Jo det ser väl inte alldeles bra ut för Moder Svea och dess medborgare.

"Lågkonjunkturen fördjupas under nästa år och konjunkturen vänder svagt uppåt först mot andra halvan av 2024. Det dröjer till 2026 innan svensk ekonomi är i konjunkturell balans. Det framgår av vår senaste prognos i rapporten Konjunkturläget."

https://www.konj.se/publikationer/k...ande-rantor-urholkar-hushallens-kopkraft.html
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
55 procent räcker inte. 66 procent är den max inklusive arbetsgivaravgifter
Nej så är det ju.

Det borde vara lag på att alla löneslippar ska redovisa dik bruttolön inkl alla avgifter
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det ser väl inte alldeles bra ut för Moder Svea och dess medborgare.

"Lågkonjunkturen fördjupas under nästa år och konjunkturen vänder svagt uppåt först mot andra halvan av 2024. Det dröjer till 2026 innan svensk ekonomi är i konjunkturell balans. Det framgår av vår senaste prognos i rapporten Konjunkturläget."

[länk]
Man får hoppas på lite personliga konkurser i attraktiva områden så man kan köpa billig villa
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får hoppas på lite personliga konkurser i attraktiva områden så man kan köpa billig villa
Du gidder inte svara på frågan du fick i #171?

"Vilka marknadsreformer infördes på 90talet menar du?" (För att rädda Sverige som du påstår)
 
H
Clarken37 skrev:
Du tror inte borg och LO har en agenda? Du måste ju förstå att kronan hade försvagats ÄNNU mer om RB INTE höjt räntan.

RB låg med minusränta under ECB i massor av år vilket slaktade kronans värde. Detta var de tvungna att göra för vi inte kunde få upp inflationen och tillväxten. Hade de inte gjort det hade Sverige haft deflation vilket varit katastrofalt.

Under 80-talet fick sossarna devalvera flera gånger i panik för att vi inte längre var konkurrenskraftiga



Att hela tiden slakta valutan för att kunna hålla tillväxten uppe är bara klassisk kissa o byxan taktik. Vi blir hela tiden fattigare och det döljer tillfälligt det faktum att AB Sverige inte fungerar utan måste konkurrera med pris. Vi blir Lidl och Gekås på världsmarknaden.

Jag minns mycket väl när jag var i tex Usa på tidigt 90-tal. Då kostade en Big mac o co där runt 11-12 kronor (kanske 45 i Sverige) en vanlig Cheeseburgare 1-2 sek.

Prova åk dit nu får du se
Är övertygad att speciellt Borg kan sin sak. Han är även prisad av Financial Times för bästa EU finansminister. Så jag är övertygad att han är några strån vassare än både du och jag inom detta område.
Vi är överens om att kronas ska stärkas, inflationen ska ner men man gör inte enbart med ”kvick fix” med att höja räntan. Som jag skrev tidigare man måste göra en djupgående analys av inhemsk och omvärld och göra kombinera dessa. Dvs. man måste också se till den inhemska marknaden. Räntan påverkar inte bara hushållen utan även företag, arbetslöshet ökar, företag som inte går runt, skatterna minskar till staten, staten utgifterna ökar osv.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får hoppas på lite personliga konkurser i attraktiva områden så man kan köpa billig villa
Så där har folk tänkt och sagt i många, många år nu. De har väntat och väntat och väntat på Den Stora Bostadskraschen.

Men ska ni köpa villa är det väl lika bra att göra det så fort som möjligt, så barnen får en vettig uppväxt och slipper bli ärrade av att växa upp i en låda i stan.

När barnen väl hunnit växa upp och man själv blir lite äldre finns det ju inte mycket mening med att köpa villa längre. Annat än som nån fånig statussymbol.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du gidder inte svara på frågan du fick i #171?

