712 396 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Man kan ju tänka sig många nya tjänster och funktioner. Allt från enkla saker som uppdatering av mjukvara till positionering av bilen, starta värmare osv, till mer avancerade funktioner kopplade tex till trafiksäkerhet. Bilar som pratar med varandra för att hindra olyckor, eller bilar som pratar med andra system för att undvika kö/krock eller vad det nu kan vara.N Niq skrev:
Jag tror att allt detta lockar för mycket för att låta bli och jag tror inte vi kommer vilja låta blir heller, iaf inte de flesta av oss.
Men man skulle ju kunna ha system som man själv kan bestämma när dom ska vara aktiva.MathiasS skrev:Man kan ju tänka sig många nya tjänster och funktioner. Allt från enkla saker som uppdatering av mjukvara till positionering av bilen, starta värmare osv, till mer avancerade funktioner kopplade tex till trafiksäkerhet. Bilar som pratar med varandra för att hindra olyckor, eller bilar som pratar med andra system för att undvika kö/krock eller vad det nu kan vara.
Jag tror att allt detta lockar för mycket för att låta bli och jag tror inte vi kommer vilja låta blir heller, iaf inte de flesta av oss.
Säkerhetsfunktionerna har dock för viktiga uppgifter för att vara valfria när man kör så där håller jag med om att bilen kan vara uppkopplad hela tiden som man kör.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Hörde något ljud när jag snurrade på hjulet, tyckte trumman var lite varmare än normalt också.
Se där ja. En bromsfjäder hade fått för sig att gå rakt av..
Får bli till att beställa nya fjädrar från Hansen racing i morgon via lokala bildelshandlaren.
/Patrik
Se där ja. En bromsfjäder hade fått för sig att gå rakt av..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får bli till att beställa nya fjädrar från Hansen racing i morgon via lokala bildelshandlaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Patrik
Kammat noll med frågan på garaget.org så testar härdå istället. Bytte skivor fram på saab automatare för två-tre år sedan. Direkt efter hördes det ett gnissel/knarr från vänster frambroms precis när man släpper bromsen lite halvt, tänk start och stopp. Oljudet minskade efter ett tag men har aldrig försvunnit, och driver därmed en till vansinne.
Efter något år bytte jag till bättre belägg i en svag förhoppning att de jag bytte med skivan var av kass kvalite - billiga.
Ingen skillnad.
För några veckor sedan bytte jag bromsvätska och tog därmed en till rond med den lilla stoppklossen från helvetet.
Bytte styrpinnar och gummiskydd samt smorde upp. Rengjort, filat och smort kontaktytorna på okhållaren. Smort baksida belägg. Ryckte bort skivan och gjort rent navet. Ingen skillnad.
Kan en bromsskiva av låg kvalite orsaka detta ljud? Annars har jag slut på ideer.
Efter något år bytte jag till bättre belägg i en svag förhoppning att de jag bytte med skivan var av kass kvalite - billiga.
Ingen skillnad.
För några veckor sedan bytte jag bromsvätska och tog därmed en till rond med den lilla stoppklossen från helvetet.
Bytte styrpinnar och gummiskydd samt smorde upp. Rengjort, filat och smort kontaktytorna på okhållaren. Smort baksida belägg. Ryckte bort skivan och gjort rent navet. Ingen skillnad.
Kan en bromsskiva av låg kvalite orsaka detta ljud? Annars har jag slut på ideer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Då har vi olika synpunkter, inget mer med det. Och DU kan ju välja att inte betala för appen om du inte ser något mervärde i att ha den. Jag tycker det är underbart på vintern att 10-15min innan jag ska åka kunna fjärrstarta värmaren och sätta sig i en isfri varm bil med varm motor, t.ex. efter ett restaurangbesök, eller man åker tidigare från jobbet än beräknat, när man närmar sig kassan på Ica mm. Så för min del tillför den otroligt mervärde. Och ska man tro den stora allmänheten så är det en efterfrågad funktion då i princip alla elbilar idag har förklimatisering via telefonen som standard som jag har förstått det.N Niq skrev:Jag ser bränslenivån när jag sätter mig i bilen. Alla är olika varken min fru eller jag tycker att appen tillför speciellt mycket. Inga problem att programmera värmaren direkt i bilen.
Vet inte exakt vad man göra och inte med voc. Men om du tex förhindrar att bilen startar så är ju inte appen frikopplad eller att dörrarna inte går att låsa upp. Även om appen frikopplas normalt sett så har det ju inte så stor skillnad om dom redan lyckats hacka sig in i din bil då kan dom ju styra om den ska kopplas ifrån eller inte och dom behöver inte appen mera alls då för bilen är ju uppkopplad även utan app.
Så jo det finns risker även om dom i dagsläget är små.
Jag ser fortfarande inte hur en hackare ska kunna förhindra mig att starta min bil? Visst kan man kanske hacka sig in och låsa dörrarna men då öppnar jag ju bara med min nyckel som dessutom krävs för att starta bilen. Att stänga av motorn under färd fungerar mig veterligen inte med fjärrkontroll, det är dessutom inte lagligt att kunna göra i Sverige pga. olycksrisk.
En annan bra funktion med VOC är körjournalen där man kan se alla resor som görs med bilen 100 dagar tillbaka. Man kan dessutom exportera dessa via excel mm. För varje enskild resa kan man se start/mål med både adress och på karta, förbrukning, sträcka, klockslag, mätarställning för varje resa. Kan tänka mig att det är oväderligt för tjänstebilsförare.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
På de senare årsmodellerna från VW måste bilens handbroms vara på och huven öppen för att ändra någon inställning i mjukvaran, de la till det som säkerhet nu när bilarna kan vara uppkopplad.
Ja det var det jag menade tidigare, man bör bygga bilarna med katastrofscenarier i åtanke så att man kan fortsätta ”offline”. Så är det antagligen redan gjort också.N Niq skrev:
I princip kan jag inte låta bli om jag vill ha tillgång till vissa funktioner. Värmaren går bara att programmera via appen. Iaf har jag inte hittat något annat sätt i handboken.M Markarbetaren skrev:Då har vi olika synpunkter, inget mer med det. Och DU kan ju välja att inte betala för appen om du inte ser något mervärde i att ha den. Jag tycker det är underbart på vintern att 10-15min innan jag ska åka kunna fjärrstarta värmaren och sätta sig i en isfri varm bil med varm motor, t.ex. efter ett restaurangbesök, eller man åker tidigare från jobbet än beräknat, när man närmar sig kassan på Ica mm. Så för min del tillför den otroligt mervärde. Och ska man tro den stora allmänheten så är det en efterfrågad funktion då i princip alla elbilar idag har förklimatisering via telefonen som standard som jag har förstått det.
Jag ser fortfarande inte hur en hackare ska kunna förhindra mig att starta min bil? Visst kan man kanske hacka sig in och låsa dörrarna men då öppnar jag ju bara med min nyckel som dessutom krävs för att starta bilen. Att stänga av motorn under färd fungerar mig veterligen inte med fjärrkontroll, det är dessutom inte lagligt att kunna göra i Sverige pga. olycksrisk.
En annan bra funktion med VOC är körjournalen där man kan se alla resor som görs med bilen 100 dagar tillbaka. Man kan dessutom exportera dessa via excel mm. För varje enskild resa kan man se start/mål med både adress och på karta, förbrukning, sträcka, klockslag, mätarställning för varje resa. Kan tänka mig att det är oväderligt för tjänstebilsförare.
Har inget bra svar, men konstigt om det bara är en sida.D Drburr skrev:Kammat noll med frågan på garaget.org så testar härdå istället. Bytte skivor fram på saab automatare för två-tre år sedan. Direkt efter hördes det ett gnissel/knarr från vänster frambroms precis när man släpper bromsen lite halvt, tänk start och stopp. Oljudet minskade efter ett tag men har aldrig försvunnit, och driver därmed en till vansinne.
Efter något år bytte jag till bättre belägg i en svag förhoppning att de jag bytte med skivan var av kass kvalite - billiga.
Ingen skillnad.
För några veckor sedan bytte jag bromsvätska och tog därmed en till rond med den lilla stoppklossen från helvetet.
Bytte styrpinnar och gummiskydd samt smorde upp. Rengjort, filat och smort kontaktytorna på okhållaren. Smort baksida belägg. Ryckte bort skivan och gjort rent navet. Ingen skillnad.
Kan en bromsskiva av låg kvalite orsaka detta ljud? Annars har jag slut på ideer.
Har du kollat temperaturen på följarna efter åkt en stund ??
Man kan ju misstänka att ena oket ligger på lite grann.
Tätningen runt kolven i oket har 2 funktioner, hålla tätt och dra tillbaka kolven nån tiondels mm när man släpper bromsen.
Om det krupit in rost bakom kan oket kännas ok när man trycker in kolven, men funktionen att dra tillbaka upphört.
