Hej! Jag har en bostadsrätt och det står i stadgarna att rätten till den förbrukas om fakturan blir försenad i mer än 2 dagar. Nu har jag betalat fakturan i fredags (sista dagen) men den har inte gått igenom och betalningsdagen ändrades till måndag istället. Kan de på allvar vräka mig bara för att det står så i stadgarna?
 
  • Haha
1234Land
  • Laddar…
Nej, det kan de inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Nej, inte om det sker någon enstaka gång, men om det sker ofta (kontinuerligt?) så ja,


"Uppsägning av bostadsrättshavare
Om du som är bostadsrättshavare missköter dig allvarligt kan bostadsrätten förverkas. Det betyder att du förlorar bostadsrätten.
En bostadsrätt kan förverkas om du:
inte betalar insats, upplåtelseavgift eller årsavgift"
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...bostadsratt/uppsagning-av-bostadsrattshavare/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Inte betala är inte samma sak som att betala försent.
 
  • Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Om det rör sig om en bostad så betalade du inom förverkandefristen, 7 dagar. Var det däremot en lokal så kan din bostadsrätt anses förverkad då förverkandefristen för lokaler endast är 2 dagar.

Det hela är dock irrelevant för även om föreningen säger upp dig så har du en återvinningsfrist på 3 veckor för bostäder och 2 veckor för lokaler. Viktigt där är att man har inte rätt att utnyttja återvinningsfristen hur många ggr som helst.
 
  • Gilla
mika m och 10 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Om det rör sig om en bostad så betalade du inom förverkandefristen, 7 dagar. Var det däremot en lokal så kan din bostadsrätt anses förverkad då förverkandefristen för lokaler endast är 2 dagar.

Det hela är dock irrelevant för även om föreningen säger upp dig så har du en återvinningsfrist på 3 veckor för bostäder och 2 veckor för lokaler. Viktigt där är att man har inte rätt att utnyttja återvinningsfristen hur många ggr som helst.
Det är en lägenhet. Ska googla, har ingen aning vad alla de där fristerna innebär :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte om det sker någon enstaka gång, men om det sker ofta (kontinuerligt?) så ja,


"Uppsägning av bostadsrättshavare
Om du som är bostadsrättshavare missköter dig allvarligt kan bostadsrätten förverkas. Det betyder att du förlorar bostadsrätten.
En bostadsrätt kan förverkas om du:
inte betalar insats, upplåtelseavgift eller årsavgift"
[länk]
Det är första gången sen jag flyttat in för lite över ett år sedan.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt
  • Laddar…
C
Två vardagar om det gäller en lokal (till skillnad mot en bostadslägenhet).

Notera dock:
Text om avgifter för en förening: betalningsmetoder och tidpunkt för ansedd betalning.
och
Juridisk text om upphörande av bostadsrätt vid vissa förhållanden enligt svensk lag.

I praktiken finns ingen anledning att bråka för en liten försening. Men föreningen kanske av någon anledning är angelägna att få bort dig?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
L Lappkattfot skrev:
Hej! Jag har en bostadsrätt och det står i stadgarna att rätten till den förbrukas om fakturan blir försenad i mer än 2 dagar. Nu har jag betalat fakturan i fredags (sista dagen) men den har inte gått igenom och betalningsdagen ändrades till måndag istället. Kan de på allvar vräka mig bara för att det står så i stadgarna?
Nej, inget händer. Beror på om det står oss till handa, då skall pengarna vara på kontot senast den dagen. Står det betalningsdag och den infaller på en icke bankdagar t.ex. lördag, söndag, helgdag så är det första vardagen/bankdagen efter helgdagen. I dag så går det mesta över nätet, man lägger man in betaldagen och då ska betalningen finns på mottagaren konto samma dag. Infaller det på icke bankdag så betalas den första vardagen.
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Men i praktiken måste de hota med vräkning efter minst en vecka om du då inte betalar inom 3 veckor så kan de ha en möjlighet att vräka. Förenklat förklarar med fel begrepp.

Sedan kan de ju försöka vräka för att det ofta är försent betalat eller annat man inte sköter. Men en enstaka glömd räkning kan man inte bli vräkt för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Två vardagar om det gäller en lokal (till skillnad mot en bostadslägenhet).

Notera dock:
[bild]
och
[bild]

I praktiken finns ingen anledning att bråka för en liten försening. Men föreningen kanske av någon anledning är angelägna att få bort dig?
Ja, de hatar att jag har byggt väggar utan deras tillstång. Trots att OVK blev godkänt nu senast de varit här...
 
