Jag har köpt "vanlig 3mm gummiduk". Det har jag använt tidigare till liknande lösningar med gott resultat.
Går att köpa online för ett par tre hundringar.
Tex här: https://www.gerdmans.se
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Leif Arvidsson AB kan också ha
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Ytterligare en härlig hösthelg i Saxnäs.
Uthuset är i princip klart att använda. Jag har fäst gummiduk i underkant på portarna, tillverkat lite hyllor och jag gjorde även en 60cm djup ”balkong” längs hela framsidan ovan portarna. Den generösa takhöjden medger en rejäl förvaringshylla där.
Träbyggnad med röd dörr, grusmark, dagsljus, två låsbara luckor, svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träväggd garageinteriör med stockar, vedkapningsmaskin och trappa. Ljus, rymlig, ordnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul med verktyg och släpvagn, utsikt mot natur, blå himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul med vedtravar, öppen dörr, genomskinligt fönster som visar utomhuslandskap. Ljust, organiserat, rustik miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 50 till
  • Laddar…
Bra timing att bli klar med uthuset, för nu har vintern kommit till Saxnäs.
Täckt landskap, snöfall, två byggnader, skymning, träd, lugn, vinteratmosfär, kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggnad i trä, snöfall, röd dörr, vintertid, spår i snön, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Andreas Johansson 1981 och 37 till
  • Laddar…
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Metallkonstruktion i verkstad, troligen del till maskin, bakgrund med bil och däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med stålkonstruktion på arbetsbänk, luftkompressor, bildäck och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbearbetning, verktyg, domino fogmaskin, träplanka, snickeri, dammsugarslang, pelarbord, batteridriven stiftsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En svart spiraltrappa i ett rum med vita väggar och mörkgrått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart, lutande stege med trästeg leder upp till en lucka i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spiraltrappa med trästeg, svart mittstång, i ett modernt rum med vita väggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
raspen86 och 74 till
  • Laddar…
P
G Gabbe1 skrev:
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du kan du! 👍
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P Peter #11 skrev:
Du kan du! 👍
Tack Peter och välkommen till forumet, jag är lika delar nyfiken som smickrad av att du valt att registrera dig på forumet för att kunna ge mig beröm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P
G Gabbe1 skrev:
Tack Peter och välkommen till forumet, jag är lika delar nyfiken som smickrad av att du valt att registrera dig på forumet för att kunna ge mig beröm.
Tack själv!
Jag har varit med här på forumet ett tag och följt din byggtråd med stor glädje. Även dina svar i andra trådar är alltid tydliga och vänliga,sådant gillar jag så det var dags för mitt 1a inlägg kände jag.
Hoppas att du har några fler projekt på gång framöver .
 
  • Gilla
Manganbangan och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Sjukt snyggt! Men det är ju inte en trappa man kommer uppskatta efter after-skin direkt...
 
  • Gilla
  • Haha
Johan Lundberg1 och 3 till
  • Laddar…
Det har du helt rätt i, den är inte tänkt att springas i dagligen 😆
Som väl är så är planen att loftet endast ska husera ett par sängar och förvaring av adventsljusstakar och liknande "sällanköpssaker".
Fast trappan är faktiskt riktigt stabil och lätt att gå i, känns oxå riktigt trygg med ledstången att hålla sig i.

På tal om Saxnäs så kom det en halvmeter snö där i lördags. Rekordtidig vinter?
Bil täckt av snö framför trähus, vinterlandskap, snötyngd, kallt, molnigt, djupa snödrivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer på en snöskoter i snötäckt landskap med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G Gabbe1 skrev:
Det har du helt rätt i, den är inte tänkt att springas i dagligen 😆
Som väl är så är planen att loftet endast ska husera ett par sängar och förvaring av adventsljusstakar och liknande "sällanköpssaker".
Fast trappan är faktiskt riktigt stabil och lätt att gå i, känns oxå riktigt trygg med ledstången att hålla sig i.

På tal om Saxnäs så kom det en halvmeter snö där i lördags. Rekordtidig vinter?
[bild]
[bild]
Oj fan va nice! Som inbiten skidåkare får jag fet ångest att jag inte är där just nu.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
F
G Gabbe1 skrev:
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt, vad har du för plåttjocklek på stegen? Jag har för länge tänkt nåt liknande till vinkällaren fast det blir bara 6 eller 7 steg. Du har inte lust att dela med dig av en nån step-fil för lite insperation?
 
G Gabbe1 skrev:
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Någon kommer att skada sig med stil :)

Nä väldigt snyggt, men jag blir lite rädd bara jag ser den. Ser jättefarligt ut, men kanske inte känns så när man testar.
 
F fsn skrev:
Snyggt, vad har du för plåttjocklek på stegen? Jag har för länge tänkt nåt liknande till vinkällaren fast det blir bara 6 eller 7 steg. Du har inte lust att dela med dig av en nån step-fil för lite insperation?
Det är 3mm plåt, den ursprungliga tanken var att det skulle räcka utan några ytterligare stag, men i praktiken visade det sig bli svårt. Därav de triangelformade små plåtarna som sitter under varje steg.

Jag har ingen 3d-ritning på trappen, endast 2d, du kan få ritning och skärfil (dxf) om du vill, skicka PM i så fall.
 
M Magnusrex123 skrev:
Någon kommer att skada sig med stil :)

Nä väldigt snyggt, men jag blir lite rädd bara jag ser den. Ser jättefarligt ut, men kanske inte känns så när man testar.
Det är nog lugnt.
Det är ju inte så att jag uppfunnit den här lösningen på lofttrapp själv, jag har knyckt konstruktionen och bara gjort designen lite mer häftig. Den här typen av lofttrapp finns redan i tusentals bostäder.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.