711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Någon som har koll vart man kan köpa fästet till bak stötdämpare till volvo v40?
Pratade med meken och han har inte hittat felet. Oljan i växellådan (automat) är klar och fin, men i den nya(begagnade) mittdiffen är oljan missfärgad. Kan det ändå vara nåt fel i växellådan som gör att diffen inte funkar som den ska? Ända alternativet som jag ser det är att de mittdiff vi fick tag på var kass från början, men det känns inte helt sannolikt. Nån som stött på liknande trubbel?D Dublin skrev:När vi är inne på ämnet - har en riktigt tråkigt problem på min Fiat Freemont (Dodge Journey på andra marknader). Fick problem, "hugg" i vissa lägen på lågfart, ibland även lukt av bränd olja. Felsökte hos en duktig mek, olja i bakdiffen såg normal ut, men i mittdiffen var den svart. Testade att byta olja i mittdiffen - det var ok i 2 timmar sen pressades oljan ut (kändes på lukten) och problemen tillbaka. Han bytte mittdiffen - men efter 2 timmars körning tappar jag drivningen helt och det skrapar och rasslar. Är rädd att det är växellådan, även om det är märkligt då symptomen (hugg på enskilda hjul, hjul som inte "hänger med" vid vändning på grusplan, etc) pekar på diff bekymmer.
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...
Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Jag har en idé som kanske inte alls är rätt. Hurdan fyrhjulsdrift har bilen? Är det sådan som är inkopplad hela tiden eller är kopplas den in när den behövs? Om det är sån som kopplas i när den behövs kan det då vara så att någonting gör att den är inkopplad för mycket så att oljan i mittdiffen blir för varm ?D Dublin skrev:Pratade med meken och han har inte hittat felet. Oljan i växellådan (automat) är klar och fin, men i den nya(begagnade) mittdiffen är oljan missfärgad. Kan det ändå vara nåt fel i växellådan som gör att diffen inte funkar som den ska? Ända alternativet som jag ser det är att de mittdiff vi fick tag på var kass från början, men det känns inte helt sannolikt. Nån som stött på liknande trubbel?
Jag antar att din mek redan har kollat det men har du däck som är lika stora runtom? Att tex inte ena bakdäcket är betydligt mera slitet än dom andra. Samt att dom är från samma tillverkare.
Vet faktiskt inte hur den funkar på FreemontenN Niq skrev:Jag har en idé som kanske inte alls är rätt. Hurdan fyrhjulsdrift har bilen? Är det sådan som är inkopplad hela tiden eller är kopplas den in när den behövs? Om det är sån som kopplas i när den behövs kan det då vara så att någonting gör att den är inkopplad för mycket så att oljan i mittdiffen blir för varm ?
Nya sommardäck sen förra sommaren (vilket också känns bortkastat nu när jag börjar fundera på om detta kommer att sluta med skroten för den här bilen 😢 )N Niq skrev:
Dom är helt nya och inte regumerade? Är det kollat så inget har slitits onormalt mycket? Det kanske inte alls påverkar det här felet men det är en sak jag skulle kollat. Troligen har er mek redan kollat detD Dublin skrev: