713 569 läst · 11 038 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Bekvämlighetsmässigt räcker det med regntät hytt och så mycket värme att rutorna hålls rena. Jag frågar helt enkelt efter en bil som är så enkel att man har råd att äga den och köra med den och reparera den utan att tvingas sälja verktygen och bli arbetslös för att ha råd att hålla sig med bil.nino skrev:
Båda bilarna jag har haft i mitt liv har jag börjat med när de var 16 år gamla. Den första höll i 20 år till sedan var delarna slut. Den andra hoppas jag skall hålla lika länge.
Det är bara dumheter att prata om hur jag borde köpa än det ena och än det andra när pengarna helt enkelt inte finns.
Skall man verkligen tvingas sitta hemma och leva på bidrag för att man inte har råd att hänga med i bilgalenskapen?
Då blir det mycket skatt för er rika att betala.
Redigerat:
En del bryr sig faktiskt om säkerhet också. Särskilt när man har barn.H heimlaga skrev:
Där var en snubbe för många år sen som byggde om sin v40, kommer inte ihåg årsmodell men det var nog minst 400-500 hästar i den. Det var inte mycket original kan jag bara gissa pga mitt dåliga minne om den bilenN Niq skrev:
Men t4 hade 200 hk, med chip 235-240hk. Så är man bara villig att betala så går det att skrämma upp de rackarna.
Ja.... men skulle jag göra det skulle jag först behöva råna någon för att få pengar. Eller acceptera att sitta hemma utan arbete och vänta på bidrag.N Niq skrev:
Om jag inte pendlar med traktor och då får ni i era nya fina bilar uppleva en gjutjärnsklump på 2000 kilo med mekaniska tvåhjulsbromsar och utan väggrepp. Den mosar det mesta. Och rör sig med 20 kilometer i timmen.
Jag kör försiktigt och är nykter och använder bältet. Det är den säkerheten som pengarna räcker till.
Det är bara löjligt att fantisera om pengar som inte finns.
De tester av krocksäkerhet som jag har läst gäller bara inom samma storleksklass av bilar. Nya bilar är säkrare men hur en ny småbil klarar sig mot en äldre större bil har jag inte sett några testar av. Jag har dock inte letat, kanske finns det någon information om det? Har du koll på det?
ingen ny test, men håller sig till ämnetT TommyC skrev:
"Where are you better off in a head-on crash? A modern-day 5* Euro NCAP car, or an old banger that's built like a tank?"
Man har faktiskt gjort sådana tester och det går inte bra för den äldre tyngre bilen.T TommyC skrev:
Skulle vilja se liknande med en OG900 Saab, verkar inte hitta något. Bara personliga erfarenheter som inte är lika pålitliga, typ en om en partiell frontalkrash likt volvo / renault testet där Saaben klarade sig bra, halva framdelen av bilen inmosad mot brandväggen på saaben, men kupen förblev intakt. Oklart vilken hastighet det hände i.
Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
Det har ju nog börjat komma skydd för fotgängare och cyklister. Kameror som stannar bilen vid hinder som kommer nära city safety brukar dom kallas. Motorhuvar som åker upp lite för att dämpa stöten om någon blir påkörd och uppkastad på motorhuven. Men det finns säkert mycket som går att göra ännu. Men i dom flesta fall handlar det om aktiv säkerhet med mer elektronik.DennisCA skrev:Skulle vilja se liknande med en OG900 Saab, verkar inte hitta något. Bara personliga erfarenheter som inte är lika pålitliga, typ en om en partiell frontalkrash likt volvo / renault testet där Saaben klarade sig bra, halva framdelen av bilen inmosad mot brandväggen på saaben, men kupen förblev intakt. Oklart vilken hastighet det hände i.
Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 611 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 611 inlägg
Du skulle nog inte bli imponerad. Hos Saabfantaster finns det nån form av övertro på märker. Det är ju inte så att en bil som har sitt ursprung i slutet av 60-talet plötsligt skulle ha världens bästa krockskydd.DennisCA skrev:Skulle vilja se liknande med en OG900 Saab, verkar inte hitta något. Bara personliga erfarenheter som inte är lika pålitliga, typ en om en partiell frontalkrash likt volvo / renault testet där Saaben klarade sig bra, halva framdelen av bilen inmosad mot brandväggen på saaben, men kupen förblev intakt. Oklart vilken hastighet det hände i.
Oavsett vill man ha upp säkerheten på vägarna måste moderna bilar vara av en sån typ att de kan leva så länge de kan bli begagnade bilar åt någon annan, och det betyder de måste vara tillräckligt enkla och billiga att serva och inte för svåra och inlåsta i diverse BS system med en massa onödigt lull-lull.
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
Så nån sorts regelverk bör införas för hur bilar får och ska se ut, begränsningar på huvars höjd och sånt som skapar döda vinklar, bilar ska inte bara vara säkra för de som kör i bilen. Bör också börja tänkas på fotgängare, cyklister, samt de i andra bilar. Sedanen är en bra bilform tänkt ur detta perspektiv.
Saab 9000 var i svenska statistik hos försäkringsbolag den säkraste bilen. Den Volvon i filmen ovan är samtida Saab 9000 om man likställer den med 740 eller några år senare om man tar hänsyn till att det faktiskt var en 945. Volvo var troligtvis en mycket säker bil då om man jämför med mycket annat, precis som Saab 9000.
Du kör väl en transit connect 05 eller vad du skrev lite högre upp. Den har du ju uppenbarligen haft råd med. Säkerheten i den är ju enormt mycket bättre än i tex den opel kadett du hade tidigare eller volvo 145 som det talas om tidigare också. Alltså har du råd att åka i en bil som är långt mycket säkrare än en gammal volvo eller kadett. Även fast du inte har råd med nyaste modellen så har du ju råd att åka säkrare än i en 70 talsbil.H heimlaga skrev:Ja.... men skulle jag göra det skulle jag först behöva råna någon för att få pengar. Eller acceptera att sitta hemma utan arbete och vänta på bidrag.
Om jag inte pendlar med traktor och då får ni i era nya fina bilar uppleva en gjutjärnsklump på 2000 kilo med mekaniska tvåhjulsbromsar och utan väggrepp. Den mosar det mesta. Och rör sig med 20 kilometer i timmen.
Jag kör försiktigt och är nykter och använder bältet. Det är den säkerheten som pengarna räcker till.
Det är bara löjligt att fantisera om pengar som inte finns.