MultiMan
D Dublin skrev:
När vi är inne på ämnet - har en riktigt tråkigt problem på min Fiat Freemont (Dodge Journey på andra marknader). Fick problem, "hugg" i vissa lägen på lågfart, ibland även lukt av bränd olja. Felsökte hos en duktig mek, olja i bakdiffen såg normal ut, men i mittdiffen var den svart. Testade att byta olja i mittdiffen - det var ok i 2 timmar sen pressades oljan ut (kändes på lukten) och problemen tillbaka. Han bytte mittdiffen - men efter 2 timmars körning tappar jag drivningen helt och det skrapar och rasslar. Är rädd att det är växellådan, även om det är märkligt då symptomen (hugg på enskilda hjul, hjul som inte "hänger med" vid vändning på grusplan, etc) pekar på diff bekymmer.
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...

Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Om man slarvar med däckdimensioner och slitage samt lufttryck så att rullomkretsen blir för stor mellan fram och bakaxel så vet jag att iaf en del BMW slirar sönder mittendiffen. Kanske samma här? Har du kört med däck som håller sig inom tillverkarens krav för fyrhjulsdriften? Brukar inte vara särskilt många procent som får skilja för de bilar med olika typer av lamelldiff mellan axlarna.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om man slarvar med däckdimensioner och slitage samt lufttryck så att rullomkretsen blir för stor mellan fram och bakaxel så vet jag att iaf en del BMW slirar sönder mittendiffen. Kanske samma här? Har du kört med däck som håller sig inom tillverkarens krav för fyrhjulsdriften? Brukar inte vara särskilt många procent som får skilja för de bilar med olika typer av lamelldiff mellan axlarna.
Jag väntade lite i längsta laget med att byta, så det kanske skulle kunna vara en anledning till att mittdiffen gav upp. Men med fyra nya däck borde inte den nya mittdiffen ge upp efter 2 timmars körning. Har lekt lite med tanken att nåt hjullager eller drivknut skulle kunna ställa till det på nåt sätt, men det finns inga indikationer på såna fel...
 
D Dublin skrev:
Vet faktiskt inte hur den funkar på Freemonten


Nya sommardäck sen förra sommaren (vilket också känns bortkastat nu när jag börjar fundera på om detta kommer att sluta med skroten för den här bilen 😢 )
2 grannar har Freemont. Den ena berättar skräckinjagande historier hur dyra reparationer de gjort. Den andra tröttnade för en månad sen efter åkt bärgningsbil 2 gånger denna sommar och har köpt en ny bil.
Verkar vara en spännande farkost.
De förstnämnda har ett udda fel nu, elektroniken krånglar, verkstaden säger att felet ligger i den bakre TV skärmen och att den måste bytas, den är tydligen så pass integrerad att det inte bara går att ta bort den.
Verkstaden har haft samma fel på flera bilar tidigare.
"Vi har aldrig använt TVn, ungarna tittar ju på sina plattor"
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
2 grannar har Freemont. Den ena berättar skräckinjagande historier hur dyra reparationer de gjort. Den andra tröttnade för en månad sen efter åkt bärgningsbil 2 gånger denna sommar och har köpt en ny bil.
Verkar vara en spännande farkost.
De förstnämnda har ett udda fel nu, elektroniken krånglar, verkstaden säger att felet ligger i den bakre TV skärmen och att den måste bytas, den är tydligen så pass integrerad att det inte bara går att ta bort den.
Verkstaden har haft samma fel på flera bilar tidigare.
"Vi har aldrig använt TVn, ungarna tittar ju på sina plattor"
Sitter och surfar efter lämpliga bilar hela kvällarna 🙂. Men behöver helst få ut Freemonten i någorlunda säljbart skick först...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Ute en sväng med mopeden i går kväll.
Möter en bil på en liten väg med helljuset på, jag bländar av/på flera gånger i hopp om att bilen ska göra samma sak, men inget händer så jag går ut mitt i vägen mot bilen och stannar, bilen gör samma sak mitt mot mig, jag är totalt bländad och ser ingenting.
Efter en stund hör jag en dörr öppnas och en röst "Vad gör du"
Svarar, stäng av helljuset så jag kan åka vidare.
"Det är automatiskt ljus, jag kan inte göra nått"
Jag hör en annan person pratar oxå, och plötsligt slocknar helljuset, vrider styret och åker vidare.
Bilen var en nyare Volvo med LED ljus, om det var en V90 el V60 såg jag inte.

Ni som har en sån, hur funkar ljuset ??
Mopeden är ingen höjdare på ljus, men jag har ett modernt elektroniskt tändsystem, så den lyser klart bättre än det gjorde förr på en moped, men bilen klarade tydligen inte att uppfatta det.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ute en sväng med mopeden i går kväll.
Möter en bil på en liten väg med helljuset på, jag bländar av/på flera gånger i hopp om att bilen ska göra samma sak, men inget händer så jag går ut mitt i vägen mot bilen och stannar, bilen gör samma sak mitt mot mig, jag är totalt bländad och ser ingenting.
Efter en stund hör jag en dörr öppnas och en röst "Vad gör du"
Svarar, stäng av helljuset så jag kan åka vidare.
"Det är automatiskt ljus, jag kan inte göra nått"
Jag hör en annan person pratar oxå, och plötsligt slocknar helljuset, vrider styret och åker vidare.
Bilen var en nyare Volvo med LED ljus, om det var en V90 el V60 såg jag inte.

