E
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att man inte kommit överens om en summa att betala. Inte tillräckligt tydligt.
Allt är glas klart.
T M ville ha en list och beställer detta.

När hen monterat ringer hen och frågar vad det kostar.

Det var dyrare än någon kunnat ana.

Nästa gång kommer T M troligen fråga pris först.

• Gilla
  • Haha
niclasc och 8 till
  • Laddar…
Japp.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, känslomässigt ändras frågan, men inte juridiskt - eller hur?
Men listen är ju beställd långt innan uppskattningen på 500-800kr kom. TS säger ju att han fick tjata i 2-3 v för att få ett pris öht. Så långt finns det ju en ök om att TS ska betala utan påslag "han kan glömma att jag betalar något påslag".

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
E
D Dublin skrev:
Men listen är ju beställd långt innan uppskattningen på 500-800kr kom. TS säger ju att han fick tjata i 2-3 v för att få ett pris öht. Så långt finns det ju en ök om att TS ska betala utan påslag "han kan glömma att jag betalar något påslag".
Det var nog ingen upp skattning. Kanske en gissning. Eller ett tyckande om vad en sådan list borde kosta sett till tillverknings och frakt processen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kom igen nu, det är ingen överenskommelse om att inte betala något påslag. Det är ett önskemål från kunden som, såvitt vi vet, inte bekräftades av säljaren.

Och, igen, jag vet inte säkert men jag tror inte att "Oklart, men det borde kosta 500-800kr" är ett bindande uppskattat pris.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Kom igen nu, det är ingen överenskommelse om att inte betala något påslag. Det är ett önskemål från kunden som, såvitt vi vet, inte bekräftades av säljaren.

Och, igen, jag vet inte säkert men jag tror inte att "Oklart, men det borde kosta 500-800kr" är ett bindande uppskattat pris.
Ja.
Sälajre har med gett att det är pris utan på slag.

Då blir nästa steg ett på stående att Sälajre ljuger.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Sälajre har med gett att det är pris utan på slag.
Ok, jag ser det nu i en annan del av inlägget.

Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
varför skulle han inte få fler kunder i framtiden? du har ju inte nämnt hans företag

• Gilla
Mappe99
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.

Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.

Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.

Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.

Otack är världens lön.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
flimsy och 74 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag för står inte riktigt. Du är för vånad att hen inte vill ha kunder som hen går 1500 i för lust på för varje pryl som in handlas?

Vem sa att tråd skapare ska betala 800? Sjuka män i skor det finns här.

Gör ni lika på Konsum?

Om vi för ut sätter att säljaren ljuger.
Kan ske betalde hen bara 399 för listen.

Då är det en annan sak!

Då ringer du och säger att du kommer in till firman för att diskutera fakturan och att du inte upp skattar att hen ljuger om priset. Grovt brott.

Men troligast år att hen inte jäm förde innan hen köpte. Som vi kon sumenter gör med Price Runners.

Är detta ett brott?

Ursäkta off topic men största brottet i tråden är endå ditt överanvändande av "hen" och inte läsa igenom vad du skriver

In handlas
För vånad
För lust
Män i skor
Kan ske
Kom sumenter

Osv osv.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 44 till
  • Laddar…
F
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ursäkta off topic men största brottet i tråden är endå ditt överanvändande av "hen" och inte läsa igenom vad du skriver

In handlas
För vånad
För lust
Män i skor
Kan ske
Kom sumenter

Osv osv.
Fan tas tisk t.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Marcus-k och 12 till
  • Laddar…
Sådana känner man igen. De ska utnyttja företag
som mellanhand mot grossist och ta del av deras rabatter och tycker det är något de ska ställa upp med. Inte sällan vill de köpa svart och momsfritt.
Garanterat samma gnäll om den hamnat på 834kr också.

Betala fakturan och tacka för servicen!

• Gilla
  • Arg
Carno och 7 till
  • Laddar…
Håller med. Betala och sen nästa gång så kan du ju köpa genom nån annan om det nu var så hemskt.

• Gilla
  • Wow
Lasse Suzican och 2 till
  • Laddar…
Hur ser profilen ut på garage porten?
Googla lite och beställ och byt själv, inte så svårt
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 601,72kr 9% Off | 3M Garage Door Bottom Seal Weather Stripping PVC Rubber Seal Strip Electric Door Bottom Seal Water Noise Seal Bumper Strip
https://a.aliexpress.com/_mNpbuW2

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 230,04kr 40% Off | 3/5m Garage Door Weather Multipurpose Home Edge Replacement Full Wrap Dustproof Portable Adhesive Seal Strip Bottom Rubber Trim
https://a.aliexpress.com/_mKDDjlc

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 109,85kr 32% Off | 1meter/3meters Genuine Original Garage Door Bottom Shuttergate. Electric Door Bottom Sealing Rubber Strips of Leather
https://a.aliexpress.com/_mslMB0i

• Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Med tanke på de varierande priser som jag finner när jag googlar på ”garage door bottom seal” något till och med dyrare än din på Amazon låter det inte otroligt. Går säkert att hitta alla möjliga lösningar som funkar billigare men han köpte kanske original-del och med tre led som i alla fall vill tjäna någon krona är det nog att förvänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.