Repsatser till oken är inte dyrt, och ganska enkelt att byta.
"Norrlands Custom" har det mestaPatrik440 skrev:
Uppkopplade fordon är helt klart här för att stanna. Det mesta är ju uppkopplat nuförtiden, även saker som inte alls har nån stor uppsida att vara det.
Det kommer otroligt mycket lagstiftning om säkerheten kring detta. Det finns lagstiftning att 3eparts verkstäder ska kunna laga en bil (dvs biltillverkaren får inte låsa in kunden genom att bara han kan göra vissa normala ingrepp vid underhåll och reparationer) - samtidigt så ökas säkerhetskraven så inte 3e part ska kunna gå in och ändra något i mjukvaran, för att ta över fordonet, ändra dess emissioner osv. GDPR styr vilken information som får nyttjas. Jag tror själv regelverket är så komplext och skapat av lagstiftare och politiker som inte fattar tekniken så att detta inte blir nåt bra i slutänden.
Jag själv resonerar så att om google maps, google sökningar osv tillför mycket bekvämlighet för mig så "bjuder jag" på den information de tankar ut av mig. Samma gäller bilen. Man ska vara medveten om hur mycket de vet om oss. Oerhört mycket. Att idag aktivt ta bort sina digitala spår är oerhört svårt om man inte ska lägga undan smartphone och hitta nåt betalmedel som är rimligt lätt att använda men inte lämnar spår (jag har själv inte använt kryptovalutor, det funkar säkert till viss del men troligen inte när man ska köpa kaffe på barnens fotbollsmatch, eller för mjölken på ICA).
Det kommer otroligt mycket lagstiftning om säkerheten kring detta. Det finns lagstiftning att 3eparts verkstäder ska kunna laga en bil (dvs biltillverkaren får inte låsa in kunden genom att bara han kan göra vissa normala ingrepp vid underhåll och reparationer) - samtidigt så ökas säkerhetskraven så inte 3e part ska kunna gå in och ändra något i mjukvaran, för att ta över fordonet, ändra dess emissioner osv. GDPR styr vilken information som får nyttjas. Jag tror själv regelverket är så komplext och skapat av lagstiftare och politiker som inte fattar tekniken så att detta inte blir nåt bra i slutänden.
Jag själv resonerar så att om google maps, google sökningar osv tillför mycket bekvämlighet för mig så "bjuder jag" på den information de tankar ut av mig. Samma gäller bilen. Man ska vara medveten om hur mycket de vet om oss. Oerhört mycket. Att idag aktivt ta bort sina digitala spår är oerhört svårt om man inte ska lägga undan smartphone och hitta nåt betalmedel som är rimligt lätt att använda men inte lämnar spår (jag har själv inte använt kryptovalutor, det funkar säkert till viss del men troligen inte när man ska köpa kaffe på barnens fotbollsmatch, eller för mjölken på ICA).
Klart att en hackare kan hindra dig från att starta. Eller starta bilen själv. Många moderna bilar skulle ju en hackara kunna lossa handbromsen och köra iväg med bilen. Styrning, motor, elhissar - allt är ju elektroniskt. Din nyckel styr ju bara en input till en styrenhet. Använder du ens en nyckel? De flesta bilar har ju bara nyckeln som en "nödnyckel". Att det inte är lagligt att stänga av motorn under färd betyder ju inte att det inte är tekniskt möjligt.M Markarbetaren skrev:Jag ser fortfarande inte hur en hackare ska kunna förhindra mig att starta min bil? Visst kan man kanske hacka sig in och låsa dörrarna men då öppnar jag ju bara med min nyckel som dessutom krävs för att starta bilen. Att stänga av motorn under färd fungerar mig veterligen inte med fjärrkontroll, det är dessutom inte lagligt att kunna göra i Sverige pga. olycksrisk.
Sen tror jag de flesta bilar redan idag är antingen så gamla att allt detta inte är möjligt, eller om det är bilar som är några år gamla så är de systemerade så att det i praktiken är svårt att hacka dem till att göra allt detta. Allt handlar ju om man kan tanka in ny mjukvara i kritiska system over the air. Om man kan OTA in mjukvara i bilens kritiska system och man knäcker den kryptering som kontrollerar detta. Då kan man hacka ALLT i bilen. Men, vad skulle syftet vara? Att starta min bil och köra in den i garageväggen är förvisso ett elakt prank, men man har ju kunnat knäcka och försöra folks datorer länge och det verkar mest vara indiska skurkcenter som försöker blackmaila folk att betala för att inte få sin dator kapad. Klart nån indier kan kapa din bil och kräva 10.000 för att låsa upp den. Men nån förbrytare kan ju smasha rutan och tutta på den eller sno den åxå.
