F
D Dilato skrev:
Min bil:
[bild]

Jag har kört några stycken 4.2 m råspont i taget genom att fälla alla säten och lägga snett ut genom passagerarfönstret vilande på backspegeln. Det funkar ändå bättre med tunna lister som inte väger något eller tar mycket plats.
Med öppen bagagelucka också eller?

F Fideliox skrev:
Med öppen bagagelucka också eller?
Nej.
Bilen är invändigt exakt 3 meter om man mäter från vindrutan till bagageluckan rakt, mitt i bilen.
Lite snett från bakluckans insida på förarsidan fram till backspegeln på passagerarsidan blir det ungefär samma längd, så en 4 meters list sticker ut ungefär en meter, snett framåt/uppåt, kanske 30 cm utanför bilen mot vägkanten.

hsd
S Srixon skrev:
Frigolit taklist är överlägset 👍
Ååkey 😳

S Srixon skrev:
Frigolit taklist är överlägset 👍
Är den till och med så bra att den är kortare inne i bilen än utanför så den är lätt att transportera?

2 meter stumpar, går definitivt in i en cooper

F Fideliox skrev:
Gaaaah!!

Förra veckan gerade(eller girade?) jag och sambon med skrikande barn lister för första gången. Överlag nöjd för att vara total amatör och första gången.

[bild]

Så denna helgen var det dags för taklist. Lätt som en plätt. Sågade likadant trots att vi tänkte flera gånger. Är nog sömnbrist, blev ju fel. 🤬

[bild]

Nåja, är ju bara att åka och köpa nya lister? Ja men vår bil saknar krok och vi behöver släp då listerna är 4m långa. Så får försöka låna bil igen bara för detta. 🤬🤬🤬
Gera hålkälslister till taket är nog den största mindf*ck man kan tänka sig — jag vet nog fortfarande inte hur man får till det. Hur man än gör så blir det fel. Det är som att stiga in i ett annat universum med helt andra dimensioner och naturlagar.

När jag för några år sen var tvungen att sätta taklister gav jag helt sonika upp och fuskade genom att såga listerna rakt av och sedan bygga upp fejkhörn av spackel.

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Gaaaah!!

Förra veckan gerade(eller girade?) jag och sambon med skrikande barn lister för första gången. Överlag nöjd för att vara total amatör och första gången.

[bild]

Så denna helgen var det dags för taklist. Lätt som en plätt. Sågade likadant trots att vi tänkte flera gånger. Är nog sömnbrist, blev ju fel. 🤬

[bild]

Nåja, är ju bara att åka och köpa nya lister? Ja men vår bil saknar krok och vi behöver släp då listerna är 4m långa. Så får försöka låna bil igen bara för detta. 🤬🤬🤬
Latexfog och en fuktig tumme så är det fixat!

F
ricebridge ricebridge skrev:
Gera hålkälslister till taket är nog den största mindf*ck man kan tänka sig — jag vet nog fortfarande inte hur man får till det. Hur man än gör så blir det fel. Det är som att stiga in i ett annat universum med helt andra dimensioner och naturlagar.

När jag för några år sen var tvungen att sätta taklister gav jag helt sonika upp och fuskade genom att såga listerna rakt av och sedan bygga upp fejkhörn av spackel.
Som tur är rummet rektangulärt så alla borde sägas likadant, om man bara hittar hur. 😳

F Fideliox skrev:
Som tur är rummet rektangulärt så alla borde sägas likadant, om man bara hittar hur. 😳
Som om det skulle hjälpa!!

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:

Ibland får man bara ge upp och bejaka sina tillkortakommanden. I fallet med hålkälslister är det att kapa upp mallar för inner- respektive ytterhörn. Det svider lite varje gång men man slipper mentala härdsmältor och betala ohemula summor till svärburken 😀

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Har svurit rätt mycket över allmogelister och hålkälsdito, tills vi (efter 10+ sågningar) tillverkade en "dummy"/mall - sen funkade det felfritt (förutom vanliga felmätningar som inte hade med geringen att göra).

Tillägg GAAAAHHH! Använd för jäsiken samma mätband när två (normalklantiga vanliga personer mäter) - den som står på pallen/stegen och mäter på låt säga, väggen, och den som sen har en skiva och ska markera samma mått. Det blir fanimej aldrig samma lika om inte samma mätband används. Vi har båda Hultafors fina grejer och billigare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har svurit rätt mycket över allmogelister och hålkälsdito, tills vi (efter 10+ sågningar) tillverkade en "dummy"/mall - sen funkade det felfritt (förutom vanliga felmätningar som inte hade med geringen att göra).

Tillägg GAAAAHHH! Använd för jäsiken samma mätband när två (normalklantiga vanliga personer mäter) - den som står på pallen/stegen och mäter på låt säga, väggen, och den som sen har en skiva och ska markera samma mått. Det blir fanimej aldrig samma lika om inte samma mätband används. Vi har båda Hultafors fina grejer och billigare.
En klassiker, olika tumstockar/mätband skiljer sig en aning, så som du säger, använd samma, så blir det rätt!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T
GAAAAAHHHHH! för chips som är för salta!
Något av en motsägelse kanske men om jag vill ha chips utan smaksättning, bara saltade, så väljer jag just det.

OLW "Sourcream & Onion" är goda men på tok för salta, här sitter fyra personer och klunkar kranvatten och detta på en Lill-lördag.
Lite ironi tidigare, men samtliga tycker att sältan tar över smaken.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Förtjänar inte vattnet till chipsen ett litet gahhh i sig? 😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
GAAAAAHHHHH! för chips som är för salta!
Något av en motsägelse kanske men om jag vill ha chips utan smaksättning, bara saltade, så väljer jag just det.

OLW "Sourcream & Onion" är goda men på tok för salta, här sitter fyra personer och klunkar kranvatten och detta på en Lill-lördag.
Lite ironi tidigare, men samtliga tycker att sältan tar över smaken.
Fast ibland säger jag GAAAAAAHHHH, chipsen är för dåligt saltade, de smakar inget alls :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.