Som sagt gången är (I extrema fall) att om du inte har betalat inom en vecka efter sista dagen, så förverkas bostadsrätten. Men föreningen måste meddela dig detta och samtidigt informera dig om att du kan återvinna bostadsrätten om du betalar inom 3 veckor efter att du blivit informerad. Däremot behöver föreningen inte ge dig en påminnelse, utan missar du avgiften med mer än en vecka så kan nästa steg vara att du får ett brev om att bostdsrätten har förverkats.

Om detta upprepar sig så får du inte denna återvinningsfrist. Men det finns ingen definition i lagen om hur många förseelser som behövs för att man slutligt skall få sin bostadsrätt förverkad. Och jag tror det är dåligt med rättsfall.

Förverkande innebär alltså att bostadsrätten skall tvångsförsäljas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
PM skickat.
 
H hempularen skrev:
Som sagt gången är (I extrema fall) att om du inte har betalat inom en vecka efter sista dagen, så förverkas bostadsrätten. Men föreningen måste meddela dig detta och samtidigt informera dig om att du kan återvinna bostadsrätten om du betalar inom 3 veckor efter att du blivit informerad. Däremot behöver föreningen inte ge dig en påminnelse, utan missar du avgiften med mer än en vecka så kan nästa steg vara att du får ett brev om att bostdsrätten har förverkats.

Om detta upprepar sig så får du inte denna återvinningsfrist. Men det finns ingen definition i lagen om hur många förseelser som behövs för att man slutligt skall få sin bostadsrätt förverkad. Och jag tror det är dåligt med rättsfall.

Förverkande innebär alltså att bostadsrätten skall tvångsförsäljas.
Det är väldigt svårt att förverka en bostadsrätt. Det handlar i princip om att inte betala alls eller misshandla sina grannar.
 
njaaa.. Det är svårt om man i stort sett sköter betalningen. Men om man låter bli att betala även efter att man fått chansen att återvinna bostadsrätten, så sker det med viss automatik.

Men sedan är det ju också så att föreningen normalt sett är pragmatisk. Finns ingen anledning att förverka en bostadsrätt för någon som är lite slarvig. Blir bara en massa merarbete. Och dessutom så är en vräkning något som ingen vettig människa vill utsätta en annan för, om det finns någon tillstymmelse till annan lösning.

Under min tid som ordf. i en brf för drygt 30 år sedan. Så hade vi några fall om året där vi fick gå till vräkning. Men det var aldrig i något fall någon som faktiskt bodde i lägenheten. Det var fall där arvingarna slutade betala avgiften efter en avliden medlem, under längre tid (vi hade som princip att inte driva in den typen av skulder om bostadsrätten bara såldes inom "rimlig" tid, de fick givetvis betala, efter försäljningen då). Eller en del fall där bostadsrätter användes som "värdereglerare" i svarta hyresrättsaffärer. Det kunde bli 3 - 5 ägare på ett halvår i långa byteskedjor där bostadsrätten sålde till överpris/underpris varannan gång. Någonstans på vägen sköttes inte avgiftsbetalningen och vi kunde förverka bostadsrätten utan förvarning och knäcka kedjan.

Vi hade några vanliga boende med mer eller mindre tillfälliga problem, det löstes med avbetalningsplan osv.

Ett fall kommer jag ihåg med visst obehag. En äldre medlem avled, avgiften slutade komma in. Visade sig att enda arvingen var en hereonist som inte hade aning om att han ärvt något av värde. Det slutade med exekutiv auktion, för en avgiftsskuld på ca 5000 kr, bostadsrätten var värd drygt 400 000 (detta är 30 år sedan, avg var ca 500/mån). Jag har ofta undrat vad som hände med knarkaren som plötsligt fick 400 000 från kronofogden, blev det en häftig överdos...

Sedan var det väldigt nära: En medlem hyrde ut i andrahand utan tillstånd, via en förmedlare som hyrde ut till socialtjönsten, som placerade en ung f.d knarkande mamma med nyfött barn i lägenheten. Soc. misslyckades med att ordna nytt boende när kontraktet gick ut. Men hade ett på gång "om 2 veckor". Tjejen var förtvivlad, polis, soc, kronofogde och vår fastighetsförvaltare kommer för att vekställa vräkningen. Babyn var förkyld med hög feber. Där tog vår förvaltare lagen i egna händer "jag vägrar godkänna detta", han hade veto i egenskap av fastighetsägarens representant. Och två veckor senare löstes det. Vår medlem sålde sin lägenhet, och meddelade att hennes nya förening krävde en referens, jag svarade att jag kan skriva en referens om att du utan tillstånd hyrt ut din bostadsrätt till en knarkare, och även beskriva den avbrutna vräkningen. Men du kanske klarar det bättre utan den referensen?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.