Syftet skulle nog vara pengar i dom flesta fall. Finns säkert någon som skulle kunna göra det av ideologiska skäl.J JohanLun skrev:Klart att en hackare kan hindra dig från att starta. Eller starta bilen själv. Många moderna bilar skulle ju en hackara kunna lossa handbromsen och köra iväg med bilen. Styrning, motor, elhissar - allt är ju elektroniskt. Din nyckel styr ju bara en input till en styrenhet. Använder du ens en nyckel? De flesta bilar har ju bara nyckeln som en "nödnyckel". Att det inte är lagligt att stänga av motorn under färd betyder ju inte att det inte är tekniskt möjligt.
Sen tror jag de flesta bilar redan idag är antingen så gamla att allt detta inte är möjligt, eller om det är bilar som är några år gamla så är de systemerade så att det i praktiken är svårt att hacka dem till att göra allt detta. Allt handlar ju om man kan tanka in ny mjukvara i kritiska system over the air. Om man kan OTA in mjukvara i bilens kritiska system och man knäcker den kryptering som kontrollerar detta. Då kan man hacka ALLT i bilen. Men, vad skulle syftet vara? Att starta min bil och köra in den i garageväggen är förvisso ett elakt prank, men man har ju kunnat knäcka och försöra folks datorer länge och det verkar mest vara indiska skurkcenter som försöker blackmaila folk att betala för att inte få sin dator kapad. Klart nån indier kan kapa din bil och kräva 10.000 för att låsa upp den. Men nån förbrytare kan ju smasha rutan och tutta på den eller sno den åxå.
Men om någon nu skulle lyckas hacka tex Volvos system och hindra alla volvobilar som sålts från att starta eller låsa upp dörrarna eller något annat som gör dom oanvändbara så skulle väldigt många bli lidande och Volvo skulle troligen vara mer angelägna om att fixa det. Med iaf den större chansen att dom betalar. Om någon slår sönder eller eldar upp en bil så är det en ägare som blir drabbad som dessutom måste lösa det själv.
Problemet som jag ser är att någon skall betala. I slutändan är en bil bara en apprat för att ta sig från punkt A till punkt B och ju mer onödigheter man plockar dit destu fler haverier blir det och destu dyrare blir de att reparera.
Sedan kan man ju påstå att man skall "låta verkstaden reparera" eller "köpa ny bil oftare" och det låter ju bra i teorin men när man granskar påståendena närmare så ser man att det är saker som folk häver ur sig utan att tänka. Det är pengar som helt enkelt inte finns. Fantasier. Saker som inte existerar i den verkliga världen. På samma nivå som UFO-mumier och enhörningar och midgårdsormen och Putins strävan att införa demokrati på alla ockuperade områden. Finns inte. Meningslöst att planera kring för de finns inte. Fantasier pådrivna av marknadsföring och grupptänkande där alla ifrågasättanden avfärdas..
Jag känner Dennis CA och både hans och min kritik mot bilindustrin handlar först och främst om att bilar redan nu har blivit vad engelsmännen kallar en vit elefant. En sak man inte kan göra sig av med men som man inte heller har råd att behålla.
I princip är bilindustrin tillbaka där de var före Henry Ford. Mer än 100 år efter sin tid.
Sedan kan man ju påstå att man skall "låta verkstaden reparera" eller "köpa ny bil oftare" och det låter ju bra i teorin men när man granskar påståendena närmare så ser man att det är saker som folk häver ur sig utan att tänka. Det är pengar som helt enkelt inte finns. Fantasier. Saker som inte existerar i den verkliga världen. På samma nivå som UFO-mumier och enhörningar och midgårdsormen och Putins strävan att införa demokrati på alla ockuperade områden. Finns inte. Meningslöst att planera kring för de finns inte. Fantasier pådrivna av marknadsföring och grupptänkande där alla ifrågasättanden avfärdas..
Jag känner Dennis CA och både hans och min kritik mot bilindustrin handlar först och främst om att bilar redan nu har blivit vad engelsmännen kallar en vit elefant. En sak man inte kan göra sig av med men som man inte heller har råd att behålla.
I princip är bilindustrin tillbaka där de var före Henry Ford. Mer än 100 år efter sin tid.
Redigerat: