P
P pmd skrev:
Det finns (och produceras) mycket gott om koldioxid för att fotosyntesen hos växter på jorde ska fungera. Det behöves inte mer. Mängden koldioxid som produceras kan reduceras rejält utan att fotosyntesen äventyras.
Varför ska den reduceras ?
Det finns forskning som visar att en ökning av CO2 ger en kraftig ökning av växters tillväxt, och med den växande befolkningen behövs odlad mat.
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
105 kWh per kvm om jag räknar bostadsytan.
Ja hur ska det räknas egentligen?

Med min källare, som har 230cm takhöjd (biyta) inräknad så ligger jag på 28,5kWh/m² för energi som går till uppvärming.

Ska jag bara räkna boyta och inkludera hushållsel så ligger jag på 119,5kWh/m²😰

Räknas bara energi för uppvärmning och endast boyta så blir det 57kWh/m²
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
M mrsnhp skrev:
Teoretiskt finns det ju uran i Sverige. Men urangruvor i Sverige är ett ännu större ormbo av åsikter och ideologi än själva kärnkraften. Hur idealistisk man än är blir det antagligen inte lönsamt annat än genom att förbjuda import av kärnbränsle, och frågan är om kärnkraft alls blir lönsamt då.

Plus att ”urangruva på bakgården” lär få ännu större motstånd än ”vindkraftverk på bakgården”, och där vet vi ju hur det går för vindkraftverken.
I Sverige finns ungefär 27% av Europas uran, så det är inget teoretiskt, det är högst verkligt.
Dessutom har vi stora områden med lättåtkomlig alunskiffer, främst i Skåne, Västergötland, Östergötland, Öland och Närke med uranhalter upp till 300 gram/ton, mindre fyndigheter finns i norra Sverige med halter kring 1000 gram/ton.
Så Sverige kan utan vidare vara självförsörjda med uran om vi startar upp urangruvor igen.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
K Karl75 skrev:
Det var något som jag hittade en länk till som verkade intressant och som belyser problematiken, en åtgärd som vissa verkar hylla, medan vi andra är djupt oroade över tilltaget.
[länk]
Jäklar!
Nu är dom väl en kanal som vinklar efter sin agenda. Men vilken media gör inte det!
Plombering av vedkaminer.
Och enorma kostnader för uppgradering av husen.
 
Unikt namn
P Peter787 skrev:
Varför ska den reduceras ?
Det finns forskning som visar att en ökning av CO2 ger en kraftig ökning av växters tillväxt, och med den växande befolkningen behövs odlad mat.
Vad händer med temperaturen när CO2 ökar?
Vad får temperaturförändringen för negativa konsekvenser för exempelvis vattennivåer i kustlandskap där befolkningstätheten är hög?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
I Sverige finns ungefär 27% av Europas uran, så det är inget teoretiskt, det är högst verkligt.
Dessutom har vi stora områden med lättåtkomlig alunskiffer, främst i Skåne, Västergötland, Östergötland, Öland och Närke med uranhalter upp till 300 gram/ton, mindre fyndigheter finns i norra Sverige med halter kring 1000 gram/ton.
Så Sverige kan utan vidare vara självförsörjda med uran om vi startar upp urangruvor igen.
Vad jag har förstått är det inte kostnadseffektivt att utvinna uran ur alunskiffer. Inte när det finns en internationell marknad med både el och kärnbränsle till lägre pris. Självförsörjning handlar därför endast om ideologi och skulle kosta pengar för svenska elkonsumenter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad händer med temperaturen när CO2 ökar?
Vad får temperaturförändringen för negativa konsekvenser för exempelvis vattennivåer i kustlandskap där befolkningstätheten är hög?
Temperaturen stiger något pga CO2 som isolerar bra, men vi har några grader kvar innan vi når temperaturer som fanns kring förra årtusendet när vikingarna koloniserade Grönland, som de kallade det "nya" bördiga landet.
Några århundraden senare sjönk temperaturen så att det inte gick att odla säd och skogarna försvann.
Jag är rätt säker på att vattennivåerna inte var så mycket högre när vikingarna kom dit, jämfört med nu.
 