"Vilka marknadsreformer infördes på 90talet menar du?" (För att rädda Sverige som du påstår)
Hur kan du missat GPs reformer på 90 talet? Under 80 talet låg tillväxten nära noll trots hyran som rådde för att på början av 90 talet bli negativ
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På 70 och 80 talet såg vi stagnerad tillväxt pga den politik som fördes från 60 talet och framåt. När välfärden byggdes upp och finansierades av skenande skatter. Detta hade också effekt på viljan hos folket att vidareutbilda sig eftersom de höga marginalskatterna inte gav någon vidare större skillnad i nettolön.

På 90 talet så införde man marknadsreformer för att rädda Sverige. Men vi lider fortfarande från dessa mörka år.

Även om marginalskatterna är bättre än då så är de långt ifrån bra och det kan man se på studien då vi är bland de värsta i OECD.

Edit: såg att du var rysstroll i en annan tråd. Förklar det hela
Asså du vet att oljekrisen och stagflationskrisen var globala kriser va? Faktum är att 70 och 80 talet som var de mest jämlika årtiondena i hela västvärlden var också de tiderna som vanligt folk hade det bäst.
Det är ganska få människor som tycker att saker och ting har blivit bättre sedan nyliberalismens intåg på 90 talet.

Nyliberalismen kan ses som en reaktion mot Keynesianismen som var den ledande ideologin i väst sedan andra världskriget där staten var stark och skötte investeringar och byggde välfärdssystem.
När Sovjet inte längre fanns och trycket från arbetarklassen inte längre var ett hot mot borgarklassen började man med hjälp av nyliberalismen montera ner de eftergifter som givits under den här tiden, slå ihjäl fackföreningsrörelser och försvaga arbetarklassens förhandlingställning jämtemot ägarklassen.

Den här utvecklingen är inte något unikt för Sverige utan något som har hänt i hela västvärlden under de senaste 30 åren, så att tro att kriserna på 70-80 talet berodde på svenska skattesatser är lite naivt.

Ps. Det är ganska skrämmande att man idag kallas "Rysstroll" om man förespråkar fred...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur kan du missat GPs reformer på 90 talet? Under 80 talet låg tillväxten nära noll trots hyran som rådde för att på början av 90 talet bli negativ
Bank-, finans- och fastighetskrisen i Sverige 1990–1994 var en kris på 1990-talet som till viss del berodde på avskaffade kreditmarknadsregler för bostadsmarknaden, men främst statens kontroll av valutan. Krisen berörde fastighets- och finansmarknaden samt banksektorn. I kombination med fast kronkurs, valutaspekulation, skattesänkningar, samt en växande offentlig sektor, gav krisen upphov till sviktande offentliga finanser.[1]

Wikipedia har en lite annan syn på vad som utlöste 90 tals krisen 😂
 
A
H HEM2121 skrev:
Är övertygad att speciellt Borg kan sin sak. Han är även prisad av Financial Times för bästa EU finansminister. Så jag är övertygad att han är några strån vassare än både du och jag inom detta område.
Vi är överens om att kronas ska stärkas, inflationen ska ner men man gör inte enbart med ”kvick fix” med att höja räntan. Som jag skrev tidigare man måste göra en djupgående analys av inhemsk och omvärld och göra kombinera dessa. Dvs. man måste också se till den inhemska marknaden. Räntan påverkar inte bara hushållen utan även företag, arbetslöshet ökar, företag som inte går runt, skatterna minskar till staten, staten utgifterna ökar osv.
Borg är ordförande i ett stort fastighetsbolag. Klart som fan att han har en agenda och kommer propagera för låga räntor. Hans enda intresse är att värna fastighetsbolaget, inte hur det går för Sverige som helhet.

RB har som enda agenda att hålla inflationen på rätt spår. Jag väljer i detta läge betydligt hellre RBs direktions hållning än en styrelseordförande i ett fastighetsbolag.

Kom gärna med lite inlägg från oberoende ekonomer som säger att Sverige inte borde höjt sina räntor.

Svensk ekonomi har klarat sig helt ok trots alla räntehöjningar. Varför skulle det hjälpa med gigantiska stimulanser en låg ränta inneburit?

Mer än 50% av allt vi konsumerar är importerar. Kan du logiskt förklara hur inflationen inte varit högre om vi inte höjt räntan och SEK hade åkt långt ner i källaren?
 
