FredrikR FredrikR skrev:
V90, V60 och förmodligen XC60 och alla andra from MY 2020 och kanske tidigare.
[bild]
Hold.

Beroende på vilket körläge du väljer går bensinen in mer eller mindre sent (Hybrid/Pure).
Mer eller mindre ja. Men det är inte manuell kontroll.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Det jag ser i teslagruppen är att det är bara tesla och allt utanför skygglapparna är skrot. Typ. Det är en del fel på de flesta märken.
Det är ändå en amerikan man pratar om. Jag gillade såklart Y, men den är för dyr som performance. Och med tanke på att vw inte är bättre så kan det kvitta. Det som det kan falla på är servicen man behöver ibland.
De nya ägarna kanske inte är så präktiga och tror att det är en bil utöver en "vanlig" vi sett på vägarna.
Jag vet inte riktigt vad du hade förväntat dig i ett märkesforum, jag går bara dit för att läsa om Tesla iaf?

Forumet handlar för övrig mest om fel och brister hos just Tesla, folk är rätt kritiska och som ägare känner man att de ofta gör en höna av en fjäder men som sagt, det är ett forum för nördar och många av dessa verkar väldigt krävande, de är iaf i rätt forum för det, tycker jag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mer eller mindre ja. Men det är inte manuell kontroll.
Vad syftar du på, som saknar manuell kontroll?

Berätta när och varför vill du välja.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Om teslaägaren hela tiden byter till en ny tesla med jämna mellanrum spelar prissänkningen mindre roll. Mellanskillnaden påverkas inte så mycket vid bytet.

Som att byta bostad när priserna är höga eller låga. Burar man i samma prisklass spelar det ingen roll. Bra att byta upp sig när priserna är låga och bra att byta till billigare när priset är på topp.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.

Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
Det finns flera: BMW har ett antal tex, Mercedes, Volvo mfl
Asiaterna verkar leva ett mer eget liv dock.

MEN i vissa mer extrema lägen kommer även de manuella ibland dra igång benisnanren (i Mitta fall med min BMW 330e under ca -15), nmeb det är oerhört sällan, för det mesta bestämmer jag vilket läge den skall köra i - oftast el på kortare sträckor, eller sparande av elen om jag kör längre.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns flera: BMW har ett antal tex, Mercedes, Volvo mfl
Asiaterna verkar leva ett mer eget liv dock.

MEN i vissa mer extrema lägen kommer även de manuella ibland dra igång benisnanren (i Mitta fall med min BMW 330e under ca -15), nmeb det är oerhört sällan, för det mesta bestämmer jag vilket läge den skall köra i - oftast el på kortare sträckor, eller sparande av elen om jag kör längre.
Men kan du ställa in i detalj när den gör vad? Har den färdiga förinställda program eller kan du göra "custom"-program? Egna förinställda program?
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men kan du ställa in i detalj när den gör vad? Har den färdiga förinställda program eller kan du göra "custom"-program? Egna förinställda program?
Jag är inte helt med på vad du är ute efter. Jag förstår att det finns en vilka att kunna bestämma "nu ska jag bara köra el" och en vilja att kunna bestämma "nu ska jag bara köra bensin" och jag kan förstå önskemålet ibland. Exempelvis vill man ju köra el när det är långsam körning och kökörning och bensin på motorvägen, så har man en långresa på motorväg som avslutas med mycket långsamkörning så vill man spara el till dess. Är det sådana scenarios du tänker dig?

Skulle det räcka med en knapp där du kan välja "El/Bensin/Auto" eller måste det vara mer avancerat än så?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle det räcka med en knapp där du kan välja "El/Bensin/Auto" eller måste det vara mer avancerat än så?
passaten gick att styra på det sättet. Fyll på batteri (=kör på bensin) eller kör på el. Tryckte man plattan i mattan startade alltid bensinmotorn, men det går ju att köra försiktigt så blir det bara på el. Men hela konceptet av hybrid är ju en stor kompromiss. Bra för dem i norrlands inland eller de med husvagn och liknande. Tidigare bra för förmånsvärde, men det är väl överspelat nu? Har man ett visst behov av två bilar är det bättre att köra som jag gör nu, en gammal fossilbil för långresor/släp och en liten elbil för vardagskörningen. På långresor så räcker batteriet första halvtimmen, sen är det som en något snålare fossilbil. Men på kortresor så är hybriden som en tung och ineffektiv elbil.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Så blev Audin såld och en Tesla S100D har köpts in istället - så jag får väl återkomma om ett tag med om det var för tidigt eller inte 😉

Kvalitetskänslan är som jag förväntade mig ok men når inte upp till Audins nivå. Luftfjädringen känns också snäppet sämre än i Audin även om det är lite skillnad i hjulstorlek då Audin hade 20" och Teslan har 21". Teslan känns dock 10 år modernare och Ultra hi-fi ljudet är minst lika bra som Audis B&O.

