Tycker vi saltar som fasiken personligen. Men bilarna som producerades i valmet fabriken hade bättre rostskydd sägs det, var inte före slutet på 80 talet svenska fabrikerna kom ikapp Valmetfabriken, enligt Saab själva i ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet.
Men man ser ganska många äldre Saabar på vägarna tycker jag. Det har i Finland varit vanligt förr att man rostskyddade bilar, med olja på den tiden. Det ansågs vara värt pengarna då att rostskydda bilarna. Så det kan säkert ha bidragit att bilarna klarat sig längre.
Ja det har du helt rätt i. Dom trakterna jag bott i har det alltid saltats extremt enligt min uppfattning. Betydligt mer än vad det görs i trakten jag bor i Finland. Men det var ett antal år sedan jag bodde i Sverige så det kan ju ha ändrat.A AndersS skrev:
Jag tror att man överlag har varit noggrannare med sina saker i Finland pga att det var fattigare land än Sverige en lång tid. Undantag finns ju alltid men så där i stort sett. Detta är bara som jag personligen upplevt det.A AndersS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Japanare rostade ju under bilen. Lacken kunde se hur fin som helst ut men under var bilarna bruna och kexiga.R Rkarlsson skrev:Corolla ser man fortfarande jävligt många av. Och de flesta ser bra ut.
Du tänker inte ännu längre tillbaka? Typ på 90 talet? Volvo blev ju sämre med s70.
Var själv på toyota 2004 och kan inte komma ihåg något om rost egentligen på 10 år gamla bilar då, vilket såklart kan vara sönderrostade nu =)
De var aldrig så illa som med vw och mercedes. De måste ju fan vinna klåparligan.