A
L lop3r skrev:
Asså du vet att oljekrisen och stagflationskrisen var globala kriser va? Faktum är att 70 och 80 talet som var de mest jämlika årtiondena i hela västvärlden var också de tiderna som vanligt folk hade det bäst.
Det är ganska få människor som tycker att saker och ting har blivit bättre sedan nyliberalismens intåg på 90 talet.

Nyliberalismen kan ses som en reaktion mot Keynesianismen som var den ledande ideologin i väst sedan andra världskriget där staten var stark och skötte investeringar och byggde välfärdssystem.
När Sovjet inte längre fanns och trycket från arbetarklassen inte längre var ett hot mot borgarklassen började man med hjälp av nyliberalismen montera ner de eftergifter som givits under den här tiden, slå ihjäl fackföreningsrörelser och försvaga arbetarklassens förhandlingställning jämtemot ägarklassen.

Den här utvecklingen är inte något unikt för Sverige utan något som har hänt i hela västvärlden under de senaste 30 åren, så att tro att kriserna på 70-80 talet berodde på svenska skattesatser är lite naivt.

Ps. Det är ganska skrämmande att man idag kallas "Rysstroll" om man förespråkar fred...
Ingen som levde på 80-talet kan med någon som helst trovärdighet hävda att vi hade en högre levnadsstandard då.
 
H
Clarken37 skrev:
Borg är ordförande i ett stort fastighetsbolag. Klart som fan att han har en agenda och kommer propagera för låga räntor. Hans enda intresse är att värna fastighetsbolaget, inte hur det går för Sverige som helhet.

RB har som enda agenda att hålla inflationen på rätt spår. Jag väljer i detta läge betydligt hellre RBs direktions hållning än en styrelseordförande i ett fastighetsbolag.

Kom gärna med lite inlägg från oberoende ekonomer som säger att Sverige inte borde höjt sina räntor.

Svensk ekonomi har klarat sig helt ok trots alla räntehöjningar. Varför skulle det hjälpa med gigantiska stimulanser en låg ränta inneburit?

Mer än 50% av allt vi konsumerar är importerar. Kan du logiskt förklara hur inflationen inte varit högre om vi inte höjt räntan och SEK hade åkt långt ner i källaren?
Du har din åsikt som påverkas av att Borg sitter i ett bostadsbolag. Jag har min åsikt som stämmer överens med både Borg och LO chefen. Vi stoppar där.
 
Clarken37 skrev:
Ingen som levde på 80-talet kan med någon som helst trovärdighet hävda att vi hade en högre levnadsstandard då.
Det beror ju på vem du är? är du fattig hade du det bättre då med mer offentlig service.
Du hade ju också lättare att få jobb och billigare bostäder osv.
De som har fått det mycket bättre är de välbeställda.
Men om man tänker på den tekniska utvecklingen och effektivitetsutvecklingen som skett sedan dess så borde vi alla egentligen jobba mindre och ha det bra mycket bättre idag än vad vi har.

Hade vi haft samma fördelningspolitik idag som på 80 talet så hade majoriteten haft det bra mycket bättre.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur kan du missat GPs reformer på 90 talet? Under 80 talet låg tillväxten nära noll trots hyran som rådde för att på början av 90 talet bli negativ
Vet inte vilka marknadsreformer GP gjorde så du kan väl upplysa.

De största jag kommer på är avskaffandet av kredit och valutaregleringarna men dessa kom redan 1985 /89.

Vilken reformering av marknaden var större/viktigare än dessa menar du?

Att tillväxten låg nära noll på 80talet är direkt fel. Exportbolagen hade guldår och det är dessa som är drivmotorn i Sveriges ekonomi
 
H HEM2121 skrev:
Du har din åsikt som påverkas av att Borg sitter i ett bostadsbolag. Jag har min åsikt som stämmer överens med både Borg och LO chefen. Vi stoppar där.
Duckar du igen.?Detta är ett diskussionsforum. Slänger man ur sig ett påstående må man vara beredd att svara för sig.

Gör det lr pudla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.