713 913 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Toyota själva har oljebyte på lådan i sin serviceplan, tror det är 9000 mil, de byter t.o.m olja i manuella lådor. Varför andra tillverkare med deras låda tagit bort oljebyte är en gåta.J JohanLun skrev:Som jag förstår var Aisins 4 växlade lådor jättebra. De 5växlade var, enligt folk jag känner som jobbade på Saab när denna låda introducerades, jättebra i det att den tål moment osv bra. Men Aisin är väl Toyotaägt och i sann Toyotaanda så är byggkvaliten jämn, men jag tror inte man tänker att fordon ska hålla mer än 8-10 år så sen är det sopor. Jag tror de länge varit experter på att dimensionera grejorna precis rätt och bygga dem väldigt rationellt och billigt. Så både Saab och Volvo som har dessa lådor har vad jag förstår haft stora problem med att lådorna rasar i förtid. Att man inte har filter och oljebytesintervall är märkligt.
Men, jag glömmer aldrig en kollega med Toyota som lämnade på service och de ville ha bilen en extra dag. När han hämtade ut bilen var det noterat på fakturan att man bytt motorblock på goodwill/garanti. Inget de talat om alls när han lämnade in bilen eller talade om vid utlämning.
I mina ögon verkar Toyota vara jättebra på att bygga och leverera "tillräckligt bra" bilar och ännu bättre att hantera eftermarknaden - om nåt rasar så drabbas inte första kunden. Men om Toyotas kvalitet ska vara så fantastisk som många säger, jag är skeptisk. Jag tror det handlar om hur man hanterar service och garantiärenden. Jag tror de bygger skitbilar de också. Den upplevda kvaliten är ju dessutom rätt trist på Toyota. Känns inte premuum (ska väl iofs inte vara det heller).
Har oxå en bekant som fick motorn åtgärdad på en Corolla, de bytte kolvar och ringar utan kostnad, och det var Toyota som stod för hela kostnaden, inte kundens försäkringsbolag som är vanlig hos många tillverkare.
Hans bil var inte ens servad på Toyota, utan han åkte dit när motorn började skramla.
Jo, om vi tar de här gamla bilarna med samma automat som V70n längre upp, så hade ju saab, VW och toyota alla problem med blowby och taskiga kolvringar som försämrade oljan i motorn. Som jag förstår krånglade både SAAB och VW, medan toyota på japanskt vis skämdes och bytte grejor utan att knussla.Isakare skrev:Toyota själva har oljebyte på lådan i sin serviceplan, tror det är 9000 mil, de byter t.o.m olja i manuella lådor. Varför andra tillverkare med deras låda tagit bort oljebyte är en gåta.
Har oxå en bekant som fick motorn åtgärdad på en Corolla, de bytte kolvar och ringar utan kostnad, och det var Toyota som stod för hela kostnaden, inte kundens försäkringsbolag som är vanlig hos många tillverkare.
Hans bil var inte ens servad på Toyota, utan han åkte dit när motorn började skramla.
Jag visste inte att Toyota själva bytte olja. Håller med, mystiskt. Men longlife oljor, överhoppade byten osv tror jag är nåt som slår hårt mot senare ägare - första ägaren (speciellt leasingbolag) får en lägre kostnad. Byt olja ofta istället säger jag.
På volvo ingår det bara till taxibilargalento skrev:Ganska skrämmande att det inte finns ett filter att byta på lådan utifrån , Volvon här med aut -02 har gått 26k nu och växlar fint än med ett oljebyte gjort ( ta i trä 😉) Var sämsta oljan i en automat man sett så man kan rekommendera Volvoägare att titta på detta. Hjälper inte att bilen är fullservad , det var våran också.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Toyota har ju så tråkiga bilar att man kan spy (med några få undantag). Känns som man lika gärna kan ta bussen.J JohanLun skrev:...