  • Gilla
and.wei
  • Laddar…
P
M mrsnhp skrev:
Vad jag har förstått är det inte kostnadseffektivt att utvinna uran ur alunskiffer. Inte när det finns en internationell marknad med både el och kärnbränsle till lägre pris. Självförsörjning handlar därför endast om ideologi och skulle kosta pengar för svenska elkonsumenter.
Den internationellt tillgängliga elenergin är i högsta grad osäker både gällande tillgång och pris, det såg vi tydligt förra vintern.
Det är naturligtvis bra att spara sina råvaror i backen om det är ekonomiskt fördelaktigt att köpa utifrån.
 
P
E Ekerz skrev:
Agendan är nog att folk inte ska bo i hus. Det ska tryckas in så många som möjligt på dyrbara urbana ytor.

Jag gissar att det kommer bli ekonomiskt smärtsamt att bo i hus.
Vad ska man bo i på de dyrbara urbana ytorna om inte hus?
 
P pmd skrev:
Vad ska man bo i på de dyrbara urbana ytorna om inte hus?
Sardinpackade i gamla hederliga kommunistbaracker så klart. Allt cirkulärt inom samma område, dela på gråvatten osv.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Varför ska den reduceras ?
Det finns forskning som visar att en ökning av CO2 ger en kraftig ökning av växters tillväxt, och med den växande befolkningen behövs odlad mat.
Läs Svante Arrhenius skrift "Über den Einfluss des atmosfärischen Kohlensäuregehalts auf die Temperatur der Erdoberfläche", utgiven 1896. I den reder Arrhenius ut varför.
(Förmodligen finns den översatt till svenska och/eller engelska om tyska inte passar).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
A akby skrev:
Jäklar!
Nu är dom väl en kanal som vinklar efter sin agenda. Men vilken media gör inte det!
Plombering av vedkaminer.
Och enorma kostnader för uppgradering av husen.
Föreslår Swebbtv plombering av vedkaminer?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
F Fideliox skrev:
14000kr i ränta och 6000kr i amortering. Bil 5000kr etc. Springer snabbt iväg.

Lägenhet var mycket billigare och mer eller mindre bekymmersfritt. 🤓
Bilen har ju inte så mycket med huset att göra iofs…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Temperaturen stiger något pga CO2 som isolerar bra, men vi har några grader kvar innan vi når temperaturer som fanns kring förra årtusendet när vikingarna koloniserade Grönland, som de kallade det "nya" bördiga landet.
Några århundraden senare sjönk temperaturen så att det inte gick att odla säd och skogarna försvann.
Jag är rätt säker på att vattennivåerna inte var så mycket högre när vikingarna kom dit, jämfört med nu.
Du har felaktiga källor. Utborrade isprover och torvprover har klart och tydligt visat att det varma klimatet just nu är ungefär som under den extrema värmeperioden under vikingatiden.
Både arkeologin och dåtida texter visar på att man då kunde odla korn på vissa platser med extremt bra lokalklimat i Eystribygd på sydvästra Grönland och det stämmer väl med klimatet just nu. Skogen som fanns då på de platserna bestod av fjällbjörk och videbuskar. Sådant som borde klara av att växa på de platserna just nu om det inte vore för att överbete och erosion under medeltiden förstörde jordmånen.
Problemet är att temperaturen fortfarande stiger och den stiger snabbt. Bortom det som tidigare var en extrem värmeperiod.
Om du bor vid kusten och är över 40 år bör du ha noterat att landhöjningen under de senaste 30 åren har varit långsammare än normalt. På orter utan landhöjning innebär det att vattenståndet stiger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Du har felaktiga källor. Utborrade isprover och torvprover har klart och tydligt visat att det varma klimatet just nu är ungefär som under den extrema värmeperioden under vikingatiden.
Både arkeologin och dåtida texter visar på att man då kunde odla korn på vissa platser med extremt bra lokalklimat i Eystribygd på sydvästra Grönland och det stämmer väl med klimatet just nu. Skogen som fanns då på de platserna bestod av fjällbjörk och videbuskar. Sådant som borde klara av att växa på de platserna just nu om det inte vore för att överbete och erosion under medeltiden förstörde jordmånen.
Problemet är att temperaturen fortfarande stiger och den stiger snabbt. Bortom det som tidigare var en extrem värmeperiod.
Om du bor vid kusten och är över 40 år bör du ha noterat att landhöjningen under de senaste 30 åren har varit långsammare än normalt. På orter utan landhöjning innebär det att vattenståndet stiger.
Att det var extremt varmt under vikingatiden är helt enkelt inte sant. Under bronsåldern hade vi medelhavsklimat i Norden…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.