Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, fast frågan implicerar något annat: finns det egentligen några rimliga argument för hybrider kvar?
Jag såg just nu att du tydligen svarade samtidigt som mig, med ungefär samma sak. :)

Men å andra sidan, en laddhybrid skulle faktiskt passa rätt bra här som andra bil, till den som körs dagligen korta sträckor.
För denna andrabil går typiskt antingen en tur på ca 8 mil eller så rullar den minst drygt 20mil, ibland (typ 1ggn/år) över 200 mil på några dagar (med kanske uppåt 100 mil på en enda dag)
Och de korta resorna utgör kanske 70-75% av miltalet, och de längre resten.
Denna bil står förövrigt obrukad de flesta dagarna, den rullar inte ens en dag i veckan i snitt.

Så en bil här med typ 30-40kWh batteri blir helt kasst dimensionerat, mycket för stort för det mesta, men inte tillräckligt stort vid de andra tillfällena.

Så skulle jag hitta en hybrid, tillräckligt billigt, så skulle jag kunna tänka mig att köpa en sådan. Det är väl begagnat som gäller, det är för få mil om året för att ens i närheten kunna motivera ett nybilsköp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, att de hybrider som redan producerats har en plats på marknaden är jag med på. Förstår mest inte varför man köper en ny.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att de hybrider som redan producerats har en plats på marknaden är jag med på. Förstår mest inte varför man köper en ny
Nya hybrid-passaten lär gå upp till 10 mil på el. Lär passa en hel del hushåll.
 
Jo, men den kostar som en elbil i inköp också.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nya hybrid-passaten lär gå upp till 10 mil på el. Lär passa en hel del hushåll.
Det som är rätt störigt är serviceintervall som på en bensinbil och då kanske bensinmotorn gått 180 mil..
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och när jag ändå rantar:

Jag tycker inte att man är en bakåtsträvare för att man tycker att elbilar är för dyra eller gör ens liv mer omständligt eller sämre. Men när avgasbilarna försvaras med att man minsann kan byta tank, motor, kolvringar, kamrem eller någon annan av de tusentals delar som är specifika för avgasbilarna då bör man nog fundera på om man inte mer vill värna sin egen expertis än fokuserar på hur man bäst tar sig fram.
Jo det tycks vara mycket skepicism just för att det är ny teknik som man är obekant med. Likadant var/är det med elektroniken i bilar. Den har ju dock tom gjort det lättare att diagnostisera ev fel för den som lärt sig det nya.
För batteriteknik är det samma, snart har vi småverkstäder som diagnosticerar och reparerar batterier till relativt liten kostnad.
En risk är ju dock att tillverkarna gärna låser möjligheten för oberoende aktörer och kräver speciella licenser för att komm åt bilens system.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
För min del väntar jag mig att det kommer elbilar så småningom, med batteri som passar dagligt bruk för väldigt många, men sen som har någon slags räckviddsförlängning.
Om denna består av en bränslecell, eller en liten dieselmotor + generator eller något annat, får väl biltillverkaren fundera ut.

Vidare förutspår jag att det kan komma typiska stadsbilar med hela taket täckt av solceller.
De kan ju då få upp till 2-4 mil laddat om dagen (glöm inte att det finns fler länder än Sverige, innan du bara tänker på vinterns problem)
Många som idag har en liten bil för småturer till köpcentret eller daglig jobbpendling 1-2 mil, skulle kanske kunna slippa åka och ladda mer än några enstaka ggr per år.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Det som är rätt störigt är serviceintervall som på en bensinbil och då kanske bensinmotorn gått 180 mil..
Jag som aldrig någonsin i mitt liv lämnat in en bil på service, är detta en ickefråga.
Jag byter olja och sånt själv, och har framförallt förut, reparerat allt själv, men nu med ålderns rätt och minskat intresse att mecka, så händer det att jag lämnar bort någon reparation, senast var det hjullagerbyte.
Däremot byter jag bromsbelägg själv, och har senast bytt spindelleder som ett steg högre på svårighetsgrad.