Hade en minuts räckviddsångest när jag inte direkt hittade första superchargern i Uppsala med 9% batteri kvar. Fungerade dock bra att ladda och övriga laddningar efter vägen var helt utan problem och köer.

Får väl återkomma om ett tag med om det var för tidigt eller inte men än så länge känns det som att räckvidden är fullt tillräcklig för våra behov.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men kan du ställa in i detalj när den gör vad? Har den färdiga förinställda program eller kan du göra "custom"-program? Egna förinställda program?
Man kan förvisso ställa den i eco/sport/normal, men då gör den ju lite som den är programmerad för...om jag använder navigatorn så anpassar den sig också till hur jag kör (tex för zoner i stan, om den bromskraftåtervinner eller frirullar mer osv)

Men jag ställer oftast in den helt manuellt: El, Hybrid, eller "Battery save" - beroende på vad jagf skall göra/hur långt jag skall köra osv
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte helt med på vad du är ute efter. Jag förstår att det finns en vilka att kunna bestämma "nu ska jag bara köra el" och en vilja att kunna bestämma "nu ska jag bara köra bensin" och jag kan förstå önskemålet ibland. Exempelvis vill man ju köra el när det är långsam körning och kökörning och bensin på motorvägen, så har man en långresa på motorväg som avslutas med mycket långsamkörning så vill man spara el till dess. Är det sådana scenarios du tänker dig?

Skulle det räcka med en knapp där du kan välja "El/Bensin/Auto" eller måste det vara mer avancerat än så?
Bakom auto är ju en algoritm som väger olika saker mot varandra. Det är den jag vill i detalj kunna ändra så den gör exakt det jag vill.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Man kan förvisso ställa den i eco/sport/normal, men då gör den ju lite som den är programmerad för...om jag använder navigatorn så anpassar den sig också till hur jag kör (tex för zoner i stan, om den bromskraftåtervinner eller frirullar mer osv)

Men jag ställer oftast in den helt manuellt: El, Hybrid, eller "Battery save" - beroende på vad jagf skall göra/hur långt jag skall köra osv
Exakt jag hade velat ha ytterligare ett program "custom" där man kan göra just ett eget program.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Exakt jag hade velat ha ytterligare ett program "custom" där man kan göra just ett eget program.
Om du inte redan har en hybrid så kommer du när du skaffar en att märka att de där 3-5 milen man kommer med el går åt hur man än vrider och vänder på det. Körde man den inbyggda navigationen i passaten så skulle den försöka optimera, men i princip alltid vill man köra slut på elen för att sen gå på fossilmotor om det inte räcker.

Det finns väl kommersiella applikationer där man lovat köra på el inom vissa innerstadszoner, men då tror jag det är bättre med ren elbil. Köper man en hybrid så köper man en kompromiss och då får man nog kompromissa själv.

Kontentan; Köp en ren elbil eller lev med det som finns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om du inte redan har en hybrid så kommer du när du skaffar en att märka att de där 3-5 milen man kommer med el går åt hur man än vrider och vänder på det. Körde man den inbyggda navigationen i passaten så skulle den försöka optimera, men i princip alltid vill man köra slut på elen för att sen gå på fossilmotor om det inte räcker.

Det finns väl kommersiella applikationer där man lovat köra på el inom vissa innerstadszoner, men då tror jag det är bättre med ren elbil. Köper man en hybrid så köper man en kompromiss och då får man nog kompromissa själv.

Kontentan; Köp en ren elbil eller lev med det som finns.
Jag vill inte ha någon hybrid och en av anledningarna är det jag sagt.
Det är ok att tycka annorlunda men detta är viktigt för mig.
Någon annan kanske vill ha en röd bil eller en med visst bagageutrymme.
Det är inte fel eller rätt.
 
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vill inte ha någon hybrid och en av anledningarna är det jag sagt.
Det är ok att tycka annorlunda men detta är viktigt för mig.
Någon annan kanske vill ha en röd bil eller en med visst bagageutrymme.
Det är inte fel eller rätt.
Det du önskar är väl ändå ett av de mindre problemen med en sådan bil, man får lite det sämsta av två världar och det kan ingen programvara trolla bort.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.