J JohnAnchor skrev:
Hej! Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi
Livet är fullt av kompromisser
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
SonjaSt
H hapazard skrev:
[länk]

6ha gård med renoverat bodstadshus och tillhörande utbyggnader
Cykelavstånd till närmsta badsjö, nära med bil till vättern

Strax utanför 10milsradien.

3.5 miljoner, bara att köpa.
härligt sönderrenoverad fult ställe, usch
 
SonjaSt SonjaSt skrev:
härligt sönderrenoverad fult ställe, usch
Menar du att den kompletta färgpaletten äggskal-vit-kritvit-grå-svart inte passar ett torp på landet?? ;)

Kommer bli kul när framtida generationer skakar på huvudet åt att vi ville bo i något som liknar en svartvit film.. :)
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Om ingen skrev de tidigare: åk runt i vägarna skogarna runtomkring där du hittar marken där du vill bygga ditt hus och leta upp ägaren till tomten och be eventuellt bonden och fråga vad han vill ha för marken .
 
SonjaSt SonjaSt skrev:
härligt sönderrenoverad fult ställe, usch
Nu var det detdär med att vara kräsen igen. Visst jag skulle också lägga några 100 000 på att få till lite mer genuint intryck, men letar man efter det perfekta får man leta för evigt.

Man kan ju välja att se uppsidorna istället, kostsamma renoveringar av badrum, grund, uppvärmning och tak är gjorda. Åtminstone miljonen lär det ha kostat. Att byta golv och tapet är relativt sett billigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om ingen skrev de tidigare: åk runt i vägarna skogarna runtomkring där du hittar marken där du vill bygga ditt hus och leta upp ägaren till tomten och be eventuellt bonden och fråga vad han vill ha för marken .
Inte alltid lätt med bygglov på isolerad mark. Det blir mindre problem om man köper en befintlig fastighet för renovering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
SonjaSt
H hapazard skrev:
Nu var det detdär med att vara kräsen igen. Visst jag skulle också lägga några 100 000 på att få till lite mer genuint intryck, men letar man efter det perfekta får man leta för evigt.

Man kan ju välja att se uppsidorna istället, kostsamma renoveringar av badrum, grund, uppvärmning och tak är gjorda. Åtminstone miljonen lär det ha kostat. Att byta golv och tapet är relativt sett billigt.
nej, inte kräsen. men varför måste man sönderrenovera alla gamla hus? kan jag lika gärna köpa ett nytt hus om jag vill inte ha gammal charm. så om vill bo på landet och letar efter gamla hus, men får bara sönderenoverade som man måste återställa. och 'billigt' lär det inte heller vara, för att bara byta golv och tapet är inte att återställa gammal charm.
 
N nilu skrev:
”små, enkla krav” var nog ironiskt skrivet.
Om den delen var skriven med ironi så faller hela frågeställningens seriositet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Menar du att den kompletta färgpaletten äggskal-vit-kritvit-grå-svart inte passar ett torp på landet?? ;)

Kommer bli kul när framtida generationer skakar på huvudet åt att vi ville bo i något som liknar en svartvit film.. :)
Ha! Såg första bilden och tänkte "vaddå, det där var väl ett fint litet torp". Sen såg jag insidan. Är det någon som köpt material billigt på Rusta och försökt få till känslan av tråkig hyresrätt har man lyckats bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

inget ovanligt när har sånna där många att man inte hittar något... tror lyckan kan bli bättre om tar bort elr ändra typ ~10-15 mil radius m.m
 
TRJBerg
SonjaSt SonjaSt skrev:
härligt sönderrenoverad fult ställe, usch
Nu har TS inte anget budgeten så vi kan ju spekulera i att han har tillräckligt med pengar för att riva oxh bygga nytt.

Håller med att det är extremt omysigt renoverat.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
nej, inte kräsen. men varför måste man sönderrenovera alla gamla hus? kan jag lika gärna köpa ett nytt hus om jag vill inte ha gammal charm. så om vill bo på landet och letar efter gamla hus, men får bara sönderenoverade som man måste återställa. och 'billigt' lär det inte heller vara, för att bara byta golv och tapet är inte att återställa gammal charm.
Jag tror många har orealistiska förväntningar på att kunna hitta hus som stått orörda de senaste hundra åren. I själva verket är de flesta äldre hus i någon mån förstörda på grund av kontinuerliga renoveringar och uppdateringar.