Men jag har ju aldrig köpt en ny bil heller, så jag motsvarar ju inte på något vis hela bilkollektivet, vi är rätt olika typer blandande här.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G

Om ni inte vill kolla hela, kolla från 20 minuter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kamrem/kamkedja då?
Jag skulle tro att att tar man 1000 elbilar och räknar samman deras kostnad för batteribyte och sen tar man 1000 fossilbilar och räknar samman deras kostnad för byte av kamrem/kamkedja så förlorar fossilbilen den jämförelsen. Anledningen är att under samtliga fossilbilar lär ha behövt minst ett byte under sin livstid, ofta flera, medan troligen ingen av de 1000 elbilarna har behövt ett nytt batteri.
JA de kostar runt 5-6000 kr om man inte väljer att ha en uddabil som är extrem.

Du skriver nu exakt som att bilarna är slit och släng (vilket de blivit såklart) men ingen av de 1000 elbilarna behöver ett batteri alls nånstans mellan 50-100 tusen mil? ;)
Om den behöver ett nytt batteri innan 40 000 mil så är det ju fortfarande billigare att byta kamrem alla de ggr som behövs till 40 000 mil.
Det går ju inte att jämföra. Det som folk inte fattar med jämförelsen är att de som menar på att elbilen är omständig och dyr köper ju ofta inte bilar för över 100 000 ändå. Hade jag fortsatt med bilar under 100 och inte velat prova en elbil så hade jag kommit billigare undan med en diesel.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag var väldigt, väldigt skeptisk till Tesla efter några månaders ägande (åsikter om komfort främst), men nu har jag insett hur andra har det (iom att jag börjat intressera mig), och det har lärt mig att generellt sett så har andra det sämre på mer basala funktioner.

Har inte provkört eller ägt ID.x, och gillar VW generellt, men det verkar ju vara massa gnäll i denna tråden från dess ägare.
Så du tror att Tesla är felfri? Sök isåfall på en teslagrupp så blir du kanske chockad. En bil är en bil, ingen är felfri, så vad för bränsle den än kommer bruka så är det alltid fel på dem.
Jag har provkört tesla y performance 2023, ja där var massa fräcka saker, är jag imponerad av "kvaliten" på material och allt för en sån dyr bil? Nej inte ett dugg. Den är som alla andra, det är bara leveransen som verkar sämre än alla andra. =)
Är du nöjd med din bil, så är det ju perfekt.

Men du väller över på en sån där tesladåre som tror de är experter på bilar när de kört några månader :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men den kostar som en elbil i inköp också.
Beroende på kvaliten så hade jag nu i efterhand valt en hybrid med 10 mil på batteri alla dagar i veckan, gärna som får dra ett släp. Det hade blivit el till och från arbetet och alla småturer. Sen längre turer bensin.

Fast det är bara om man kommer 100 mil på en tank :)
 
F
G OMathson skrev:
[media]
Om ni inte vill kolla hela, kolla från 20 minuter.
Bild your dream. Borde det inte heta, build your nightmare när man kör kinabil
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
JA de kostar runt 5-6000 kr om man inte väljer att ha en uddabil som är extrem.

Du skriver nu exakt som att bilarna är slit och släng (vilket de blivit såklart) men ingen av de 1000 elbilarna behöver ett batteri alls nånstans mellan 50-100 tusen mil? ;)
Om den behöver ett nytt batteri innan 40 000 mil så är det ju fortfarande billigare att byta kamrem alla de ggr som behövs till 40 000 mil.
Det går ju inte att jämföra. Det som folk inte fattar med jämförelsen är att de som menar på att elbilen är omständig och dyr köper ju ofta inte bilar för över 100 000 ändå. Hade jag fortsatt med bilar under 100 och inte velat prova en elbil så hade jag kommit billigare undan med en diesel.
Kamremsbyte på en Audi kostar iofs typ 15-20 000 kr. Och som sagt årlig service runt 8 000 kr.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F frippes skrev:
Att prata om räckvidd på elbilar var kanske intressant 2015 eller 2018, men knappast 2023. Nu finns det så många snabbladdare och laddeffekterna är så pass höga att laddtiderna blir väldigt korta.
Se t.ex. årets SECC mellan Ystad och Haparanda. Bilen först framme i Haparanda körde på 18h 11min i en Tesla Model 3 LR, och ja kört i lagliga hastigheter.
[länk]
Hur kan någon köra i laglig hastighet 1700km
På 18tim. I call bullshit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.