712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.R Rkarlsson skrev:
Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
Det är ju inte bara elbilarna. Alla bilar sen 10 år tillbaka minst är helt själlösa. Tråkiga beting som tillverkas och liknar varandra. Annat var det med 90 talet och tillbaka. Då var en volvo en volvo och en folka en folka.S Styrman_jansson skrev:Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.
Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
Tar du vw så kan de inte beskyllas för att tävla om mycket tech då det är så uselt byggt =) Själva bilen funkar bra och gör vad en bil ska. Men infotainment kunde de ju skrotat så värdelöst det är till den kostnad bilen har. (jag kommer aldrig välja vw igen)
Jag har överhuvudtaget inte pratat om bränder under färd, jag har menat att supermegabatteripack är ett problem när det står typ hundra såna under ett bostadshus.R Rkarlsson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Sant iofs, men jag anser ändå det funnits lite mer "karaktär" bl.a. ice bilarna de senaste åren. Se bara t.ex. explosionen av trepipar senaste 7-8 åren.Tyvärr har överladdning ibland förstört upplevelsen ibland men jag köper det ändå p.g.a. den fantastiska körbarheten man får.R Rkarlsson skrev:Det är ju inte bara elbilarna. Alla bilar sen 10 år tillbaka minst är helt själlösa. Tråkiga beting som tillverkas och liknar varandra. Annat var det med 90 talet och tillbaka. Då var en volvo en volvo och en folka en folka.
Tar du vw så kan de inte beskyllas för att tävla om mycket tech då det är så uselt byggt =) Själva bilen funkar bra och gör vad en bil ska. Men infotainment kunde de ju skrotat så värdelöst det är till den kostnad bilen har. (jag kommer aldrig välja vw igen)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
15 år gamla elbilar är inte speciellt lika de som säljs idag. Tesla S är väl mest jämförbar och den är som älst runt 10 år.R Rkarlsson skrev:
Nej, vad jag vet har inte har inte elbilsbränder ökat "drastiskt" och jag hoppas och tror inte det kommer göra det heller men det är stor skillnad på hur elbilarnas batteri och ice bilar brinner. Det kan bli termisk rusning i batterierna som inte är lätt att stoppa, har hänt att man trott att nu är det ok, sen sätter det fart igen av sig själv efter många timmar.
Det är skillnad om kolväten brinner gentemot termisk rusning i ett elbilsbatteri.
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Urklipp från CarupS Styrman_jansson skrev:Kanske kommer elbilar ”skrotas” tidigare p.g.a. batteridegregration eller helt enkelt för att de blir som telefoner där de snabbt blir omoderna.
Tyvärr upplever jag nästan alla elbilar som rätt själlösa ting. Ungefär som rullande smartphones där det mest tävlas i hur mycket tech eller hur stort batteri man kan klämma in. Det blir mest fiskliknande, pipande och skärmfyllda crossovers.
En taxiägare i Kanada berättar nu att han kört sin Tesla Model S 90D över 50 000 mil, och bilen har fortfarande originalbatteriet, uppger DriveTesla på X. Batteriet har bara försämrats 12 procent av alla milen. Bilen har fortfarande en räckvidd på 412 km, jämfört med 455 km när den var ny. Bilen har till stor del snabbladdats under de sju åren den rullat i trafik.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Ja och det finns en Saab 900 som gått 160 000mil på orginalmotorn. Ett fall säger inte så mycket utan blir mest anekdotiskt. Men det är såklart mycket möjligt att degregeringen blir betydligt mindre än man tror.A Argastesnickaren skrev:Urklipp från Carup
En taxiägare i Kanada berättar nu att han kört sin Tesla Model S 90D över 50 000 mil, och bilen har fortfarande originalbatteriet, uppger DriveTesla på X. Batteriet har bara försämrats 12 procent av alla milen. Bilen har fortfarande en räckvidd på 412 km, jämfört med 455 km när den var ny. Bilen har till stor del snabbladdats under de sju åren den rullat i trafik.'
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Sen är det ju så att nyare bilar brukar rulla längre dom första åren, ju äldre bilarna blir så blir dom till andra bilen eller vinterbilen dvs dom rullar mindre.S Styrman_jansson skrev:
Att då ett batteri skulle gå ner sig lite är då kanske inte ett så stort problem utan man klarar sig på det eller iallafall accepterar det
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Absolut. Jag har ju "bara" typ 15-20 mil räckvidd i Minin och det räcker till 98% av all min körning.A Argastesnickaren skrev:Sen är det ju så att nyare bilar brukar rullaAbsol längre dom första åren, ju äldre bilarna blir så blir dom till andra bilen eller vinterbilen dvs dom rullar mindre.
Att då ett batteri skulle gå ner sig lite är då kanske inte ett så stort problem utan man klarar sig på det eller iallafall accepterar det
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Roliga milS Styrman_jansson skrev:
Kommer ihåg min kusins original hundkoja med hål i golvet och på dom grusvägar som fanns för 40 år sen.
Han fick köra med ena hjulet uppe på mitten annars asade underredet i där
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Absolut. Provkörde massor elbilar men det vara bara Minin som hade det där lite extra körmässigt. Tyvärr ska den lämnas tillbaka till Jul och som ekonomin ser ut just nu blir det ingen ny elbil utan en beggad liten bensin-körmaskin.A Argastesnickaren skrev:
Det blir problem i alla parkeringshus med alla bilar. Som sagt så rasade taket in på ett helt nybyggt garage i vår stad för ett par bensinbilar som blev påtända.RoTe skrev:
Kvittar ju vilket om ingen kommer in och släcker det
Och det är ju det som de lär sig mer om i utvecklingen. För något år sen var det ju totalt negativt, nu är msb mer positiva. Och det blir bättre och bättreG OMathson skrev:15 år gamla elbilar är inte speciellt lika de som säljs idag. Tesla S är väl mest jämförbar och den är som älst runt 10 år.
Nej, vad jag vet har inte har inte elbilsbränder ökat "drastiskt" och jag hoppas och tror inte det kommer göra det heller men det är stor skillnad på hur elbilarnas batteri och ice bilar brinner. Det kan bli termisk rusning i batterierna som inte är lätt att stoppa, har hänt att man trott att nu är det ok, sen sätter det fart igen av sig själv efter många timmar.
Det är skillnad om kolväten brinner gentemot termisk rusning i ett elbilsbatteri.
Det kommer bli bra.
När jag körde serviceresor så var min första bil en v70 -06 d5.S Styrman_jansson skrev:
Det gick åt, en motor och 2 växellådor på under 50 000 mil. Plus en hel del runt motorn.
Sen fick jag en passat -12 ecofuel. Där gick det åt en motor och en växellåda på 20 000 mil, ta det gånger 10 ( så många bilar hade vi av den modellen)
Så att en bilägare som tar hand om sin bil och batteriet är friskt gör att den skrotas jättemycket tidigare är relativt osannolikt ändå.
Om jag ägt v70n eller passaten så hade de fått gå raka vägen till skroten =)