Har öppnat en för mig ny bildels/prylaffär i närheten, Thansen, är det någon som handlat där och har koll på hur dom generellt brukar ligga i pris, kvalite och kundbemötande?
 
M
Isakare Isakare skrev:
Japanerna rostade i kanter, skarvar, i balkar = dåligt rostskydd, men som gick att förhindra med extra behandling.
Man har nog slutat med det idag men för +25 år sedan så fick dom flesta japanska bilarna extra rostskydd i hamnen Wallhamn på Tjörn som stod för all import av Japanska bilar.
 
RoTe
A AndersS skrev:
Trötthetsfunktionen är valbar på vår.
Sedan förstår jag inte hur radarfunktionen hindrar omkörning förklara? Med automatisk farthållare är det ju bara att gasa på.
Radaren hindrar så klart inte utan jag som inte är van och inte känner av att det saktar ner hamnar ju onekligen i bilen framförs fart vilket är extremt onödigt om det är fritt för omkörning, kostar bränsle osv.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl så att ibland är det svårt att skilja på vad man behöver och vad man vill ha.

Jag har gått från bil med adaptiv farthållare till bil utan. Första veckan tänkte jag lite på det men efter det så har jag bara reflekterat över det ett fåtal gånger under gångna året.

Likaså gick jag från automat till manuell låda på andrabilen och växlingen sitter ju ändå i ryggmärgen så det var också bara någon vecka (Däremot så irriterar jag mig lite på att lådan är 5-växlad och inte 6).
Förstår precis. Har farthållare i båda bilarna men använder det enbart på motorväg. Under övriga förhållanden vill jag ha beredskapen av att ha foten på gaspedalen och bromsen bredvid, direkt och med muskelminnet var den sitter. Haft nytta av denna beredskap otaliga gånger när det dyker upp plötsliga situationer, inte bra om man sitter med gas/bromsfoten på fel ställe i pedalställsregionen.

Sedan automat vs manuell, har respektive på respektive bil och kan väl inte säga att jag saknar automat annat än när man sitter i köer. Även på automatlådan kör jag gärna manuellt läge särskilt vid omkörningar så man får max effekt direkt när man vill ha det. "Kickdown" har en fördröjning jag inte vill ha där det är snabba puckar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Radaren hindrar så klart inte utan jag som inte är van och inte känner av att det saktar ner hamnar ju onekligen i bilen framförs fart vilket är extremt onödigt om det är fritt för omkörning, kostar bränsle osv.
🤣 Ja då ska du inte skaffa dig en modernare bil, håller helt med🤣
 
På tal om rost, en litet rolig kommentar från killen som besiktigade vår gamla sköna bmw e39 -1997, 523i sist. "Kör ni aldrig denna kärran på vintrarna? Ser ju ut att vara helt ren undertill, inte tillstymmelse av rost någonstans"

Jag upplyste om att vi alltid kört denna kärra vinter som sommar och fortsatt så.

Men visst, mycket alu-alloy undertill där i länkarmar osv och avgaset original i typ rostfritt, inte mycket som rostar på den modellen.

Gillar den bilen fortsatt får jag säga. Enastående chassibalans, köregenskaper, motoregenskaper. Bussningar är vad som är litet jobbigt på äldre exemplar men hanterbart med litet moderat ansträngning.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
T TommyC skrev:
900 hade ett ganska uselt rostskydd. 9000 var nog också ganska kass från början men fick gradvisa förbättringar i rostskyddet under dess livslängd. Ni kanske inte saltar lika mycket i Finland som i stora delar av Sverige?
Tycker vi saltar som fasiken personligen. Men bilarna som producerades i valmet fabriken hade bättre rostskydd sägs det, var inte före slutet på 80 talet svenska fabrikerna kom ikapp Valmetfabriken, enligt Saab själva i ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet.

Men man ser ganska många äldre Saabar på vägarna tycker jag. Det har i Finland varit vanligt förr att man rostskyddade bilar, med olja på den tiden. Det ansågs vara värt pengarna då att rostskydda bilarna. Så det kan säkert ha bidragit att bilarna klarat sig längre.
 
Saltas nog ordentligt i Finland men inte lika extremt som i Sverige. Iaf så som det var när jag bodde i Sverige
 
T TommyC skrev:
900 hade ett ganska uselt rostskydd. 9000 var nog också ganska kass från början men fick gradvisa förbättringar i rostskyddet under dess livslängd. Ni kanske inte saltar lika mycket i Finland som i stora delar av Sverige?
9000 tycker jag var rätt bra. Farsan hade en -91 CC, en CC samt en CD. CC:n gick nästan 40k mil. Det enda som var rost på var framskärmarna. Dessa var väl typ den enda riktiga svagheten.

og900 var väl rätt ok jämfört med andra bilar den från samma tid ( men jag har bara haft en -88) förutom länkarmsinfästningarna fram.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker vi saltar som fasiken personligen. Men bilarna som producerades i valmet fabriken hade bättre rostskydd sägs det, var inte före slutet på 80 talet svenska fabrikerna kom ikapp Valmetfabriken, enligt Saab själva i ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet.

Men man ser ganska många äldre Saabar på vägarna tycker jag. Det har i Finland varit vanligt förr att man rostskyddade bilar, med olja på den tiden. Det ansågs vara värt pengarna då att rostskydda bilarna. Så det kan säkert ha bidragit att bilarna klarat sig längre.
Förr sprutades det på diverse olika saker även i Sverige t.ex. gammal spilloja så det förekom även här. Balkar skulle sättas igen och fyllas med olja, osv.
 
N Niq skrev:
Saltas nog ordentligt i Finland men inte lika extremt som i Sverige. Iaf så som det var när jag bodde i Sverige
Sverige är långt med olika klimat vintertid, så det skiljer hur man halkbekämpar från Skåne i syd, Norrbotten i norr, Stockholm som större stad, osv.
 
A AndersS skrev:
Sverige är långt med olika klimat vintertid, så det skiljer hur man halkbekämpar från Skåne i syd, Norrbotten i norr, Stockholm som större stad, osv.
Ja det har du helt rätt i. Dom trakterna jag bott i har det alltid saltats extremt enligt min uppfattning. Betydligt mer än vad det görs i trakten jag bor i Finland. Men det var ett antal år sedan jag bodde i Sverige så det kan ju ha ändrat.
 
A AndersS skrev:
Förr sprutades det på diverse olika saker även i Sverige t.ex. gammal spilloja så det förekom även här. Balkar skulle sättas igen och fyllas med olja, osv.
Jag tror att man överlag har varit noggrannare med sina saker i Finland pga att det var fattigare land än Sverige en lång tid. Undantag finns ju alltid men så där i stort sett. Detta är bara som jag personligen upplevt det.
 
R Rkarlsson skrev:
Corolla ser man fortfarande jävligt många av. Och de flesta ser bra ut.

Du tänker inte ännu längre tillbaka? Typ på 90 talet? Volvo blev ju sämre med s70.

Var själv på toyota 2004 och kan inte komma ihåg något om rost egentligen på 10 år gamla bilar då, vilket såklart kan vara sönderrostade nu =)

De var aldrig så illa som med vw och mercedes. De måste ju fan vinna klåparligan.
Japanare rostade ju under bilen. Lacken kunde se hur fin som helst ut men under var bilarna bruna och kexiga.
 
S Styrman_jansson skrev:
Japanare rostade ju under bilen. Lacken kunde se hur fin som helst ut men under var bilarna bruna och kexiga.
Dåtidens Datsun, är väl Nissan idag, var riktiga rostburkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.