I mina ögon verkar Toyota vara jättebra på att bygga och leverera "tillräckligt bra" bilar och ännu bättre att hantera eftermarknaden - om nåt rasar så drabbas inte första kunden. Men om Toyotas kvalitet ska vara så fantastisk som många säger, jag är skeptisk. Jag tror det handlar om hur man hanterar service och garantiärenden. Jag tror de bygger skitbilar de också. Den upplevda kvaliten är ju dessutom rätt trist på Toyota. Känns inte premuum (ska väl iofs inte vara det heller).
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har en Golf alltrack och den får dra 2 ton men den använder jag inte när båten ska upp. Den är väldigt ryckig om man backar med släp och det börjar ta emot lite. Då funkar Volvons AW-låda bättre med vanlig converter. Men i trafik föredrar jag DSG'n alla dagar i veckan.MathiasS skrev:Detta var jag lite orolig för när jag började dra med Audin istället för en Jeep (lågväxel osv). Men, jag får nog säga att jag oroat mig i onödan. Audin dubbelkopplingslåda har våta lameller, inte torra som vissa vw och desssutom är 1an väldigt låg. Det gör att det inte är några problem alls att dra upp större båtar eller manövrera tungt lastat dubbelaxlat släp på ojämnt underlag. Jag trodde det skulle slira en hel del i dessa situationer men det funkar inte så helt enkelt.
Därmed inte sagt att det är lika på alla bilar, förstås.
De tidiga vw bilarna med torra lameller skulle jag nog vara försiktig med, några årgångar tålde de ju inte kökörning ens….
Man kan konstatera att alla DSG-lådor inte är lika.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag bytte i min AW71 i somras. Körde en spolning också, den var kol svart. Bilen hade då precis passerat 10k mil. Liten procedur med att kolla nivån vid rätt temperatur osv. Men det finns som tur är folk som gjort det innan och dokumenerat det på youtubegalento skrev:Ganska skrämmande att det inte finns ett filter att byta på lådan utifrån , Volvon här med aut -02 har gått 26k nu och växlar fint än med ett oljebyte gjort ( ta i trä 😉) Var sämsta oljan i en automat man sett så man kan rekommendera Volvoägare att titta på detta. Hjälper inte att bilen är fullservad , det var våran också.
Låter nästan bekant, på firman har vi har en äldre Berlingo med robotlåda, att försöka backa släp (eller backa överhuvudtaget) med den är en upplevelse i sig, påminner lite om SAAB Sensonic.
Det är väl där den stora risken med gamla bilar kommer. Torrspruckna bränsleslangar och annat bös. Byter man inte och det råkar ta fyr så brinner det ju.S Styrman_jansson skrev:23st eller 0,037% av antalet elbilar i Sverige. Samma siffra för bilar med förbränningsmotorer är ca. 3400 bilar eller 0,68% av bilarna.
Å andra sidan säger ju inte detta i sig så mycket eftersom det lär vara en mycket större andel bilar med förbränningsmotorer som är av äldre model som torde ha en större risk för brand av just den anledningen. Sedan vet vi inte hur stor andel av bilbränderna som är anlagda eller vilka bilar som kört mest mil på vägarna.
Jag skulle säga att det just inte är någon större skillnad i risk för brand.
Vad elbilar gör när de är gamla återstår att se, vi är inte där ju. Men bränslebilar brinner på bra.
Nej du fattar ju dåligt. Visa ett enda fall där en elbil i sverige tar fyr under färden utan olyckor.RoTe skrev:
Jag kan nämna flera fall med bensinbilar som tar fyr under färd. Vi hade en ford scorpio bland annat som gjorde det.
Du har dina förutfattade meningar, det har inte jag =)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vi får väl se om 5 till 15 år😉R Rkarlsson skrev:
De äldsta moderna är väl 15 år.G OMathson skrev:
Det har inte ökat drastiskt bland de? Tycker bara diskussionen är bisarr och det brukar vara gubbar som är så inskränkta i att allt gammalt är bäst. Vilket det verkligen inte är
Sen får folk köra precis vad de vill. Kör ju själv både el och diesel och snart bensin.