Alfredo Alfredo skrev:
Den paragrafen handlar väl ändå om vilka elinstallationsarbeten en lekman får utföra?
Ja. Allt annat installationsarbete kräver behörighet. Begreppet elinstallationsarbete är definierat i https://lagen.nu/2016:732#P4S1
Alfredo Alfredo skrev:
Jag påstår att ett elinstallationsarbete är en "praktisk handling" och inte ett beslut om exempelvis en placering av ett eluttag.
Och jag hävdar motsatsen eftersom det finns regler för placering av uttag mm. Du kan inte ta ett beslut om du dels inte har kunskap för det och dels inte rår över möjligheten (reglerna) att genomföra det enligt beslutet. Du kan bara säga till elfirman att här vill jag ha ett uttag. Men är du påläst så kommer ju elfirman att följa ditt "beslut" utan knot.
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är väl även det jag har skrivit?
Nej det har du inte. Men jag börjar tro du märker ord här så vi kanske ska avsluta detta sidospår. Du förstod väl syftet med min ursprungliga text som jag dessutom förklarade i #51? - det krävs kunskap om reglerna för att bestämma placeringen av ett uttag.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Min elektriker nämnde när vi pratade om grenuttag att om man ska hårdra det så är det att definiera som fast installation så fort man sätter fast eller klamrar ett grenuttag eller skarvsladd. Det var mer en anekdot han nämnde så det var inte för att sälja tjänster. Detta är kanske inte så viktigt men om nånting händer kan sånt här ställas på sin spets, och är det nånstans det kanske faktiskt kan göra det så är det i ett badrum.
Det verkar inte Elinstallatören tycka trots att dom oftast vurmar för kårens arbetstillfällen.

"Svar: Så länge som tillverkaren inte anger annat så ja. Det finns inga andra riktlinjer som säger att flexibla kablar (skarvsladdar) inte får klamras. Det kan till och med vara att föredra så att det inte ligger lösa kablar som medför snubbelrisk eller att kablarna riskerar att utsättas för onödigt slitage."
https://www.elinstallatoren.se/2020/09/ar-det-ok-att-klamra-skarvsladden/

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja. Allt annat installationsarbete kräver behörighet. Begreppet elinstallationsarbete är definierat i 2016:732#P4S1
OK.
Text som definierar elinstallationsarbete enligt lag: utförande, ändring, reparation, anslutning och koppling av elektrisk utrustning.

Det är tydlig att elinstallationsarbete enligt lagstiftaren handlar om ett "aktivt handlande" eller "en fysisk åtgärd". Det pratas om "utföra", "ändra", "reparera", "ansluta", "losskoppla" och liknande handgripliga åtgärder. Det pratas däremot inte om att "konstruera", "designa", "projektera" eller liknande "skrivbordsaktiviteter".

Att fatta ett beslut om att ett uttag ska installeras kan ej vara ett installationsarbete. Det faller på sin egen orimlighet att man skulle kunna straffas för att man beslutar om att ett installationsarbete ska komma att utföras, ett arbete som kanske inte ens faktiskt utförs. Hårdrar man ditt resonemang begår jag ett brottsligt installationsarbete om jag ringer en elfirma och ber dem montera ett eluttag "på norra sidan av mitt garage". Även om jag inte direkt detaljstyr placeringen beslutar jag ändå om att uttaget ska monteras, vilket då skulle vara ett olagligt installationsarbete.

Och jag hävdar motsatsen eftersom det finns regler för placering av uttag mm. Du kan inte ta ett beslut om du dels inte har kunskap för det och dels inte rår över möjligheten (reglerna) att genomföra det enligt beslutet.
Klart man kan ta beslut även om man är okunnig och tar dåliga beslut som inte är lämpliga, eller kanske inte ens möjliga, att genomföra. Sådana beslut fattas tyvärr tämligen regelbundet.

Men som du själv säger kommer i de flesta fall elfirman följa ett beslut om var ett eluttag ska placeras. Det betyder dock inte att beslutet i sig är ett elinstallationsarbete.

Men jag börjar tro du märker ord här så vi kanske ska avsluta detta sidospår.
Det är nog en bra idé och vem av oss som märker mest kan vi ta någon annan gång...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag beslutar härmed att jag vill ha halverad skatt. Nån bland fotfolket kan väl fixa detaljerna...

• Gilla
jayal1972 och 3 till
  • Laddar…
Jag beslutar härmed att jag vill ha halverad skatt. Nån bland fotfolket kan väl fixa detaljerna...
Härmed beviljas du halverad skatt på systembolaget, använd rabattkoden: "spola kröken!"

• Haha
  • Gilla
jayal1972 och 3 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Nu minns jag inte exakt om jag tvinnade/snurrade ihop sladdarnas ändar eller om jag förde in den ena änden i den andra och bara tejpade ihop, eller gjorde någon blandning av att snurra ihop och bara förs in dem i varandra. Men det låter ju som att jag bör ta bort grenuttaget med den kapade sladden. Kan jag låta det andra grenuttaget vara kvar som sitter inuti skåpet? Den har inte kapats utan är original. Det borde väl inte vara någon skillnad på om det sitter en förlängningssladd inne i skåpet om eluttagen sitter i samma skåp?
Hur som helst. Dessutom skitfult!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag känner igen en klassisk tråd när jag ser en. ❤️

TS, till att börja med så behöver du något som heter Wago. Det är typ som eltejp fast Byggahus blir inte arga.

För det andra behöver du skruv. Inte lim.

