AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade en polare som slapp topplån på sin bostad efter typ 1 år enbart genom omvärdering.
Den tiden är nog slut för ett tag dock. Vi gjorde samma på gamla huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog olika på olika banker då.
Du får i regel endast göra omvärdering var femte år för att sänka amorteringen
När det gäller omvärdering för att sänka amorteringen så godkänner banken inte hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel för omvärdering och omläggning av bolån som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen. Din bank hjälper dig att avgöra om din renovering är tillräckligt stor för att du skall kunna omvärdera bostaden efter renoveringen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Regler är regler, ibland. Men de är även till för att brytas.

Det är bekvämt att ha regler att kunna luta sig emot när det passar t.ex. banken. Men sen kan man ju alltid göra kreativa undantag om det passar bättre. Så det går inte att säga ”Så här är det”. Det kan vara sant generellt, men det finns alltid undantag.

Det är skillnad på folk och folk, och alla regler gäller inte för alla människor.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Man kan väl såvitt jag vet omvärdera när man vill för att kunna låna mer om utrymme finns men det är först efter 5 år som man kan omvärdera det amorteringsgrundande värdet på bostaden.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Du får i regel endast göra omvärdering var femte år för att sänka amorteringen
När det gäller omvärdering för att sänka amorteringen så godkänner banken inte hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel för omvärdering och omläggning av bolån som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen. Din bank hjälper dig att avgöra om din renovering är tillräckligt stor för att du skall kunna omvärdera bostaden efter renoveringen
Det där stämmer helt enkelt inte. Åtminstone följs inte det du skriver. Jag har en kompis som köpte en fastighet till underpris nu i år och fick problem med banken när han ville låna med fastigheten som säkerhet eftersom banken tyckte att han ville låna för stor del av köpeskillingen. Det slutade med att han lät värdera fastigheten och då värderades den betydligt högre än vad köpeskillingen var och banken lånade glatt ut pengarna. Detta var typ tre månader efter han hade köpt fastigheten.

Så visst går det att värdera den oftare än vart femte år. Men jag vet att bankerna gör egna värderingar, och de är nog bara vart femte år.
 
Nissens
berisen berisen skrev:
Man kan väl såvitt jag vet omvärdera när man vill för att kunna låna mer om utrymme finns men det är först efter 5 år som man kan omvärdera det amorteringsgrundande värdet på bostaden.
Finns det någon källa på detta tror du? Jag hittar ingen info någonstans…
 
Nissens Nissens skrev:
Finns det någon källa på detta tror du? Jag hittar ingen info någonstans…
Hittad ett par här:

https://www.boupplysningen.se/tjanster/maklare/omvardera-bostad
"OBS, du får givetvis värdera din bostad hur ofta du vill men när det handlar om att värdera om bostaden för att sänka sin amortering måste banken följa 5-års regeln och kan bara godkänna omvärderingar vart femte år enligt regeln."

https://stories.bjurfors.se/omvardera-bostad-for-att-lagga-om-bolan-sa-fungerar-det
"– Du kan självklart omvärdera din bostad hur ofta du vill, men inte för att minska amorteringen. Det finns en femårsregel för omvärdering och omläggning av bolån som innebär att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finns det någon källa på detta tror du? Jag hittar ingen info någonstans…
Svensk text om beräkning av belåningsgrad för fastighetsvärdering och informationskrav. Juridiskt, finansiellt innehåll.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det där har inte efterföljs i Stockholm iallafall.
 
Nissens Nissens skrev:
Det där stämmer helt enkelt inte. Åtminstone följs inte det du skriver. Jag har en kompis som köpte en fastighet till underpris nu i år och fick problem med banken när han ville låna med fastigheten som säkerhet eftersom banken tyckte att han ville låna för stor del av köpeskillingen. Det slutade med att han lät värdera fastigheten och då värderades den betydligt högre än vad köpeskillingen var och banken lånade glatt ut pengarna. Detta var typ tre månader efter han hade köpt fastigheten.

Så visst går det att värdera den oftare än vart femte år. Men jag vet att bankerna gör egna värderingar, och de är nog bara vart femte år.
Ja det går ju bra. Men amorteringen kanske inte förändrades ?
 
J Jaggatagga skrev:
[länk]

Var får du den siffran ifrån. Jag får den till 3.6% för sju månader. 406/392.

Dvs 0.5% per månad eller 6.2% per år.

Du vill jämföra över 12 månader för att inte få sesongseffekter från skördetider mm. dessutom.
Ofta jämförs det med rolling 12 men det blir också missvisande pga av trögheten när man får peaks. Det som också är intressant för tex rb om man skall höja eller inte är just trenden i ett något kortare perspektiv. Tar man då de sista 7 mån, dvs tillgänglig statistik för innevarande år, är inflationen än sålänge 2.5%.
Nu vet vi ju inte hur årets slutar, energipriser etc, men det är allt annat än självklart att räntan höjs men än aviserat eller ens det.

Källa scb
https://www.scb.se/hitta-statistik/.../konsumentprisindex-kpi/kpi-manadsforandring/
 
Kilrain Kilrain skrev:
Regler är regler, ibland. Men de är även till för att brytas.

Det är bekvämt att ha regler att kunna luta sig emot när det passar t.ex. banken. Men sen kan man ju alltid göra kreativa undantag om det passar bättre. Så det går inte att säga ”Så här är det”. Det kan vara sant generellt, men det finns alltid undantag.

Det är skillnad på folk och folk, och alla regler gäller inte för alla människor.
Nja, det är nog föreställningar mest.

Det som däremot är relevant är ifall statens amorteringskrav är det som gäller. DÅ gäller femårs regeln.
Men om du har amorteringskraven från banken, trots att staten inte kräver det, då kan ju banken gå med på en omvärdering tidigare än fem år.

Det är inte bara staten som kräver amortering. Banken gör också det, men har andra bivillkor än staten.


Ett undantag här är statens bank SBAB. Dom kan göra lite hur dom vill. Finansinspektionen = staten kommer inte kunna dra in banktillståndet för SBAB=staten. SBAB kan i stort sett skita i vad FI säger. Därav att det varit mycket konflikter mellan FI och SBAB.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det går ju bra. Men amorteringen kanske inte förändrades ?
Nä, det är möjligt. Vet inte hur det är med det.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är möjligt. Vet inte hur det är med det.
Ändå så skrev du tvärsäkert till mig att det inte stämde:):)
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.