S SueCia skrev:
1 inlägg och du har inlett din karriär med att inte läsa tråden och dessutom ha fel.
Man ska inte uttala sig så tvärsäkert när man inte vet.
Det är däremot klart olämpligt att cykla på övergångsställe.
Gång och cykelbanor är det förbjudet och det görs ju frekvent. Det värsta är väl att de anser att man ska flytta sig oxå
 
Nissens
S SueCia skrev:
Poängen flög verkligen över huvudet på dig nu så vi justerar historien då så att det känns bättre.

"Igår när jag var ute och körde. Så såg jag en korsning cirka 100 meter framför mig. Samt en bilist som hade för avsikt att korsa vägen. Jag såg att han inte skulle hinna igenom riktigt. Visste jag att jag hade förkörsrätt. Så jag lät bli att sakta ner, och körde in i biljäveln istället! Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!"
Ja, det är märkligt att du körde ut framför bilen trots att du såg den. De flesta hade nog inte släppt den med blicken förrän man var säker på att den verkligen släpper förbi en. För du misstolkade tydligen situationen helt.
 
L Leifur skrev:
Och om Umeå kommun med det menar att man som bilist har väjningsplikt mot cyklister som cyklar på cykelvägen och korsar vägen på cykelpassagen så har dom fel
Det är transportstyrelsen som vid flera tillfällen lämnat den uppgiften. Vilket förstås är helt rimligt. Väjningsplikt mot alla fordon efter märket/hajtänderna. Menar du att transportstyrelsen har fel? Vilken paragraf ska vi läsa för att komma till samma insikt som du?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt att du körde ut framför bilen trots att du såg den. De flesta hade nog inte släppt den med blicken förrän man var säker på att den verkligen släpper förbi en. För du misstolkade tydligen situationen helt.
Att det blir så här när en bil saktar in men i verkligheten inte alls har sett cyklisten verkar för mig inte speciellt konstigt. Att cykla vidare när bilen saktar in verkar inte speciellt konstigt. Tillslut blir det ju svårt att stanna, hela förloppet är ju över på ett par sekunder.

Att köra framför en bil som saktat in vid väjningsplikt är inte märkligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Kanske bäst att låta polisen utreda denna händelsen istället
Definitivt ett fall för polisen! Och dags för en tur till vården för dokumentation av dina skador.

Jag blev påkörd av en bil som skulle svänga höger över en cykelbana. Det slutade med brutet knä för min del, polisutredning, böter för att inte iaktagit väjningsplikt mot cykelbanan, och dom för vållande av kroppsskada av billisten. Det lottovinnande blindstyret försökte hävda i rätten att jag måste kommit i döda vinkeln, vilket rätten kom fram till inte kunde vara sant, eftersom jag kommit framifrån och inte bakifrån bilen.

Jag fick ersättning omgående från bilistens försäkring, för förlorad arbetsinkomst, sveda och värk, ersättning för ärrbildning efter operation, samt ersättning för cykelreparation, cykelhjälm, kläder, medicin och hjälpmedel som jag behövde skaffa för att klara vardagen, tex för att kunna få på strumpa på foten på det brutna benet.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har du det gamla äkta skepparexamen som även godkänner kommersiell trafik?
Faktiskt aningen osäker men termerna "förarintyg och kustskepparintyg" känns väldigt bekanta så det är nog den/de nya. Det bör ha varit runt -91 +/- något år. I appen står det utfärdat 1988-01-01 men det datumet kan inte stämma.

Intressant formulering för övrigt "största bredd av minst 4 meter" 🤔😮

Sorry för väldigt OT... 😳😳😳

Ett svenskt kustskepparintyg för sjöfart med sjöregler, sjömanskap och säkerhet, utfärdat 1988.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man måste inte belasta vården med att dokumentera blåmärken. Inte heller polisen behöver blandas in i minsta incident. De har vettigare saker att göra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Faktiskt aningen osäker men termerna "förarintyg och kustskepparintyg" känns väldigt bekanta så det är nog den/de nya. Det bör ha varit runt -91 +/- något år. I appen står det utfärdat 1988-01-01 men det datumet kan inte stämma.

Intressant formulering för övrigt "största bredd av minst 4 meter" 🤔😮

Sorry för väldigt OT... 😳😳😳

[bild]
Då missade jag inte övergångsreglerna med något år, tog mitt 1994. Skepparexamen är nästan identisk, men tillåter även kommersiell trafik. Gjordes sen om till kustskepparintyg för privat och fartygsbefäl för kommersiellt. Ja måtten är lite udda med tanke på att nästan allt brukar innebära att endast ett kriterier skall uppfyllas. Men här kan man ju då ha en 20m båt som är 3m bred utan examen. Skälet är att gamla definitionen för skepp var minst tolv m lång och minst 4 m bred, båda skulle vara uppfyllda.. Så för att få framföra ett skepp helt enkelt.
Släpper detta OT innan man får skäll:)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Helt fel.
Helt rätt tror jag. Förklara gärna varför du anser att inte bilisten skulle ha väjningsplikt enligt vägskylt och vägmarkering.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är transportstyrelsen som vid flera tillfällen lämnat den uppgiften. Vilket förstås är helt rimligt. Väjningsplikt mot alla fordon efter märket/hajtänderna. Menar du att transportstyrelsen har fel? Vilken paragraf ska vi läsa för att komma till samma insikt som du?
Hajtänderna betyder ju att man har väjningsplikt så svårt är det inte
 
K kortis skrev:
Hajtänderna betyder ju att man har väjningsplikt så svårt är det inte
Vad menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vill minnas att man fick det ganska direkt om man hade skepparexamen. 😀
Jag missade det helt, hade ingen aning om att kustskepparexamen inte ger behörighet till vattenskoter om man inte ansöker om det.

Övergångsreglerna som skulle gett mig behörigheten gick ut den 30:e april 2023.

Så nu får jag framföra fritidsskepp större än 12 gånger 4 meter men inte puttra runt på en skoter.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sak är säkert. Vore svaret självklart och enkelt hade inte tråden genererat 500+ inlägg! Inte ens på Byggahus...
Uppenbarligen så har många "subjektivt rätt men objektivt fel" och väldigt bråttom att visa just detta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Att det blir så här när en bil saktar in men i verkligheten inte alls har sett cyklisten verkar för mig inte speciellt konstigt. Att cykla vidare när bilen saktar in verkar inte speciellt konstigt. Tillslut blir det ju svårt att stanna, hela förloppet är ju över på ett par sekunder.

Att köra framför en bil som saktat in vid väjningsplikt är inte märkligt.
Det beror kanske på vilken självbevarelsedrift man har. Det har hänt mig många ggr att cyklister kommit rätt ut i körbanan så att man fått bromsa in hastigt. Hur märkligt som helst, men så är det. Hittills har jag haft beredskap nog att aldrig kört på någon, men det är både tur och skicklighet.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.