P
J JBa skrev:
Du har en otroligt otrevlig attityd, du kan din härskarteknik men döljer den dåligt.
Folk med mindervärdeskomplex klarar sällan av att vara dryga mot andra på ett elegant sätt. Sånt kan bara folk som faktiskt är överlägsna göra bra.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha. du har inte använt chat gpt hör jag
D daVinci skrev:
Min erfarenhet av privat näringsliv ger inget stöd för ditt påstående. Utvecklarna arbetar för fullt.

Det som jag däremot noterat från yngre och nyanställda är en total avsaknad av insikt för vilka problem som måste lösas. Ett av två alternativ brukar uppstå. 1) dom slutar 2) dom inser till slut.

Sedan är det kanske 10% av tiden som spenderas med koden. En del som inte förstår utmaningar med testbarhet, testscope, analys av alla möjliga felfall mm, dom kan tycka att utvecklarna inte gör något. Men det är mer pga bristande kunskaper och insikter.

Sedan vet jag att det kan finnas problem med enstaka individer i privat sektor. Men det är mer pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar. Hade vi sluppit de så hade problemen inte funnits.
Jag har ytlig förståelse för hur mjukvarubranschen fungerar och har även sett hela Silicon Valley två gånger så jag vet vad jag pratar om. Minst 50 % alla utvecklare kan sägas upp omgående utan försämrad kvalitet, 40% kan på sikt ersättas av AI och 10% behövs för att underhålla våra AI overlords.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilka tror du bygger AIn? Vi utvecklare förstås.
Victor Frankenstein trodde också att han skulle vinna på sin skapelse.

Vad bygger du för typ av AI?
 
S sprucetwig skrev:
Jag har ytlig förståelse för hur mjukvarubranschen fungerar och har även sett hela Silicon Valley två gånger så jag vet vad jag pratar om. Minst 50 % alla utvecklare kan sägas upp omgående utan försämrad kvalitet, 40% kan på sikt ersättas av AI och 10% behövs för att underhålla våra AI overlords.
Jo det kan jag nog hålla med om. Nog ännu fler än 50 procent som är kassa.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyskland och Frankrike var helt sönderbombade av ett visst litet världskrig. Vad för ursäkt har vi
Vi fick ingen Marshall-hjälp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror du på riktigt att det går över en natt att återhämta sig från ett sådant krig. haha du är fyfan bombad på riktigt. No pun intended.
Varför skulle jag tro det när jag har klistrat in en bild som visar hur återhämtningen gick. Den visade att återhämtningen i Frankrike till samma BNP som innan lågkonjunkturen började (1939) var klar 1950 och i Tyskland 1957, där lågkonjunkturen började först 1944.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sedan förstörde vi allt med välfärdsexperiment.
Som sagt experterna är överens om att största anledningen till finanskrisen på 90-talet var att man släppte kontrollen över bankerna för mycket.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett empiriskt bevis är ju att inga bolag har skapats senaste 100 åren i storlek med Ericsson, ABB, osv. Skulle vara Ikea då, men det är ju inte av den industridignitet som andra nämnda bolag. SAAB skapades 1937 men är avknoppad av andra tidigare bolag.
Ikea har betydligt fler anställda än Ericsson.
Ericsson är inte precis ett industriföretag numera då sån produktion är utlagd och de flesta inom utvecklingen är programmerare och inte elektronikingenjörer.

Vore väl lite omodernt att starta ett industriföretag i Sverige nu, alldeles för höga löner för industriproduktion.
Numera är det IT-baserade företag som startas i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Bättre att utbilda sig när barnen har vuxit upp, alltså …
Men det blir ju lägre efterfrågan och tillväxt med onödigt låg inkomst under många år.
 
P
L Lakritsianen skrev:
Högpresterande, kreativa och driftiga människor måste få nya redskap och sluta tänka i pengar
Lycka till med det. Pengar är en av världens bästa uppfinningar som har gjort att mänsligheten har kunna utvecklas enormt mycket. Om vi fortfarande skulle vara kvar på byteshandelsnivån skulle vi vara väldigt mycket fattigare i de flesta aspekter av det ordet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle jag tro det när jag har klistrat in en bild som visar hur återhämtningen gick. Den visade att återhämtningen i Frankrike till samma BNP som innan lågkonjunkturen började (1939) var klar 1950 och i Tyskland 1957, där lågkonjunkturen började först 1944.

Som sagt experterna är överens om att största anledningen till finanskrisen på 90-talet var att man släppte kontrollen över bankerna för mycket.

Ikea har betydligt fler anställda än Ericsson.
Ericsson är inte precis ett industriföretag numera då sån produktion är utlagd och de flesta inom utvecklingen är programmerare och inte elektronikingenjörer.

Vore väl lite omodernt att starta ett industriföretag i Sverige nu, alldeles för höga löner för industriproduktion.
Numera är det IT-baserade företag som startas i Sverige.
Har inte funnits klimatet för att starta dessa typer av storföretag. Ikea går inte jämföra med de övriga jag nämnde dessutom startades innan de första experimentåren. Sossarna skyller på bankerna (som iof var medskyldiga) med huvudanledningen var deras politik under dessa år hämmade tillväxten.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Jag har inte sett några referenser i tråden som säger något om huruvida det handlar om heltidsekvivalenter eller antalet anställda individer, men jag kan förstås ha missat det.

När man redovisar antalet anställda så tycker jag att det rimliga är att det handlar om antalet anställda individer, om ingen annan kvalifikation finns i det presenterade datan.
De sidor som jag länkade till angav att det gällde omvandlat till heltid och helår.
Vad Andy-Pandy har menat är ju synnerligen oklart.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi fick ingen Marshall-hjälp.
Sant men att ha en intakt industri trumphar det. Enda anledningen till varför vi hade god tillväxt innan de mörka åren. Men sossarna försöker ta cred 🤣
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Påbörjad timme givetvis
Avrundad till närmaste timme borde det vara med din avrundningsprincip. Allt under en halvtimme blir noll.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mäklarstatistiken visar att folk hellre bor i 20-tal än 60-tal. Vi kan släppa det där och gå vidare
Det kanske ligger nåt i det. Rätt många av oss bor gärna nytt och modernt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sossarna skyller på bankerna (som iof var medskyldiga) med huvudanledningen var deras politik under dessa år hämmade tillväxten.
Du är rätt ensam om den åsikten. Det är inte vad forskare och andra experter inom ekonomi anser (oavsett hur de röstar).

Tillväxten i Sverige under 80-talet var mycket lik den i andra västeuropeiska länder.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Avrundad till närmaste timme borde det vara med din avrundningsprincip. Allt under en halvtimme blir noll.
Verkar ju dumt när det gäller fakturera ;)


Edit: Skatteverket och ekonomer i allmänhet verkar förövrigt trunkera istället för att avrunda. Märkligt.
Edit: ska man avrunda till närmaste 100k från 243 så blir det 200 så helt korrekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.