För det tredje kommer du snart få höra att du sannolikt kommer att dö och ditt hus brinna ned. Det kommer inte hända. Men den här installationen är inte ofarlig om t.ex. ett barn börjar dra.

Mitt förslag är att du antingen gör en riktig insats att lära dig lite mer om el-installation eller om du inte orkar ringer en elektriker.

Det du har gjort är typ som att limma fast ratten på en bil. Det är klart om man har bra lim funkar det väl men du vet vissa saker limmar man liksom inte.
Och när blev Wago som tejp?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stora frågan är: Måste du verkligen ha trimmer och tandborstar på laddning hela tiden? När jag laddar mina prylar, typ någon gång i månaden så tar jag fram laddaren och stoppar undan den sen, det där ser fruktansvärt rörigt ut och det underlättar ju inte städningen

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Och när blev Wago som tejp?
Always has been 😂

• Gilla
TypRätt och 3 till
  • Laddar…
Jag har tagit bort båda förlängningssladdarna. En orelaterad grej om jag kan ställa en till elfråga? Annars får jag öppna en ny tråd om det inte är okej.

Jag ska måla (eller har redan börjat rättare sagt) och vill kunna slå av strömmen. (Har redan varit och pillat utan att slå av, aj aj!) Jag har detta i min lägenhet (hyresrätt). Är det fritt fram att slå av och skruva ut proppar eller behöver jag hyresvärdens tillåtelse? Kan jag bara slå av all ström på den gråa spaken till vänster på det äldre proppskåpet och sen spaken på den separata säkringen som sitter under? Då borde det väl vara helt fritt fram att pilla med vägguttag och allt vad gäller el i lägenheten? Får jag skruva loss propparna individuellt?

• Elskåp med säkringar och huvudströmbrytare, oöppnade plomberingar, vit vägg, installationsutrymme, Hager märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
J Johan456 skrev:
Inte meningen att hoppa på dig nu men i SS4364000 kap. 7 står det att sladdställ inte tillåts i badrum. Anledningen till det är ju att någon kanske kommer på att de vill rosta bröd i badkaret. Då är det ju praktiskt att använda sig av en grendosa, man kan t.o.m. få den att flyta i badvattnet.
Tror du tänker på handbok 444 51.NB.3 där det står att sladdställ kan användas kortvarigt under tillsyn oavsett kapslingsklass när användaren ser till att det inte utsätts för skadlig fuktighet.

Det betyder ju dock i princip samma som du säger.

Montörshandboken elteknik säger också sladdställ för skarvändamål skall inte användas i utrymmen avsedda för bad och dusch.

Elsäkerhetsverket säger nej till förlängningssladd i badrum. Utrustning i badrum ska endast anslutas till uttag speciellt anpassade för badrum.

A Alexdpc skrev:
Jag har tagit bort båda förlängningssladdarna. En orelaterad grej om jag kan ställa en till elfråga? Annars får jag öppna en ny tråd om det inte är okej.

Jag ska måla (eller har redan börjat rättare sagt) och vill kunna slå av strömmen. (Har redan varit och pillat utan att slå av, aj aj!) Jag har detta i min lägenhet (hyresrätt). Är det fritt fram att slå av och skruva ut proppar eller behöver jag hyresvärdens tillåtelse? Kan jag bara slå av all ström på den gråa spaken till vänster på det äldre proppskåpet och sen spaken på den separata säkringen som sitter under? Då borde det väl vara helt fritt fram att pilla med vägguttag och allt vad gäller el i lägenheten? Får jag skruva loss propparna individuellt?
Skruva ut gruppsäkringarna istället.
Man bör inte manövrera den typen av huvudbrytare i dessa centraler. De är välkända för att gå sönder på det sättet att de inte bryter alla faser. Har tyvärr varit med om det själv med just den typen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Allt är som tejp: wago, spik, skruv, buntband, häftklammer, lim, murbruk, sockerbitar, IKEA åskväder, nubb, bult..

Men tejpen är som en Schweizisk armékniv, eller en anka som kan gå simma och flyga. Kan allt men inte bäst på någonting.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Jag satte så att sladdarnas ändar hade kontakt med varandra och så tejpade jag ihop sladdarna var för sig och sedan ihop alla sladdarna med tejp (eltejp)
Friskt kopplat hälften brunnet…

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
P pebe292 skrev:
Stora frågan är: Måste du verkligen ha trimmer och tandborstar på laddning hela tiden? När jag laddar mina prylar, typ någon gång i månaden så tar jag fram laddaren och stoppar undan den sen, det där ser fruktansvärt rörigt ut och det underlättar ju inte städningen
Kan vara skönt ha dessa i badrummet. Slippa ladda tandborsten i köket, vardagsrummet, sovrummet etc...

Men håller med att man skall som sagt inte ladda dessa 24/7/365....det onödigt och sliter på dessa i onödan.

Sådan här lösning har jag
Badrumsinteriör, dubbel ljusbrytare, laddare, hyllor, hudvårdsprodukter, spegel ljus, eluttag, kreativ vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten affärside till Ikea. Är en lite "moddad" Ikea skåp.

Ps. Dock har kanske inte alla turen att ha gamla lampintaget på rätt plats.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
A Alexdpc skrev:

Bara att köra på!
Du kan slå av med spaken till vänster. Du kan också skruva ut propparna allihop. Eller så slår du av jordfelsbrytaren (den lilla vita lådan), dock skulle det kunna vara sä att just den bara styr tre säkringar (väldigt otroligt i ditt fall).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.