Ni som har en sån, hur funkar ljuset ??
Mopeden är ingen höjdare på ljus, men jag har ett modernt elektroniskt tändsystem, så den lyser klart bättre än det gjorde förr på en moped, men bilen klarade tydligen inte att uppfatta det.
Man kan välja automat eller manuellt läge. Är inte speciellt svårt att skifta. Men det är inte så bra automatik tycker jag bländar av för lite allt möjligt som lyser ovanifrån och slår på för tidigt. Konstigt att den inte märkte dig. Har du belysningen väldigt lågt ställd. När jag tänker på det så slår den inte av för fotgängare heller.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ute en sväng med mopeden i går kväll.
Möter en bil på en liten väg med helljuset på, jag bländar av/på flera gånger i hopp om att bilen ska göra samma sak, men inget händer så jag går ut mitt i vägen mot bilen och stannar, bilen gör samma sak mitt mot mig, jag är totalt bländad och ser ingenting.
Efter en stund hör jag en dörr öppnas och en röst "Vad gör du"
Svarar, stäng av helljuset så jag kan åka vidare.
"Det är automatiskt ljus, jag kan inte göra nått"
Jag hör en annan person pratar oxå, och plötsligt slocknar helljuset, vrider styret och åker vidare.
Bilen var en nyare Volvo med LED ljus, om det var en V90 el V60 såg jag inte.

Ni som har en sån, hur funkar ljuset ??
Mopeden är ingen höjdare på ljus, men jag har ett modernt elektroniskt tändsystem, så den lyser klart bättre än det gjorde förr på en moped, men bilen klarade tydligen inte att uppfatta det.
Dra man i spaken hoppar auto-läget ur av sig självt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Dra man i spaken hoppar auto-läget ur av sig självt.
Som vanligt typ alltså.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som vanligt typ alltså.
Ja det är tyvärr väldigt många som inte har en aning om hur något fungerar på deras bil. Eller vad den är utrustad med.
Har mer än en gång fått till svar den är blå när jag frågat kunder vad dom har för bil.
Eller när man frågar vad dom har för utrustning i vindrutan tex regnsensor. Så får man till svar nä bara en vanlig vindruta utan något extra. Sedan när bilen kommer så ser man att dom har allt extra som går att få.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Och det är tyvärr många biltillverkare som inte har kunskaper i användbarhet, eller rättare sagt fulltständigt tappat dessa kunskaper på senare år. Jag kan inte se i konsollen ifall min bil har bländat av eller inte. Det syns inte när jag tittar på vägen om det är mycket annat ljus runt om. Om nån mötande ljustutar så vet jag... Och det är på min bil i alla fall väldigt uppenbart hur man stänger av helljuset.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fick just rykande färska nyheter i ämnet Fiat Freemont.
Vi har nu noll bilar av den sorten i området, den sista står nu med rasad motor på annan ort, kamremmen har gått av.
Bytt för 3,5 år sen.
Den andra grannen som sålt bilen hade blivit överraskad, bilen hade några plåtskador och han räknade med att få 20-30", men de betalade 80" i inbyte mot en annan beg bil.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
En del av Fiats motorer har vipparmar som bryts av om kamremmen ryker och någon ventil råkar träffa kolven, så det enda som behöver göras är att byta rem och de vipparmar som gått av. Ventiler och resten klarar sig. Om det gäller Freemont vet jag inte, men klart smart.
 
Har inte läst allt så jag har missat om det är bensin eller diesel i Fiaten? Det är väl Fiat som äger Chrysler nu mer?

Har en Jeep compass som har stått ett tag, den är det dieselmotor, en Mercedes motor om jag förstått det rätt och dom ska ju vara skottsäkra men inte min...
Hade tänkt riva och kolla om kedjan vikt sig, den har startat med gått riktigt dåligt, när jag lämnade den till en mek så sa han att motorn var stum.
Han är duktig på att skruva så litar på det han säger, därför funderar jag på om kedjan trasslat
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har inte läst allt så jag har missat om det är bensin eller diesel i Fiaten? Det är väl Fiat som äger Chrysler nu mer?

Har en Jeep compass som har stått ett tag, den är det dieselmotor, en Mercedes motor om jag förstått det rätt och dom ska ju vara skottsäkra men inte min...
Hade tänkt riva och kolla om kedjan vikt sig, den har startat med gått riktigt dåligt, när jag lämnade den till en mek så sa han att motorn var stum.
Han är duktig på att skruva så litar på det han säger, därför funderar jag på om kedjan trasslat
@Snigla har en reservdelsbil om du behöver?
 
Listan över bilar som man inte ska köpa är lång. Begränsar man sig till rostbetyg 5 så finns det få att välja på. Vill man inte ha onödiga funktioner och minimalt med elektronik så finns det tyvärr bara gamla bilar kvar att välja på. Hittar jag ingen bil som uppfyller mina krav så är nästa steg att köpa den där MIG/MAG-svetsen som jag har funderat länge på.

När det gäller fyrhjulsdrift så har jag lärt mig att en väl fungerande antispinnfunktion och dubbdäck fyller mitt behov att ta mig in på vår uppförsbacke till infart. Det är en stor besparing (i både tid och kostnad) att slippa fyrhjulsdrift. En bekant var nöjd med sin Subaru tills frun fick punktering och däcket inte gick att reparera. De fick köpa fyra nya däck trots mycket mönster kvar på de tre gamla. Då såldes Subarun.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.