127 338 läst · 1 709 svar
127k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Det är däremot klart olämpligt att cykla på övergångsställe.S SueCia skrev:
Gång och cykelbanor är det förbjudet och det görs ju frekvent. Det värsta är väl att de anser att man ska flytta sig oxå
Ja, det är märkligt att du körde ut framför bilen trots att du såg den. De flesta hade nog inte släppt den med blicken förrän man var säker på att den verkligen släpper förbi en. För du misstolkade tydligen situationen helt.S SueCia skrev:Poängen flög verkligen över huvudet på dig nu så vi justerar historien då så att det känns bättre.
"Igår när jag var ute och körde. Så såg jag en korsning cirka 100 meter framför mig. Samt en bilist som hade för avsikt att korsa vägen. Jag såg att han inte skulle hinna igenom riktigt. Visste jag att jag hade förkörsrätt. Så jag lät bli att sakta ner, och körde in i biljäveln istället! Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!"
Det är transportstyrelsen som vid flera tillfällen lämnat den uppgiften. Vilket förstås är helt rimligt. Väjningsplikt mot alla fordon efter märket/hajtänderna. Menar du att transportstyrelsen har fel? Vilken paragraf ska vi läsa för att komma till samma insikt som du?L Leifur skrev:
Att det blir så här när en bil saktar in men i verkligheten inte alls har sett cyklisten verkar för mig inte speciellt konstigt. Att cykla vidare när bilen saktar in verkar inte speciellt konstigt. Tillslut blir det ju svårt att stanna, hela förloppet är ju över på ett par sekunder.Nissens skrev:
Att köra framför en bil som saktat in vid väjningsplikt är inte märkligt.
Definitivt ett fall för polisen! Och dags för en tur till vården för dokumentation av dina skador.Manganbangan skrev:
Jag blev påkörd av en bil som skulle svänga höger över en cykelbana. Det slutade med brutet knä för min del, polisutredning, böter för att inte iaktagit väjningsplikt mot cykelbanan, och dom för vållande av kroppsskada av billisten. Det lottovinnande blindstyret försökte hävda i rätten att jag måste kommit i döda vinkeln, vilket rätten kom fram till inte kunde vara sant, eftersom jag kommit framifrån och inte bakifrån bilen.
Jag fick ersättning omgående från bilistens försäkring, för förlorad arbetsinkomst, sveda och värk, ersättning för ärrbildning efter operation, samt ersättning för cykelreparation, cykelhjälm, kläder, medicin och hjälpmedel som jag behövde skaffa för att klara vardagen, tex för att kunna få på strumpa på foten på det brutna benet.
Faktiskt aningen osäker men termerna "förarintyg och kustskepparintyg" känns väldigt bekanta så det är nog den/de nya. Det bör ha varit runt -91 +/- något år. I appen står det utfärdat 1988-01-01 men det datumet kan inte stämma.M mojjen skrev:
Intressant formulering för övrigt "största bredd av minst 4 meter" 🤔😮
Sorry för väldigt OT... 😳😳😳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste inte belasta vården med att dokumentera blåmärken. Inte heller polisen behöver blandas in i minsta incident. De har vettigare saker att göra.
Då missade jag inte övergångsreglerna med något år, tog mitt 1994. Skepparexamen är nästan identisk, men tillåter även kommersiell trafik. Gjordes sen om till kustskepparintyg för privat och fartygsbefäl för kommersiellt. Ja måtten är lite udda med tanke på att nästan allt brukar innebära att endast ett kriterier skall uppfyllas. Men här kan man ju då ha en 20m båt som är 3m bred utan examen. Skälet är att gamla definitionen för skepp var minst tolv m lång och minst 4 m bred, båda skulle vara uppfyllda.. Så för att få framföra ett skepp helt enkelt.Alfredo skrev:Faktiskt aningen osäker men termerna "förarintyg och kustskepparintyg" känns väldigt bekanta så det är nog den/de nya. Det bör ha varit runt -91 +/- något år. I appen står det utfärdat 1988-01-01 men det datumet kan inte stämma.
Intressant formulering för övrigt "största bredd av minst 4 meter" 🤔😮
Sorry för väldigt OT... 😳😳😳
[bild]
Släpper detta OT innan man får skäll
Hajtänderna betyder ju att man har väjningsplikt så svårt är det inteMathiasS skrev:
Jag missade det helt, hade ingen aning om att kustskepparexamen inte ger behörighet till vattenskoter om man inte ansöker om det.Alfredo skrev:
Övergångsreglerna som skulle gett mig behörigheten gick ut den 30:e april 2023.
Så nu får jag framföra fritidsskepp större än 12 gånger 4 meter men inte puttra runt på en skoter.
Det beror kanske på vilken självbevarelsedrift man har. Det har hänt mig många ggr att cyklister kommit rätt ut i körbanan så att man fått bromsa in hastigt. Hur märkligt som helst, men så är det. Hittills har jag haft beredskap nog att aldrig kört på någon, men det är både tur och skicklighet.MathiasS skrev:Att det blir så här när en bil saktar in men i verkligheten inte alls har sett cyklisten verkar för mig inte speciellt konstigt. Att cykla vidare när bilen saktar in verkar inte speciellt konstigt. Tillslut blir det ju svårt att stanna, hela förloppet är ju över på ett par sekunder.
Att köra framför en bil som saktat in vid väjningsplikt är inte märkligt.