Man har slängt ut kakelugnar, satt in vattenn och avlopp, spikat masonit och bytt dörrar och kök, bytt fönster och tilläggsisolerat. Såklart, man har ju alltid velat ha ett modernt och bekvämt boende. Alternativt har huset stått öde eller bara någon gamling boende, men då är ofta skötsel av tak mm så eftersatt att de redan har rivits.

Jag håller med om att trenden med gråa laminatgolv och vita väggar (eller ännu värre stormönstriga moderna tapeter) i gamla hus är gräsligt. Men det var motsvarande trender under renoveringar på 60-70-80-90 talet med. Men vi är vana vid att se det, sådana var exempelvis mina far och morföräldrarars hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Man fastnar lätt i sin drömbild, vilket gör det jättesvårt att komma vidare. Livet är en kompromiss och tyvärr innefattar det oftast boendet också. Det är inte alls fel att ha drömmar, eller "krav".. det är bara det att man inte alltid kan ha så många..

Har du sett det här programmet Köpa hus i blindo eller vad det heter.. deras deltagare (danska varianten har gått i flera år) har fastnat lite i sina bilder av vad de vill ha - och de hittar alltid "ursäkter" för att inte hitta sitt drömhus (låter kanske lite knasigt...) men de har sin bild och de vet hur mycket pengar de får låna/har.. och de är samtidigt rädda att investera dessa pengar själva.. på något som inte är PERFEKT..

.. och tyvärr.. PERFEKT är en illusion.. så de behöver den där hjälpen de får i programmet (just för att komma vidare).

Spelar ju ingen roll hur mycket pengar man har till husköpet, det är alltid mycket pengar det handlar om liksom.. och vem vill eg kasta ut dem på något som inte känns helt perfekt? det är VÄLDIGT svårt att motivera sig till köp då..

I programmet får de bara ha "tre krav" på sitt blivande boende.. och sedan får mäklaren fullmakt att hitta deras perfekta hus (som givetvis är med stort renoveringsbehov.. och får de flesta deltagarna att gråta nästan..).. som sedan renoveras utefter deras smaker/stilar..

Som du säger själv.. huset i sig är ganska oviktigt (för mig med).. men läget är allt.. (hur kan man bygga om, laga, bygga till.. men en tomt står ju där den står).

Men jag kan garantera dig att även om du hittar "Nästan perfekt".. så kommer det förändras efter nått år.. oavsett var du hamnar. - det kommer inte betyda att du inte trivs där du bor, men något kommer förändras.. som du inte räknat med!

Jag bor med åkrar omkring mig.. flera hundra meter till närmsta granne.. inga stora vägar nära direkt..

MEN.. ligger vinden "rätt/fel".. så hör jag flera mil bort.. och då är plötsligt många vägar väldigt nära... grannen har en torkfläkt 600 meter bort (om inte mer).. som är på dygnet runt denna tid på året.. motorcyklar, buskörningar osv.. ja de hörs från alla håll till o från..

Sen har man några dagar.. då allt är stilla och l ungt .. då jag bara sitter o lyssnar och pratar med fåglarna.. (ja jag. är lite knäpp..) :)

Även liksom om vissa dagar/år är perfekta.. så kan man inte styra över miljön helt.. ena dagen finns det träd. nästa dag har någon huggit ner några 1 km bort och helt plötsligt hörs allt bättre.. och det kan man ju inte styra över (vad andra gör med sina gårdar/marker).. heller inte vem som åker båtar bilar osv på sjöar och vägar i närheten.. grannar kommer o går.. (även om de inte bor jättenära).

Det är bara du.. som kan bestämma vad du kan stå ut med.. kompromissa.. och vad det är värt..

För mig uppväger de bra dagarna (även om de ibland kan kännas få..) .. de dåliga liksom.. och jag bor fasiken så mycket bättre här än inklämd i stan 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Jag har en gård på 50ha som jag tyvärr måste sälja. Den har varit i familjen i över 200 år. Jag funderar på att stycka av och då skulle det ingå betesmark med bred bäck, tillflöde till Lidan. Gårdsplanen är ca 2 ha. 12 mil till Gbg. För övrigt så stämmer allt som du räknat upp.
Om du vill veta mer, så skriv här!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.

Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?

Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).

Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.

Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.


Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.


Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?


Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Borde finnas en billig tomt i Stenungsundstrakten kanske? Hamburgare får du väl kanske laga själv dock om du blir sugen🙃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.