713 913 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Oj så trevligt. Hoppas många SAABar överlever!S Stefan1972 skrev:
Jag hade en saab NG9-3 cab i kanske 8 år, körde bara på sommaren.
Hade parallellt först en 9-3 sen ett antal nya golfar. Oj var mungiporna åkte upp när man körde saab mot en tysktrist folka... Tog en golf med glastak, men det går inte jämföra alls mot en riktig cab...
Tyvärr blev milen för få och jag var lite för orolig för reservdelarna, framförallt cab-cylindrarna - de är tydligen svåra att få tag på och antingen får man ta loss och skicka alla (13 tror jag det är, plus styrenhet/pump) till USA för nån dryg tusenlapp per styck. Eller ta en i taget vartefter de börjar läcka. För det gör de efter ett tag har jag förstått. Men det är fina bilar. Har haft 99, 900, 9000 och og9-3, ng9-3. Men aldrig nån 9-5. Och aldrig nån äldre saab. Farsan körde saab 92 och 93 men det var innan jag var född, när jag var liten var det merca, men sen 900, 9000 och 9-3 - men han har aldrig varit entusiast-bil-intresserad och bytte till volvo på 2000-talet tillsammans med kepsen.
Jag har snöat in på den här sidan, berättar mycket kul om alla möjliga bilar.
Bla om hur lätt/svårmekade de är, korkade lösningar.
Går igenom beg bilar de får in mm
Läger in en skärmdump då jag inte får till det med länkning från Facebook.
Bla om hur lätt/svårmekade de är, korkade lösningar.
Går igenom beg bilar de får in mm
Läger in en skärmdump då jag inte får till det med länkning från Facebook.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Så där ja, igår kom bilskroten och hämtade min 9-5 kombi då den varit ur bruk i 2,5 år.
Visst kunde jag plockat ner den å sålt delar för en slant men hade jag inte kommit mig för å gjort det hittills så är det nog tveksamt att det blivit av i framtiden heller.
Tjipp tjopp å där for den iväg.
2500:- fick jag in på kontot en stund senare.
Skroten hämtar inom en radie på 8 mil å till mig är det 7,6mil.
/ Patrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kunde jag plockat ner den å sålt delar för en slant men hade jag inte kommit mig för å gjort det hittills så är det nog tveksamt att det blivit av i framtiden heller.
Tjipp tjopp å där for den iväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2500:- fick jag in på kontot en stund senare.
Skroten hämtar inom en radie på 8 mil å till mig är det 7,6mil.
/ Patrik
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Fanns en del som spekulerade om att jag skulle kunna få 8-10 000:- om jag sålt min 9-5 kombi i delar men jag kände helt enkelt att jag inte orkade med det.
Min 900T -95 slaktade jag dock själv för det var då man på sin höjd fick 1500:- om man kom dit med komplett bil.
Bild från när jag nyss köpte den, minns dock ej när.
900T Sensonic.
Sedan la jag 10-12 000 mil på den i pendling fram å tillbaka till Trollhättan innan jag ställde undan den.
Bytte faktiskt motor och växellåda på den också, egentligen var det mest växellådan som var i behov utav byte då backväxeln var i stort sett obefintlig..
Gamla motorn sålde jag för runt 4k och fick köpt en ny ostartad för 2k som jag demonterade ur en sidokrockad 9-3 (certifieringskrockprov)
Gott med lite bogseringshjälp.
Jodå, trimmat var det ju förstås också..
Har väl för mig det blev sålt 15000:- för div delar.
Turbo för sig, koppling /tryckplatta(Viggen) till någon annan och motorn levererade jag hem till köparen när jag ändå skulle åt det hållet.
Resten av bilen körde jag "typ på dolly" ner till skroten som fanns knappa kilometern bort.
Där fick jag noll kronor för resterna men var ju nöjd ändå.
/ Patrik
Min 900T -95 slaktade jag dock själv för det var då man på sin höjd fick 1500:- om man kom dit med komplett bil.
Bild från när jag nyss köpte den, minns dock ej när.
900T Sensonic.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan la jag 10-12 000 mil på den i pendling fram å tillbaka till Trollhättan innan jag ställde undan den.
Bytte faktiskt motor och växellåda på den också, egentligen var det mest växellådan som var i behov utav byte då backväxeln var i stort sett obefintlig..
Gamla motorn sålde jag för runt 4k och fick köpt en ny ostartad för 2k som jag demonterade ur en sidokrockad 9-3 (certifieringskrockprov)
Gott med lite bogseringshjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, trimmat var det ju förstås också..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har väl för mig det blev sålt 15000:- för div delar.
Turbo för sig, koppling /tryckplatta(Viggen) till någon annan och motorn levererade jag hem till köparen när jag ändå skulle åt det hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resten av bilen körde jag "typ på dolly" ner till skroten som fanns knappa kilometern bort.
Där fick jag noll kronor för resterna men var ju nöjd ändå.
/ Patrik
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
ääh vad synd, Sensonic bilarna borde ha sparats. En kompis hade en också som gick hur bra som helst men blev stående och sen försvann.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Jovisst är det så.S Stefan1972 skrev:
De som gnällde på Sensonic och dess funktion var mest de, som gärna ville hålla i växelspaken när de kör men då blev styrboxen lite förvillad.
Körde utan backväxel i närmare tre år innan det blev byte av växellåda och enklast blev å sätta i en kopplingspedal å en vanlig växellåda.
Apropå skrotning, här är en av de bästa stunder i mitt liv.
En stamkund på den tiden jag skruvade, satan vad jag hatade Ford Escort MK3, nästan lika mycket som Golf II. Kunder med dessa bilar ringde aldrig om ett fel, utan hade långa listor.
Tillslut en solig dag ringde kunden och gav upp "Kör den till skroten"
Han frågade även "Vad ska jag köpa ist" Leta upp en Corolla som inte är rostig.
Vet inte om han gjorde det, för jag hörde aldrig av han igen.
En stamkund på den tiden jag skruvade, satan vad jag hatade Ford Escort MK3, nästan lika mycket som Golf II. Kunder med dessa bilar ringde aldrig om ett fel, utan hade långa listor.
Tillslut en solig dag ringde kunden och gav upp "Kör den till skroten"
Han frågade även "Vad ska jag köpa ist" Leta upp en Corolla som inte är rostig.
Vet inte om han gjorde det, för jag hörde aldrig av han igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder