713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Blir det något större genombrott för kvantdatorer för gemene man så kommer vi sitta i skiten, då kommer massor som ansetts säkert läcka som ett såll. Även om det finns resistenta eller immuna system redan idag, så kommer det inte rädda alla befintliga system med svagheter.
Under Klimat kan jag välja Parkeringsvärmare (någon sådan text) i mittdisplayen där man har fläkt, etc. Och även funktion om eftervärmning.N Niq skrev:
Jag saknar standardisering och öppna API:er.
För 30 år sedan kunde man åtminstone uppgradera infotainmentsystemet på de flesta bilar. (D.v.s. byta stereon.)
Har du en 10 år gammal bil idag så kanske du prenumererar på "Biltillverkaren online" för att få upp navigationsanvisningar på bilens display trots att Google maps i telefonen egentligen är bättre. Du funderar på om det är läge att sälja bilen innan 4g läggs ned.
Har du en 20 år gammal bil så stöds den inte längre i "Biltillverkaren online" och bilens navigationsdisplay är bara en meningslös yta eftersom du kollar på telefonen som fästs med lämplig hållare. Du lyckades hålla liv i den inbyggda telefonen rätt länge genom att jaga rätt på 2g-simkort, men nu har den gjort sitt.
Man kan tycka att det inte borde vara omöjligt att samla den typen av funktioner i en standardiserad utbytbar datorenhet som kan kommunicera med bildskärm, kameror, telefon etc.
För 30 år sedan kunde man åtminstone uppgradera infotainmentsystemet på de flesta bilar. (D.v.s. byta stereon.)
Har du en 10 år gammal bil idag så kanske du prenumererar på "Biltillverkaren online" för att få upp navigationsanvisningar på bilens display trots att Google maps i telefonen egentligen är bättre. Du funderar på om det är läge att sälja bilen innan 4g läggs ned.
Har du en 20 år gammal bil så stöds den inte längre i "Biltillverkaren online" och bilens navigationsdisplay är bara en meningslös yta eftersom du kollar på telefonen som fästs med lämplig hållare. Du lyckades hålla liv i den inbyggda telefonen rätt länge genom att jaga rätt på 2g-simkort, men nu har den gjort sitt.
Man kan tycka att det inte borde vara omöjligt att samla den typen av funktioner i en standardiserad utbytbar datorenhet som kan kommunicera med bildskärm, kameror, telefon etc.
Det skulle kräva att biltillverkare samarbetade utan syfte att låsa in dig till just deras produkter. Lär nog krävas lagstiftning innan det händerB Bigfoot skrev:Jag saknar standardisering och öppna API:er.
För 30 år sedan kunde man åtminstone uppgradera infotainmentsystemet på de flesta bilar. (D.v.s. byta stereon.)
Har du en 10 år gammal bil idag så kanske du prenumererar på "Biltillverkaren online" för att få upp navigationsanvisningar på bilens display trots att Google maps i telefonen egentligen är bättre. Du funderar på om det är läge att sälja bilen innan 4g läggs ned.
Har du en 20 år gammal bil så stöds den inte längre i "Biltillverkaren online" och bilens navigationsdisplay är bara en meningslös yta eftersom du kollar på telefonen som fästs med lämplig hållare. Du lyckades hålla liv i den inbyggda telefonen rätt länge genom att jaga rätt på 2g-simkort, men nu har den gjort sitt.
Man kan tycka att det inte borde vara omöjligt att samla den typen av funktioner i en standardiserad utbytbar datorenhet som kan kommunicera med bildskärm, kameror, telefon etc.
Det är klart det är möjligt, men vad är incitamentet till det. Noll.B Bigfoot skrev:
Jag vet hur skärm osv såg ut på min volvo från 2005. Det känns rätt ointressant att köra modernare applikationer via den skärmen => jag skulle ändå använda en extern enhet från rätt århundrade.
Carplay är väl en funktion som kommer i närheten av det du efterfrågar, men jag vet inte hur biltillverkarna gör med det i elbilens värld? Fortsätter man att stödja det är man ju ok som kund. Skärmen går att fylla med modernt innehåll via mobilen.
Idag sitter det ju skärmar lika stora som rejäla plattor. Skulle ju inte vara speciellt svårt att göra dom enkelt utbytbara så man kan uppgradera skärmen. En surfplatta är inte så dyr idag.MathiasS skrev:Det är klart det är möjligt, men vad är incitamentet till det. Noll.
Jag vet hur skärm osv såg ut på min volvo från 2005. Det känns rätt ointressant att köra modernare applikationer via den skärmen => jag skulle ändå använda en extern enhet från rätt århundrade.
Carplay är väl en funktion som kommer i närheten av det du efterfrågar, men jag vet inte hur biltillverkarna gör med det i elbilens värld? Fortsätter man att stödja det är man ju ok som kund. Skärmen går att fylla med modernt innehåll via mobilen.
Jag tycker det bästa hittills är android auto / carplay.N Niq skrev:
En 20 år gammal bil har väl ofta "kassettband", 15 år gammal "CD". Båda de är ju rätt gamla idag, hur många har kvar kassettband? Har man tur låg det kvar nåt i handskfacket... FM radio är konstigt nog det som väl funnits sensate 50 åren och verkar finnas kvar ett antal år till. Går det bara spela det så får man väl vara drägligt nöjd?
Skärmen behöver väl inte göras utbytbar.......och det låter inte alls som att det är enkelt att göra dessa utbytbara.N Niq skrev:
Men, jag googlade lite och konstaterar att även tesla supportar carplay nu så då är det ju, för stunden, ett icke-problem. Carplay och liknande standarder lär fortsätta att finnas och då kan vi ju flytta intelligens till telefonen från bilen. Det räcker ju.
Ja det är säkert ett utmärkt sätt. Tänkte mer på att man med tiden kanske vill uppgradera skärmen också.MathiasS skrev:Skärmen behöver väl inte göras utbytbar.......och det låter inte alls som att det är enkelt att göra dessa utbytbara.
Men, jag googlade lite och konstaterar att även tesla supportar carplay nu så då är det ju, för stunden, ett icke-problem. Carplay och liknande standarder lär fortsätta att finnas och då kan vi ju flytta intelligens till telefonen från bilen. Det räcker ju.
Jag tror du spanar i fel riktning.J JohanLun skrev:Nja, jag jobbade med telematik under 6-7 år, men vi var väldigt tidiga att börja koppla upp bilar, tidigt 2000-tal. Och har hyfsat bra förståelse för hur bilens elektronik är uppbyggd då jag jobbar med utveckling av bilelektronik.
Givetvis är det så att en manuellt växlad bil med mekaniskt rattlås och startrelä som går direkt till nyckeln och med mekanisk handbroms så är det svårt att göra mycket mer än att låsa centrallåset.
Immobilizer går ju givetvis att knäcka om man kommer in i mjukvaran på bilen, vad jag vet är de implementerat i kod och inte HW i de jag känner till.
En elbil med keyless, elektriskt rattlås, elektrisk handbroms och som har elektrisk styrning (som ju fler och fler har iom lane keep och parkeringsfunktioner) så går ju i teorin det mesta att ta över. Sen tror jag att biltillverkarna är otroligt medvetna och de flesta bygger upp "brandväggar" iom att bilen innehåller många styrenheter och faktiskt OTA nog inte implementerats i så stor utsträckning på alla styrenheter annat än hos Tesla. Men rent tekniskt tror jag att det är rätt sårbart i de bilar som är hyfsat moderna. Det som inte har OTA implementerat alls så kräver ju hackning en fysisk access till bilen och då är det ju mycket svårare.
Jag är själv inte ett dugg orolig. Vi har haft uppkopplade datorer jättelänge och hackning av bankkonton och mailkonton etc förekommer ju, men är ju långt ifrån något som man oroar sig över till vardags. Iallafall inte jag. En bil är svårare att komma åt och den "kommersiella" nyttan att hacka den är liten, terrorister skulle kunna ställa till med stök, men det blir nog mer effekt att slå ut pendeltåg eller trafikljus. Men hur kan man tjäna pengar på att hacka bilarna? Ransome?
Det är biltillverkarna som hackar bilarna. Genom att ha kvar kontrollen över redan sålda varor och utpressa bilägaren ekonomiskt.
Genom att förvåra eller omöjliggöra normala rutinreparationer som vevlagerbyte och kolvringsbyte och topplocksrenovering och byta av brunna kabelknippor och sedan dessutom skapa nya system utan egentlig funktion men som ofta går sönder och sällan går att reparera så gör man bilarna till dyra engångsprylar som måste skrotas och bytas ut med allt tätare intervaller oberoende om ägaren vill det eller inte.
Eftersom nybilsköparna ofta är pryltokiga med gott om pengar så går det att få upp föräljningssiffrorna mer och mer trots att allt färre egentligen har råd att köpa en ny bil.
Var kassetband ännu vanligt 2003. Tror det mest var cd som gällde då.J JohanLun skrev:Jag tycker det bästa hittills är android auto / carplay.
En 20 år gammal bil har väl ofta "kassettband", 15 år gammal "CD". Båda de är ju rätt gamla idag, hur många har kvar kassettband? Har man tur låg det kvar nåt i handskfacket... FM radio är konstigt nog det som väl funnits sensate 50 åren och verkar finnas kvar ett antal år till. Går det bara spela det så får man väl vara drägligt nöjd?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tesla stödjer inte CarPlay eller Android Auto? Det går väl lösa med en RPI och köra via browser men känns sådärMathiasS skrev:Skärmen behöver väl inte göras utbytbar.......och det låter inte alls som att det är enkelt att göra dessa utbytbara.
Men, jag googlade lite och konstaterar att även tesla supportar carplay nu så då är det ju, för stunden, ett icke-problem. Carplay och liknande standarder lär fortsätta att finnas och då kan vi ju flytta intelligens till telefonen från bilen. Det räcker ju.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det där får du gärna konkretisera med exempel! Vad särskiljer att byta kolvringar/topplockspackning på en bil idag mot "förr"?H heimlaga skrev:Jag tror du spanar i fel riktning.
Det är biltillverkarna som hackar bilarna. Genom att ha kvar kontrollen över redan sålda varor och utpressa bilägaren ekonomiskt.
Genom att förvåra eller omöjliggöra normala rutinreparationer som vevlagerbyte och kolvringsbyte och topplocksrenovering och byta av brunna kabelknippor och sedan dessutom skapa nya system utan egentlig funktion men som ofta går sönder och sällan går att reparera så gör man bilarna till dyra engångsprylar som måste skrotas och bytas ut med allt tätare intervaller oberoende om ägaren vill det eller inte.
Eftersom nybilsköparna ofta är pryltokiga med gott om pengar så går det att få upp föräljningssiffrorna mer och mer trots att allt färre egentligen har råd att köpa en ny bil.
Visst har det sedan 15 år funnits rutiner som att koda in nytt startbatteri VW/Audi och liknande, men sånt löser ju eftermarknaden ganska fort med OBDII-scanners för 200kr.
Antalet specialverktyg man behöver samt alla sensorer man behöver nolla eller koda om så fort man lossat dom. Finns det billiga scanners som klarar att koda in saker?M Markarbetaren skrev: